kiekolle kaveri

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kalaneiti
Member
Member

kiekolle kaveri

Viesti Kirjoittaja kalaneiti »

Kiinnostaisi tietää mitä pohjakaloja pidätte kiekkojenne kanssa? Oma kiekkoaltaamme kaipaisi levänsyöjiä, jotka jättäisivät sekä kiekkojen kyljet, että kasvit rauhaan. Lajia suunnitellessa tuntuu tulevan myös korkea lämpötila vastaan.
Eli mikä on oma valintanne ja minkäkokoisessa altaassa?
Suski
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Suski »

Altaan koko 530 litraa ja levänsyöjinä 10 kpl nokkamonneja. Jossain vaiheessa olin huolissani, kun pari kertaa näin nokkasen kiekon kyljellä, mutta kun aloin tarjota räkmixiä hieman reilummalla kädellä niin imeskelykin loppui. Vaan olen kyllä niin julma että jos vielä näen että käyvät kyljillä imppaamassa, niin saavat lähdön... Hyviä levänsyöjiä ovat...ja ahkeria kutemaan näissä lämpötiloissa. :roll:
Metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan.
kantarelli
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kantarelli »

Minulla on 3 levistä (pientä) ja 10 helmimonnista 530 litraisessa. Tulen todennäköisesti hankkimaan omenakotiloita lisäksi, koska ei levikset pysty pitämään leviä kurissa. Minulla oli myös partiksia, mutta ne söivät kasveja..en suosittele.
jonyp
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja jonyp »

Mulla on omassa pytyssä 2 levänuoliaista. Ne on aika kovia jätkiä pitämään levät loitolla
mirlin
Member
Member

Viesti Kirjoittaja mirlin »

Moi,

mulla oli tollaisessa 530l altaassa kanssa kaksi isoa levistä, ja täytyy myöntää että niistä jä pahamaku suuhun. :x Kirjoittelin tosta aikaisemmin, ett mä taidan olla ainoa jolla on levikset löytäneet kiekkojen kyljille. [}:)] No en tästä ole kuitenkaan yhtään viisastunut, vaan ajattelin, ett vika oli noiss leviksissä ja luovutin ne "uuteen kotiin" ja hommasin tilalle 4 kpl:tta pienen pieniä levistä. :D Toivottavasti nämä oppivat paremmille tavoille kuin ne isot juntit. :mrgreen:

-Tero
Ole varovainen kun puhut. Sanoillasi luot maailman ympärillesi.
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Misu »

Mulla on 2 appelsiiniplekoa, eikä syö kasveja. Lisäksi 3 sampimonnia, tosin vielä ihan ruikkumaisen pieniä ja pari leväbärbia.
kalaneiti
Member
Member

L124 appelsiinipleko: suosituslämpö 24-26 astetta =
http://www.kapsi.fi/~skare/akvaario/app ... pleko.html

STURISOMA AUREUM sampimonni: 20-26 astetta = http://www.planetcatfish.com/catelog/lo ... 1167_f.php

Farlowella acus nokkamonni : suosituslämpötila 21 - 29 astetta =
http://www.saunalahti.fi/pistia/nokkamonni.html
lämpösuos. 24-27 astetta =
http://www.kapsi.fi/~skare/akvaario/nokkamonni.html
lämpösuos. 24 - 28 °C
http://www.aquanet.de/zierfischlexikon/ ... 333705.asp

Corydoras sterbai helmimonninen : 21-28 astetta = http://www.kapsi.fi/~skare/akvaario/helmimonninen.html
suosituslämpö 23 - 28 astetta = http://www.akvaariokeskus.com/kalat/helmimonninen.htm

Gyrinocheilus aymonieri levänuoliainen : 22-28 C = http://www.aquatic-gardeners.org/finnishSAE.html
s.lämpö 23-28oC = http://www.thetropicaltank.co.uk/Fishindx/algeater.htm
s.lämpö 25 - 28°C =
http://www.fishbase.org/Summary/Species ... =aymonieri

Tutulta kuulostaa, on jäänyt mielikuva muita juttuja lukiessa että helmi yms monnisia ainaskin pidetään yleisesti kiekkojen kanssa, mutta suosituslämpö kummastuttaa.. Eli tulisiko siis totuttaa kiekot 28asteen lämpötilaan? Ymmärtääkseni se lisää alttiutta loisille ja muille sairastumisille? Entä eikös ääriasteilla eläminen lyhennä kalojen elinikää? Meillä lämpö on 31 astetta päiväsaikaan, yöllä ehkä asteen alempi.

Etenkin levänuoliainen ja helmimonniset kiinnostaisivat (ei liene mahdollista kuitenkaan), mutta eikö nuoliaiset ylipäätään ole aika ahneita kiekkojen kyljille? Vai onko eri nuoliaisten kylki-innossa suuriakin eroja? ainakin lämpötiloissa näyttäisi olevan vaihtelua lajien välillä max 25-30 asteen välillä. Mitäs muita nuoliaisia niitä onkaan, verkkonuoliainen, tiikerinuoliainen, enkelinuoliainen...piikkisilmätkin muistaakseni kuuluvat nuoliaisiin..jotain sellaisia itsellä tulee ekana mieleen tuon levänuoliaisen lisäksi. Kertokaa lisää kokemuksia ja mielipiteitä.

Eräässä nimeltämainitsemattomassa eläinkaupassa lajiehdotuksia kysellessäni totesivat että kiekkoaltaaseen ei käy mikään muu kun katinkultamonni ja partis. Muistelisin että katinkultamonnillakin suosituslämpötila olisi loppunut 28asteeseen... toisessa totesivat ettei käy mikään pohjaotus kiekoille kaveriksi. Tai ehkä minä ja leväskraba. :roll:

Ainiin...lisää typeriä kysymyksiä, syökö kaikki nuoliaiset ahkerasti levää? Itselle ovat jääneet paremmin mieleen kotilonmussuttajina..
aquasol
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquasol »

Pääsääntöisesti nuoliaiset eivät syö levää. Levänuoliainen jonkun verran. Monista nuoliaisista olen nähnyt kerrottavan niiden taipumuksesta löytää tiensä kiekkojen kyljille, mutta menestystarinoitakin on kuultu. Samanlainen kylki-imutusriski on purjesampimonnilla.

Itse olen juuri muokkaamassa kalastoa kiekkojen tuloa varten ja nuoliaiset lähtivät muihin altaisiin ja muihin koteihin. Kuujuovapleko, verkkopiikkipleko ja kardinaalitetrat saavat jäädä. Leväbarbitkin ovat suurennuslasin alla.
hakis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja hakis »

Hep. Akvaarioni lämpötila on 30. Ja mulla on helmimonnisia ja ainakin ne on kutenu monta kertaa, kuten myös kuparimonnit. Leväbarbit ei vielä 4 vuoden aikana aiheuttanu mitään ongelmia. Plekoja L007 ja L213, jotka näytää voivan ihan hyvin.

Ikää noilla kaikilla monneilla on ainakin 4-5vuotta, ettei ainakaan vielä oikein paljoa ole ikää vähentäny. Plekot on kyllä vasta vuoden elelly. Paitsi toi yks maatias parttis, jota ei kovin helpolla saa pyydystettyä. Aina löytää jonku kannon kolon jonne häviää, ku haavi tippuu akvaarioon. :twisted:

Eli kyllä sinne voi laittaa vaikka mitä. Kardinaalitetrat taitaa vielä luonnossa asustella samoissa vesissä ja olla kiekkojen luononmukaista ruokaa. :mrgreen: Nää on vaan mun kokemuksia ja tosin kuparimonnit on kudusta asti kasvatettu 30 asteen vedessä, että voi vähä vaikuttaa niiden sopeutumiseen.
kalaneiti
Member
Member

Hmm. Itselläni oli altaassa punasilmäpleko ja kuujuovapleko, jotka molemmat ovat nyt kiekkojen aikana kuolleet ja ilman mitään ulkoisia ihmeempiä merkkejä - lämpöön?

Tai toisena vaihtoehtona kiekkojen tuomiin loisiin, sillä kuujuova menehtyi *sniisks* parasite clear kuurin aikana. Tähän en kuitenkaan usko, koska käytös tai mikään muukaan ei muuttunut, ennekun oli jo myöhästä tehdä mitään.

Kuujuova oli ehkä n. 7 (?) cm mittainen, punasilmä valtava, ehkä n. 15cm möllykkä - ainakin punasilmä oli siis iäkäs kaveri jo. Molemmat olivat tulleet meille erilaisista ahven-altaista, joissa lämpö lienee ollut siinä 26, josta ne meillä totuteltiin pikkuhiljaa tuonne 28-30:neen asteeseen.

Näinollen en henkilökohtaisesti suosittelisi ainakaan näitä plekoja kiekkoseuraan, vaikka muutoin käyttäytyivät oikein hienosti upeasta ulkomuodostaan puhumattakaan.

Tällähetkellä ainut todellinen levänmussuttaja (jonka olen todistettavasti nähnyt syövän levää) on miltei 600 litraisessamme 1 albiino partis.. vähän liikaa duunia noin pienelle purisijalle.
Meillä kardinaalitetraparvi on saanut olla rauhassa kiekkojen kanssa, vaikka alkuun olivatkin todella pieniä. Liekö syynä kiekkomix ja surviais muona kuivarakeiden ohella, mutta eivät kumpikaan parvi häiritse toisiaan.

Helmimonniset on toki kauniita, ties vaikka jostain löytyisi poikasia jotka ois lämpöisistä vesistä valmiiksi..maistuuko niille levä todella, vai etsivätkö hiekanseasta lähinnä vain sinne unohtuneita ruoan tähteitä?
Lisää tekstiä peliin, kiitos :)
artoleh
Junior Member
Junior Member

kiekolle kaveri

Viesti Kirjoittaja artoleh »

Niinpä.Eräässä akvaarioliikkeessä keskusteltuani myyjän kanssa,hän kehoitti olla hankkimatta monnisia.Juuri lämpötilojen takia.No itselläni on 540:ssä 4 levistä,2 ripsimonnia(jäi pienestä altaasta) 3 tiikerinuoliaista(oli vähän kotilo-ongelmia) 3 mustamollia.Et silleen. [;)]
kalaneiti
Member
Member

artoleh : Eikö tiikerinuoliaiset ole olleet kiekkojen kyljillä ollenkaan? 8O hauskoja fisuja ovat, symppiksiä, mutta oisin kuvitellu niitten olevan tosiaan kyljillä aika ahneesti.
artoleh
Junior Member
Junior Member

kiekolle kaveri

Eipä ole ollut ongelmia tiikerinuoliaisten kanssa.Kiehnaavat omassa porukassaan.En ole ainakaan huomannut kiekkojen kyljissä
hakis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja hakis »

Helmimonniset kyllä on "vaan"sellanen, jotka etsii pohajalta ruuantähteitä. Ja kyllä niitä täälä välillä on myynnis. On kyllä loistavia vaikkoja, mutta hienoja vasta ku on tarpeeksi iso parvi. Tai siis silloin on paljon rohkeampia, kuten kiekotkin. 8-) Itellä niitä 660l:ssessa taitaa pyöriä 25kpl.
Suski
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Suski »

Tää on niin tätä. 10 ihmistä sanoo että jotkut kalat käy kiekkojen kyljillä. Niihin kaloihin lukeutuvat ainakin tiikerinuoliainen,nokkamonni ja leväbarbi. Toiset 10 eivät ole koskaan huomanneet vastaavaa.

Sitten taas 10 ihmistä kertoo kuinka 30 astetta on liian korkea lämpötila tietyille kaloille. Toiset 10 pitävät niitä samoja kaloja ongelmitta yhtä korkeissa lämpötiloissa...

Kokeilemalla se selviää. Kauheesti on urbaaneja legendoja liikkeellä kaloista ja minä olen varmaan jok'ikiseen niistä jossain vaiheessa uskonut. Kokeilemalla löytää juttuja, jotka muilla ei ole välttämättä onnistunut, ei aina kannata luottaa sokeasti muiden sanomaan. Tai sitten menee kokeilut ihan mäkeen, mutta sitten voi ainakin sanoa itse kokeneensa. :roll:

ja minä olen itse sellainen tarkistelija ja kyselen varmuuden vuoksi aina uuden tuttavuuden kanssa lämpötilat ja käytöksen ja miltei ruokailutavatkin, joten en kirjoittanut tätä kritiikkinä vaan ihan yleisenä huomiona.
Metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan.
kalaneiti
Member
Member

Toki joo, mutta jos yhtään luit mitä kirjoitin, niin olen "uskomalla muiden vakuutteluja ja muiden ongelmitta näiden ko. kalojen kiekkoaltaassa pitoja" menettänyt kuujuovaplekon ja punasilmäplekon, joten ei ole vähäisintäkään innostusta ruveta lonkalta "kokeilemaan" enään yhtään mitään mistä en voi olla _varma_ , jos nyt akvaarion kyseessä ollessa voi mistään olla 100% varma kun kaikkeen vaikuttaa aina moni tekijä jne...

Toki jokainen kala on yksilö ja voi käytökseltään poiketa muista lajilleen ominaisista yksilöistä, on tullut huomattua pariinkin otteeseen. Siksipä haluaisinkin että jokainen kiekkoilija kertoisi omista kokemuksistaan, niin saisi kattavan kuvan siitä mikä todella toimii, ja mikä vain jonkun yhden ja kahden lajille epätyypillisen oikun ansiosta.

Tarkoitus on herättää keskustelua siitä mikä toimii, ei kritisoida kenenkään tekemisiä tai moralisoida ketään - kukin toivottavasti kuitenkin tekee niinkuin parhaaksi näkee. Näitä parhaita näkemyksiä on monia ja niitä tässä nyt haetaan. Mikäli tämä tuntuu turhalta , voi aina jättää kirjoittamatta ja lukematta.

Toivon että se mitä tähän lisätään on alkuperäiseen kysymykseen liittyvää, eli mikä pohjakala kiekolle kaveriksi? Perustelut ja kertomukset omista kokemuksista plussaa.
artoleh
Junior Member
Junior Member

kiekoille kaveri

Olen täysin samaa mieltä siitä,että yhdet puhuu toista ja toiset toista.Tässä on huomannut eri mielipiteitten kirjon asioista.Kokeilukin on sallittua,vaikkakaan se ei ole aina ihan taloudellista.
kalaneiti
Member
Member

Tarkoitin että kiinnostaisi löytää laji joka myös esim. fishbasen mukaan sopisi kiekkojen kaveriksi, ja jota on hyvällä menestyksellä niissä oloissa pidetty, kun en enää uskaltaisi valita näitä ns. kiistanalaisia lajeja joista on mielipiteet hyvin eriäviä. Artikulointini ei aina ole sitä selkeintä, toivottavasti nyt paremmin :)

Samaa mieltä tuosta taloudellisuudesta, eikä nyt muutenkaan eläviä olentoja ole mielekästä ottaa "koekaniiniksi" olivat sitten minkä hintaisia tahansa.
kantarelli
Member
Member

Osta helmimonnisia (kannattaa odottaa kunnes joku harrastaja myy itse kasvattamia, koska maksavat kaupassa 10e/kpl) ja leväbarbeja ;). Mutta jälkimmäisiä vain, jos akvaariosi on tarpeeksi iso.
aquasol
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquasol »

kalaneiti kirjoitti:Hmm. Itselläni oli altaassa punasilmäpleko ja kuujuovapleko, jotka molemmat ovat nyt kiekkojen aikana kuolleet ja ilman mitään ulkoisia ihmeempiä merkkejä - lämpöön?
Punasilmäplekosta en tiedä, mutta olen ymmärtänyt, että monilla on kuujuova menestynyt kiekkoaltaassa hyvin. Olisiko kuolinsyy näillä plekoilla voinut olla hapenpuute? 30 asteen lämmössä kun happimäärä helposti laskee vaarallisen alas. *kunhan nyt vain pohdin*
kalaneiti
Member
Member

Olen sitäkin vaihtoehtoa miettinyt, mutta uskoakseni happitaso on altaassa ihan ok, kun kaksi isohkoa eheimin ulkopönttöä puhaltaa pinnassa niin, ettei suurensuuria virtauksia synny mutta jotta pinta väreilee ja ilmakuplia puskee altaaseen. Ko. lääkekuurin aikana oli myös ylimääräinen ilmapumppu käytössä. Altaassa on lisäksi runsaasti kasveja, jonka osaltaan tulisi auttaa asiaa.
Mika S
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Mika S »

Meillä on 744L 6 sinistä kiekkoa, 20 kpl helmimonnisia + isopurje.
Lämpö on 28,5
kalaneiti
Member
Member

Keskustelin äsken Akvaariokeskuksen Petrin kanssa aiheesta lämpötila kiekko altaassa, ja hän kertoi että 26 on ehdoton minimi, koska alle sen ei kiekkojen ruoansulatus toimi. Kertoi myös että siinä 28-30 asteen välillä ero saattaa olla lähinnä kiekkojen käytöksessä - lämpöisessä vedessä kiekkojen verenkierto on vilkkaampaa jolloin ne myös liikkuvat aktiivisemmin ja syövät hanakammin. Sensijaan itsekin olen huomannut että korkeassa, yli 30 asteen lämmössä levät rehottavat - petri valaisi että useat kasvilajit lopettavat yhteyttämisen 28 asteessa, jonka ylittäminen aiheuttaa sen, että kasvi itsessään ei kasva mutta levät senkin edestä.
Neuvoi myös, että joitain kertoja vuodessa olisi hyvä nostaa lämpötila noin viikoksi 33 asteeseen, koska suuri osa erilaisista loisista kuulemma kuolee 32 asteessa.

Eli tällä perusteella voisi siis laskea hiljalleen lämpötilan sinne 28, joka antaisi vähän tilaa lajivalinnoillekin - tosin täytyy pitää mielessä että kestävät sitten hetkellisiä korkeitakin lämpöjä. Hmm..? Saa kommentoida.
kantarelli
Member
Member

Itse olen huomannut sen, että kiekkoja kiusaa loiset paljon enemmän 28 asteessa kuin 30 asteessa. Itse pysyttelen toistaiseksi 30 asteessa ja kasvit rehottaa. UV-sterilisaattorilla voi pitää mielestäni kyllä alhaisempiakin lämötiloja, mutta valitettavasti en omista sellaista vielä.
Kuva
kalaneiti
Member
Member

Minunpuolestani aiheen saa lukita. Ei ole aiheellinen enää.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”