Menee taas OT:ksi.. Maisu, toivottavasti kalasi ilahtuvat uudesta juurakosta!

Valvoja: Moderaattorit
Tästä olen eri mieltä. Iekun tapaan en harrasta karanteenin kypsyttämistä. Karanteenialtaasta vaihdetaan päivittäin vettä, mitataan vesiarvot ja tutkitaan kalojen kunto. Karanteenialtaani on myöskin kasviton, pohjamateriaaliton ja muutenkin karu. Tarvittaessa kalalle laitetaan kivi tai pari luolaksi tai vaikkapa muutama muovikasvi tetroille tms - mitä nyt kukin otus viihtyäkseen tarvitsee. Suodattimena on ilmapumppusuodatin ("pillisuodatin"). Tämän lisäksi on vain lämmitin. Altaan päädyt ja takalasi on peitetty mustalla jätesäkillä - tämä on yhtäältä tummana taustana kaloille hyvä ja toisaalta tämä tarjoaa katsojalle hyvän kontrastin kalaan, jos vaikka vesipöhö meinaisi iskeä...johannavee kirjoitti:Jos harrastukseni olisi yhtä laajmittaista kuin sinun ja akvaariot suuria olisi karanteeniallas kyllä välttämätön. Mutta silloin se saisi olla kypsä ja isohko kooltaan.
Itse käytin pilkkutautia vain esimerkkinä. Mikä tahansa mörkö onkaan kyseessä, on sen pääaltaisiin pääsemisen estämiseksi tehtävä kaikki voitava. Syitä kirjasin edellissä kirjoituksessani.Mutta miksi pilkkutautia yhä pelätään näinkin paljon? Täällä ruotsissa jokseenkin se tuntuu olevan lähestulkoon historiaa.
Jos lähdetään siitä lapsellisesta ajattelutavasta liikkeelle, että akvaarioliikeen pitäjä on vastuuntuntoinen, luotettava ja pyrkii pitkäaikaisiin asiakassuhteisiin myymällä vain terveitä kaloja. Samalla ajatellaan yhtä lapsellisesti, että asiakas on rehellinen, kaloistaan "hyvää huolta" pitävä ihminen, joka haluaa olemassa oleville ja tuleville lemmikeilleen vain parasta. Nyt kun sinä tälläisenä hyvänä asiakkaana ostat tämän kaltaiselta kauppiaalta kalan, joka yllättäen sairastuu oikein pitämässäsi karanteenissa, niin voit kertoa hänelle asiasta. Näin kauppias saa arvokkaan tiedonjyvän, voi lääkitä altaan ja pistää ko. altaan kalat myyntikieltoon ilman, että samasta altaasta pääsisi sama basillisko saastuttamaan kanssaharrastajiesi altaita. Näillä harrastajilla ei kuitenkaan ei ole edes kunnollista karanteenia, vaan niin tipahtavat jonkun pikku silmäterät - ja vain siksi, että sinä et asiasta saattanut yksiselitteisesti kertoa kauppiaallesi.Missä mielessä koet näkemykseni vastuuttomaksi kalojani, jopa muiden kaloja kohtaan? En oikein ymmärtänytMutta olenkin vain tällainen tahvo savolaistollo...
Kuitenkin webbisivullaan suositellaan kätevää pussikaranteeniateemu7117 kirjoitti:Saamani neuvon jälkeen karanteenata kaloja näin omassa kypsässä altaassaan heidän on sitten korvattava kalat, koska karanteeni on heidän ohjeidensa mukainen.
Juu, kyllä nuo taitavat taruolentoja ollaakvaarioliikeen pitäjä on vastuuntuntoinen, luotettava ja pyrkii pitkäaikaisiin asiakassuhteisiin myymällä vain terveitä kaloja. asiakas on rehellinen, kaloistaan "hyvää huolta" pitävä ihminen, joka haluaa olemassa oleville ja tuleville lemmikeilleen vain parasta.
Kannattaakin kysyä myyjältä jo kaloja ostaessa, että miten hän suhtautuu karanteenaukseen, kalojen kotiuttamiseen, mahdollisesti mukana tuleviin tauteihin ja kalojen kuolemiseen karanteeniin sekä niiden kalojen korvaamiseen. Jos myyjä on sitä mieltä, ettei häntä kiinnosta kalojen kohtalo sen jälkeen, kun ne kulkeutuvat ovesta ulos niin kannattaa vaihtaa liikettä.Kuitenkin webbisivullaan suositellaan kätevää pussikaranteenia Petri pyöritteli silmiään kun kerroin kypsyttäväni karanteenin aina mullalla ja ammoniakilla. (Hänen mielestään pääaltaan bakut käyvät ok). Vaan eipä tuo haittaa
Niin, olen minä paha ihminen kun en kanna vastuuta ja huolta kauppiaan kaikista myymistä kaloista mitä erilaisimpiin olosuhteisiin niille ressukoille, jotka eivät siitä oikeaoppisesta "steriilistä" kirpunkokoisesta sairaalan eristyshuonemallisesta karanteenista tiedä tai eivät edes suostuisi kalojaan sillä tavalla karanteenaamaan (kuten ei allekirjottanutkaan). Ja olen jopa vastuuton omia kalojani kohtaan, kun omaan näkökulman kalojen kotiuttamiseen käyttäytymisspesialistina, en kalatautisellaisenaTapio Martimo kirjoitti:Näillä harrastajilla ei kuitenkaan ei ole edes kunnollista karanteenia, vaan niin tipahtavat jonkun pikku silmäterät - ja vain siksi, että sinä et asiasta saattanut yksiselitteisesti kertoa kauppiaallesi.
Kyllä meilläkin sosiaalistettiin ennen rokotuksia, mutta vain muutaman tutun koiran avulla. Riskihän niissäkin on, mutta pienempi kuin jos koira heitettäisiin 20, 40 tai 60 koiran keskelle. Riskejä on toki elämässä otettava, mutta miksi ottaa turhia riskejä..?Johannavee kirjoitti:Tulevaa koiranpentuanikin aion roudata ennen rokotuksia sosiaalistumassa elinympäristöönsä.
Siis sosiaalistuminenhan tarkoittaa laajasti käsitettynä muutakin kuin pelkkien koirien tapaamista: pennun totuttamista kulkuvälineisiin, matkustamiseen, uusiin ihmisiin jne. Ja jokapaikassa on riskinsä saada tartuntoja. En minäkään koiraani koirapuistoon lykkäisi ennen rokotuksia. Mutta en steriilissä miljöössäkään kyllä pitäisi. Kohtuus kaikessa.memma kirjoitti:Kyllä meilläkin sosiaalistettiin ennen rokotuksia, mutta vain muutaman tutun koiran avulla.
Jos haluaa oikeasti havaita kalasta jotain muitakin tauteja kuin pilkkutaudin, tuota karanteenia pitäisi harrastaa viikoista kuukausiin. Eli monta viikkoa 50% vedenvaihtoa, tarkasti rikkihapolla pH kohdalleen (pienessä vesimäärässä kellontarkka homma), voimakas ilmastus vedelle ja uudelleen mittaukset tunnin päästä. Rikkihappo nostaa lisäksi kokonaiskovuutta, päästäänkö tällä sitten pehmeään ja happameen veteen....ei. Hiilidioksidin lisääminen taas on aika riskialtista sekin noin pieneen kasvittomaan altaaseen.Miksi? Jos esim. pH:ta pitää saada laskettua, tekee muutama tippa rikkihappoa tempun varsin vaivattomasti. Ei kai vesiarvojen muuttamisessa ole karanteenissa sen ihmeempää, kuin on "oikeassa" akvaariossa.
Ihan sinun sivuiltasi katsoinjarvij kirjoitti:"Rikkihappo nostaa lisäksi kokonaiskovuutta"
Tämä olisi kiva nähdä kemiallisena reaktiona.
Siis mihin tuo väite perustuu. Minulle ainakin se on uutta.
En vissiinkään sitten ymmärrä lukemaani, mutta ei tuosta tekstistäsi kyllä sitä kuvaa saanut, että tuo nyt ihan turvallista hommaa on pienessä kypsymättömässä altaassa pH:ta hapoilla säätää.Entäpä sitten rikkihappo:
Rikkihapon suolat ovat sulfaatteja. Niinpä kalsiumvetykarbonaateista tulee rikkihapon syrjäyttäessä niistä hiilidioksidin kipsiä eli kalsiumsulfaattia. Seurauksena veden kokonaiskovuus nousee, mutta karbonaattikovuus eli alkaliniteetti laskee. Tässäkin pitää muistaa sekä riittävän hidas aika (eli muutama tunti) hapon lisäyksissä, jotta muodostuva hiilidioksidi ehtii voimakkaalla ilmastuksella poistua, että alkaliniteetin loppuessa tapahtuva pH: syöksy.
JJVi kirjoitti: Haloo! Tekeekö joku oikeasti viikkokaupalla noin? Koko homma pelkästään sentakia, että kala "tutustuu" pääaltaan bakteerikantaan vähän myöhemmin. Jos itse olisin akvaariokauppias, en varmasti korvaisi kaloja jos joku alkaa puhumaan kalojen putoamisesta kypsymättömässä altaassa, jonka tilavuus on 40 litraa ja veden pH:ta säädettiin rikkihapolla.
Noin minä tuon siirron olen tarkoittanut tehtäväksi; siis haavilla pääaltaaseen. Saattaa olla jossain väärin, joten hyvä että olet sen huomannut. Kerro missä, niin korjaan. Toisaalta eiköhän tuo korjaannu noissa uusissa ohjeissa, jotka edellä olen esittänyt laadittaviksenne.JJVi kirjoitti:Kun taas Jukka kommentoit, kerrotko vielä mikä ajatus tuossa ristiinymppäyksessä on? Eli kalan totuttaminen pääaltaan veteen menee vielä ihan ymmärrykseen, mutta minkä hiton takia karanteenista pitäisi missään olosuhteissa alkaa siirtämään vettä pääaltaaseen? Eikö tuossa kannattaisi siirtää kala varovasti haavilla ja nimenomaan välttää veden pääsemistä karanteenista pääaltaaseen.
Vai onko ajatuksena, että uudet kalat elävät symbioosissa jonkin vesibakteerin kanssa ja eivät tule toimeen ilman sitä
jarvij kirjoitti:Kerro missä, niin korjaan. Toisaalta eiköhän tuo korjaannu noissa uusissa ohjeissa, jotka edellä olen esittänyt laadittaviksenne.
Tuossahan ristiinymppäys on yllä. Just nyt ei ehdi noita ohjeita tehdä, mutta voinhan mää ne värkkäilläKun on selvinnyt että uudet kalat ovat varmasti terveitä, lisätään karanteeniakvaarioon vettä varsinaisesta akvaariosta, jotta kalat tottuvat tulevassa ympäristössään elävään pieneliöstöön ja muodostavat niille vasta-aineet. Tällä lailla kalat voidaan "rokottaa" passiivisesti.
Saattaa lisättävän biologisen "materiaalin" mahdollisen suuren määrän vuoksi olla syytä "rokottaa" myös varsinaisen akvaarion kalat uusien kalojen bakteeristoa vastaan lisäämällä myös karanteeniakvaarion vettä varsinaiseen akvaarioon eli ymppääminen ristiin