Apua kaivataan..

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mehukatti
Starting Member
Starting Member

Apua kaivataan..

Viesti Kirjoittaja Mehukatti »

En tiedä mitä tekisin. Sain tätini akaarion, koska hän ei perheineen jaksanut hoitaa sitä. Siellä on luultavasti (mitä nyt olen niitä kaloja nähnyt) 3 platya, 4 intiaanisulkaa, pari monnia (en tiedä tarkkaa määrää, ainakin kaksi) ja sitten on viemä muutama ongelma. Ensinnäkin piikkisilmä. Missä se voisi olla?! Olen nähnyt sen kerran kun se laitettiin akvaarioon takaisin, mutta nyt se on kadonnut. Sitten on vielä muutamia hieman isompia oransseja kaloja, joissa on mustia pilkkuja. Mitähän ne voisivat olla? Ne ovat hulluja! "Juoksentelevat" ympäri akvaarion pohjaa, ja välillä nousevat nopeasti pintaan. Kun menen akvaarion lähelle ne käyttäytyvät näin, muuten "normaalisti". Ne ovat muuten vain pohjassa ja aukovat suutaan! Mikä eteen? Osaatteko kertoa mitä nämä kalat ovat? :|
dth
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja dth »

Oransseista kaloista tulisi mieleen nämä keltabarbit: http://www.aquaristik.de/artikel/mess.jpg
Täsmääkö?

Kertoisitko vielä akvaarion koon ja pohjamateriaalin ja jotain muuta jos tulee mieleen.
Kuskaat vaikka akvaariokauppaan vesinäytteen akvaariosta, niin he kertovat vesiarvot, joiden mukaan sitten kaloja valitaan. Useimmissa liikkeissä arvojen mittaus on ilmaista. Toki voi testit hommata itselleenkin.

Piikkisilmä voi hyvinkin olla kaivautuneena hiekkaan pidemmänkin aikaa, että eiköhän se sieltä pelmahda esiin kun pohjaa varovasti möyhii.

hoitorutiinit kannattaa sitten vakiinnuttaa siihen viikottaiseen vedenvaihtoon (noin puolet vedestä vaihton viikottain), luulisin että nyt sellaista ei ole ollut, josta saattaa johtua kalojen pohjassa nyhjääminen.
Life is just a big illusion, and we all believe in it...
Mehukatti
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Mehukatti »

Ne kalat ovat hieman keltabarbien näköisiä, mutta eivät kuitenkaan ihan. Teidättekö miksi ne ovat kaikki pohjassa, kaikki samassa kasassa?

Akvaario on noin 100 litranen, 75cmx34cmx40cm. Pohjalla on hiekkaa ja joitain pieniä kiviä, hiekassa "sekaisin". Noita arvoja en vielä tiedä, mutta kysynen sitä jossain akvariokaupassa huomenissa. Missä kuljetan vettä? Muovipussissa? No.. mitähän muuta voisi kertoa? :P

Pitäisikö minun koskea pohjaan?! Minua pelottaa irrtottaa suodatin, tai koskea edes veteen! Pelkään, että piikkisilmän piikit tarttuvan minun ihooni.. :?

Jos vaikkapa lauantaina vaihdan veden, otanko kalat pois? En uskalla puhdistaa akvaariota, jos piikkisilmä ja muut kalat ovat siellä! Ja ajattelin vaihtaa huonossa kunnossa olevat kasvit ja lisätä lasisia "koristekiviä". Sillonhan minun on otettava kalat pois vai mitä? [;)]
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Maaliskyy »

Ei kaloja oteta vedenvaihdon ajaksi pois. Vedenvaihtoletkulla vain imetään osa vanhasta vedestä pois ja lisätään uusi vesi altaaseen hanasta. Kaloja ei tarvitse pelätä, ne väistävät kyllä ihmisen kättä altaan hoidon aikana.

Piikkisilmä on varmaan jossain piilossa, tarkkaile allasta kun ympäristö on rauhallinen niin se saattaa tulla esiin. Se on sympaattinen eläin eikä sen pikku piikeistä ole mitään uhkaa ihmiselle, se ei tartu ihoosi.

Tervetuloa antoisan harrastuksen pariin! Toivottavasti kalojen laatu ja altaanhoidon niksit selviävät pian, nyt vaan akvaariosivuille surffailemaan ja kalankuvia katselemaan.
Raaka-Arska
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Raaka-Arska »

Ei ne kalat mitään tee. Itselläni on isoja helmiästonkijoita eikä nekään syö mun sormea. Piikkisilmä mukava veijari jota tuskin kiinnostaa sun sormi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”