Puhallushiekka-ongelma!!

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Aino-85
Junior Member
Junior Member

Puhallushiekka-ongelma!!

Viesti Kirjoittaja Aino-85 »

Help! Auttakaa!
Ostin Kokemäen Laatuhiekka Oy:n puhallushiekkaa, raekooltaan 0,1mm-0,6mm. Pesin hiekkaa sata tuntia. Nyt olen laittanut hiekan akvaariooni, ja täyttänyt sen puoliksi vedellä, ja vesi on todella sameaa! Hiekan laitosta on kulunut noin vuorokausi, eikä sameus ole mielestäni merkittävästi hälvennyt. Vesi on valkoista, ja pinnalla on öljymäinen kerros. Mitä teen? Onko jollain vastaavia kokemuksia ko. hiekasta?
Jelppikää!!! :(
Teho
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Teho »

olen kuullut että joissakin puhallushiekoissa on öljyä seassa. Jos pinnalla öljyä, niin melko varmasta ostamasi hiekka oli öljypohjainen...
Aino-85
Junior Member
Junior Member

Teho kirjoitti:olen kuullut että joissakin puhallushiekoissa on öljyä seassa. Jos pinnalla öljyä, niin melko varmasta ostamasi hiekka oli öljypohjainen...
Ei se ihan öljyltä näytä... ja kun vielä pesin hiekan moneen kertaan. Joku kirjoitti näillä sivuilla, että Kokemäen Laatuhiekka Oy ei käytä kuivatuksessa öljyä. En ymmärrä miten vesi on sen näköistä, täytyy varmaan vaihtaa koko hiekka uuteen :( Esim Bilteman rumaan mutta puhtaaseen :|
Tiuhti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tiuhti »

Ei sitä tarvitse vaihtaa, jos ei tosiaan ole öljyä siinä. Mulla Optirockin hiekan kanssa sama peli, sameus hälveni suurimmaksi osaksi 2-3 vrk:ssa.
Aino-85
Junior Member
Junior Member

Tiuhti kirjoitti:Ei sitä tarvitse vaihtaa, jos ei tosiaan ole öljyä siinä. Mulla Optirockin hiekan kanssa sama peli, sameus hälveni suurimmaksi osaksi 2-3 vrk:ssa.
Oliko sulla vesi silloin aivan sameaa? Siis valkoista, ihan läpinäkymätöntä?
aquasol
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquasol »

Huuhtele se hiekka vielä muutaman kerran siellä altaassa jos ei ala vesi kirkastumaan. Eli siis lapolla pois ja letkulla uutta vettä hanasta. Muutamassa päivässä pitäisi kyllä kirkastua, jollet sitten laittanut jotain kaupallisia kypsytysaineita (Bactozym yms.) ne saattavat tehdä myös vaaleaa höttöä. Suurin osa vaaleasta samennuksesta lienee kuitenkin hiekan pölyä.
Teho
Advanced Member
Advanced Member

ettei altaaseen vaan olisi piilotettu "tomusokeripussia" poliisiratsian pelossa :mrgreen: :mrgreen:
Aino-85
Junior Member
Junior Member

Teho kirjoitti:ettei altaaseen vaan olisi piilotettu "tomusokeripussia" poliisiratsian pelossa :mrgreen: :mrgreen:
Hups...jäin kiinni! :mrgreen:
jaba
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jaba »

Minäkin juuri 3 päivää sitten vaihdoin soran Optirocin puhallushiekkaa.
Vesi oli ekan päivän aivan läpinäkymättömän vaaleaa, mutta tänään vesi on aivan "kristallin kirkasta", eli ei tarvitse/kannata alkaa hiekka"merkkiä" vaihtamaan.
Vesi on jo seuraavana päivänä varmasti hieman kirkkaampaa, muttei vielä lähelläkään "kristallin kirkasta".
Sen "öljyn"(?) saat pois kuulemma talous/vessa-paperilla tai ottamalla pinnasta vettä poijes.
Teho
Advanced Member
Advanced Member

eli käyttää haavia ja lappoa?
- 88% testanneista naisista vakuuttui Tehosta.
Tiuhti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tiuhti »

Aino-85 kirjoitti:
Tiuhti kirjoitti:Ei sitä tarvitse vaihtaa, jos ei tosiaan ole öljyä siinä. Mulla Optirockin hiekan kanssa sama peli, sameus hälveni suurimmaksi osaksi 2-3 vrk:ssa.
Oliko sulla vesi silloin aivan sameaa? Siis valkoista, ihan läpinäkymätöntä?
Oli, ei nähnyt takaseinään läpi altaan, eikä edes niitä kasveja siinä keskivaiheilla :mrgreen: Meinasin minäkin heittää toivoni, mutta hyvin siinä loppujen lopuksi kävi [;)]
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Kuulostaapa vekkulilta, oma Kokemäen laatuhiekan hiekkani näytti tältä pesemättömänä kun lisäsin veden altaaseen:
Kuva

Vesi kirkastui nopeasti ja aion jatkossakin käyttää kyseistä hiekkaa. Ehkäpä minulle sattui ne puhtaat säkit ja sinulle likainen. Mutta omasta mielestäni väri on kaunis, hiekka reippaasti puhtaampaa kuin Optiroc (kolmen säkin kokemus Kokemäen Laatuhiekan puhtaasta luonnonhiekasta) ja reippaasti tummempaa kuin Biltema.
Teho
Advanced Member
Advanced Member

rain, mitä ihme tikkuja sun tankista oikeoin sojottaa? kaatoiko myrsky puun talon katosta sisään? :mrgreen:
Lauara
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Lauara »

Minäkin vaihdoin Kokemäen laatuhiekkaa soran tilalle puoleen akvaarioon viime viikolla. En pessyt sitä yhtään ja kahdessa päivässä selkeni. Aluksi oli kyllä täysin läpinäkymätön "hiekkamyrsky" altaassa, mutta kolmantena päivänä ei ollut enää mitään ongelmaa. Kun vaihdan toisen puolen taas viikon kuluttua, varmaan pesen hiekan ainakin pariin kertaan... Vaikka ei sillä taida olla ilmeisesti paljoakaan vaikutusta. :roll:
Kalat tuntuvat selvinneen sameasta vedestä ihan hyvin, mitään ongelmia ei ole näyttänyt olevan. Ajattelin silti pitää pari viikkoa väliä vaihtojen kanssa, ettei heidän tarvitse koko ajan pelätä hiekkamyrskyjä... [;)]
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Teho kirjoitti:rain, mitä ihme tikkuja sun tankista oikeoin sojottaa? kaatoiko myrsky puun talon katosta sisään? :mrgreen:
Tikkujapa hyvinkin. Omenapuusta joka tarjoaa kovin herkullisia omenoita.

Kuva
Teho
Advanced Member
Advanced Member

hyvältä näyttää reini
MiSt
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MiSt »

Lauara kirjoitti:En pessyt sitä yhtään ja kahdessa päivässä selkeni. Aluksi oli kyllä täysin läpinäkymätön "hiekkamyrsky" altaassa, mutta kolmantena päivänä ei ollut enää mitään ongelmaa.
En suosittelisi hiekan laittamista altaaseen pesemättä, varsinkin jos se pöllyää noin paljon. Pari päivää kun suodattimien pumput hiovat roottorikammioitaan tuolla hiekkapölyllä, niin saattaa tulla jo huonoa jälkeä. :(
><{{{(*> ><Mikko(*> ><{{{(*>
Lauara
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Lauara »

Tuntuisi olevan siis hiekkaerästä kiinni, miten puhdasta se on. Luin tarpeeksi vakuutteluita aqua-webistä hiekan puhtaudesta, joten ekalla kerralla en sitä pessyt. Seuraavan satsin pesen kyllä! :roll:
ukormi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ukormi »

Ostin juuri 125 kiloa Optirockin 0.5-1.2 millistä puhallushiekkaa joista itse huuhtelen 75 kiloa.

Ei tulisi mieleenikään laittaa suoraan altaaseen..Jo kun pussista kaataa huuhtelusaaviin niin koko kylppäri on pölyn vallassa :D

Nyt tuota olen huuhdellut niin että alkavat kynnet hävitä. Joo, olen kyllä käyttänyt hanskoja, mutta sinne hanskojen sisään pääsee aina hieman tuota hiekkaa..
samijuhani77
Starting Member
Starting Member
Viesti:

laatuhiekkaapa hyvinkin :)

Viesti Kirjoittaja samijuhani77 »

Hei Aino ja muut!

tosi hyvältä tuntui lukea tismalleen samasta ongelmasta jonka kanssa olen nyt muutaman päivän (ja yön) puuhastellut. Kokemäenjoen puhallushiekkaa ainakin Helsingin Akvaariokeskuksessa ohjasivat pesemään ja pesemään ja pesemään... ja minä pesin. No en sataa tuntia mutta useamman tunnin kumminkin... ja laitoin muuten tyhjään akvaarioon joka oli täynnä vettä (140 litraa) ja vesi sameni... sitten otin vedet pois ja laitoin uudet vedet hiekan päälle ja vesi sameni... sitten otin vedet pois ja jätin ihan vähän vettä ja rupesin pesemään hiekkaa akvaariossa pohjalla... ja laitoin aina vähän vettä lisää ja taas kaikki vesi pois... ja tätä kun jonkun aikaa teki.. vesi ei enää ollut niin sameaa vaikka sameaa olikin... ja toisena päivänä vielä parin kokonaistyhjennyksen jälkeen... vesi on enää vähän sameaa (sen näkee jos laittaa lampun päälle) enää en kuitenkaan suostu vaihtamaan yhtään vettä...

hiekka myös tuoksui oudolta... en tiedä oliko se öljyistä mutta lähinnä... hmm. vanhentuneelta tai joltain... Espoon Merituulen k-raudasta sitä ostin... Optirocia kysyin, mutta tätä niillä oli...

sitten kehottivat Helsingin Akvaariokeskuksessa laittamaan suodattimen päälle ja Tetran bakteeritabletteja kolmen päivän välein... tämä siis uutta akvaariota perustettaessa... ja näin olen tehnytkin... lisäsin vielä AquaSafeakin...

pesemättä en olisi kyllä uskaltanut tuota laittaa akvaariooni... vaikka uskalikko olenkin :)

onnea hiekan kanssa,

Sami
minäkö se olen?
MiSt
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MiSt »

ukormi kirjoitti:Nyt tuota olen huuhdellut niin että alkavat kynnet hävitä. Joo, olen kyllä käyttänyt hanskoja, mutta sinne hanskojen sisään pääsee aina hieman tuota hiekkaa..
Kokemuksieni mukaan hyvä ja käsiystävällinen [;)] tapa pestä hiekka on hämmentää sitä käsisuihkulla jossain saavissa. Näin ei turhaa hio käsiään hiekalla ja hiedan saa todella tehokkaasti pöllytettyä pois hiekan seasta. Käsisuihku nyt voi aavistuksen ottaa itseensä karkeamman soran pesusta, mutta hieno hiekka ei juuri jälkiä siihen jätä. Suosittelen! :mrgreen:
><{{{(*> ><Mikko(*> ><{{{(*>
ukormi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ukormi »

Saattaapi vaimolta loppua viimeinenkin huumori tähän harrastukseeni jos alan noilla hierovilla "kromi" pintaisilla käsisuihkuillamme hiekkaa hämmentämään :D

Njoo, voisihan sitä sen tempauksen jälkeen pesaista vaikka noi auton moottorinosat astianpesukoneessa :mrgreen:

Nyt olen hangannut kuusi tuntia punalevää pois tuosta ostamastani taustasta ja tuo uuden juuri ostamani altaan syvyys ( 65cm ) näyttää liian pieneltä tuolle taustalle 8O
Mukava harrastus..
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Maisu »

MiSt kirjoitti:Käsisuihku nyt voi aavistuksen ottaa itseensä karkeamman soran pesusta, mutta hieno hiekka ei juuri jälkiä siihen jätä.
Noo-o, kyllä allekirjoittanut on joutunut kertaalleen ostamaan uuden käsisuihkun kun aiemman painikkeeseen meni hienoa hiekkaa. Tapauksesta on jo kymmenisen vuotta eivätkä suihkut ainakaan tukevarakenteisemmiksi ole niitä vuosina muuttuneet. En suosittele.
Aino-85
Junior Member
Junior Member

Kiitoksia kaikille tsemppaajille!
Akvaarion vesi on nyt kristallin kirkasta, mitä en olisi ikinä uskonut viikko sitten. Hiekka on todella nättiä. Ihme tapauksia nämä puhallushiekat :mrgreen:
Mlatvala
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Mlatvala »

maisu kirjoitti:
MiSt kirjoitti:Käsisuihku nyt voi aavistuksen ottaa itseensä karkeamman soran pesusta, mutta hieno hiekka ei juuri jälkiä siihen jätä.
Noo-o, kyllä allekirjoittanut on joutunut kertaalleen ostamaan uuden käsisuihkun kun aiemman painikkeeseen meni hienoa hiekkaa. Tapauksesta on jo kymmenisen vuotta eivätkä suihkut ainakaan tukevarakenteisemmiksi ole niitä vuosina muuttuneet. En suosittele.
Teinpä muuten aivan saman mokan ensimmäisellä pesukerralla, mutta sain kaiveltua jyväset sieltä painikkeen välistä pois ja vieläkin se suihku toimii, Mutta kun ottaa sen suihkun "pään" pois siitä ja sillä pelkällä paineella mikä suorasta putkesta huljuttelee niin kyllä se minun mielestä tosi hyvin onnistuu niinkin!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”