Kuparimonnisille kavereita

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Petteri76
Starting Member
Starting Member

Kuparimonnisille kavereita

Viesti Kirjoittaja Petteri76 »

Niin... monnisparvessani kävi harvennus :( ja nyt on enää neljä kuparimonnista jäljellä. Liian pieni parvi siis. Täytyykö monnisparvessa kaikkien olla samaa lajia, vai sopisiko noille kuparimonnisille seuraksi esim neljä vihermonnista? Muitakin Etelä-Amerikkalaisia pohjakaloja voi suositella.

Altaassa (180l) on tällä hetkellä muuta kalastoa (4xkuparimonnisen lisäksi) seuraavasti:

1xpartamonni
1xkorupleko
10xkuparitetra
2xpalettikääpiöahven

Vesi on pehmeää (Gh 4) ja happamahkoa pH 6.5. Lämpötila 25 astetta Celciusta.
heppa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja heppa »

Nyt ei tule varmaa tietoa, mutta muistelisin että ei tarvisi olla samaa lajia. Eli tuo 4 vihermonnista kävisi jatkoksi, tosin tuosta lajista en tiedä vaatimuksia yms.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Yksi mitä voin suositella ja on itsellänikin. Niin on täplämonnisten ja kuparimonnisten sekaparvi.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
tiger
Member
Member

Viesti Kirjoittaja tiger »

vihermonniset ovat kooltaan paljon suurempia kuin kuparit, vaikka osa kupareista tuntuukin kasvavan tosi isoiksi.

En usko että parvi on kauhean tiivis jos on eri kokoisia monnisia. Täplikset jäävät vähän pienemmiksi taas. Ne tosin kuulemma parveutuvat ihan ok.

Mulla on kuparisten kanssa perunkultaisia kuparimonnisia ja kultamonnisia ja he kyllä eri laijeistaan huolimatta ovat tiivis parvi.

Tiger

ps. Mä voin kyllä kuparinpoikasia myydä sulle. ne on kyllä jo melkein aikuisia, että ei kovin pieniä.

edit: tarkoitan että suurin osa monnista käy sekaparvena ja parveutuvat hyvin. On kuitenkin lajeja, jotka tekevät sitä vähemmän fyysisten koko erojen tai muiden seikkojen vuoksi. Voihan isossa altaassa pitää 2 tai jopa 3 monnislajia sekaisin vaikka kaikkia olisi parven verran.
jaba
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jaba »

Mutta jos haluat vain eri näköisiä monnisia, niin ota kuparimonnisen albiino muotoja! [;)]
paul
Advanced Member
Advanced Member

mulla on nuo täplämonniset ja kuparimonniset kuteneet sekaisin. En ole vaan vielä saanut poikasiksi asti kasvatettua.

Eli hyvin tulee toimeen. [;)]
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Petteri, minkä takia menetit monnisia?
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Johannavee
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Johannavee »

Petteri, Miten olet saanut palettikääpiöt tulemaan monnisten kanssa toimeen? Minulla on lähisukuisia, lähes samannäköisiä pandoja ja kauppias sanoi, että palettikäppänät ovat asteen verran ärsympiä kuin pandat. Pandoiltakin luonnetta löytyy. Ne käyvät kursailematta kaikkien kalojen kimppuun (mustaneontetrat, kirsikkabarbit, pikkulevikset ja mollit). On kyllä hyötyä siitä, että näitä kohdekaloja on yhteensä 27 kpl, eli aggressiot jakaantuvat usean yksilön kesken ja se ei tunnu niitä niin haittaavan. Mutta monnisia en kuuna päivänä tuohon uskaltaisi sijoittaa. Piikkarit menisivät, mutta kun ei oikein mahdu noin muutoin. Mun allas on 222L.
Petteri76
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Petteri76 »

Monnisia kuoli ilmeisesti eväruttoon. En tarkastunut niitä ostohetkellä kaupassa tarpeeksi hyvin ja kaksi tuosta kuuden monnisen parvestani oli jo minulle tullessaan muita pienempiä ja hivenen heikkokuntoisia (passiivisia, evät pyöristyneet, viikset liki olemattomat). Oma moka siis.

Palettikääpiöt on kieltämättä ärhäköitä. Ei ne kuitenkaan monnisia mitenkään jatkuvasti jahtaa enkä usko niiden suurestikaan vaikuttaneen monnisten mahdolliseen stressaantumiseen ja kuolemaan (ensimmäinen monninen kuoli jo ennen kuin paletit tuli mulle). Lähinnä käppänät vain hätistelevät monnisia pois oman kookosluolansa ympäristöstä. En ehkä kuitenkaan suosittele kokeilemaan kyseistä yhdistelmää... Itselläkin tarkoituksena siirtää käppänät toiseen altaaseen.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Voisit hankkia uusia monnisia vasta käppänöiden siirron jälkeen. Pohjalle mahtuu tällöin kaksikin kuuden yksilön parvea :)
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
paul
Advanced Member
Advanced Member

jaba kirjoitti:Mutta jos haluat vain eri näköisiä monnisia, niin ota kuparimonnisen albiino muotoja! [;)]
Yleensä ne albiinot on täplämonnisista, mutta se ei ole nyt pääpointti. Itselläni ei ole albiinomonnisia, mutta mitä olen ihmisten kanssa jutellut ja omia havaintoja tehnyt niin albiinot ei parveudu kovin helposti tummien monnisten kanssa. Monniset katsoo kuitenkin väristä parvensa jäsenet.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

paul kirjoitti:Yleensä ne albiinot on täplämonnisista
Itse asiassa kaupoissa näkyy enimmäkseen vain kuparimonnisten albiinoita muotoja :o
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”