Nokkamonni levänsyöjänä: millaisia kokemuksia?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Johannavee
Member
Member

Nokkamonni levänsyöjänä: millaisia kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Johannavee »

Eli levä ei pysy kurissa akvoissani ilman levänsyöjiä. Partamonneista luovuin joulun jälkeen, koska kasvit eivät viihtyneet niiden kanssa samoissa kipoissa.

Nyt minulla on seuraaviin akvaarioihin levän kurissapitosuunnitelmia:

222 L: kalasto: 3 x A.nijsseni (haaremi), 5 x mustamolli, 14 x mustaneontetra, 5 x kirsikkabarbi ja 3 x leväbarbi (pieni) -> kaloja sillä rajalla ettäkö liikaa. En kuitenkaan raatsisi luopua mustamolleista ja 4:stä ylimääräisestä mustaneonista, jotka muuttivat luokseni "väkisin" (en niitä siis ole ostanut)
Lämpö 27C, pH 7.5, KH 1, GH 3.

350 L: kalasto 2 x lehtikala, 4 x tulisuu (poikasia), 13 x robertsintetra, 6 x leväbarbi (pieni), 1 x ruostekirjoahven (aion luopua tästä). Kaloja on riittämiin kyllä, tulisuut vievät paljon uintitilaa, samoin tetrat ja levikset.
Lämpö 28C, pH 6 (turvesuodatus), KH 1, GH 3.

Nitraatin pyrin pitämään tuossa korkeintaan 12.5 mg/l tuntumassa molemmissa.

Leväbarbit ovat tehokkaita, mutta vievät hirveästi uintitilaa melko ahtaissa asumuksissaan. Ja 3 levistä ei kykene pitämään pienemmän akvan levää kurissa. Olen miettinyt nokkamonneja (grenmal), mutta mahtuvatko ne? Kuinka monta siinä tapauksessa? Ovat kuulemma ujoja, ovatko pandat ja tulisuut niille liian vilkkaita seuralaisia? Entäpä miten ne suhtautuvat levään ja kasveihin? Ovatko tehokkaita leväimureita? Syövätkö kasveja?

Jotenkin ahdistaa tuo kalojen määrä. En oikeastaan haluaisi lisää kaloja (tai haluaisin, pienempään piikkareita ja isompaan monnisia, mutta tuntuu kalamäärä liian tuhdilta, eli ei voi nyt ottaa :| ), mutta samalla ahdistavat nuo levätkin, koska haluan akvaariodeni näyttävän kauniilta kasvipuutarhoilta. Nyt olen pienemmässä akvassa saanut leväbarbeilla hommat kuntoon vähäksi aikaa, ja toisessa akvassa jonne pienemmästä muutin juuri 5 isommaksi kasvanutta levistä turvelisäys ja veden happamuus, joka tuntuu sopivan kaloillekin pitää levänkasvua osittain kurissa...
Hiutale
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hiutale »

Lyhesti kiireessä: syövät levää, mutta eivät tarpeeksi ainakaan lasista (minulla 7 aikuista ja lukematon määrä poikasia 600-litraisessa ja etulasin saa raapata joka viikko). Myös miekkakasvit maistuvat poikasille, kaikki on syöty ihan pitsilehdiksi.
Johannavee
Member
Member

Hiutale kirjoitti:Myös miekkakasvit maistuvat poikasille.
Siis olivatko nämä niitä samoja kaloja, jotka söivät kilon kurpitsaa viikossa...? Glups :? Aikuiset, ovatko ne yhtä syöppöjä noille kasveille vai pysyvätkö vain levässä? Meinaan pääasiassa kasvien ja muiden sisusteiden pinnoilta yritän levät pitää poissa, eivät nuo huipputehokkaat leväbarbitkaan onnistu puhdistamaan laseja eli raavitaan täälläkin yhtenään, eikä rihmalevääkään tuosta kiekkoaltaasta näytä niiden kupuun uppoavan. Eli kysymys kuuluu, onko grenmal minkäänveroinen levänsyöjä vaiko yhtä perso kasveille kuin partis, josta levänsyöntiin ei ole juuri lainkaan :(???.

Jännän näköisiä tikkujahan ne on, mutta kun kaloja on muutenkin jo paljon, niin ostan uusia vain siinä tapauksessa, että niistä todellakin olisi jotain hyötyä. Ja nämä näyttävät vähemmän uimatilaa vieviltä kuin levikset. Mutta kun olen kasvit kerran saanut kasvuntyngän alkuun, en enää halua niiden katoavan parempiin suihin jos satun poistumaan kotoani muutamaksi päiväksi!
Hiutale
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hiutale »

Eivät minulla aikuiset nokat syö kasveja, poikaset vain. Eikä kesäkurpitsaakaan mene ihan kiloa viikossa - tosin jos menisi niin ehkä miekkakasvit säästyisivät :D . Ja poikasiahan on siis n. 70 kappaletta kasvamassa.
Victor von Doom
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Victor von Doom »

Meillä kaksi nuorta nokkamonnia (8-10 cm) hoiteli 140 litraisen, levättyneen akvaarion kuntoon noin viikossa. Kasveja eivät syöneet, mutta ko altaassa ei mitään kasvin tuhoajien suosikkilajeja olekkaan. Lisäksi nokat jättivät tyvenet paikat puhdistamatta (enkä niissä ole kaloja edes nähnyt), mutta kunnon virtapaikkoja hoidellaan jatkuvasti (kokonaisvirtaus noin 600 l/h). Myös lehtien reunat jäävät niiden jäljiltä leväisiksi. Kalat myös tuntuvat kasvavan vauhdilla, joten siirto isompaan altaaseen taitaa olla pian edessä.

Eli hyvä levänsyöjä nokkamonni on, mutta ainoastaan akvaarioihin, joissa on voimakas virtaus.
Suski
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Suski »

Minulla on 10 nokkamonnia ja riekaleiset miekkakasvit....ja kiekkojen kanssa älä pistä....

Masentavaa, olivat ennen mun ihan suosikkikaloja ja nyt joudun myymään ne pois kun eivät mene kiekkoaltaassa ja lehtisaltaassa on jo levänsyöjiä liikaakin. :cry:

Syövät kyllä levää hyvin, mutta tosiaan kasvit menevät siinä sivussa.
Metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan.
mightyblue
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja mightyblue »

Meillä neljä nokkaa jotka kyllä jyystävät lasia innokkaasti mutten usko niiden pystyvän pitämään yksin 430-litraista puhtaana levästä vaan meillä plekot hoitelee suuren osan siitä hommasta.

Myös miekkakasvit on erittäin kauniin reikäisiä,joten vihreä kelpaa vaikka kurpitsaa yms on tarjolla. Vinkeitä kavereita kyllä ovat ja herättävät monen mielenkiinnon tikkuolemuksellaan :mrgreen:
-Aivot ovat ihmeellinen elin. Ne alkavat toimia kun nouset aamulla eivätkä lakkaa ennen kuin pääset työpaikalle..-
Susamka
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Susamka »

Kai ne levääkin syövät, mutta epäilen että nokkamonnit ovat syyllisiä tähän.

Koitin säästää ruokakuluissa ja pidin taukoa kesäkurpitsan ostosta, kun hinta oli seitsemän euron paikkeilla kilolta. Meinasin etten noin kallista osta kaloille, nyt kuitenkin ostin. [}:)]
"Eikö sen huulet kulu?", ystäväni tokaisi katsoessaan etulasia 'imppaavaa' plekoa
Raaka-Arska
Member
Member

nokkis

Viesti Kirjoittaja Raaka-Arska »

Syö levää kohtuu hyvin, mutta saattaa tuhota kasveja ja kutevat helposti. Joten jos vesi on viileää niin nuolimonnit olisi yksi hyvä vaihtoehto.
Johannavee
Member
Member

Kiitos kaikille kokemuksistanne,
Kyllä tämä hieno monni jää vielä "odotusajalle", ilmeisesti kyseessä on vähän partamonnin tapainen veitikka. Eli riippuu kasvien syöntihimo ihan yksilöstä. Mitä pirua minä keksisin levänsyöjiksi tuonne :? . Nuolimonneja ei voi harkitakaan. Jo ilman lämmittimiä nousee lämpö tuonne 26C: hen (heijastinpaperin lisäyksen jälkeen) vaikka olen poistanut kansilasit ja tukin hyppyreitit valaisimilla aika hyvin...Onneksi kaikki lajit joita minulla on viihtyvät oikein hyvin lämmössä. Amatzoniltahan ne ovat kotoisinkin tulisuita ja leviksiä lukuunottamatta. Eikä siellä thaimaassa ja meksikossakaan nyt kauhean kylmä ole... [;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”