Vesitesti liuskoista
Valvoja: Moderaattorit
Vesitesti liuskoista
Kävin katsastamassa minkälaisia monitestiliuskoja on saatavilla.
Törmäsin kahteen vaihtoehtoon:
Tetran testi jossa on 20kpl liuskoja 28€
Junglen testi jossa 25kpl liuskoja 23€
Moliemmista testeistä pitäisi myyjän mukaan löytyä KH, GH, pH, nitraatti ja nitriitti tulokset.
Onko jolloin kokemuksia liuskojen eroista ja/tai laaduista?
Törmäsin kahteen vaihtoehtoon:
Tetran testi jossa on 20kpl liuskoja 28€
Junglen testi jossa 25kpl liuskoja 23€
Moliemmista testeistä pitäisi myyjän mukaan löytyä KH, GH, pH, nitraatti ja nitriitti tulokset.
Onko jolloin kokemuksia liuskojen eroista ja/tai laaduista?
-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Kyllä ne mielestäni ainakin tuoreina ovat ihan hyviä. Tarkkoja eivät toki kuitenkaan, mutta riittäviä.SP kirjoitti:minä ainakin olen täällä sellaiseen "törmännyt" että liuskatestit eivät ole hyviä.. itsekin kyllä käytän niitä
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Minä en toista pakkausta erehdy ostamaan. Ainoat kohdat mitkä testissä olivat käyttökelpoisia, olivat nitriitti ja nitraatti. Loput olivat joko todella epätarkkoja tai ei lainkaan toimivia. Kyseessä oli Tetran liuskat ja yllättävää kyllä: ainoa testi missä olen nähnyt painettuna tuoreuspäivämäärän (mikä oli reilusti tuore). En ole kylläkään hirveän tietoinen markkinatilanteesta, mutta erinomaisen käyttökelpoisiksi ovat osoittautuneet Tetran edulliset tippatestit.
pH:ta niillä liuskoilla ei nähnyt lainkaan.
Lisäksi liuskat tulevat erittäin kalliiksi, verrattuna tippatesteihin, joita parhaimmillaan voi käyttää vain osalla ohjeen tippamääristä ja vastaavasti vähemmällä vesinäytteen määrällä. Tetran testit ovat juuri tällaisia.
Myöskään turhia testejä ei tarvitse ottaa tipoilla, vaan vain ne jotka pitää kulloinkin tietää.
pH:ta niillä liuskoilla ei nähnyt lainkaan.

Myöskään turhia testejä ei tarvitse ottaa tipoilla, vaan vain ne jotka pitää kulloinkin tietää.
Itse käytän tetran testiä ja toisin kuin liinalla, minulla ne näyttävät kaikki arvot kohtuullisesti (ei ehkä aivan tarkasti, mutta riittävän tarkasti kuitenkin) pH pitää jopa paikkansa indikaattoripaperilla testattuna. Olen ollut tyytyväinen, mielestäni helppolukuinen, toisin kuin tippatestit..
Taitaa olla makuasia, mitä käyttää, ja kysyjälle tämä tuskin tuo mitään helpotusta..
Taitaa olla makuasia, mitä käyttää, ja kysyjälle tämä tuskin tuo mitään helpotusta..

Vähiin käy ennenkuin loppuu
Mullakin tetran liuskatestit käytössä ja ihan tyytis olen ollut. Tippatestikin löytyy kaapista mutta mielestäni nuo liuskan arvot riittävät monessa kohtaa oikein hyvin.
Voithan ostaa esim tuon Ph ja nitraatti testin myös tippana, niin sillon ei "aina" tarvitse kaikkia arvoja testailla ja saa noista ne oikein tarkat arvot selville.. Liuskoilla saa kuitenkin todella nopeasti monta testiä tehtyä, siksi se on "jokapäiväisessä käytössä" kätevä.
Voithan ostaa esim tuon Ph ja nitraatti testin myös tippana, niin sillon ei "aina" tarvitse kaikkia arvoja testailla ja saa noista ne oikein tarkat arvot selville.. Liuskoilla saa kuitenkin todella nopeasti monta testiä tehtyä, siksi se on "jokapäiväisessä käytössä" kätevä.
Kaunis Ameebamutantti, Loputtoman Arktinen Navigoija ja Emeritusprofessori sekä Ihailtavan Taidokas Iskunvaimenninkauppias
Sanoisin, että juuri "joka päiväisessä" käytössä ne nimenomaan eivät ole käteviä. Tuskin esim. nitriittiä nyt "päivittäin" tarvitsee mitata. Tai liiemmin GH/KH:kaan.kalaneiti kirjoitti:Liuskoilla saa kuitenkin todella nopeasti monta testiä tehtyä, siksi se on "jokapäiväisessä käytössä" kätevä.
Kalliiksi ne tulevat.
Mä ottaisin sakset käteen ja laittaisin pilkkoen

-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Kyllä täällä ainakin on käytössä liuskatestit ja minusta ihan riittävän tarkat...itseasiassa minulla oli ennen tippatestit, ja värikartasta oli tosi vaikea katsoa että kuinkas vihreä esim. pH:n kohdalla tuli..aqua2002 kirjoitti: Mä ottaisin sakset käteen ja laittaisin pilkkoenTekisin sen testin, mikä on aina tarpeen.

Ja täällä saksitaan surutta. Jos ei tartte mitata nitriittiä tai nitraattia, leikataan vaan yläosa liuskasta pois ja näin saadaan muut vesiarvot samalla liuskalla. Kätevää ja helppoa.
Pehmokalojen kotisivu: https://sites.google.com/site/pehmokala/
Kirjoplaty: Nyt kun olet happamoittamassa vettäsi lisää, syntyy tilanne ettet oikein luotettavaa kuvaa happamuudesta saa millään. pH mittari olisi tietysti toimiva. Mutta älä huoli - et saa turpeella piikkisilmille liian hapanta aikaiseksi. Kun KH menee nollaan on se ihan hyvä onnistumisen merkki jo.
Yleisesti mittaamisen tarpeellisuuteen: Kovetan vettä hieman yhteen akvaarioon, kovuuteen (GH) 8. Kovettavaa ainetta pitää lisätä joka vedenvaihdossa, mutta akvaariosta se ei katoa mihinkään, paitsi letkulla viemäriin. Käytännössä tarkistan kovuuden akvaariosta joka kuukausi huolimatta useista vedenvaihdoista tänä aikana. Äkkiä oppii sopivan kovetusaineen annostelun. Pehmeässä vedessä kovuutta on kokonaan turha mitata ja siihen riittää hanaveden tiedot. Kovassa vedessä >15dGH kannattanee käyttää 1,25ml vesimäärää, jolloin yksi tippa vastaa neljää astetta. Se on kovassa vedessä täysin riittävä tarkkuus. On täysin merkityksetöntä onko kovuus 17 vai 20!
pH on sellainen mitä tulee joka viikko mitattua. Ei sekään ole tarpeellista, ellei se ole tarpeellista!
Nitraattia seuraan säännöllisesti, myös noin kerran kuukaudessa. Se on kasvienkin kannalta tärkeää. Osittaiset vedenvaihdot pitävät huolen ettei yllätyksiä pääse tapahtumaan.
Nitriittiä olen tarvinnut päivittäin karanteenialtaan takia. Tosin sekin nyt jäi, koska vaihdan jo tässä vaiheessa isosta akvaariosta vettä siihen päivittäin. (Hanaveden typpiravinteiden takia (kloramiini) nitriitti kasvoi 0,2-0,3mg/l lukemaan hanavettä käytettäessä. Katsoin kuitenkin paremmaksi rikkoa kloramiinin c-vitamiinilla, koska lisäsin karanteeniin hiekkaa ohuen kerroksen pohjalle biologiseksi suodatukseksi. Lisäksi mahdolliset kloramiinin haitat sain pois.)
Siinähän nuo testit taisivat olla ja Tetran tipat kestävät määrättömän kauan tuolla tahdilla. pH testiin kuluu yksi tippa (ohjeessa seitsemän). Nitriittiin yksi+yksi (ohjeessa 7+7). Kovuuteen kuluu kovuudessa kahdeksan neljä tippaa (vettä 2,5ml ohjeen 5:n sijaan). Nitraattia olen käyttänyt kuudella tipalla (reagenssi ykkösen mukaan ilmaistuna, ohjeessa 14, testi sisältää neljä eri reagenssiainetta). Kaikkiin tietenkin samassa suhteessa vähemmän testattavaa vettä mittalasiin. Helpoimmin oikean veden määrän saisi varmaankin injektioruiskulla mittalasiin.
pH ja GH maksaa noin 8 euroa pakkaukselta, nitriittiä en tiedä ja kallein eli nitraatti noin 16.
Yleisesti mittaamisen tarpeellisuuteen: Kovetan vettä hieman yhteen akvaarioon, kovuuteen (GH) 8. Kovettavaa ainetta pitää lisätä joka vedenvaihdossa, mutta akvaariosta se ei katoa mihinkään, paitsi letkulla viemäriin. Käytännössä tarkistan kovuuden akvaariosta joka kuukausi huolimatta useista vedenvaihdoista tänä aikana. Äkkiä oppii sopivan kovetusaineen annostelun. Pehmeässä vedessä kovuutta on kokonaan turha mitata ja siihen riittää hanaveden tiedot. Kovassa vedessä >15dGH kannattanee käyttää 1,25ml vesimäärää, jolloin yksi tippa vastaa neljää astetta. Se on kovassa vedessä täysin riittävä tarkkuus. On täysin merkityksetöntä onko kovuus 17 vai 20!
pH on sellainen mitä tulee joka viikko mitattua. Ei sekään ole tarpeellista, ellei se ole tarpeellista!

Nitraattia seuraan säännöllisesti, myös noin kerran kuukaudessa. Se on kasvienkin kannalta tärkeää. Osittaiset vedenvaihdot pitävät huolen ettei yllätyksiä pääse tapahtumaan.
Nitriittiä olen tarvinnut päivittäin karanteenialtaan takia. Tosin sekin nyt jäi, koska vaihdan jo tässä vaiheessa isosta akvaariosta vettä siihen päivittäin. (Hanaveden typpiravinteiden takia (kloramiini) nitriitti kasvoi 0,2-0,3mg/l lukemaan hanavettä käytettäessä. Katsoin kuitenkin paremmaksi rikkoa kloramiinin c-vitamiinilla, koska lisäsin karanteeniin hiekkaa ohuen kerroksen pohjalle biologiseksi suodatukseksi. Lisäksi mahdolliset kloramiinin haitat sain pois.)
Siinähän nuo testit taisivat olla ja Tetran tipat kestävät määrättömän kauan tuolla tahdilla. pH testiin kuluu yksi tippa (ohjeessa seitsemän). Nitriittiin yksi+yksi (ohjeessa 7+7). Kovuuteen kuluu kovuudessa kahdeksan neljä tippaa (vettä 2,5ml ohjeen 5:n sijaan). Nitraattia olen käyttänyt kuudella tipalla (reagenssi ykkösen mukaan ilmaistuna, ohjeessa 14, testi sisältää neljä eri reagenssiainetta). Kaikkiin tietenkin samassa suhteessa vähemmän testattavaa vettä mittalasiin. Helpoimmin oikean veden määrän saisi varmaankin injektioruiskulla mittalasiin.
pH ja GH maksaa noin 8 euroa pakkaukselta, nitriittiä en tiedä ja kallein eli nitraatti noin 16.
-
- Senior Member
Käytän itse Tetran5in1 liuskatestiä. Olen saanut niistä suuntaa antavia tietoja. Kuten että itselläni on vähän vesi kovettunut platy altaan kovetus "projektin" tuloksena. Mutta pH testi minulla on tippana.
Liuskat eivät ehkä ole kaikkein tarkimpia mutta kyllä ne antavat hyvin suuntaa. Ja jos niitä on oikein käyetetty, varmasti antavat ihan hyvät tulokset. En alkaisi arvostelemaan tämän enempää koska eiväthän esim. eri merkkiset testit ole yhtä tarkkoja. Hinnoissakin on eroja.
Liuskat eivät ehkä ole kaikkein tarkimpia mutta kyllä ne antavat hyvin suuntaa. Ja jos niitä on oikein käyetetty, varmasti antavat ihan hyvät tulokset. En alkaisi arvostelemaan tämän enempää koska eiväthän esim. eri merkkiset testit ole yhtä tarkkoja. Hinnoissakin on eroja.

Niin siis tarkoitin tuolla pilkkomisella juuri sitä, että jos liuskassa on viisi testiä, niin liuska viiteen osaankirjoplaty kirjoitti:Kyllä täällä ainakin on käytössä liuskatestit ja minusta ihan riittävän tarkat...aqua2002 kirjoitti: Mä ottaisin sakset käteen ja laittaisin pilkkoenTekisin sen testin, mikä on aina tarpeen.

-
- Senior Member
Kannatettava idea!aqua2002 kirjoitti:Niin siis tarkoitin tuolla pilkkomisella juuri sitä, että jos liuskassa on viisi testiä, niin liuska viiteen osaanKun jonkin testin tarve on, niin ottaa yhden viidesosan vain - turha niitä kaikkia on samalla kertaa mitata.

><{{{(*> ><Mikko(*> ><{{{(*>
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
Testailin joskus huvikseni mielenkiinnolla, että paljonko Junglen testiliuskalla saadut tulokset poikkeavat Ph-mittarilla ja Seran tippatesteillä otetuista tuloksista, niin ihmeen hyvin ne pitivät paikkansa, vaikka ennakkoluulot niitä kohtaan olivatkin suuret.
Kalliiksihan nuo tulee!
Täälläkin maksaa Junglen 25kpl pakkaus 18€, joten ihan joka päivä ei kyllä raaskisi tuollaisilla mittailla. ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

Kalliiksihan nuo tulee!

![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)