Ihmetoimintaa kiekoilla
Valvoja: Moderaattorit
Ihmetoimintaa kiekoilla
Meillä kaksi isointa kiekkoa (sukupuolista ei tietoakaan) käyttäytyivät eilen tai toissapäivänä omituisesti mutta huvittavasti. Meinasin jo säikähtää jotakin vakavaa olevan vialla kun kaksi kiekkoa menee lasin vierustaa nokka kohti vedenpintaa. Aikani niitä seurattuani totesin niiden tekevän tätä samaa kuviota non-stoppina. Siis tuijottelivat akvaarion erästä kulmaa, hieman nyppivät välillä ja sitten joko yhdessä tai erikseen nokka pystyssä ylöspäin, jonka jälkeen normaaliasennossa uinti alaspäin ja sama kuvio. Nyt ne eivät ole nähdäkseni sitä tänään harrastaneet. Kiekot ovat arviolta 1-1 1/2 vuotiaita. Voiko se olla "sitä"? En uskalla sanoa ääneen kun innostun kuitenkin turhaan... 

Re: Ihmetoimintaa kiekoilla
Alkavaa parinvalintaa & kudun esivirittelyä, tuosta voi mennä pitkäänkin kunnes itse kutu tapahtuu tai kutevat piankin, kalat ovat yksilöitä ennalta ei voi aikaa tietää. Kun kaloilta on "sukukalleudet" pihalla kokonaan on se varmin merkki pian tapahtuvasta kudusta. Paksumman tylppäkärkisen sukuvehkeen omistaja on naaras, pidempi ja paljon kapeampi sukukalleus kuuluu koiraskiekokalalle.Misu kirjoitti:Meillä kaksi isointa kiekkoa (sukupuolista ei tietoakaan) käyttäytyivät eilen tai toissapäivänä omituisesti mutta huvittavasti. Meinasin jo säikähtää jotakin vakavaa olevan vialla kun kaksi kiekkoa menee lasin vierustaa nokka kohti vedenpintaa. Aikani niitä seurattuani totesin niiden tekevän tätä samaa kuviota non-stoppina. Siis tuijottelivat akvaarion erästä kulmaa, hieman nyppivät välillä ja sitten joko yhdessä tai erikseen nokka pystyssä ylöspäin, jonka jälkeen normaaliasennossa uinti alaspäin ja sama kuvio. Nyt ne eivät ole nähdäkseni sitä tänään harrastaneet. Kiekot ovat arviolta 1-1 1/2 vuotiaita. Voiko se olla "sitä"? En uskalla sanoa ääneen kun innostun kuitenkin turhaan...
Naaraskiekkokalan sukukalleus on 2-4 mm pitkä ja melkein yhtä paksu kun pitkäkin, värkkien koko vaihtelee nuorella ja vanhalla kiekkokalanaaralla. On myös otettava huomioon että myös naaraat kutevat tai voivat kutea porukassa jos altaasta puuttuu sukukypsä tai sukukypsiä koiraskiekkoja. Eli se sukukalleuksien tarkastus juuri ennen alkavaa kututapahtumaa varmistaa kalojen sukupuolet. Usein nuorien kiekkokalojen ensikudut epäonnistuvat syystä tai toisesta,
- Pikkukakkonen on vaihtunut isoon III:seen -
Hienoa, arvelinkin hiukan tämän olevan kyseessä. Tämä oli ihan ensi kerta kun tällaista tapahtui´(minun nähdäkseni) mutta sukupötikät oliva esillä. Oliko molemmilla vai vaan toisella, sitä en muista. Hassua, milläköhän ne oikein toisensa valitsevat. Toinen niistä on Royal Blue ja toinen Sun Red eli ovat aivan eri värisiäkin. Olisi hauska tietää minkävärisiä poikasia niiltä tulisi... 

JänKhäJoonas puhuu asiaa, paitsi jos kiekkokalan värimuoto ei ole ns puhtaaksiviljelty voi kiekkokalan poikasista nähdä neljäkin sukupolvea taaksepäin minkälaisia värimuotoja kiekkokalojen viljelyssä on käytetty (taaksepäin)patu kirjoitti:Ainahan se ei meni niin että värit menee sekaisin, itse kudetin punaturkoosin ja snakeskin sekaisin ja tulos oli aika lailla näin, 50% punaturkooseja ja 50% snakeskinejä eikä mitään siitä väliltä.Misu kirjoitti:Olisi hauska tietää minkävärisiä poikasia niiltä tulisi...
Pasi
Nyt tätä ihmetoimintaa eli ilmeistä parin valintatoimintaa yms. on jo toisellakin parilla. Olen muutaman päivän nyt seurannut näitä kahta "pariskuntaa", oli ne sitte tyttöpareja tai ns. heteropareja. nypitään niin pirusti kasvinlehteä, silikonisaumaa tai suodattimen putkea. Välillä värisytellään koko kroppaa huisisti ja uidaan ajoittain nokka pystyssä ylöspäin ja taas alusta. 

No niin! Ihmetoiminta on poikinut pienenpieniä munasia akvaarion kulmaan ja hieman etulasiin. Harmittaa, etten ole tätä toimitusta nähnyt, huomasin se nyt aamulla. En tiedä edelleenkään sukupuolista. Aika hienoa kuitenkin!
Minulla on ylimääräinen 140l allas karanteenina/sairaalatarpeeseen, jossa nytkin on yksi minikiekko syöttöporsaana + seurana 6 tetraa. En ole ajatellut erottavani kiekkoja erilliseen altaaseen poikastuotannon vuoksi, jo pelkästään sen vuoksi, ettei tila oikein riittäisi toiseen altaaseen (kuin väliaikaisesti). Toisaalta olisi hieno nähdä pieniä kiekon poikasia...Onko niillä mitään mahdollisuutta ikinä selviytyä tuollaisessa useamman kiekon altaassa, niin että näkisin edes parit omassa altaassa kasvatetut kiekot?
Ps. Ja onko nyt niin, että tuon kulman, jossa munat on, pitäisi saada olla niin rauhassa, ettei esim. sen puolen kansilasia oteta pois lainkaan? Munat on käsittämättömästi juuri ruokintakulmauksessa (?!) ja niin ylhäällä, että vettäkään ei voi vaihtaa kuin alle 1/3, pööh.

Minulla on ylimääräinen 140l allas karanteenina/sairaalatarpeeseen, jossa nytkin on yksi minikiekko syöttöporsaana + seurana 6 tetraa. En ole ajatellut erottavani kiekkoja erilliseen altaaseen poikastuotannon vuoksi, jo pelkästään sen vuoksi, ettei tila oikein riittäisi toiseen altaaseen (kuin väliaikaisesti). Toisaalta olisi hieno nähdä pieniä kiekon poikasia...Onko niillä mitään mahdollisuutta ikinä selviytyä tuollaisessa useamman kiekon altaassa, niin että näkisin edes parit omassa altaassa kasvatetut kiekot?

Ps. Ja onko nyt niin, että tuon kulman, jossa munat on, pitäisi saada olla niin rauhassa, ettei esim. sen puolen kansilasia oteta pois lainkaan? Munat on käsittämättömästi juuri ruokintakulmauksessa (?!) ja niin ylhäällä, että vettäkään ei voi vaihtaa kuin alle 1/3, pööh.

Ensinnäkin munat ovat nyt hävinneet, ehkä syötyjä. Toisekseen tiesinkin, ettei varmaankaan aikoihin hommasta tule harjoittelua kummempaa, enkä aio ruveta sen kummemmin kasvatustoimintaan, koska minulla ei ensinnäkään ole useita altaita, joihin poikaset aina eriteltäisiin/karsittaisiin jne. Jos tuolla joku pikku-kaveri selviäisi niin olisi hienoa, mutta tuskin. Hauskaa on, että näyttäisi olevan nyt kaksi pariskuntaa (liekö edes eri sukupuolta), joiden toimintaa seurata. 

-
- Member
Tähän muuten ihan vähän OTnä ja kommenttina, että nyt niitä nyppijä-kiekkoja on meillä kaksi ja ne viihtyvät toistensa seurassa aika paljon. Aluksi tämä uusi nurkanvaltaaja oli ensimmäiselle nurkannypinnän omineelle aggressivinen, mistä seurasi ensimmäisen sairastuminen. Mutta kun se parani ovat nämä alkaneet hengailla yhdessä akvan toisessa päässä, missä nurkkakin sijaitsee eikä pahoja epäsopuja ole tullut toistaiseksi taasen. Ja tämä nurkkailija numero kakkonen on alkanut myös nyppiä samaista nurkkaa, tosin ei yhtä aivan yhtä innokkaasti. Muut kuusi kiekkoa löytyvät poikkeuksetta ruokintapäädystä, olin minä paikalla tai en.
Tuo nyppiminen on sen verran äänekästä, että se häiritsee jopa joskus päiväuniani
. Saatan herätä ääneen.
Jännä minun mielestäni on, että nämä kiekot ovat porukan kolmen pienimmän sakissa. Ovat keskenään samankokoisia. Pienin ja isommat kiekot eivät ole nyppimisestä ja parittaishengailusta ollenkaan kiinnostuneita. Ja nämähän ovat todella pieniä kiekkoja nämä nyppijät. Siis pyrstöineen noin 6 cm. Karvan verran yli korkeintaan. Eihän tässävaiheessa kai kiekkojen pitäisi tällaisista hommeleista olla kiinnostuneita vai kuinka
?
Tuo nyppiminen on sen verran äänekästä, että se häiritsee jopa joskus päiväuniani

Jännä minun mielestäni on, että nämä kiekot ovat porukan kolmen pienimmän sakissa. Ovat keskenään samankokoisia. Pienin ja isommat kiekot eivät ole nyppimisestä ja parittaishengailusta ollenkaan kiinnostuneita. Ja nämähän ovat todella pieniä kiekkoja nämä nyppijät. Siis pyrstöineen noin 6 cm. Karvan verran yli korkeintaan. Eihän tässävaiheessa kai kiekkojen pitäisi tällaisista hommeleista olla kiinnostuneita vai kuinka

Ei vielä normaalin kokonsa puolesta ole lähelläkään kutukokoa olevia kiekkokaloja. Takaporttina on se että ovat pahnanpohjimmaisia = poikueensa kitukasvuiset kiekkokalat jotka koskaan normaalikokoonsa ei kasvakkaan tai huonolla ruokinnalla & heikoilla vedenvaihdoilla olleita kiekkokaloja, jotka ovat jo esim 8-10 kk vanhoja, siis nuoria aikuisia jotka alkavat harjoitella kutemaan.Johannavee kirjoitti:
Minullahan näitä pahnanpohjimmaisia/kitukasvuisia/surkimuksia on nyt 2, ellei kolmekin. Niistä viime keväänä ostetuista toinen on se ruikkulaiha, noin ehkä 6-7 cm (josta täälläkin on ollut kuva/juttua) ja toinen vielä pienempi, arviolta 5 cm. Nämä ovat siis noin 1v: ikäisiä eikä varmaan koskaan kalua tule. Sitten uusista joulun aikaan ostetuista kolme vaikuttaa vielä hyviltä (ovat ehkä 1/2 v. tai hieman päälle), neljäskin näyttäisi olleen kasvanut (?) hieman kun on ollut noin 3 viikkoa syöttöporsaana erillisessä altaassa. Mutta sitten on uusista se viides, joka näyttäisi, ettei ole paljon kasvanut. Syö kyllä mutta arasti. Minullakin siis on kitukasvuisia ruikkuperiä varmuudella kaksi, pahimmassa tapauksessa kohta kolme-neljä! Onko se vaan niin, että aina saattaa näitä surkimuksia tulla vaikka kuinka hyvin hoitaisit/ruokkisit? Minä en meinaan ole laiminlyönyt vedenvaihtoja/ruokkimisia tms. Harmittaa tuollaiset ruikut, vaikkei ne ketään tuolla altaassa nyt haittaakkaan...
Ps. Tämä jo kertaalleen kutenut pari sisältää kaksi akvaarion isointa kiekkoa, ehkä noin 1,5v ja toinen pariskunta, jotka eivät ole kuteneet, ovat myös noin 1,5v ja isohkoja.
Ps. Tämä jo kertaalleen kutenut pari sisältää kaksi akvaarion isointa kiekkoa, ehkä noin 1,5v ja toinen pariskunta, jotka eivät ole kuteneet, ovat myös noin 1,5v ja isohkoja.
Ihan vaan tiedoksi, kiinnostaa tai ei...Tämä kertaalleen jo munia aikaan saanut kiekkopari on nyt siirtynyt toiseen kulmaukseen nyppimään. Tämä tapahtui sen jälkeen kun olin puhdistanut yhden kolmesta ulkosuodattimesta ja tämän suodattimen virtaus kiekkojen vakipäädyssä voimistui. Lieneekö sattumaa vaiko ihan tarkoituksenmukaista... 

Mitä tarkoitaa, kun yksi kiekoistani yrittää ilmeisesti kovasti "iskeä" toista, mutta kun tuo toinen ei näytä pyrstön heilautuksille osoittavan kiinnostusta ja tämä toinen siitä loukkaantuu ja menee ihan siis nokkakopuksi eli nypitään toisia suista. Kuuluuko normaaliin parinhaku prosessiin vai eikö tätä toista vaan kiinnosta, kun riidaksi menee? 

-
- Member
No, minä olen kyllä vaihdellut ahkerasti vettä (yleensä sen 2 x 50% viikko, viimeviikolla tosin vain kerran 50 %) ja ruokkinut parhaani mukaan. Tosin noita taukojakin joskus tulee työmatkan tms. takia kuten nyt taas paripäivää tällä viikolla. Jännä mielestäni on, että nämä pienet kiekot ovat nimenomaan niitä nyppijöitä, ei suinkaan ne isommat "poikueen" jäsenet (tiesipä sitten erkkikään ovatko samasta poikueesta...). Kyllä nämä pienetkin kaverit hissukseen kasvavat, mutta eivät tosiaan nopeasti. Hankin kaikki 8 kiekonpoikaa kertarysäyksellä!TiHe kirjoitti: Ei vielä normaalin kokonsa puolesta ole lähelläkään kutukokoa olevia kiekkokaloja. Takaporttina on se että ovat pahnanpohjimmaisia = poikueensa kitukasvuiset kiekkokalat jotka koskaan normaalikokoonsa ei kasvakkaan tai huonolla ruokinnalla & heikoilla vedenvaihdoilla olleita kiekkokaloja, jotka ovat jo esim 8-10 kk vanhoja, siis nuoria aikuisia jotka alkavat harjoitella kutemaan.
Tuosta nyppimisestä kyllä sen verran, että näiden pikkukiekkojen kohdalla se on jotenkin urautuneen, lähes stereotyyppisen oloista verrattuna esim. muihin, siis ihan kutupuuhia suunnitteleviin kirjoahveniin, joita minulla on ollut / on (mm. vanne, tulisuu, lehtikala jne, jne...). Eli ei samalla tavalla vaikuta eloisalta kutualustanputsauskäytökseltä vaan ennemminkin piintyneeltä stereotypialta...

Tuota suukopua olen nähnyt aloittelevan vain kaikkein pienimmäisen rääpälekiekon!

-
- Member
Tää samainen "nokkapokkailia" joka on kyllä semmonen vikittelijä. Sillä on nyt kevättä rinnassa näykkii niin somasti turkoosin kiekon kanssa yhdessä samaa lehteä. Turkoosi kaveri on aivan myyty ja värisyttelee itseään jatkuvasti toiselle. Mutta vikittelijä käy välillä harrastamassa suukopua altaan yhden toisen kiekon kanssa. On taas akvaarion "kaunarit" menossa 

Kolmas munasatsi jo tuolla yhdellä pariskunnalla, kaksi yhdessä nurkassa ja yksi erä yhdessä nurkassa (eriaikaan siis tietenkin). Toinen pariskunta raivoisasti nyppii tukka putkella yhtä kulmaa ja suodattimen putkea, muttei ole vielä mitään tapahtunut sen enempää. No, onhan siinäkin jo, että 11:sta kiekosta neljä on löytänyt toisensa...
Näyttäisi siltä, että tämä muninut pari söisi aina välillä vahtimisen lomassa munia...

Näyttäisi siltä, että tämä muninut pari söisi aina välillä vahtimisen lomassa munia...

-
- Member
Mun nyppijöistä on tullut aika hyviä kavereita keskenään. Ne viihtyy tuolla nypintäpäädyssä ja toiset ruokintapäädyssä. Toinen nyppijöistä on silmän koon perusteella kituuttaja. Tosin kyllä ne omassa hitaassa tahdissaan vielä molemmat näkyy muiden perässä vaan sitkeesti kasvavan vaikkei noiden neljän pienimmän kiekon kasvuvauhti kyllä hirveästi päätä huimaakaan.
Ihan vaan jokseenkin jopa OT:na: Olettehan huomanneet että AW:ssä on tarjolla kaksi hyvää artikkelia kiekoista, ja toinen nimenomaan kutupuuhista, ja toinen kiekkokalojen terveydestäa: http://www.aqua-web.org/docs/
Kannattaa käydä lukaisemassa.
Itselläni on jo n.3v. kutupari ja ovat olleet vasta noin kukauden minulla. Pari kutua on ollut mutta on epäonnistunut koska kiekot eivät ole vielä kotiutuneet kunnolla (ja vedessäkin taitaa olla vielä hiukan muutttostressiä helpottamaan lisättyä suolaa). Täytyy raportoida jos homma etenee kyljille asti
Kannattaa käydä lukaisemassa.
Itselläni on jo n.3v. kutupari ja ovat olleet vasta noin kukauden minulla. Pari kutua on ollut mutta on epäonnistunut koska kiekot eivät ole vielä kotiutuneet kunnolla (ja vedessäkin taitaa olla vielä hiukan muutttostressiä helpottamaan lisättyä suolaa). Täytyy raportoida jos homma etenee kyljille asti