Hullunkurisin tapahtuma akvaarion kanssa!

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Betula
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Betula »

Uudessa akvaariossa toisella leväkatkaravulla ja yhdellä nuolimonneista on molemmilla iso ego. Tuijottelevat toisiaan juurakolla ja uhittelevat, kun kumpikin haluaisi olla korkeimmalla paikalla. Nuolimonnilla menee välillä hermot, kun leväkatkarapu lähestyy takaapäin ja käpälöi. :D
"Kun kirsikkabarbit on petoja niin kuin tiikerit, niin siksi on hyvä että niillä on viidakko." (Oona 6 v)
osteoporoosi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja osteoporoosi »

Minullakin on tarina sarjassa "kissat ja akvaariot".
Tällä kertaa kissa ei kastunut vaan kyseessä oli vähältä piti-tilanne.
Olin juuri putsaamassa 80-litraista pyttyäni ja asettanut kansilasit vinoittain akvaaarion päälle, niin että sen reunat tulivat akvaarion yli. Kissa sitten sai fiksun idean hypätä tämän tukevan asetelman päälle. Se tasapainoili paniikissa hetken sen päällä kunnes ihmeen kaupalla pääsi hyppäämän pois lasin katketessa kahtia ja palasten sinkoillessa ympäriinsä akvaarioon ja lattialle. Kissa tietenkin laskeutuu sulavana lattialle ja nuolee tassuja kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Itse olin yhdeksänvuotias enkä paniikiltani saanut kissaa tai lasia pelastetuksi, pisti vihaksi jälkeenpäin.

Toinen juttu koskee hölmöä miekkapyrstöurosta, joka ei erota naaraita uroista vaan yrittää ahdistella toista urosta, jolle ei ole kasvanut vielä miekkaa. Kyse ei siis ole uhkailusta, vaan todellakin kosiskelusta. Ihme tapaus.
Raaka-Arska
Member
Member

Hauskoja tapahtumia

Viesti Kirjoittaja Raaka-Arska »

Meillä oli hieno kultalehtikalapariskunta. Eräänä päivänä huomasin, että uros oli juuttunut kannonväliin. Tietysti se piti pelastaa ja huusin äidille, laitoimme kalan sankoon kannonkera, ja juoksin varastoon hakemaan sahan. Pidimme kalaa välillä sankossa ja välillä nostomme kuiville ja sahasimme kantoa ja lopulta se pääsi irti. Kalan kylkiin tuli pahaa hometta, mutta se selvisi.

Toinen kerta oli kun kiekkokala meni 20 senttisen helmivampyyripleko galin koloon. Tietysti gali ajoi sen pois, mutta kiekko ryntäsi katto reijästä ulos, mutta jäi kiinni ja sitten gali kopautti sitä isolla turvallaan ja kiekko lensi monella voiltilla ahtaasta reijästä pois.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Lainaan itseäni:

Erään kerran olin siirtämässä kolmea pusukalaani akvaariosta toiseen. Ne olivat kylppärissä saavissa ja minä olin hakemassa lasilevyä saavin päälle. Kuului loiskahdus ja palatessani kaloja oli jäljellä kaksi. Etsin ja etsin huolissani kaikkialta, pesukoneen alta ja kaikilta lattiapinnoilta, kunnes näin pusukalan naaman kurkistavan vessanpöntöstä. Se oli ilmeisesti itsekin sitä mieltä että ei ollut kiva paikka koska tuli heti toisella yrityksellä suosiolla läpinäkyvään muovipussiin jonka kiersin kädellä sen taakse. Tämä yksilö oli muiden mukana kutuhommissa muutama päivä myöhemmin uudessa akvaariossaan, joten pysyviä traumoja ei tainnut jäädä.

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=5075
Suski
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Suski »

600 litraisessa altaassani on 2 n. 30 cm tukilasilistaa päällä. Kissallani oli tapana makoilla listan päällä niin, että häntä kellui listan toisella puolella ja samalla kissa harrasti tiukkaa tuijotusta toisella puolella. Ajattelin että pölhö kissa ei tajua hännän kelluvan altaassa ja possuna painoin hännän uppeluksiin...Ja mitä tekee älyn riemuvoitto? ...Katsoo mikä siellä hännässä oikein on.....alakautta!!! Nuppi märkänä sitten istuksii siinä lasilla, häntä edelleen altaassa, ja kun häntää painetaan veden alle niin tekee sen uudelleen!!!! Meinasin tikahtua siihen paikkaan...eläinkunnan aateliset....ja pöh!

Kaloista mieleen tulee aina guianacara tonkijat, joita minulla joskus oli. Niillä oli poikue n. 200 kpl, joista jätin kasvamaan emojen kanssa jotain 30 kpl. Aina kun altaan viereen meni oli ensin vanhemmat vierekkäin silmät samalla tasolla kuin omani ja myöhemmin koko poppoo siinä rivissä...tuli ihan sellainen olo et onko mun tukka hyvin?... :mrgreen: Altaan toiseen päähän kun käveli, niin perässä tuli lauma fisuja ja nurkassa kävi taistelu eturivin paikoista: "Hei mä en nää mitään!....Mitä siellä tapahtuu?..."

Suursnautserini tykkää katsella kaloja. Joka päivä altaaseen ilmestyy piiiitkiä nenäviiruja, ja välillä on ihan selvästi haukattu, kun on märän peruukin jättämän jäljen näköinen läiskä lasissa.

Aikanaan kun toin kotiin kaksi todella "tikkuista" punanoitamonnia, jännitin hiukan heitteleekö altaan vanha isopurjepleko niitä pisin laseja vai miten käy...Ruoka-aikana sitten vatsa kippurassa akvan edessä että miten käy kun "Purtsi" oli ruokailemassa ja pikku noitien matka näytti etenevän suoraan samalle tabulle. Noittikset matkasivat pokkana Purtsin pyrstön vierestä ja jatkoivat matkaa hänen mahan alle...Sinne pysähtyivät hetkeksi ja jatkoivat sitten samaa tabua imeksimään kuin isovelikin, Purtsi hiukan vielä avitti ja nousi ikään kuin "varpailleen" jotta pienet ei litisty!!!!!! Siitä kun olisi saanut kuvan. :mrgreen:
Metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan.
helunia
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja helunia »

Suurin akkapartikseni on aikamoinen Justiina, kun varsinkaan ruoka-aikaan ei röyhkeydellä ole rajaa. Piikkisilmävanhukseni Arvo Ylppö oli kaikessa rauhassa syömässä pohjatabua, kun paikalle töötää "justiina". Partis kaahasi A. Ylpön päältä niin, että vanhusreppana kaatui kyljelleen. Ei siinä muuta voinut kuin nauraa, oli se sen näköistä touhotusta. 8-)

Täplätilapiat (kirjoahvenet, n. 17 cm kokoisia) taasen seuraavat liikkeitä olkkarin akvaarion ulkopuolella (siis sisäpuolelta käsin tietysti...), kuin mitkäkin vartijat! Jos vaikka ruokaa tippuisi luukusta, tai sitä vaikka kulkisi ohi. Voisi sitten vähän loiskauttaa, niin "ruoka" tietäisi, mihin päin olisi syytä kulkea... :mrgreen: Välillä lattia on todella märkä! Vieraat ihmettelevät, että miksi teillä on "unohtunut" siivousrätti akvaarion eteen.

Onneksi sentään kuparimonniset osaavat pitää ahventen kanssa puolensa ruuan suhteen. :mrgreen: Välillä lipittävät pinnan tuntumassa niin, että ääni kuuluu keittiöön asti. Ja sitäkö muka pidetään merkkinä kalan huonosta kunnosta tai ongelmista akvaariossa? 8-)
Ovat vaatimattomasti ainakin 8-vuotiaita. :P

Lisäksi myös minulta on onnistunut useampaan otteeseen täyttää akvaariota vettä vaihtaessa hieman liiankin tehokkaasti. Onneksi ei ole kuitenkaan menneet vielä yhdetkään parketit! Muovimatto on vaan tosi kätevä lattiapinnoite akvaristin asunnossa. :D
"Tuleeko kaikista norsuista talvella mammutteja?" - kummipoika Miro 4v.
---------------------------------------------------------
Milloin viimeksi olet kokenut jotain erilaista?
http://www.tulivuorikeskus.fi
Fizu-Fani
Junior Member
Junior Member

...

Viesti Kirjoittaja Fizu-Fani »

Minulla taasen on käynyt näin: Imuroin akvaarioni pohjaa, siis kansi laseja ei ollut..Sitten huomaan että paratiisikala ui pohjalta täyttä vauhtia pintaa kohti ja kääntyy juuri ennen pintaa, tuli naama ihan märäksi ja vettä lensi myös lattialle :mrgreen: Taisi osoittaa mieltaan säikyttelystä.. :roll:
hölmö rakkaus.
osteoporoosi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja osteoporoosi »

minulla myös usein lentänyt kansilasittomasta altaasta akvaariovettä suoraan silmään mustateroja ruokkiessani.
helunia
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja helunia »

Hahaa! Vihdoin löysin sopivan mallisia spirulinatabletteja plekolle ja muille pohjakaloille, koska ovat tarpeeksi leveitä ahmatti-täplätilapioiden suuhun.

Näytti todella huvittavalta taas, kun pudotin muutaman spirulina"lätkän" altaaseen, koirasahven yritti väkisin tunkea sen suuhunsa ja se jäi nieluun jumiin. Hetken jo mietin, miten kalalle annetaan Heimlich-käsittely! :mrgreen: Reppana aukoi suutaan ja ui vimmatusti ympäri allasta, kunnes tabletti ilmeisesti hieman antoi periksi ja vääntyi. Sai vihdoin sylkäistyä sen pihalle! 8-)

Ei ole sen jälkeen enää ihan yhtä hanakasti ottanut kiinni noihin lätkiin!
"Tuleeko kaikista norsuista talvella mammutteja?" - kummipoika Miro 4v.
---------------------------------------------------------
Milloin viimeksi olet kokenut jotain erilaista?
http://www.tulivuorikeskus.fi
Talkhunat
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Talkhunat »

Toinen albiinomonninen on hieman itsetuhoinen. Vauhtia ensin akvaarion nurkalta ja kuono edellä hiekkaan. Näyttää vähän vaaralliselta. Ensimmäisellä kerralla olin aivan varma että se aikoo tehdä itsarin. Toinen monninen kävi tökkimässä kaveriaan kylkeen, mutta se ei hievahtanutkaan. Otin jo haavin esille ja rupesin nostamaan kuollutta kalaa pois. Samalla alkoi ilmeisesti happi loppua hiekan alta ja monninen säntäsi uimaan. Näyttää hieman koomiselta kun vain puolet kalasta on näkyvissä :mrgreen:

Partamonnin osumatarkkuutta ei voi kuin ihailla. Vanha kunnon egoisti lähti ajamaan toista kalaa ruokatabletin kimpusta pois mutta koska vauhtia oli enemmän kuin laki sallii, jysähti monni suoraan kivimajan kahden kiven väliin. Onneksi ei osunut sentään kiven reunaan. Näytti monni olevan vähän pökerryksissä kiven kohtaamisen jälkeen.
Dixie
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Dixie »

Mitään ei ole sattunut,mutta avokille hirnuin lauantaina. :mrgreen:
Malawit oli vain muutaman tunnin olleet altaassa,kun falvus koiraat rupesivat ilmeisesti isottelemaan toisilleen.Pyörivät toistensa ympärillä ja väristelivät itseään.(Taustatietona kerrottakoon,että nuoremmalla koirallamme on juuri puhjennut epilepsia)Avokki kommentoi ihmeissään,että "Johan pomppas!Nyt saatiin epileptiset kalatkin vielä kaikenlisäksi 8O ! "

Kyllä kieltämättä huvitti ,raasu kun oli niin huolestunut :mrgreen:
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
Aquados
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Aquados »

Tänään sattui muutama tunti sitten "hauska" tapaus.

Olin kuulevina yksin kotona ollessani, että paperia/pussia rypisteltäisiin. No ajattelin, että naapurista/ulkoa se ääni kuuluu...Sama ääni kuului hetken päästä uudelleen ja koirakin rupesi haukkumaan, mitä se harvemmin tekee.

Päätin kuitekin kiertää huushollin läpi ja katsoa, että mistä se ääni tulee. Akvakin näytti olevan ok...kunnes mä bongasin kansilasien päältä 15cm isopurjeplekoni, menossa kohti akvan toista päätä 8O
Mitä lie saanut päähänsä, mutta katsoin paremmaksi ottaa kaveria pyrstöstä kiinni ja takasin kotiin...plups :mrgreen:

Eipä näytä kaveri kovin kärsineeltä tuosta seikkailustaan. Itse opin, että kanaverkot on laitettava ruokinta-aukkojen päälle.

Ja muuten se paperin rapina kuului akvantaustana toimivasta leivinpaperista, jota pleko mennessään rytisteli.
Hullu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Hullu »

Mulla on tällanen kakkavitsi. :D

Avainkirjoahvenella oli todella pitkä uloste joka roikkui sen peräpäästä... sitten se huomasi sen itsekin ja luuli herkulliseksi madoksi ja alkoi jahdata sitä uiden ympyrää ties kuinka kauan . :D Yhtä älykäs kuin koirat jotka jahtaa häntäänsä...
Fizu-Fani
Junior Member
Junior Member

...

itselleni tämmöinen juttu...Laitoin pohjatabun puollikkaan akvaariooni ja paratiisikalani nappasi sen..Vähän ajan päästä se nieli sen Sitten sen kiduksista pursuaa tabletti "purua" ja muut kalat rupeavat jahtaamaan sitä ja syömään sitä "purua"..:D
hölmö rakkaus.
Hullu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Hullu »

Kokeile samaa tubifexinmatojen kanssa, kun joku saa oikein kunnon tukon niin kohta ne tulee ulos kiduksista :D
sttl
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sttl »

Mieleenpainuvin juttu oli tapahtui ehkä eilen,kun isosta akvaariosta kuului hirveä TUM! ääni,loiskaus, ja lorinaa, iso "dovii" ahven(Nokkis) oli pyrstöllä huitaisut ison sisäsuodattimen nurinpäin,että se puhalsi akvaariolamppuun,onneksi lasikannet estivät veden pääsemisen lampun sisään,ihmettelen vieläkin miten ihmeessä se oli saanut käännettyä koko suodattimen nurin.. :roll:

Myös kun olen ruokkinut paratiisikaloja niin kalat ovat hyppineet 10 senttiä
ilmaan ruuan innosta,etenkin 2 sinistä yksilöä ovat kunnon pomppijoita,kerran lensi syliinkin yksi niistä.. :roll: Pitäisiköhän alkaa opettaa niitä hyppimään renkaan läpi..? :mrgreen:
clarias
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja clarias »

Joo meillä sitä on sattunut ja tapahtunut..Akvaariossa oli asukkina perhoskala ja kansilasit vain "takana".Yöksi sitten peitin auki jääneet paikat muovitableteilla,5 sentin rako jäi.Aamulla kurkkasin altaaseen ja perhosta ei missään.Etsi ja etsin kunnes sitten rupesin tutkimaan mattoa joka on altaan edessä.No siitähän löytyi perhoskalan suomuja,staffilla oli ollut oikein herkullinen yöpala :mrgreen: !Yksi sinirihmakala hävisi myös jälkiä jättämättä,epäilen suuresti staffilla olleen osuutensa asiassa :? .

Joo tää oli vähän kurja juttu...725 litrasessa pörräsi kiertovesipumppu vettä pyörittämässä muiden suodattimien ohella.Letkun imupää oli suunnilleen puolessa välissä allasta kuten myös suihkuletku.Ei ollut sillä hetkellä sopivia imukuppeja joten laitettiin putket kansilasien väliin.Viideltä aamulla mies herättää:Jumalauta,puoli akvaariota on lattialla!Ei muuta kuin pyyhettä kehiin ja kuivaamaan..Suihkuletku oli irronnut ja puskenut vedet suoraan isoon kukkapurkkiin joka oli altaan vieressä.Sitä multavettä oli sitten joka paikassa,luojan kiitos ei ollut pukannut vesiä suoraan pistorasiaan...Myös olohuoneen matto pelasti paljon,oli imenyt suurimman osan vedestä.Mielessä vaan kävi että jos se imuletku oiskin ollut altaan pohjassa asti... [;)] !
Akva_Boy
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Akva_Boy »

no miun omenakotilo kiipeää kantoa pitkin ylös ja irrottautuu niin, että tippuu hapettajan kuplien päälle ja ne nostavat sen taasen putsarin virtaukseen, joka vie sen keskelle akvaarioon. ette saa tietekää selvää.
Aina se tyhmäkin oppii.
Zuwih
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Zuwih »

Mullakin liittyy hauskin kokemus nyt jo edesmenneeseen kissaamme (r.i.p.)... Meille oli juuri tullut pari uutta albiinomonnista ja istuin sitten niitä ihailemassa ikvaarion edessä. Kisuherra tuli siihen seuraksi ja aikansa kytättyään lasin edessä makoillutta monnista aikoi nostaa tassuaan hiitaaastii... rapsaisi lasia yhdellä kynnellä ja katsoi sitten minuahyvin pettyneen näköisenä ja painui pois. :D
Fizu-Fani
Junior Member
Junior Member

...

Tänään kuin pidin kalanruokaa sormissani ja samaan aikaan juttelin kaverini kanssa niin Kääpiörihmakala pomppasi vedestä hiukan ruoan ohi ja toiseen päähän akvaariosta lampun päälle loppui lento. Kalan ruoka sormissani oli 20 sentin päässä veden pinnastan joten oli kyllä aikamoinen hyppy.. Paratiisikaloileni jos koittaisi ruoan kanssa opettaa hyppäämään renkaan läpi luulisin että niistä tulisi aika kuuluisia :mrgreen:
hölmö rakkaus.
muuriset
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Akva jäässä ja kultakala tykkäs.

Viesti Kirjoittaja muuriset »

Tää tapahtu noin 15v sitten. Asustelin pikkusessa yksiössä ja siellä oli aina vähän tukkanen ilma. Olin lähässä vanhenpieni luokse Joulunviettoon ja jätin mun kultakalalle viikkoruokaa ja tyytyväisenä lähdin kinkunsyöntiin. Akva siaitsi ikkunanalla, kun se oli ainut paikka missä siihen ei paistanut aurinko ja minä pöllö olin jättänyt vahingossa ikkunan auki. No pakkasta oli koko viikon 30 astetta ja kun akvassa ei ollut lämmitintä, nii sehän paukahti jäähän. Olin hieman kauhuissani kun muistin sen uudenvuoden aattona. No uudenvuoden päivänä kun tulin kotiin, niin kultakala uiskenteli oikeen iloisena altaassa. Kun ainoostaan pinta kerkis jäätymään. No suodatin oli kyllä entinen, mutta se oli muutenkin jo aikansa elänyt. No Senjälkeen kyllä opin aina enne poislähtöä kattomaan onko ikkuna kiinni :)
Opin jo aikapäiviä sitten, ettei kannata hukata aikaa pyrkimällä saamaan muita vakuuttuneiksi
Pelkkä aloittelija
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Pelkkä aloittelija »

Saa kyllä nauruhermoja pidätellä! :D Noh, kuunelkaapa tätä: Vaihdoin äidin avustuksella vettä. Ei meinannut vesi tulla akvaariosta sankoon (letkun kanssa) äiti sitten imaisi toiseta päästä letkua kovempaa että vesi tulisi sieltä akvaariosta. Sanoin jo että: Se tulee kohta sun suuhun! Eipä sitten vielä kuitenkaan lopettanut.. Sai suuhunsa sitten kalankakkaa ja vettä. :mrgreen: Olisi kuitenkin voinut sinne sankkoon sylkäistä: Meni ohi ja maalitauluna olivat mun hosut ja sukat!!!!! [}:)]

Sellasta...
iiputti
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja iiputti »

Meillä _hulluin_ tapahtuma on varmaan tuon keltabarbilapsen kuoriutuminen kääpiörihmakalojen pesästä 8O Hämmästys oli valtava 8-)

Sählätty on jos jotakin, esim. mastiffi juo akvaariovettä suurella nautinnolla aina kun unohdan kansilasin auki...
:roll:
Suojele mastiffia pienenä, niin se suojelee sinua suurena.
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viola »

:P Hah...äitiä! Ottaa hän seuraavan kerran vessan hanasta lappoletkun täyteen ja sormet tulpiksi ja viepi akvaan toisen pään ja toisen sankoon... [;)] ei tarvi sitten neitokaisen housuja kastella!
Viola & eläintarhantynkä
SannaVirtanen
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja SannaVirtanen »

minä olin kerran eräällä tutullani kylässä ja siellä oli akvaario ja lemmikkikani tämä tuttavani näytti minulle, että kuinka tyhmiä hänen monnit olivat hän nimittäin otti sen kanin häkistä sen kanin kakkaa ja heitti sitä sinne akvaarion pohjalle ja hetihän hänen monnit tulivat ja söivät
sitä kakkaa :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”