Levä tiukassa, mikä avuksi?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
kirre68
Senior Member
Senior Member

Levä tiukassa, mikä avuksi?

Viesti Kirjoittaja kirre68 »

Meillä on kahdessa akvaariossa esteettinen ja erittäin tiukka ongelma: pieniä, pyöreitä vihreitä leväläikkiä etulasissa. Olen yrittänyt raapia pois partakoneen terällä, mutta ei lähde ei. Kynnellä saa pitkän yrityksen jälkeen raaputettua pois, mutta kyllä kynnet loppuu ennen kuin kaikki olisi pois raavittu. Ideoita?

Akvat: 348 ja 180l, pH noin 6,8 molemmissa, lämpö 25, nitraatti 10, nitriitti 0, pehmeä vesi. Vettä vaihdellaan vähintään 1/3 viikossa. Aurinko pääsee paistamaan molempiin aamupäivisin, siinäkö syy?
*Mokien kautta oppii, valitettavasti*
amanda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja amanda »

Jollen nyt ihan väärin muista niin ko levä on merkki hyvin toimivasta akvaariosta ( toivottavasti on, meilläkin on nimittäin sitä... :mrgreen: )

Itse olen vedellyt vanhalla luottokortilla lasin pintaa ja ihan hyvin on levä lähtenyt. Löytyyhän jotain järkevää käyttöä sillekin kortille. :roll:
kirre68
Senior Member
Senior Member

amanda kirjoitti:Jollen nyt ihan väärin muista niin ko levä on merkki hyvin toimivasta akvaariosta
Lohduttavaa :mrgreen: En kyllä usko, että nuo luottokortilla lähtee, kun ei kerran partakoneen teräkään iroittanut. No olkoot sitten siinä, en kyllä lasia rupea vaihtamaan :twisted:
korudonna
Member
Member

Viesti Kirjoittaja korudonna »

Kyllä mulla on laseista tällainen levä pankkikortilla irronnut. Uskomattoman tehokas kortti siihen hommaan. Nykyisin ei vain tällaista levää ole juurikaan laseissa enää ollut. Vaihdan puolet vedestä suunnilleen kerran kahdessa viikossa. Aurinko ei altaisiin pääse paljoa paistamaan.

Toinen mitä voi kokeilla on teräsnauhasta kudottu patapesinsieni. Sillä luulisi lähtevän sitkeämpikin levä!
Onnenlinnun kotiorsi on vain heikko heinänkorsi, mutta silti ihanasti laulu kuuluu pilviin asti.
Reetu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Reetu »

korudonna kirjoitti:Toinen mitä voi kokeilla on teräsnauhasta kudottu patapesinsieni. Sillä luulisi lähtevän sitkeämpikin levä!
Juu, tuolla saa sitten kauniita kuvioita naarmuista lasiinkin samalla [;)] . Useimmiten näissä patasienissä on myös pesuaineetkin mukana, joten en suosittele kokeilemaan.
Todella outoa, ettei lähtenyt partaterällä tuo levä. Olihan se terä uusi ja sopivassa kulmassa akvaarion lasiin nähden? - Ihmettelen vain, koska en vielä ole itse törmännyt levään, joka ei partaterää kunnioittaisi... 8O
Tuo aurinko kyllä kiihdyttää tuota levänkasvua ihan kivasti, kokemusta on. Kun siirsin akvaarion pimeään nurkkaan, vaikkei se nyt ihan auringossa ennenkään ollut, niin levä ei ole enää pahemmin häirinnyt, levänsyöjät pitävät siitä pienestä määrästä nyt huolen.
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Maaliskyy »

Minulla on JBL:n Blanki Set -lasinpuhdistin, se on juuri tuota teräsvillaa varren nokassa, eikä ole tullut naarmuakaan laseihin sen n. vuoden aikana kun olen sitä käyttänyt. Edes hiekka ei haittaa sillä villa on niin pehmeää että mahdolliset muruset uppoavat tyynyyn. Levä lähtee sillä tosi hyvin, ainoa miinuspuoli tässä välineessä on minun käyttööni hieman liian lyhyt varsi.
Reetu
Junior Member
Junior Member

JBL:n "teräsvilla" onkin paljon hienompikutoista kuin oikeasti patojen putsaamiseen käytetyt, karkeat sienet. Mutta vapaa maahan tämä on, jos joku haluaa käyttää oikeaa patasientä akvaariossaan, saa toki sen tehdä :mrgreen: .
Kuitenkin kiva kuulla, mitä mieltä ihmiset ovat olleet "putsaimistaan" ja kenellä on mikäkin toiminut.
taruotsa
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja taruotsa »

Kokeileppas AKRO-MELECO taikasientä. On todella hyvä akvaarion putsaukseen ja tarkoitettu nimenomaan puhdistukseen pelkällä vedellä. Rautakaupoista,marketeista ja vastaavista löytynee.Ja on muutenkin tosi hyvä esim uunin pesussa!! :D
taruotsa
korudonna
Member
Member

Viesti Kirjoittaja korudonna »

Taas sotketaan patasieni niihin terässaippuakuitukasoihin eli teräsVILLOIHIN, kun kirjoitin NEULOTUSTA sienestä. Käykääpä katsomassa kaupoissa. Tämä sieni EI ole ainakaan minulla naarmuttanut laseja.
Onnenlinnun kotiorsi on vain heikko heinänkorsi, mutta silti ihanasti laulu kuuluu pilviin asti.
Reetu
Junior Member
Junior Member

Hupsista, niinpä taisin tehdä [:I] . Kiitos korjauksesta.
kirre68
Senior Member
Senior Member

KIITOS neuvoista. Haen kaikki mahdolliset apuvälineet ja alan hankaamaan. Teen siis testin, millä tämä meidän ylisitkeä levä lähtee :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”