Levä tiukassa, mikä avuksi?
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Levä tiukassa, mikä avuksi?
Meillä on kahdessa akvaariossa esteettinen ja erittäin tiukka ongelma: pieniä, pyöreitä vihreitä leväläikkiä etulasissa. Olen yrittänyt raapia pois partakoneen terällä, mutta ei lähde ei. Kynnellä saa pitkän yrityksen jälkeen raaputettua pois, mutta kyllä kynnet loppuu ennen kuin kaikki olisi pois raavittu. Ideoita?
Akvat: 348 ja 180l, pH noin 6,8 molemmissa, lämpö 25, nitraatti 10, nitriitti 0, pehmeä vesi. Vettä vaihdellaan vähintään 1/3 viikossa. Aurinko pääsee paistamaan molempiin aamupäivisin, siinäkö syy?
Akvat: 348 ja 180l, pH noin 6,8 molemmissa, lämpö 25, nitraatti 10, nitriitti 0, pehmeä vesi. Vettä vaihdellaan vähintään 1/3 viikossa. Aurinko pääsee paistamaan molempiin aamupäivisin, siinäkö syy?
*Mokien kautta oppii, valitettavasti*
Kyllä mulla on laseista tällainen levä pankkikortilla irronnut. Uskomattoman tehokas kortti siihen hommaan. Nykyisin ei vain tällaista levää ole juurikaan laseissa enää ollut. Vaihdan puolet vedestä suunnilleen kerran kahdessa viikossa. Aurinko ei altaisiin pääse paljoa paistamaan.
Toinen mitä voi kokeilla on teräsnauhasta kudottu patapesinsieni. Sillä luulisi lähtevän sitkeämpikin levä!
Toinen mitä voi kokeilla on teräsnauhasta kudottu patapesinsieni. Sillä luulisi lähtevän sitkeämpikin levä!
Onnenlinnun kotiorsi on vain heikko heinänkorsi, mutta silti ihanasti laulu kuuluu pilviin asti.
Juu, tuolla saa sitten kauniita kuvioita naarmuista lasiinkin samallakorudonna kirjoitti:Toinen mitä voi kokeilla on teräsnauhasta kudottu patapesinsieni. Sillä luulisi lähtevän sitkeämpikin levä!
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Todella outoa, ettei lähtenyt partaterällä tuo levä. Olihan se terä uusi ja sopivassa kulmassa akvaarion lasiin nähden? - Ihmettelen vain, koska en vielä ole itse törmännyt levään, joka ei partaterää kunnioittaisi...

Tuo aurinko kyllä kiihdyttää tuota levänkasvua ihan kivasti, kokemusta on. Kun siirsin akvaarion pimeään nurkkaan, vaikkei se nyt ihan auringossa ennenkään ollut, niin levä ei ole enää pahemmin häirinnyt, levänsyöjät pitävät siitä pienestä määrästä nyt huolen.
Minulla on JBL:n Blanki Set -lasinpuhdistin, se on juuri tuota teräsvillaa varren nokassa, eikä ole tullut naarmuakaan laseihin sen n. vuoden aikana kun olen sitä käyttänyt. Edes hiekka ei haittaa sillä villa on niin pehmeää että mahdolliset muruset uppoavat tyynyyn. Levä lähtee sillä tosi hyvin, ainoa miinuspuoli tässä välineessä on minun käyttööni hieman liian lyhyt varsi.
JBL:n "teräsvilla" onkin paljon hienompikutoista kuin oikeasti patojen putsaamiseen käytetyt, karkeat sienet. Mutta vapaa maahan tämä on, jos joku haluaa käyttää oikeaa patasientä akvaariossaan, saa toki sen tehdä
.
Kuitenkin kiva kuulla, mitä mieltä ihmiset ovat olleet "putsaimistaan" ja kenellä on mikäkin toiminut.

Kuitenkin kiva kuulla, mitä mieltä ihmiset ovat olleet "putsaimistaan" ja kenellä on mikäkin toiminut.