Tässä on vielä paljon aikaa miettiä, mutta hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, eikö niin? Kaikenlaiset ehdotukset ovat tervetulleita, koska minulla ei ole pihalammikoista mitään kokemuksia ja kaverillani vielä vähemmän
Pihalammikon kasvit?
Valvoja: Moderaattorit
Pihalammikon kasvit?
Lupasin auttaa kaveriani kesällä lammikon rakennuksessa ja nyt kyselisin minkälaisia kasveja ulkoaltaaseen voi laittaa? Sekä vesikasveja, että altaan reunoille istutettavia monivuotisia kasveja. Reunoille ajattelimme kuunliljoja tai jotain saniaisia, mahtavatko ne menestyä niin kostealla paikalla, puolivarjossa? Voiko järvestä mennä nyhtämään jotain lumpeita, vai kuolevatko ne heti pikkulammikossa? Lammikosta tulee todennäköisesti melko pieni eikä sinne tule kaloja.
Tässä on vielä paljon aikaa miettiä, mutta hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, eikö niin? Kaikenlaiset ehdotukset ovat tervetulleita, koska minulla ei ole pihalammikoista mitään kokemuksia ja kaverillani vielä vähemmän
~ 520 litraa ~
-
VesiEläin
- Elite Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
Kuunliljoja löytyy useita eri lajikkeita, mitä vaaleammat lehdet, sitä enempi tarvitsee valoa, mutta menee kyllä hienosti puolivarjossa/varjossakin, joskin kukinta on tällöin huonompi(Tuskimpa niitä kukkien takia pidetäänkään?
). Perennoista tuli mieleeni, jaloangervot(Eri korkuisia ja värisiä). Jättipoimulehti, koristeheinät kuten sara "Carex".
Kotkansiipi on kaunis saniainen(Luonnosta löytyy lisää). Kesäunikko, jos halutaan kukkivaa varjon kasvia. Ja suikeroalpi menee niin vedessä kuin kuivallakin.
Toki järvestä voi poimia/kaivella lumpeita ja muita vesikasveja, mutta ne tarvitsevat talvehtiakseen tietyn syvyyden, jota en nyt muista tähänhätään, (olikohan metri tai enempi?).
Kotkansiipi on kaunis saniainen(Luonnosta löytyy lisää). Kesäunikko, jos halutaan kukkivaa varjon kasvia. Ja suikeroalpi menee niin vedessä kuin kuivallakin.
Toki järvestä voi poimia/kaivella lumpeita ja muita vesikasveja, mutta ne tarvitsevat talvehtiakseen tietyn syvyyden, jota en nyt muista tähänhätään, (olikohan metri tai enempi?).
Ei tarvitse olla metriäkään, pääasia ettei allas mene kokonaan jäähän. Minulla on nyt kolmatta kesää ollut altaassa ulpukoita istutettuna koreihin altaan pohjalle ja joka kevät ne vaan sieltä nousee. Muuten jos puhutte lumpeesta, niin se on muistaakseni rauhoitettu kasvi ja sitä ei saa mennä järvestä ottamaan. Eli ulpukka on se joka tekee keltaisen kukan ja lumme valkoisen.VesiEläin kirjoitti: Toki järvestä voi poimia/kaivella lumpeita ja muita vesikasveja, mutta ne tarvitsevat talvehtiakseen tietyn syvyyden, jota en nyt muista tähänhätään, (olikohan metri tai enempi?).
edit: Rauhoitetuista kasveista:
http://www.ymparisto.fi/default.asp?nod ... fi#sisalto
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"
http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
" Muuten jos puhutte lumpeesta, niin se on muistaakseni rauhoitettu kasvi ja sitä ei saa mennä järvestä ottamaan. Eli ulpukka on se joka tekee keltaisen kukan ja lumme valkoisen. "
Siis mikä on lumme on rauhoitettu? onko semmoinen lumme joka kasvaa joissa johon tulee keltainen kukka rauhoitettu? ihmettelen kyllä jos on koska täällä melkein koko joka heinäkuussa lumpeiden peitossa rannoilta..En kyllä koskaan ole ottanut kokonaan lummetta ylös,mutta joka vuosi olen käsin repinyt pari lehteä altaaseen kellumaan. Mikä on muuten semmoinen ötökkä joka tulee joka vuosi näihin lumpeisiin ympäri jokea ja syövät lehdet ihan reikäisiksi,niitä kuhisee aina ihan hirveästi,pilaavat lumpeet..
onneksi eivät ole iskeneet omaan ostettuun lumpeeseen,mutta noihin luonnon lumpeisiin kyllä,ehkäpä eivät huoli pienilehtistä lummettani.. 
Siis mikä on lumme on rauhoitettu? onko semmoinen lumme joka kasvaa joissa johon tulee keltainen kukka rauhoitettu? ihmettelen kyllä jos on koska täällä melkein koko joka heinäkuussa lumpeiden peitossa rannoilta..En kyllä koskaan ole ottanut kokonaan lummetta ylös,mutta joka vuosi olen käsin repinyt pari lehteä altaaseen kellumaan. Mikä on muuten semmoinen ötökkä joka tulee joka vuosi näihin lumpeisiin ympäri jokea ja syövät lehdet ihan reikäisiksi,niitä kuhisee aina ihan hirveästi,pilaavat lumpeet..
-
K.S
- Kim Söderberg

- Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Veteen Potamogeton suvun vitaa, ulpukkaa joko kotimaista ta japonicaa, lumpeita, Nymphoides peltata jne.
Rajalle, kurjenmiekkoja, osmankäämiä jne
ylemmäs vaahteroita, siis pieniä, mongolia, japani jne.
Löytyy hirveesti eri lajeja mitä voi laittaa, riippuu eri tyyleistä "englatilainen, japanilainen".
http://www.kolumbus.fi/watergarden/
Kimi
Rajalle, kurjenmiekkoja, osmankäämiä jne
ylemmäs vaahteroita, siis pieniä, mongolia, japani jne.
Löytyy hirveesti eri lajeja mitä voi laittaa, riippuu eri tyyleistä "englatilainen, japanilainen".
http://www.kolumbus.fi/watergarden/
Kimi
Kiitos hyvistä vinkeistä & linkeistä, täytyy alkaa suunnitella näiden tietojen pohjalta. Todennäköisesti pysymme vain muutamassa lajissa koska altaasta tulee niin pieni...
Lehtipuita on pihalla roskaamassa, mutta ei niitä varmaan lammikon takia aleta kaatamaan. Ja allashan ei tule minun pihalleni vaan kaverini, joten hän saa sitten murehtia siellä lilluvista puunlehdistä, minä hoidan vain suunnittelupuolen
Lehtipuita on pihalla roskaamassa, mutta ei niitä varmaan lammikon takia aleta kaatamaan. Ja allashan ei tule minun pihalleni vaan kaverini, joten hän saa sitten murehtia siellä lilluvista puunlehdistä, minä hoidan vain suunnittelupuolen
~ 520 litraa ~