Kiljupullosta

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

epeli2
Junior Member
Junior Member

Kiljupullosta

Viesti Kirjoittaja epeli2 »

Nyt on alkanut kiinostaa tuo hiilidioksidi systeemi ja päätin kokeilla väsätä sellaisen itse. Haluaisin siis hyvät rakennus ohjeet kuvien kera. Sellaiset ohjeet, joiden perusteella on rakennettu toimivia ja kestäviä kiljupulloja. Pullo olisi tarkoitus asettaa akvaarion alle johonkin suurempaan astiaan vahinkojen varalta. Onko hyvä sellainen ilmastusletkupaketti, jossa on mukana takaiskuventtiili, ilmastinkivi ja säätöventtiili, jolla voisi säädellä hiilarin määrää?

Olen lukenut ristiriitaisia ohjeita siitä, miten hiilidioksidin tarpeen akvaariossa voi määrittää. Eli miten se tapahtuu ettei synny joukko kuolemia. Kun sitten aloitan hiilidioksidin käytön, niin löydänkö oikean balanssin sitten mittailemalla vesiarvoja tiheään ja säätelemällä hiilidioksidin tuloa?

Eli tiivistettynä tarvitsen kunnollisen aloittelijan oppaan :) . Olen aina aika varovainen uusissa isoissa muutoksissa akvaariossa, ettei satu mitään ikävää..
Don't be a crab. Eat one.
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Millään säätöventtiilillä et voi säätää letkusta tulevaa hiilidioksidia koska muutoin pulloon kertyy painetta. Ilmastinkiven kautta tapahtuvalla levityksellä tuskin kaloja pystyy tappamaan, sillä kuplat nousevat hyvin nopeasti pinnalle. Arvoja toki kannattaa seurailla.

Pullonkorkkiin reikä, siitä letku läpi ja tiivistys akvaariosilikoonilla tai muulla sopivalla aineella. Letkuun sitten se takaiskuventtiili (oikein päin!) ja ilmastinkivi. Kiljut porisemaan (täytä pullo vain puolilleen!) ja seuraamaan tuloksia. Hyvin yksinkertaista :D
KalamiesJukka
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja KalamiesJukka »

Hiilidioksidin liukenemista voi säädellä hieman niin, että säätää ulostuloaukon (ilmastinkiven siis...) sijaintia akvaariossa. Eli mitä syvemmälle pistää, sitä enemmän hiilaria liukenee. Kuplat pienenevät aika nopeasti. Itselläni ilmastinkivi on n- 55cm syvällä ja "lähes kaikki" hiilari liukenee.

Toinen, mitä monet käyttävät on erillinen pesuastia, jossa kiljupullon hiilidioksidi peseytyy. Käytännöllistyydestä en mene sanomaan mitään, kun ei ole omakohtaista kokemusta.
Sassi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Sassi »

Itse olen myöskin suunnitellut tuollaista "kiljupönttöä" nurkkaan porisemaan. (Todennäköisesti tämä on se kuuluisa hetki, jolloin kamelin (lue: emännän) selkä katkeaa) [;)]

Eli asiaan:
Minuakin arvelluttaa hieman työntää tuota hiilidioksiidia tuonne akvaani yö aikaan, joten voiko (kannattaako) tehdä sellainen systeemi, että hiilidioksidin saa halutessaan helposti vapautumaan huoneilmaan?
Haiseeko tuo hiivate mömmö miten hirveältä jos se purputtaa noita kaasuja yön ajan huoneeseen?
haukka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja haukka »

Ei haise ja ei sitä ilmaan kannata työntää jos on paljon kasveja ja iso allas. Itsellä on 540 litrainen jossa on kaksi kiljupulloa hiilaria työntämässä ja ihan hyvin on pelittänyt. Ainoo et pitäisi saada nykyään enemmän hiilaria altaaseen ja hankinta listalla onkin kunnon järjeslmä pulloineen. Pienemmissä altaissa kiljusysteemi menee ihan moitteettomasti kunhan kanssa muistaa se takaiskuventtiilin, joita saa esim autojen varaosa liikkeistä, nimellä pissapojan takaiskuventtiili. Halpa tuo kilju on ja tuskin siitä ikinä luovun kun on niin toimiva ja kokeilemalla täytyy sitten tuo valmistuskin hakea. Toki löytyy hyviä ohjeitakin ja voin antaa yv:nä yhden mikäli jotain kiinnostaa, mutta esim. järven sivuilta taisi ainakin yksi hyvä kanssa löytyä.
mrmaccio
Junior Member
Junior Member

seoksesta

Viesti Kirjoittaja mrmaccio »

Minkälaista seosta olette käyttäneet? Olen nyt monta kertaa kokeillut saada liuosta josta tulisi hiilidioksidia tarpeeksi :mrgreen:
Olen sekoittanut 1,5-litran limupulloon kolme teelusikkaa liivatetta, 3,75dl sokeria ja niin että sokeri-hiiva-litkua on tullut 1l. Sitten jäähtymisen jälkeen päälle 1dl vettä jossa on ollut 1tl pirkan kuivahiivaa.
Mitään ei ole kuitenkaan oikein tapahtunut. Onko sekoitussuhteessa jotain vikaa?!!!
Sassi
Junior Member
Junior Member

Ekan hiivate litkun sain tänään pörisemään, ja muuten tein ton yllä mainitun reseptin mukaisesti, mutta lipsautin vahingossa 2 t-lusikallista tuota kuivahiivaa joukkoon. :roll:
Hienosti lähti kyllä systeemi pörisemään ja kuplaa tulee aikas reilusti! Pikku huolenaiheena on kyllä et käyköhän tuo nyt vähän liiankin tehokkaasti... Kuohua on tullut pulloon jonkinverran, mutta tilaa on kyllä vielä aikas reippaasti ennenkuin se yltää letkuun asti. 8-)
Kasvit näyttävät aineskin tykkäävän kun jo noin 6 tunnin kuluttua ne alkoivat työntämään pientä ilmakuplaa ulos lehdistään. :D

------------------
mrmaccio kirjoitti:Olen sekoittanut 1,5-litran limupulloon kolme teelusikkaa liivatetta
Mitään ei ole kuitenkaan oikein tapahtunut. Onko sekoitussuhteessa jotain vikaa?!!!
Ohhoh itse laitoinkin tuota liivatetta 3 ruokalusikallista! Vaan eipä näytä paljoa käymistä haittaavan :mrgreen:
Onhan sulla tuo pullo tarpeeksi lämpimässä paikassa? (noin 22-30 astetta) Ja se hiivahan sekoitetaan sitten hiukka kättä lämpimämpään veteen...
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viola »

:D JJärven sivuilla on hyvät ohjeet kiljupöntöstä, limsapullosysteemistä. Hyvin toimii...olen yöksi kiertänyt korkin vaan auki muuten ssaanut olla kaikki paikallaan.
Viola & eläintarhantynkä
mrmaccio
Junior Member
Junior Member

..

mistä mä sitten huomaan että tuleeko pullosta tarpeeksi hiilidioksidia?
Megahaili
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Megahaili »

Katsopas täältä:

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... lidioksidi

Tuon cW:n systeemin mukaan olen oman viritykseni tehnyt. Akvaariossa on JBL:n CO2 Vario, josta ihan mukavasti ehtii kuplat liukenemaan.

Seoksena käytän rain-in liivateversiota eli tämmöistä:

http://satuj.aqua-web.org/hiilidioksidi.php

Eli näillä olen omani saanut toimimaan - tosin letkujen liitoskohdat pistin vielä sinitarralla tiiviimmiksi, jotta sain kuplat veteen asti. [;)]
Logic is a systematic method of coming to the wrong conclusion with confidence.
- Murphy's First Law of Technology -
Voldemortti
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Voldemortti »

Ja meillä kun nyt ei vain tuo kilju tykkää käydä. Pari kertaa olen saanut sen käymään, mutta nyt ei enää. Ne pari kertaa onnistuivat kun sijoitin pullon valaisimen päälle, mutta nyt ei käy enää silloinkaan. Tämän hetkisessä sekoituksessa on noin 1/4 tuore hiivasta, 0,5 l vettä, 1 dl sokeria ja noin tl ruisjauhoja. Pullo on kahden säärystimen sisällä ja säärystimien välissä on sanomalehteä eristämässä liikaa lämpöä lampusta. Mikä voisi olla pielessä sekoituksissani? Täysin samalla ohjeella siis olen saanut kahdesti käymään.
Laiskottelusta ei pysty nauttimaan täydellisesti jollei ole paljon tekemistä.
mrmaccio
Junior Member
Junior Member

..

huomasin juuri että käyminen alkoi kun pistin pullon villasukan sisään :mrgreen:
Romppis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Romppis »

Minäkin laitoin kiljut pöhisemään tänään, vaan eipä pöhise vielä.. Eli kauanko teillä on kestänyt käymisen alkaminen?
Vähiin käy ennenkuin loppuu
Sassi
Junior Member
Junior Member

Romppis kirjoitti:Minäkin laitoin kiljut pöhisemään tänään, vaan eipä pöhise vielä.. Eli kauanko teillä on kestänyt käymisen alkaminen?
Minulla tuo käyminen alkoi lähes samantien kun tuon lämpimän hiivalitkun kippasin liivate mömmöjen päälle. Tosin siihen saattoi tosiaan vaikuttaa tuo tupla määrä hiivaa jota käytin. :mrgreen:
Puhuvat että käyminen alkaisi muutaman tunnin kuluttua hiivan lisäyksestä?
mrmaccio
Junior Member
Junior Member

...

onks liikaa jos putken päästä tulee 27kuplaa/10sec.. akvaario on n.115-litraa
Romppis
Junior Member
Junior Member

No niin, voi mennä vähän OT:ksi, mutta kiljupullon kanssa ongelmia. Eilen laitoin hiivalitkut liivatteen päälle. Ei edelleenkään pöhise! On kyllä vaahdonnut pullossa, muttei kuplan kuplaa tule.. Eikä pitäisi vuotaa. Näkeekö kuplinnan myös pullossa? Vai vaahtoaako se vain ja kuplinta näkyy vasta akvaariossa?

Sekoitussuhteesta en osaa enää juuri sanoa, olen kipannut pari kertaa lisää hiivalientä, kärsimätön kun olen.. :mrgreen:

Täytyykö aloittaa kaikki alusta?
Demi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Demi »

Romppis kirjoitti:Eikä pitäisi vuotaa.
Todennäköisesti kuitenkin vuotaa jostain.. Eli jos kerta pullossa on elämää, haisee simalle ja vaahtoa syntyy. Luultavasti paine silloin karkaa jostain muualta kuin letkuapitkin. Saa olla tosi tarkkana sen tiiviyden kanssa.
Romppis
Junior Member
Junior Member

Ok, kiitos, taidan mennä tarkistamaan, taas! :roll:
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viola »

Mulla alko pelkkä vesi-sokeri-liivate-hiiva käymään seuraavana päivänä. ei se nyt mitään kauheaa pörinää pidä mutta suodatinkivestä tihisee kyllä kuplia. Pullo on akvan päällä lämpimässä. Toisaalta sen litrasen limupullon pitäisi riittää kuukaudeksi ettei se varmaan ihan hurjasti voisikaan käydä :roll:
Viola & eläintarhantynkä
Romppis
Junior Member
Junior Member

Jep, kyllä nyt pöhisee, otin välistä pesupullon pois. Jossain siinä on vuoto, täytyy tarkistaa ja kokeilla uudelleen.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Kun upottaa käymispullon ja/tai pesupullon lämpomään veteen vaikka ämpärissä, niin näkee helposti mistä kuplia tulee eli missä vuotokohtia on. [;)]
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
mrmaccio
Junior Member
Junior Member

vähän lisää

Noniin sain omani vihdoin toimimaan kunnolla. Aiemmin vika näköjään liian viileässä huoneilmassa, koska villasukan sisällä pöhisee oikein hyvin.
Rakentelin nyt sitten sille myös kaasukellot, jotta liukeneminen olisi parempaa. Rahaa tekeleeseen meni 1.50€ nailonkahvinsuodatin, 0.72€ imukuppi ja kalan ruokapurkki ei maksanut mitään koska ruokahan tuli käyttöön :D . Mietintämyssyssä edelleel joku pidempi purkki mistä saisi hieman suuremman tehtyä

Tässä pari kuvaa tekeleestä. toivottavasti nämä toimii, koska on eka kerta ku laitoin kuvia:
kaasukello ennen asennusta
http://i3.photobucket.com/albums/y68/ma ... b06818.jpg
akvaarioon asennettuna
http://i3.photobucket.com/albums/y68/maccio/Kuva154.jpg
Kaaka81
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaaka81 »

Minäpä kävin tänään ostamassa Etolasta ja teollisuus Etolasta tarvikkeet tuollaiseen käymisastiaan. Levittimeksi tulee pleksiputkesta, nylonkahvinsuodattimesta ja sopivasta tulpasta(tämäkin löytyi Etolasta) rakennettu systeemi siis jokseenkin samanlainen kuin mrmacciolla, isompi vain.

Hinnaksi kahdelle muovipullolle (1l ja 0,5l), 20cm putkelle, tulppalle, 4:lle läpiviennille, 2:lle imukupille, 3m letkua(vähän liioittelin) ja takaiskulle tuli 15€. Ei mielestäni ollenkaan pahan hintainen värkki. Ai niin ja maksoihan tuo suodatin sen euron.

No niin kunhan vain voidaan alkaa tuota allasta täyttelemään niin tekniikkaa jo löytyisi vaikka millä mitalla... :mrgreen:
Voldemortti
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Voldemortti »

Millä olette tiivistykset tehneet? Minulla on reippaasti sinitarraa ja sen alla silikoonia ja silti taitaa jostain vuotaa. Ämpäreihin noita pulloja on aika vaikea asetella... Nytkin tuo näyttäisi käyvän, mutta hiilidioksidia ei levity edes pesupulloon.
Laiskottelusta ei pysty nauttimaan täydellisesti jollei ole paljon tekemistä.
mrmaccio
Junior Member
Junior Member

...

Mä ostin etolasta muutaman läpiviennin ja laitoin ne kiinni pönttöihin kuumaliimalla... tiivistyy varmasti.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”