aloittelija kyselee...

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kengu
Starting Member
Starting Member

aloittelija kyselee...

Viesti Kirjoittaja Kengu »

Olen perustamassa malawi-allasta, koko noin 250 litraa.
Kaipaisin vinkkejä muutamaan asiaan:

- Pohjahiekaksi suositellaan puhallushiekkaa. Käykö astetta karkeampi hiekka, jota eläinkaupassa myydään? Onko hiekan värillä väliä, musta vai beige?

- Käykö akvaarioon millaiset kivet tahansa? Onko niiden määrällä väliä, mikäli veden kovuutta säädellään kemiallisesti?

- Kiinnitetäänkö styrox-tausta kiinni lasiin? Jos, niin millä? Ohjeita omatekoiseen taustaan?

- Mikäli teen omatekoisia rakennelmia esim. kivistä tai kookospähkinän kuorista, millä "liimaan" ne kasaan?

- Olen erityisen kiinnostunut sinimalawiahvenista. Mitkä lajit sopivat sen kanssa samaan altaaseen? Kuinka monta yksilöä ja mitä sukupuolta kutakin lajia?

- Mitkä monnit sopivat malawialtaaseen?

- Kaikki muutkin vinkit tervetulleita!

Aloittelija kiittää ja kumartaa... :)
Sillipurkki
Member
Member

Re: aloittelija kyselee...

Viesti Kirjoittaja Sillipurkki »

Olen itsekin ihan keltanokka, joten autan vain siinä, missä osaan.
Kengu kirjoitti: Käykö astetta karkeampi hiekka, jota eläinkaupassa myydään?
...
Käykö akvaarioon millaiset kivet tahansa? Onko niiden määrällä väliä, mikäli veden kovuutta säädellään kemiallisesti?
...
- Mikäli teen omatekoisia rakennelmia esim. kivistä tai kookospähkinän kuorista, millä "liimaan" ne kasaan?
Ainakin omat malavini tykkäävät kovasti kaivella hiekkaa ja "purskuttaa" sitä suussaan, joten uskoisin, että mitä hienompi hiekka, sen parempi. Lisäksi akvaariokauppahiekka on todennäköisesti(?) puhallushiekkaa kalliimpaa.

Akvaarioon käy kivet, joista ei liukene kaloille mitään myrkyllistä. Määräkysymys meni vähän ohi, mutta tottakai määrällä on ainakin sikäli väliä, että kivien määrä vaikuttaa veden määrään ja siten veden muokkauksessa tarvittavien aineiden määrään. :mrgreen:
Malawien suhteen sääntönä on melkeinpä, että mitä enemmän kiviä, sen parempi.

Kivikasoissa olen itse käyttänyt akvaariosilikonia.
"Just because you're paranoid, don't mean nobody's watching"
Izze
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Izze »

Laupeiden sinihuulten (Labidochromis caeruleus) kanssa sopii luonteensa puolesta melkein mikä mbuna (kivikkomalawi) tahansa. Pieni ongelma on se, että caeruleus käyttää ravinnokseen levän lisäksi myös eläinravinoa (hyönteisiä, selkärangattomia), mutta jos valmistaa itse räkmixiä ja antaa tätä kasvisruoan lisäksi on ruokapuolikin kunnossa.

Itse tunnustan pitäneeni niitä kasvisruokavaliolla vuoden ajana ja hyvin pärjäsivät. Nykyisin heitän kerran päivässä eläinproteiinipainotteista ja kerran päivässä kasvispainotteista ruokaa.

250 litrasessa voisi uida vaikkapa kymmenen sinihuulta. Riippuu tietty paljon mitä muuta sinne on tulossa. Koiraat ovat aavistuksen komeamman näköisiä paksumpine selkä- ja peräevän mustine raitoineen. Voisit ottaa sinihuulia samassa suhteessa koiraita ja naaraita, ei varmaan ongelmia tule tällä valintatavalla. Useimmilla muilla lajeillahan pyritään valitsemaan yhtä koirasta kohden muutama naaras, jotta koiraiden aggressiot jakautuisivat useammalle naaraalle.

Malawista löytyy yksi monnilaji Synodontis njassae, jota olen nähnyt Suomessa myynnissäkin. Jotkut ovat pitäneet monneja muista vesistöistäkin altaissa.
PZQ
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja PZQ »

Kyllä S. njassae monnia myydään Suomessa.
Juuri niitä tuossa omasaakin altaassa polskii.

Aika komeat viikset on kavereilla.

Olen jostain saanut käsityksen, että ovat ihan yleisiä? :?
tantrum
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja tantrum »

Itselläni sinihuuli malawit asustelevat varsinaisessa sillisalaatissa, ja tuntuvat pärjäävän hyvin. Monneista sen verran että partaimut tuntuvat viihtyvän hyvin, ovat jopa kuteneet altaassani. Ohessa linkki jossa voit tarkastella enemmän allastani.

Ps. Pieni varoituksen sana, naaraita aina enemmän kuin koiraita, mielellään 3 naarasta / 1 koiras.

http://www.cichlid-forum.com/tanks/disp ... ?tank=5718
wauweli
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja wauweli »

Tutun näköinen allas jenkkilän sivuilta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”