Miten akvaharrastuksenne alkoi?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
Miten akvaharrastuksenne alkoi?
Mun oma harrastukseni alkoi loppiaisena tänä vuonna oikein konkreettisesti kun sanoin ohimennen ystävälle että mä oon AINA halunnu akvaarion. Hän sanoi että yks tuttu myy 40 l + isohkon kultakalan mukana.
No, käytiin kattomas. Olin kyllä edelleen kahden vaiheilla että eikö tuo 40l (todellisuudessa 36 l) oo aika pieni. Ne vain sano että harrastus pitääkin alkaa ensin pienestä akvasta, kyllä siinäkin on hoidettavaa jne.
Ostin sen akvan kultakalan kanssa. Niin ja se kala oli se Samu jonka tapoin tyhmyyttäni. Nyyh... (ja tukistus) edelleen.
Tällähetkellä mulla on tuola 300 litraisessa 5 kultakalaa (luitte oikein). 4 huntupyrstöä, 3:lla eri jalostusmuodolla (ei kuitenkaan hirviösellaisia). Sekä yks 20 cm komeettamalli jolla hivenen huntua pyrstössä. Onko ruuhkaa? Itse en oo huomannu ruuhkaisuutta koska ne tykkää olla kaikki aina samassa seurassa (parvikala).
Tuolle komealle pohjaa tonkivalle ja aktiiviselle komeetalle oon jo etsiny uuden 500l kodin. Harmittaa vain että maltanko luopua siitä...
No, käytiin kattomas. Olin kyllä edelleen kahden vaiheilla että eikö tuo 40l (todellisuudessa 36 l) oo aika pieni. Ne vain sano että harrastus pitääkin alkaa ensin pienestä akvasta, kyllä siinäkin on hoidettavaa jne.
Ostin sen akvan kultakalan kanssa. Niin ja se kala oli se Samu jonka tapoin tyhmyyttäni. Nyyh... (ja tukistus) edelleen.
Tällähetkellä mulla on tuola 300 litraisessa 5 kultakalaa (luitte oikein). 4 huntupyrstöä, 3:lla eri jalostusmuodolla (ei kuitenkaan hirviösellaisia). Sekä yks 20 cm komeettamalli jolla hivenen huntua pyrstössä. Onko ruuhkaa? Itse en oo huomannu ruuhkaisuutta koska ne tykkää olla kaikki aina samassa seurassa (parvikala).
Tuolle komealle pohjaa tonkivalle ja aktiiviselle komeetalle oon jo etsiny uuden 500l kodin. Harmittaa vain että maltanko luopua siitä...
-
- Junior Member
Mun harrastus lähti siitä kun kaveri sanoi antavansa kilpikonnansa ja tietenkin niiden kodin, akvaarion pois. Käytiin sitten äitin kanssa hakemassa se koko paketti. Kun kilpparit kuoli, aloin miettiin jos tonne laitettaisiin nyt sitten kaloja. Monen huolellisen akvan pesun jälkeen sitten alettiin toteuttaan tätä haavetta, ja siinä se nyt on. 

"pikkuiset kultakalat lammessa ui..."
Mua on akvaariot kiinnostanu siitä lähtien kun veli sellasen monta vuotta sitten hankki. Taisi olla tetratecin paketti sellanen 80 litrainen. Noh, veli osti sitten isomman ja kun he muutti tänne meillepäin niin mun piti sitten saada se vanha akvaario. Vaan siitäpäs hajosi takaseinä ja pohjalasi muutossa kun eivät pakanneet sitä mitenkään
Siitä meni sitten muutama vuosi kun akvaariopärpänen iski taas. Äiti lupasi että remontin jälkeen sitten hankitaan se akvaario. Minä mitään malttanut odottaa vaan ostin kaverilta 40 litraisen ja sinne muutaman tetran. Sitä oli kiva kattella kun se oli olkkarissa.
Noh, kun muutto oli valmis niin ruvettiin sitten misttimään sitä isoa akvaariota. Toiveena oli 180 litrainen. Mutta äiti sitten avasi mun akvaariokirjan ja rupesi kattomaan kaloja.
"tota tota tota tota ja tota..." Litrat vaan kasvo kasvamistaan. Sitten tilattiinkin toi 400 litranen. Kesti kylläkin tosi kauan ennenkun sain sen toimintaan kun tilattiin toi jalusta käsintehtynä. Noh, hiekat ja kasvit ja vedet sinne. Suodatin pyörimään ja ajastamaan lamppuja. Aika nopea kypsytys oli. Mutta kun niitä bakteereja sai aika hyvin siitä 40 litraisen sorapohjasta niin mikä ettei.
40 litrainen lähti sitten veljentytölle tetra-akvaarioksi (tytöllä nyt ikää 2v). Vaan se kävi vähän pieneksi niin piti hankkia 85 litrainen ja 40 litrainen lähti taas eteenpäin... tytön serkun luo.
Noo mun miekkakasvit päätti sitten ruveta lisääntymään. Joten tarvittin "kasviakvaarion" oho... ei ollu pienempää kun 100 litranen. Tällä hetkellä sielläkin on kaloja. Ja kohta tulee varmaan hankittua vielä 3 akvaario kunhan keksin minne sen sais sijoitettua...

Siitä meni sitten muutama vuosi kun akvaariopärpänen iski taas. Äiti lupasi että remontin jälkeen sitten hankitaan se akvaario. Minä mitään malttanut odottaa vaan ostin kaverilta 40 litraisen ja sinne muutaman tetran. Sitä oli kiva kattella kun se oli olkkarissa.
Noh, kun muutto oli valmis niin ruvettiin sitten misttimään sitä isoa akvaariota. Toiveena oli 180 litrainen. Mutta äiti sitten avasi mun akvaariokirjan ja rupesi kattomaan kaloja.
"tota tota tota tota ja tota..." Litrat vaan kasvo kasvamistaan. Sitten tilattiinkin toi 400 litranen. Kesti kylläkin tosi kauan ennenkun sain sen toimintaan kun tilattiin toi jalusta käsintehtynä. Noh, hiekat ja kasvit ja vedet sinne. Suodatin pyörimään ja ajastamaan lamppuja. Aika nopea kypsytys oli. Mutta kun niitä bakteereja sai aika hyvin siitä 40 litraisen sorapohjasta niin mikä ettei.
40 litrainen lähti sitten veljentytölle tetra-akvaarioksi (tytöllä nyt ikää 2v). Vaan se kävi vähän pieneksi niin piti hankkia 85 litrainen ja 40 litrainen lähti taas eteenpäin... tytön serkun luo.
Noo mun miekkakasvit päätti sitten ruveta lisääntymään. Joten tarvittin "kasviakvaarion" oho... ei ollu pienempää kun 100 litranen. Tällä hetkellä sielläkin on kaloja. Ja kohta tulee varmaan hankittua vielä 3 akvaario kunhan keksin minne sen sais sijoitettua...
Meidän perheeseen ensimmäinen akvaario saapui kolmisen vuotta sitten, kun tuttavamme oli nähnyt kirpparilla myynnissä vanhan altaan. Asuimme parinsadan kilsan päässä tuosta kysisestä kirpparista, joten emme menneet lainkaan katsastamaan allasta, vaan ilmoitimme tutuillemme jotka sen sitten kävivät hakemassa. Pari viikkoa tuon jälkeen haimme altaan tutuiltamme ja kauhuksemme kuulimme, että allasta oli menty pesemään jos millaisilla pesuaineilla sun muilla myrkyillä. Ei ollut lika laseista kuulemma muuten lähtenyt. Kuskasimme altaan kotiin ja pesimme vedellä monen monituista kertaa, jotta kaikki pesuainejäämät varmasti lähtivät. Tästä jonkin aikaa eteenpäin muuttivat kalat altaaseen ja ihan hyvin meni, kunnes akvaariokauppias sai aloittelijan lankaan ja meni kauppaamaan jos minkälaisia ihmetyksiä 160-litran pyttyymme. Kaikki ihmetykset tietty kuolivat ja aina ostettiin lisää, ennen kuin kirjoista viisastuneina muokkasimme kalaston altaaseen sopivaksi.
Nykyään tuo allas on tyhjänä nurkassa ja kalat asustavat uudessa, vajaan 200 litran altaassamme. Kyllä oli pientä sähellystä tuo harrastuksen alku, mutta oppia ikä kaikki. Tulevaisuudessa altaita tulee toivottavasti lisää ja niiden koko kasvaisi entisestään. Toivottavasti
Nykyään tuo allas on tyhjänä nurkassa ja kalat asustavat uudessa, vajaan 200 litran altaassamme. Kyllä oli pientä sähellystä tuo harrastuksen alku, mutta oppia ikä kaikki. Tulevaisuudessa altaita tulee toivottavasti lisää ja niiden koko kasvaisi entisestään. Toivottavasti

Meillä näin...
Olimme vaimon ja tuttava pariskunnan kanssa Tallinnassa ja syömässä jossain china-ravintelissa. Siellä oli erittäin näytävä joku ehkä 500-700 litrainen akvaario jota ihastelimme. Vaimo siinä sitten totesi että "olishan tolanen akvaario hieno kotonakin". Minä siihen loivassa nousuhumalassa sitten vastasin että "no mikä ettei akvaariota vois kotiinkin hommata, ihan hyvin".
Tästä meni varmaankin vuosi kun jossan käänteessä tuli puhetta akvaarioista ja vaimo kysäisi että koskas meille tulee se akvaario. Itse en ihan heti muistanut että mihin hän keskustelullaan viitasi ja sain täsmmennyksekis tämän Tallinnan matkan. No aloin tuumasta toimeen. Eksyin jonkun mutkan kautta tänne Aquawebbiin ja ei tainnut mennä kuin 2 viikkoa niin oli eka akvaario talossa. Pari kuukautta ja toinen. Taas pari kuukautta ja kolmas. Siitä kuukausi ja altaita olikin jo neljä. Tämän jälkeen ei sitten enää ollakaan juuri kyselty!
. Paitsi että kun haaveilen uudesta altaasta niin kysellään että "mihin se mahtuu". Kotona on ollut altaita 2-4 ja työpaikalla 1-2. Tilat vaan pienet kun ei 6 hengen perheellä ole kuin 80m2 niin tila on vähissä. Siksi ei kotona mahdu olemaan kuin pikku purkkeja (n.100l). Tiuaan olen noita vaihdellutkin kun laskin että 2v 2kk kestäneen "uran aikana on ollut 15 eri akvaariota 54-540litraa. No puolen vuoden päästä on toivottavasti muutto reilusti isompaan joten nyt voi alkaa jo haaveilemaan parista isosta kun saan varastotilaakin niiden säilytykseen. Jos vaikka pari 500-700 litraista saisi...
Näin siis meillä.
Tästä meni varmaankin vuosi kun jossan käänteessä tuli puhetta akvaarioista ja vaimo kysäisi että koskas meille tulee se akvaario. Itse en ihan heti muistanut että mihin hän keskustelullaan viitasi ja sain täsmmennyksekis tämän Tallinnan matkan. No aloin tuumasta toimeen. Eksyin jonkun mutkan kautta tänne Aquawebbiin ja ei tainnut mennä kuin 2 viikkoa niin oli eka akvaario talossa. Pari kuukautta ja toinen. Taas pari kuukautta ja kolmas. Siitä kuukausi ja altaita olikin jo neljä. Tämän jälkeen ei sitten enää ollakaan juuri kyselty!

Näin siis meillä.
"miten te kuvittelette että voisin olla asiasta itseni kanssa erimieltä?" - sanoi töissä johtajamme
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: LAS
Olin kolmevuotias kun minulle ja pikkusiskolleni hommattiin "oma" akvaario. 80-luvun alun tyyliin upealla kalastolla josta ei tässä sen enempää...
Kun kasvoin, siirtyi akvaarion hoito vähitellen minulle ja sen kokokin kasvoi. Omaan kotiin muuttaessani otin akvaarion mukaan. Sisko piti minua höyrähtäneenä kunnes jokuaika sitten otti kokeeksi minulta yhden pikkuakvaarion. Sille tielle se sitten jäi ja nyt on sisko höyrähtäneempi kuin minä.

Kun kasvoin, siirtyi akvaarion hoito vähitellen minulle ja sen kokokin kasvoi. Omaan kotiin muuttaessani otin akvaarion mukaan. Sisko piti minua höyrähtäneenä kunnes jokuaika sitten otti kokeeksi minulta yhden pikkuakvaarion. Sille tielle se sitten jäi ja nyt on sisko höyrähtäneempi kuin minä.

Olin miettinyt jonki aikaa akvaarion laittamista. Kunnes hommasin 100 litrasen. Tietenkin kun menin kauppaan kypsyttelyjen jälkeen ostaan kaloja niin sanoin myyjälle kun kysyi akvan kokoa sata litranen (ajattelin että myyjä sanoisi: onpa sinulla iso allas).
Se tuntui niin isolta kun oli pienestä pitäen kaikilla tutuilla nähnyt vain noita 65 litrasia.
Kunnes huomasin aika äkkiä, että tuo 100 litranenhan on todella pieni.
Nooh, kun kuparimonniset teki kudun niin piti hommata poikas allas joten sitten tuli tuo 26 litranen.
Sitten viime jouluna sain Huuto.net:ista huudettua 317 litrasen.
100 litrasesta tuli toistoallas ja isompaan tuli ahvenia (tonkijoita ja evakoon lehtikala) sekä pohjalle plekoja.
Mutta en ollut vieläkään tyytyväinen. 317 litrasessa oli ollut vasta kaksi kuukautta vesi niin hommasin 725 litrasen, mutta sain ostaa sen sillä ehdolla, että luovun noista 100 ja 317 litrasista.
Nyt avovaimo on tyytyväinen kun talossa on vaan yksi allas (poikas allasta ei lasketa) ja se on minun työhuoneessa. Eli toisella seinällä allas ja toisella kolme tietokonetta. Eipä sitten mies muuta tarvikkaan.

Kunnes huomasin aika äkkiä, että tuo 100 litranenhan on todella pieni.
Nooh, kun kuparimonniset teki kudun niin piti hommata poikas allas joten sitten tuli tuo 26 litranen.
Sitten viime jouluna sain Huuto.net:ista huudettua 317 litrasen.
100 litrasesta tuli toistoallas ja isompaan tuli ahvenia (tonkijoita ja evakoon lehtikala) sekä pohjalle plekoja.
Mutta en ollut vieläkään tyytyväinen. 317 litrasessa oli ollut vasta kaksi kuukautta vesi niin hommasin 725 litrasen, mutta sain ostaa sen sillä ehdolla, että luovun noista 100 ja 317 litrasista.
Nyt avovaimo on tyytyväinen kun talossa on vaan yksi allas (poikas allasta ei lasketa) ja se on minun työhuoneessa. Eli toisella seinällä allas ja toisella kolme tietokonetta. Eipä sitten mies muuta tarvikkaan.

Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS, Labyrinttiyhdistys
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Isukki tuli eräänä perjantai-iltapäivänä virne naamallaan kotiin ja ryhtyi huuhtelemaan äitteen hienoa aaltomaljakkoa, täytti sen vedellä ja hulautti sinne yhden neontetran. "Nyt meillä on taas uusi lemmikki", sanoi iskä.
Minä katsoin sitä silmät selälläni ja kysyin mikä toi on. Neontetra, kuului vastaus. "Niin niin, mutta mitä se tossa maljakossa tekee ja yksin kaikenlisäksi?", ihmettelin ja tiesin sentään neontetran olevan parvikala lueskeltuani jotain vanhaa akvaariokirjaa. "Näin meillä silloin ennen pidettiin kaloja", iskä selitti.
Olimme hiljattain joutuneet luopumaan karvaisista lemmikeistä (kahdesta hiirestä ja rakkaasta marsustamme) pikkuveljelleni puhjenneen allergian takia ja isä oli hyvää hyvyyttään hommannut ei-karvaisen lemmikin.
Neontetra sai viettää yönsä aaltomaljakossa, kunnes aamulla varastosta kaivettiin hiiriltä tyhjäksi jäänyt 20 litrainen fauna-boksi, johon oli käyty hankkimassa kirpputorilta Eheimin antiikkinen 8-kulmainen, vihreä suodatin (toimii muuten moitteettomasti vielä nykyäänkin
). Pohjalle laitettiin hienoa hiekkaa ja neontetran myyneestä lemmikkiliikkeestä käytiin hakemassa, muistaakseni, vedensuosikkipuska ja muutama lajitoveri. Saattoihan sen arvata, etteivät nämä onnettomat luontokappaleet kauaa eläneet kypsymättömässä akvaariossa, kun nitriitti-piikki (tms.) koitti. Tästä emme tietenkään lannistuneet vaan hankimme tilalle viisiraitabarbeja.
Pari kuukautta myöhemmin hankimme käytetyn 112 litraisen akvaarion, johon raitapaidat pääsivät uiskentelemaan. Siitä lähtien akvaarioita alkoi pikkuhiljaa ilmestyä, aluksi huomaamattomasti pari pientä 63 litraista ja sitten 275 litrainen.
Nykyisellään altaita on tullut pari 100 litraista lisää ja tietoa on karttunut vuosien mittaa lähtötilanteeseen verrattuna huomattavasti enemmän.
Minä katsoin sitä silmät selälläni ja kysyin mikä toi on. Neontetra, kuului vastaus. "Niin niin, mutta mitä se tossa maljakossa tekee ja yksin kaikenlisäksi?", ihmettelin ja tiesin sentään neontetran olevan parvikala lueskeltuani jotain vanhaa akvaariokirjaa. "Näin meillä silloin ennen pidettiin kaloja", iskä selitti.
Olimme hiljattain joutuneet luopumaan karvaisista lemmikeistä (kahdesta hiirestä ja rakkaasta marsustamme) pikkuveljelleni puhjenneen allergian takia ja isä oli hyvää hyvyyttään hommannut ei-karvaisen lemmikin.
Neontetra sai viettää yönsä aaltomaljakossa, kunnes aamulla varastosta kaivettiin hiiriltä tyhjäksi jäänyt 20 litrainen fauna-boksi, johon oli käyty hankkimassa kirpputorilta Eheimin antiikkinen 8-kulmainen, vihreä suodatin (toimii muuten moitteettomasti vielä nykyäänkin
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Pari kuukautta myöhemmin hankimme käytetyn 112 litraisen akvaarion, johon raitapaidat pääsivät uiskentelemaan. Siitä lähtien akvaarioita alkoi pikkuhiljaa ilmestyä, aluksi huomaamattomasti pari pientä 63 litraista ja sitten 275 litrainen.

-Sami-
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Katselin vuoden päivät kaverin akvaariota ja sitten ostin omaksi kaverin pienen altaan. Upea 23-litrainen purkki missä oli miljoonakaloja ja neontetroja
Pari kuukautta sen perään tuli 63-litrainen allas mihin sitten tuli pari partamonnia, tiikeribarbeja ja neontetroja. Jossakin vaiheessa oli intiaaninsulkiakin seassa ja tais olla jotain muutakin, en muista. Meni noin vuosi jonka jälkeen tajusin luopua tiikeribarbeista (ja muustakin kalastosta paitsi toisesta partamonnista, myös sen 23-litraisen purkin tyhjensin) ja hankin siihen 63-litraiseen taistelukalan, kirsikkabarbeja ja sitruunatetroja sekä pari kirjomonnista ja albiinomonnista.
63-litraisen altaan sitten myin kun asunnossa alkoi tila käymään ahtaaksi toisen koiran tultua. Hankin kirjahyllyyn 40-litraisen altaan missä tais olla 6 kpl kardinaalitetroja ja 3 nuolimonnia. 23-litrainen kulki matkassani edelleen... Kun viime syksynä muutimme niin tuo 40-litrainen meni rikki muuton yhteydessä joten aloin kiireesti etsimään isompaa allasta, sellaista alle 100-litraista... Meille tuli sitten 190-litrainen akvaario syyskuussa, sen perään tuli toinen 190-litrainen, sitten noita altaita alkoi kerääntyä.... 23-litraisen myin tuttavalle karanteenialtaaksi.
Nyt meillä sitten on 550-litrainen, 360-litrainen, 240-litrainen, 102-litrainen (tästä tulee rapuallas) ja 40-litrainen (karanteeni).

63-litraisen altaan sitten myin kun asunnossa alkoi tila käymään ahtaaksi toisen koiran tultua. Hankin kirjahyllyyn 40-litraisen altaan missä tais olla 6 kpl kardinaalitetroja ja 3 nuolimonnia. 23-litrainen kulki matkassani edelleen... Kun viime syksynä muutimme niin tuo 40-litrainen meni rikki muuton yhteydessä joten aloin kiireesti etsimään isompaa allasta, sellaista alle 100-litraista... Meille tuli sitten 190-litrainen akvaario syyskuussa, sen perään tuli toinen 190-litrainen, sitten noita altaita alkoi kerääntyä.... 23-litraisen myin tuttavalle karanteenialtaaksi.
Nyt meillä sitten on 550-litrainen, 360-litrainen, 240-litrainen, 102-litrainen (tästä tulee rapuallas) ja 40-litrainen (karanteeni).
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Akvaario on ollut minulla ala-asteen kolmannesta luokasta saakka. Siitä voi laskea, että olen kaloja pitänyt jo jonnin aikaa. Mutta varsinainen kiinnostus heräsi kun totesin että miljoonakalat ovat tylsät ja halusin "oikean kalan näköisen" kalan. Muinaisessa Eläinsopissa ihastuin silakan näköiseen fisuun, lueskelin siitä jotain kirjastossa (mikä internet, ei sitä silloin ollut?) ja ostin niitä viisi. Ikää taisi olla 17v ja siitä lähti sateenkaarikalaurani.
Jossain vaiheessa eksyin AW:hen, en kovinkaan monta vuotta sitten (käyttäjätietojen mukaan alkukesä 02), ja siitä alkoi varsinainen akvarismin harrastaminen. Sinä vuonna kuukauden kesäloma tuli vietettyä AW:n parissa
Jossain vaiheessa eksyin AW:hen, en kovinkaan monta vuotta sitten (käyttäjätietojen mukaan alkukesä 02), ja siitä alkoi varsinainen akvarismin harrastaminen. Sinä vuonna kuukauden kesäloma tuli vietettyä AW:n parissa

Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
-
- Junior Member
- Viesti:
Minulla on ollut ensimmäisen kerran akvaarioita joskus 80-luvulla. Eräänä päivänä sain sisareltani puhelun. Hän kysyi, että haluanko akvaarion? Perheessä oli tullut ilmeisesti riitaa, kuka vaihtaa veden.
Akvaario tarvikkeineen siirtyikin pikapikaa meille. Akvaario oli 60 litrainen kittiakvaario, jossa uiskenteli muistaakseni miekkapyrstöjä. Pian innostuin akvaarioista ja hankin toiseksi pytyksi 112 litraisen akvaarion. Isommassa akvaariossa asusteli vuorollaan ainakin taistelukala-haaremi ja "tietenkin" kultakaloja.
Ehdin harrastaa akvaarioita noin 5 vuotta, kunnes ensimmäiset koirat tulivat. Koirien parissa olenkin viettänyt viimeiset 20 vuotta. Seuraavan kerran akvaariot alkoivat kiinnostaa hiukan ikävissä merkeissä. Yksi koiristani oli juuri kuollut vaikean sairauden murtamana ja minulla oli vielä tämän koiran 15 vuotias äitykkä. En halunnut jäädä täysin ilman lemmikkejä, jos viimeinen iäkäs koira sattuisi yht'äkkiä sairastumaan. Minulla on ollut 300 litrainen akvaario vajaan vuoden ja vanha teräsmuorikin lopulta eli 16,5 vuotiaaksi ja siiryi muille metsästysmaille tämän vuoden maaliskuussa.

Ehdin harrastaa akvaarioita noin 5 vuotta, kunnes ensimmäiset koirat tulivat. Koirien parissa olenkin viettänyt viimeiset 20 vuotta. Seuraavan kerran akvaariot alkoivat kiinnostaa hiukan ikävissä merkeissä. Yksi koiristani oli juuri kuollut vaikean sairauden murtamana ja minulla oli vielä tämän koiran 15 vuotias äitykkä. En halunnut jäädä täysin ilman lemmikkejä, jos viimeinen iäkäs koira sattuisi yht'äkkiä sairastumaan. Minulla on ollut 300 litrainen akvaario vajaan vuoden ja vanha teräsmuorikin lopulta eli 16,5 vuotiaaksi ja siiryi muille metsästysmaille tämän vuoden maaliskuussa.

Teini-iässä se alkoi sellaisella about 80 litraisella, kunnes se rupesi tuntumaan pieneltä ja sen lisäksi hankin itse tehdyn 350 litraisen altaan. Se olikin sitten useamman vuoden käytössä, kunnes luovuin siitä ja keskityin lapsen hoitoon. Nyt on tässä muutaman vuoden aikana tullut hankittua sitten useampikin allas. Altaan hankintakimmokkeen sai aikaan rakas veljeni, joka meni ja hankki akvaarion.
Ensin tuli meille 200 litrainen, luullun vuodon jälkeen paniikissa ostettu 84 litrainen tilapäisallas, johon kalat siirrettiin. 200 litrainen myytiin ja tilalle tuli 480 litrainen .84 siirtyi tämän jälkeen karanteenialtaaksi. Sitten tuli 63 litrainen miltsiallas ja tätä seurasi 400 litrainen allas. Vielä tuli 40 litrainen poikasallas ja 50 litrainen työpaikalle sijoittunut pikkuallas. Kahdesta viimeisestä luovuin kun tarvetta esiintyikin isommalle ja hankin mutterialtaan.
Kaikki yhteen laskien meillä on nyt 4 akvaariokäytössä olevaa allasta ja yksi pikkuinen kasviallas. Useat väittävät homman jo karanneen käsistä, mutta vielä mahtuis vaikka mitä ja niin monia lajeja on vielä hankintahaavelistalla, eikä niitä voi laittaa näihin nykyisiin kalastoihin, joten uutta kehiin.....joskus kun kukkaro antaa periksi.
Ensin tuli meille 200 litrainen, luullun vuodon jälkeen paniikissa ostettu 84 litrainen tilapäisallas, johon kalat siirrettiin. 200 litrainen myytiin ja tilalle tuli 480 litrainen .84 siirtyi tämän jälkeen karanteenialtaaksi. Sitten tuli 63 litrainen miltsiallas ja tätä seurasi 400 litrainen allas. Vielä tuli 40 litrainen poikasallas ja 50 litrainen työpaikalle sijoittunut pikkuallas. Kahdesta viimeisestä luovuin kun tarvetta esiintyikin isommalle ja hankin mutterialtaan.
Kaikki yhteen laskien meillä on nyt 4 akvaariokäytössä olevaa allasta ja yksi pikkuinen kasviallas. Useat väittävät homman jo karanneen käsistä, mutta vielä mahtuis vaikka mitä ja niin monia lajeja on vielä hankintahaavelistalla, eikä niitä voi laittaa näihin nykyisiin kalastoihin, joten uutta kehiin.....joskus kun kukkaro antaa periksi.
Mä olin ruinannu jo monta vuotta jotain elukkaa,ja siitä en edes muista mitään(olin silloin 8 v.),mutta isä vaan soitti ja sanoi nähneensä netissä ilmoituksen 80 l akvasta.Mentiin kattomaan sitä mukaanhan se sitten lähtikin.Voi sitä riemua,kun allas paljastautuikin 98 l!Jee.. 

Lopettanut a-webissä käynnin. Hyvinhyvinhyvin harvoin satunnaisesti vierailen.
-
- Senior Member
Meidän ensimmäiset pikkualtaat: 40 ja 60L altaat tulivat kun iskä ilmoitti ettei meille mitään karvasta eläintä hankita.
(olin vinkunut gerbiiliä) Sitten muutaman päivän päästä iskä sanoi että työkaverinsa antaisi 60L ja 40L altaat pois kaikkine tarvikkeineen. Ensin piti hakea vain se "iso" 60L allas mutta matkaan tarttui myös se 40L pikku purkki.
95L allas tuli mukaan kyläreissulla. Olimme viemässä kotiin pikkuserkkuani joka oli ollut meillä pari yötä. Sitten alettiin puhumaan että mulle pitäisi ostaa isompi allas. Serkkuni äiti kävi saunan puolella ja ilmoitti että: Tuolla saunan lattialla lojuu yks 120L akvaario. Otattekos sen mukaan? Tottakai otettiin!
Sitten mittojen laskun jälkeen todettiin akvaario 95L *pettymys*
Mutta eipä mitään! Onpahan ainakin isompi kuin 60L. Mukaan saimme myös akvaario lampun. Ei siis olla maksettu kuin yhden altaan tavaroista...

95L allas tuli mukaan kyläreissulla. Olimme viemässä kotiin pikkuserkkuani joka oli ollut meillä pari yötä. Sitten alettiin puhumaan että mulle pitäisi ostaa isompi allas. Serkkuni äiti kävi saunan puolella ja ilmoitti että: Tuolla saunan lattialla lojuu yks 120L akvaario. Otattekos sen mukaan? Tottakai otettiin!

eka allas
5 vuotiaanan pikkutyttönä aloin kasvattaa herneenmatoja ja muurahaisia sisällä. Äiti niistä hermostui ja niinpä he ostivat 10 vuotis häälahjakseen 80 litraisen akvaarion. Allas oli meillä n. 18 vuotta. Sen jälkeen olin 7 vuotta ilman akvaariota, niin päätin laittaa omaan kotiin altaan..ja toisen ja kolmannen. No, nyt niitä on kaksi pientä jäljellä, ison hajottua..
Edesmenneen tätini jäämistöstä löytyi 100-litrainen tyhjä allas. Ketään muuta ei kiinnostanut, joten otin sen terraarioksi kääpiöhamstereille. Hamstereiden kuoltua uusittiin silikonit ja otettiin allas alkuperäiseen käyttöönsä. Mainittakoon vielä, että olin aikaisemmin aina julistanut etten ymmärrä miksi ihmiset ylipäätään pitävät akvaarioita. Tylsiä kaloja, joista ei ole mitään seuraa. Silti piti kokeilla...
Nyt niitä on kolme (220 l, 100 l sekä 40 l poikasallas) ja tietenkin tekis vielä mieli jotain.. isompaa, johon vois pistää sitä ja tätä ja ennenkaikkea tuota...
Nyt niitä on kolme (220 l, 100 l sekä 40 l poikasallas) ja tietenkin tekis vielä mieli jotain.. isompaa, johon vois pistää sitä ja tätä ja ennenkaikkea tuota...
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Viesti:
Ala-asteikäisenä äidin työkaveri kysyi josko haluaisimme ostaa hänen tyttärensä akvaarion, tämä kun osti isomman. No, ostimme 7 litran pallomaljan ja sinne muistaakseni taistelukalan. Ei tietenkään mitään valaistusta tai suodatusta. No kuolihan se, 3v kituutuksen jälkeen. Sen jälkeen purkkia asutti 2 kääpiökynsisammakkoa. Ei ollut niilläkään häävi kohtalo, pienempi kuoli ja homehtui...
Joskus yläasteella innostuin ostamaan käytetyn 130l akvan (kiskurihintaan) akvaariokaupasta. Siellä on ollut jos-vaikka-mitä, mm. platyja, piikkisilmiä, leväbarbeja, lehtikaloja, mustatetroja, partamonneja, punapäätetroja jne jne. Tämä pönttö meni myöhemmin "nurin" kun keksin ex tempore käytyäni viime kesänä vasta perustetussa Paratiisikalassa että mun kesäkuun palkalla saisi 317l akvan jalustoineen ja muineen herkkuineen. 130l meni tuliliskoille ja sen jälkeen seeprakirjoahvenelle. Nyt se on nimetty Toiseksi Rapulaksi ja Lemmenluolaksi, on siis Neocaridina-rapujen ja omppokotiloiden lisääntymispönttö ja koti. Keittiössä nököttää 40l karanteeni jossa n. 50 liian vikkelää Neocaridina sp. red cherryä elelee. 317l on olohuoneessa seura-akvana.
Joskus yläasteella innostuin ostamaan käytetyn 130l akvan (kiskurihintaan) akvaariokaupasta. Siellä on ollut jos-vaikka-mitä, mm. platyja, piikkisilmiä, leväbarbeja, lehtikaloja, mustatetroja, partamonneja, punapäätetroja jne jne. Tämä pönttö meni myöhemmin "nurin" kun keksin ex tempore käytyäni viime kesänä vasta perustetussa Paratiisikalassa että mun kesäkuun palkalla saisi 317l akvan jalustoineen ja muineen herkkuineen. 130l meni tuliliskoille ja sen jälkeen seeprakirjoahvenelle. Nyt se on nimetty Toiseksi Rapulaksi ja Lemmenluolaksi, on siis Neocaridina-rapujen ja omppokotiloiden lisääntymispönttö ja koti. Keittiössä nököttää 40l karanteeni jossa n. 50 liian vikkelää Neocaridina sp. red cherryä elelee. 317l on olohuoneessa seura-akvana.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
-
- Junior Member
Oma kiinnostukseni akvaarioihin alkoi jo joskus reilut 10-vuotiaana, kun peruskoulussa luokallani oli oma akvaario ja siellä kaloja muutaman kuukauden ajan. Tuolloin jo toivoin omaa akvaariota, mutta en sitä vielä tuolloin saanut ja kiinnostukseni akvaarioita kohtaan hiipui vähitellen, kunnes tätini hankki akvaarion ja sen innoittamana omakin kiinnostukseni kaloja kohtaan alkoi uudestaan. Silloin sitten taas aloin toivomaan omaa akvaariota, jonka sitten yllätykseni alkuvuodesta 1998, kun olin reilut 16-vuotias. Sen tilavuus oli 140 litraa. Tuota akvaariota minulla ei enää ole. Sen jälkeen hankin itse toisen akvaarion hankin toisen akvaarion, joka on 63-litrainen, joka on nykyään tyhjänä äitini ja isäni luona. Nykyään minulla
on käytössä 250 litran seura-akvaario.
on käytössä 250 litran seura-akvaario.
Ala-asteen alkuaikoina kulutin aikaani mankumalla akvaariota, käärmettä tai hämähäkkiä. Eihän siitä mitään tullut, olimme kesäisin useita viikkoja veneilemässä joten lemmikit oli suljettu pois.
Yläasteella ei enää juuri kaloja ajatellut, vaan keskityin pitämään käärmeistä ja hämähäkeistä. Tilanne muilta osin sama.
Lukioaikoina siten vierailin ystäväni kotona ja vietin vaihtelevia aikoja hänen siskonsa akvaarioon tuijottaen. Kiinnostus heräsi jälleen, mutta edelleen kotona asuvana en halunnut purkkia ottaa, kun en tiennyt miten ja minne muutaman vuoden sisällä muuttaisin asumaan.
Sitten jäin teekkaroimaan tänne lappeen Rantaan ja muutin yksiöön. Asuntokysymys ratkaistu. Ystäväni 100-litrainen alkoi vuotaa, ja sain lainaksi sen tekniikan ja 60-litraisen akvaarion. Sovimme, että elleivät kalat ala osotitaa välitöntä kiinnostusta tuonpuoleista kohtaan lunastan akvaarion jossain vaiheessa.
Yläasteella ei enää juuri kaloja ajatellut, vaan keskityin pitämään käärmeistä ja hämähäkeistä. Tilanne muilta osin sama.
Lukioaikoina siten vierailin ystäväni kotona ja vietin vaihtelevia aikoja hänen siskonsa akvaarioon tuijottaen. Kiinnostus heräsi jälleen, mutta edelleen kotona asuvana en halunnut purkkia ottaa, kun en tiennyt miten ja minne muutaman vuoden sisällä muuttaisin asumaan.
Sitten jäin teekkaroimaan tänne lappeen Rantaan ja muutin yksiöön. Asuntokysymys ratkaistu. Ystäväni 100-litrainen alkoi vuotaa, ja sain lainaksi sen tekniikan ja 60-litraisen akvaarion. Sovimme, että elleivät kalat ala osotitaa välitöntä kiinnostusta tuonpuoleista kohtaan lunastan akvaarion jossain vaiheessa.
Kissan nimi on Naunau, koiran Hauhau, kalan Pulpul, Tippi tai Sergei.
90-luvun alkupuolella ostettiin faijan kanssa puoliksi akvaario - säästöpossun pistin innoissani siihen. Litroja taisi olla noin sata. Oon aina ollu kovin eläinrakas, pieni hoivaaja, ja allergian puhjettua 3-vuotiaana, ei ollut lupaa karvaturreja ottaa. Koulukaveri oli saanu akvaarion ja siitähän minä sitten keksin että hei, tommosen mäkin voisin varmaan saada. 4 Päivää taisi vanhempien väsytykseen mennä, kun suhteellisen tauotta hoin, että "äiti kiltti, isi kiltti, äiti kiltti, isi kiltti.." , se oli jouluaikaa.. Taisin sitten pyytää niin kauniisti, että faija otti hesarin käteen ja rupes selaamaan myydään-ilmoituksia. Joltain mua pikkasen vanhemmalta pojalta käytiin se takkahuoneesta hakemassa, ilman kaloja, läjä tavaroita mukana. Vielä ei loppua näy, vaikka välillä tekeekin mieli heittää hanskat tiskiin. 

Kaunis Ameebamutantti, Loputtoman Arktinen Navigoija ja Emeritusprofessori sekä Ihailtavan Taidokas Iskunvaimenninkauppias
Varmaan joskus ala-aste ikäisenä, kun kasvoin joen varrella,tuli siinä kaloja seurattua,ja hoidin niitä joen vieressä muovilaatikossa,tai siellä kerran olla lasinen vanha akvaariokin jossa ui kesän salakanpoikia,syötin pullanmuruilla ja hiutaleruualla.Äitini huomasi "kalahuumani" ja sain ensimmäisen oikean akvaarion 60 litrasen,pari tetraa,monnista siitä se kaikki sitten lähti..
Kukapa uskoisi että minun ikäiseni omistaa tuommoisen 800 litrasen akvaarion,jossa ui kauheita mölliköitä..Monesta minun ikäisestä akvaariot ovat tylsiä,ja jos mainitsen altaastani kattovat vähän aikaan kieroon..
Tuon 60 litrasen tultua tuli toinen akvaario hieman isompi,sitten kiinostuin eri ahvenista,lajeista,sen jälkeen kiinostuin hirveästi kasvattamisesta,kalojen käyttäytymisestä..
Nykyään minulle riittää nämä 3 kolme allasta,enkä ajo enempää hankkia ja kalan kasvatustakin lopettelen,varmaan 4 poikasallasta jo pakattu vintille.Ainoa kala jota kasvatan välillä on paratiisikala,kääpiöakara.

Nykyään minulle riittää nämä 3 kolme allasta,enkä ajo enempää hankkia ja kalan kasvatustakin lopettelen,varmaan 4 poikasallasta jo pakattu vintille.Ainoa kala jota kasvatan välillä on paratiisikala,kääpiöakara.
-
- Advanced Member
Alkuvuodesta 1994 (kun itsellä ikää 9 vee) kuulin luokkakaverilta että sillä on akvaario ja kotiseudulle oli tullut ensimmäinen akvaarioliike. Meille ei pystynyt ottamaan mitään karvaista eläintä oman allergian johdosta, joten olin innostunut akvaarioista. Isän sitten suostuttelin akvaarioliikkeeseen mukaan, ehtona oli että mitään ei osteta. No isä sitten alkoikin neuvotella paketin hinnasta (kun olin aikani niitä kaloja katsellut) ja 128 litran allas ostettiin.
Että odotin innolla altaan kotiintuloa myöhemmin viikolla. Kaloja on ollut ties mitä, alun kalasopat ja kalakuolemat.. No, nyt olen viimeisten reilun kuuden vuoden aikana ostanut tasan kaksi uutta kalaa, marraskuussa viime vuonna. 1997 akvaarioliike lopetti ja ostettiin yksi 98 litran myyntiallas (hirveän kalliilla, kun jälkikäteen ajattelee). 1998 alkoi mieli tehdä isompaa allasta ja sain vanhemmat suostuteltua hankkimaan 250 litran altaan. Vähän ajan päästä möin 128 litran altaan pois. Ja se kyllä harmittaa vieläkin, oli siistin näköinen ja sopivan kokoinen.

Ensimmäinen akvaario tuli perinteisesti naapurilta, kun luopuivat muutossa. Olin pieni ja kalasto oli aluksi jotakuinkin täysin yhteensopimaton, mutta löysimme lopulta jonkinlaisen tasapainon. Tämä akvaario on edelleen olemassa vanhemmillani.
Omaan kotiin akvaarion perustaminen tuli aika yllättäen. Olimme bussissa poikaystäväni kanssa ja tienvarsilla oli näitä vakuutusyhtiön mainoksia kultakalamaljoineen. Pidin pitkän ja vihaisen saarnan siitä, miten esivallan pitäisi puuttua tuollaisten mainosten levittämiseen. Siinä selostaessani kalojen vaatimuksia tajusin, että akvaariohan se olisi minullekin mahdollinen lemmikki kerrostaloon, kun mitään nisäkästä ei voisi epäsäännöllisen elämän ja naapureiden takia pitää. Tällä hetkellä meillä on 410-litrainen plekoakvaario. Kylässä kävijät ihmettelevät, eikö pelota nukkua tuonnäköisten kalojen kanssa samassa huoneessa.
Omaan kotiin akvaarion perustaminen tuli aika yllättäen. Olimme bussissa poikaystäväni kanssa ja tienvarsilla oli näitä vakuutusyhtiön mainoksia kultakalamaljoineen. Pidin pitkän ja vihaisen saarnan siitä, miten esivallan pitäisi puuttua tuollaisten mainosten levittämiseen. Siinä selostaessani kalojen vaatimuksia tajusin, että akvaariohan se olisi minullekin mahdollinen lemmikki kerrostaloon, kun mitään nisäkästä ei voisi epäsäännöllisen elämän ja naapureiden takia pitää. Tällä hetkellä meillä on 410-litrainen plekoakvaario. Kylässä kävijät ihmettelevät, eikö pelota nukkua tuonnäköisten kalojen kanssa samassa huoneessa.
Hmm innostuis akvaarioista jo joskus tosi pienenä, koska kummillani oli tai on vieläkin sellanen 400litranen. Sitä tuli aina ihailtua ja lueskeltua jotain akvaariotietoutta. Meidän vanha koira sitten kuoli tais olla joskus kun olin ehkä tokalla luokalla. Sitten meinattiin hankkia uusi koira mutta tuli mieleen että entä jos hommattais akvaario. Hommattiin sitten kuitenki uusi koira ku naapurissa syntyi sekarotuinen pentue. Nyt pari kolme vuotta sitten minuun ihan yhtäkkiä osui akvaario kärärpänen. Ostettiin sitten 200L akvaario käytettynä ja kalat mukana, kaloina: 15 Sitruunatetraa, 3 Leväbarbia, 2 lehtikalaa, 5 Mustamollia jne jne eli soppa oli kauhea, no lehtikalat ja levikset kuoli, mollit annettiin pois ja sinne jäi partis muutamia korumonnisia ja sitruunatetroja ehkä kuusi ja nyt joukko muodostuu tuosta partiksesta, seitsemästä sitruunatetrasta 3 koru ja 7 leopardimonnisesta. Oho tulipas off topiccia
No niin eli minulla vähän yli vuoden oli tuo kaksataalitranen ja olin tämänkin paikan löytänyt ja tuli hirvee hinku hankkia isompaa, sitten tuli 300 litranen ja nyt kesällä aloitan 600L vaneritankin tekemistä.