Kotiloista..

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
monnit
Starting Member
Starting Member

Kotiloista..

Viesti Kirjoittaja monnit »

Eli kaverilla kahdessa akvassa reilu 50 litrainen ja 150 litrainen on niitä kehäkotiloita. Sai akvakaupasta myrkkyä (Limnacid). Siinä on ohjeet et paljonko sitä laitetaan, mutta mitäs sen jälkeen? Onko kellään kokemusta tästä aineesta? Eli pitääkö aktiivihiilellä ottaa loput myrkyt pois? Kauankohan teho kestää? Kun akvassa on yksi tiikerikotilo ja sitä ei kaveri halua tappaa niin jos ensin myrkyttäis toisen ja sitten vasta toisen? Ja siirtäis sitä tiikerikotiloa niiden kahden välillä?
KatjaS
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja KatjaS »

Kotiloita ei kannata myrkyttää, koska kuolleet kotilot pilaavat veden tosi nopeasti. Kotilokantaa voi yrittää pitää kurissa nyppimällä kaikki mahdolliset kotilot pois akvaariosta. Eläinkaupoissa myydään myös kotiloansoja, mutta minulla ei ole tietoa niiden toimivuudesta.
Hauskaa kotilojahtia :mrgreen: ja hyviä hermoja...
Karakorumin Aristokraattinen Tarkka- ampuja ja Junttikylän Akateeminen Syöppö
190 litraa, kissoja, koiria ja armoton määrä lampaita.
akvaariossa
Junior Member
Junior Member

......

Viesti Kirjoittaja akvaariossa »

Itsekin olen noita myrkkyjä vastaan :P Yks hyvä keino millä ainakin minä olen saanut omaa kehäkotilokantaa vähennettyä on viikottaisen vedenvaihdon yhteydessä. Elikkä otetaan vedenvaihtoletkulla joka ikinen näkyvissä oleva kotilo laseista. Huono puoli noissa isoissa letkuissa on se että ne rikkovat kasvit kun yritää napata kotiloita niistä, mutta tähän hätään on ilmapumpun letku sopiva. Voihan tietysti heittää myöskin (1/2 )h ennen vedenvaihtoa jonkun kehäkotiloitten rakastamaa uppoavaa kalanruokaa johonka sitten oliot kerääntyvät syömään. Siinä onkin sitten helppo saalis :mrgreen: Kotiloitten mätiä ei saa tällä tavalla pois mutta uskoisin että tämäkin keino ois parempi kun myrkyt :roll:
laureliini
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja laureliini »

Mulla on sellanen kotiloansa, siellä on sisällä viherruokatabletti. Kyllä mun kierrekotilot(?) ainakin sinne meni, muttei ihan yhessä yössä kuitenkaan... Ohjeessa luki, että se pitäis laittaa vaan öiksi ja ottaa aina aamulla pois, mutta en mä kyllä sitä ruvennu joka aamu kalastelemaan ja sillain se sitten toimikin paremmin. Kaikkia kotiloita silläkään ei kuitenkaan saa pois, mutta ihan hyvin kuitenkin.
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Mä olen yrittänyt imuroida vedenvaihtojen yhteydessä kotiloita pois, mutta aina niitä vaan on liikaa. Käsin nyppiminen olisi muuten ok, mutta kun en viitsisi käsiäni uittaa tuolla altaassa koko ajan, koska sitten piikkisilmät tulevat säikyiksi ja niiden värit haalenevat tosi äkkiä. En siis viitsisi häiritä ja stressata niitä turhaan.

Tuollainen ruokatablettisysteemi ei altaassani oikein toimisi, kun piikkisilmät söisivät tabletin ennen kuin kotilot edes löytäisivät sitä. :frown:
MikkoI
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja MikkoI »

Aika hassua. Mä oon saanu muutaman kasvin mukana aina silloin tällöin kotiloita ja oon yrittäny kasvattaa niitä, mut ne on vaa aina hävinny, eikä sen koommin näkyny. 8O Ja sit muut kirjottaa et niit on riesaks asti. :D
Mull on kuitenki ihan hyvä vesi mun molemmissa altaissa.
monnit
Starting Member
Starting Member

No..

Kaveri laittoi myrkkyä ja osa kotiloista kuoli. :) Kasvit pois ja pohjan hyvä imurointi ja runsas veden vaihto. No kun kaikki ei hävinnyt niin sai kaverilta ihan pienen tiikerinuoliaisen "lainaksi". Jos vaikka se söis ne. Ja kaveri on tosiaan niitä listinyt sormet kipeinä ja kasvit on pesty hanan alla ym, mutta kotilot ei vaan ota lähteäkseen. Älkää huoliko tikru pääsee kyllä takaisin kotiinsa yli 600-litraiseen altaaseen toisten kaveriksi kunhan vähän kasvaa ettei oskarit syö sitä. :mrgreen:
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Re: No..

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

monnit kirjoitti:Kaveri laittoi myrkkyä ja osa kotiloista kuoli. :)
Meillä kotilomyrkky (Waterlifen Molluzin) tappoi noin 70% kaloista, mm. kaikki pohjakalat. En suosittele myrkkyjä vaikka pyssyllä uhattaisiin [;)]
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
monnit
Starting Member
Starting Member

Myrkyn laitosta on jo viikko

ja kaikki kalat kyllä ovat ihan terveitä ja vilkkaita. Myös pohjakalat. Harmi että sulle Adrianna on käyny noin.. :cry:
Piku
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Piku »

Yks hyvä keino jos vain allas koko ja kalalajit sopivat yhteen on hankkia verkkonuoliainen. Se on tehokas kotiloiden syöjä. Tosin se ei syö jo isoksi kasvaneita mutta nehän voi kerätä pois. Verkkonuoliainen syö munat sekä ihan pinet kotilot. Mutta jos kotilot on ihan pinnan lähettyvillä ei verkkonuoliainen niihin välttämättä kajoa. Ei nimittäin ole pintakala. Joskus oikeen nopsaa käy pyydystämässä jonkun kotilon ja rukse kuuluu sen ruokaillessa. Sen kuulee toiseen huoneeseen asti kun verkkonuoliainen on aterialla.
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Mulla oli ennen kolme verkkonuoliaista ihan liian pienessä altaassa. Allas oli 90 litraa. Kyllä ne kotiloita söivät, onneksi kuitenkin luovutin ne eräälle akvaariokauppiaalle kauan sitten. Toivottavasti pääsivät hyvään kotiin.

Ne olivat kyllä kivoja kaloja, mutta minulla ei olisi tarjota niille sopivia oloja.
Pelkkä aloittelija
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Pelkkä aloittelija »

Tietääkö kukaan mikä ois sellanen kala (joka syö kotiloita) jolla ois pienin akvaarion koko vaatimus?
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Akvaariomaailmassahan juuri viime numerossa oli jotain juttua raitanuoliaisesta, mutta kuinka ison altaan se vaatii? Ja sehän oli parvikala, eikös?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”