Mitä lääkkeitä pitäisi olla varalla?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
Mitä lääkkeitä pitäisi olla varalla?
Kirjallisuudessa luetellaan hirmuinen litania kaikenlaisia myrkkyjä, voisitteko kokeneemmat antaa ihan käytännön vinkkejä (esim. merkkejä) mitä lääkkeitä pitäisi tuolla kala-lääkekaapissa syytä olla.
Kaupassa sain vastauksen "turha ottaa lääkkeitä varalle, kun ne ehtivät kuitenkin vanhentua, eivätkä ne tahdo kuitenkaan tehota, aloittelijalle nuo kalakuolemat on väistämättömiä", mielelläni kuitenkin varautuisin edes tavallisimpiin tauteihin.
Kaupassa sain vastauksen "turha ottaa lääkkeitä varalle, kun ne ehtivät kuitenkin vanhentua, eivätkä ne tahdo kuitenkaan tehota, aloittelijalle nuo kalakuolemat on väistämättömiä", mielelläni kuitenkin varautuisin edes tavallisimpiin tauteihin.
-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Vetyperoksidia mahdollisiin myrkytyksiin ja hapen vähyyteen.
Uudet kalat aina karanteenin kautta, jolloin akvarioon ei pääse ulkopuolisia kalatauteja.
Sairaita kaloja ei kannata edes ostaa!
Taudit pitää tunnistaa ennen lääkityksiä, ja aloittelija siihen tuskin pystyy senkään vertaa kuin kokeneempi.
Kala-apteekissa ei kummoisia lääkkeitä kannata säilyttää, koska ne vanhenevat.
Uudet kalat aina karanteenin kautta, jolloin akvarioon ei pääse ulkopuolisia kalatauteja.
Sairaita kaloja ei kannata edes ostaa!
Taudit pitää tunnistaa ennen lääkityksiä, ja aloittelija siihen tuskin pystyy senkään vertaa kuin kokeneempi.
Kala-apteekissa ei kummoisia lääkkeitä kannata säilyttää, koska ne vanhenevat.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Pilkkutautilääke voi olla hyväksi, jos ei karanteenaa uusia kalojaan. Tällöin se kannattaisi ostaa aina uusien kalojen kanssa, jolloin se (mahdollisesti?) on tuoretta. ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
Tässä asiassa kannattaisin lääkken pikaisen ostamisen mahdollisuuksia ja sairastumistodennäköisyyden huomioimista. Silloin on jo huonoa tuuria jos sairaus iskee sen vuoden pisimmän pyhäjakson kohdalla.
Jos kalakauppa on kivenheiton päässä ja sinne etenee normaalioloissa viidessätoistassa minuutissa, lienee turha pitää kaapissa tavallisiakaan lääkkeitä jne.
Jos kalakauppa on kivenheiton päässä ja sinne etenee normaalioloissa viidessätoistassa minuutissa, lienee turha pitää kaapissa tavallisiakaan lääkkeitä jne.
Kissan nimi on Naunau, koiran Hauhau, kalan Pulpul, Tippi tai Sergei.
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Meillä on kotona lääkkeet pilkkutautiin, eväruttoon ja ihosamennukseen. Minullakaan kun ei välttämättä ole rahaa juuri silloin kun se tauti iskee niin katsoin että parempi pitää lääkkeitä kotona varalta. Taudit kun tunnetusti iskee pitkien pyhien aikana jolloin mikään akvaarioliike ei ole auki ja minulla ei ole rahaa....
Kumma juttu, minulla ei akvaarion aloitteluaikana tullut yhtäkään kalakuolemaa. Viimeisen 8 kuukauden aikana, kun olen aloittanut harrastuksen uudelleen ja vähän laajemmassa mittakaavassa, on kúollut yksi iso partamonni mikä tuli käytetyn akvaarion mukana (kuolinsyy epäselvä) ja toinen kuollut tapaus on kääpiörihmakala, oli ennen meille tuloaan sairastanut jotakin tautia (mulkosilmät ym). Kuoli meillä karanteenialtaassa 6 päivää hankkimisen jälkeen.
Kumma juttu, minulla ei akvaarion aloitteluaikana tullut yhtäkään kalakuolemaa. Viimeisen 8 kuukauden aikana, kun olen aloittanut harrastuksen uudelleen ja vähän laajemmassa mittakaavassa, on kúollut yksi iso partamonni mikä tuli käytetyn akvaarion mukana (kuolinsyy epäselvä) ja toinen kuollut tapaus on kääpiörihmakala, oli ennen meille tuloaan sairastanut jotakin tautia (mulkosilmät ym). Kuoli meillä karanteenialtaassa 6 päivää hankkimisen jälkeen.
Kyllä minäkin pitäisin joitakin lääkkeitä ihan vaan kaiken varalta. Meiltä löytyy lääke pilkkutautiin ja yleislääke. Se on pieni hinta heittää pullo päiväyksen menon jälkeen roskiin kun tappaa kalansa pääsiäisen tai juhannuksen pyhinä, tai varsinkin jos lähin kalakauppa on 35 kilometrin päässä niinkuin meillä. Ja kaupasta ostettuna voi tietenkin yrittää ottaa mahdollisimman pitkällä päiväyksellä olevan. Jos akvaario on voinut vuosia hyvin, rutiinit pysyneet ennallaan eikä uusia kaloja ole hankittu, voi mielestäni jättää lääkkeet ostamatta "kaiken varalta". Minä henkilökohtaisesti olen tämän kotilääkekaapin kannalla muissa tapauksissa.
-
- Advanced Member