Apua akvan uudelleenperustukseen nopeasti! (johtuen levistä)

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Mehukatti
Starting Member
Starting Member

Apua akvan uudelleenperustukseen nopeasti! (johtuen levistä)

Viesti Kirjoittaja Mehukatti »

Minulla on 100-litrainen akvaario, kalastona kaksi pikkutetraa, partamonni ja kuusi miljoonakalaa, kasvit 2 jättiläismiekkakasvia, kääpiökeihäslehti ja jaavansaniainen, vaihdan vettä vain n. kerran kuussa. Akvassani on noin 1,5 vuotta ollut rihma- ja partaleväongelma. Se on pahassa kunnossa, hiekka on päältä levättynyt, kasvit ja kannot mukaan lukien. Viime viikolla puhdistuksen yhteydessä hajosi sisäsuodattimen keramiikkatanko, ulkosuodatin ei ole ollut käytössä puoleen vuoteen (tiedän, olen vastuuton!) :cry:

Nyt olen päättänyt aloittaa sen uudelleen, samalla kun siirrän eri kerrokseen. Ajattelin pestä hiekat (raekoko 2.5 mm), vaihtaa kasvit, kannot ja veden. Se menee vähemmän aurinkoisempaan paikkaan ja lannoitan sitä kunnolla. Ajattelin samalla kunnostaa ulkosuodattimeni.

1. Onko tämä ok?
2. Mitä minun pitää ottaa huomioon aloittaessani kauan ei käytössä olleen ulkosuodattimeni uudestaan?
3. Miten voisin tulevaisuudessa estää rihmojen ja muiden leväpalluroiden leviämisen akvaani?
4. Mitä kasveja minun kannattaisi ostaa?
5. Mitä aineita tarvitsen uudelleenperustamisessa?

Olisin erittäin kiitollinen jokaisesta pienimmästäkin vinkistä!!
Inia
Akvaariosisustaja 2005
Akvaariosisustaja 2005
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Inia »

Olisiko sinulla mahdollista sijoittaa kalat karanteenialtaaseen uudelleenperustuksen ajaksi? Minä nimittäin ainakin vaihtaisin koko hiekan ja kypsyttäisin altaan uudelleen. Hiekan mukana partalevä siirtyy "uuteen" akvaarioosi ja homma jatkuu. Ja jos jatkat saman hiekan kanssa, niin pesu kuitenkin tuhoaa bakteereita niin että uusi kypsytys olisi paikallaan. Sinuna hankkisin nyt jostain (käytettynä?) esim 40-60 litraisen altaan ja sijoittaisin kalat siihen (uuden sisä)suodattimen kanssa (jossa vanha patruuna) ja aloittaisin aivan totaalisen alusta 100 litraisen kanssa (hiekat, suodatin, kasvit, somisteet). Mikäli vanhaa suodatinpatruunaa ei voi käyttää, vettä vaihdetaan joka päivä ämpärillinen, ja mikäli uuttaa sisäsuodatinta ei järjesty, niin hommaa ilmapumppu kierrättämään vettä. Rihma ja partalevä ovat sellaisia, jotka viihtyvät samoissa oloissa kuin kasvitkin, eli ns. "hyviä leviä", jotka kuitenkin leviävät haitallisen nopeasti ja kasvattavat altaan tukkoon.

Uudistettuun altaaseen kannattaa laittaa uuden hienorakeisen (puhutaan millimetreistä) puhallushiekan alle hiukan savea ja hankkia köynnöstäviä, nopeakasvuisia lajeja. Koska olet vaihtanut valaisimeen putket? Sen voisit tehdä samalla. Putket kannattaa vaihtaa vuoden välein, yksi kerrallaan, mikäli putkia on kaksi. Aurinko yleensä aiheuttaa leväongelmia, joten yritä estää auringonvalon pääsy altaaseen.

Uudelleen kypsytyksessä tarvitset ammoniakkia (esim. hirvensarvisuola, salmiakki) ja kalanruokaa. Lisäksi nitriitti- ja nitraattitestit.
-Antti-
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja -Antti- »

Suosittelen lämpimästi Algostop Depot nimistä tuotetta noihin rihmaleviin. Jos ei toimi, sitten vasta aloittaisin alusta. Levät tulevat helposti takaisin. Syötätkö paljon jotain pakasteita?

Antti
Mehukatti
Starting Member
Starting Member

Kiitos vinkeistä!

En ole syöttänyt lainkaan pakasteruokaa, vain kuivattuja hyttysentoukkia milleille.

Pitäisikö siis uusi ulkosuodatinkin hankkia? 8O
Ajattelin tilata uuden keramiikkaputken sisäsuodattimeeni, ettei tarvitsisi hankkia uutta. Oikeastaan en ehkä tarvitsisi sisäsuodatinta lainkaan, onhan minulla ulkosuodatin. Sitä paitsi rihmat näyttävät viihtyvän vedenvirtauksessa paremmin. Hmmm, mitenhän voisin minimoida ulkosuodattimeni virtauksen..?

Juu, kalani voisivat mennä ystävättären akvaan hoitoon, kun siellä ei ole muita kaloja (eikä levää). Ja hiekankin voisin kait samantien hankkia, onhan se paljon kauniimpaa kuin harmaa sora.. :]
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Ovatko nuo pikkutetrat ihan oikeita pikkutetroja vaiko jotain pienikokoisia tetroja?
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Mehukatti
Starting Member
Starting Member

Ihan oikeita oransseja pikkutetroja.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Ovatko nuo pikkutetrat nyppineet miljoonakalojasi?
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Mehukatti
Starting Member
Starting Member

Eivät ole, paitsi eräs yksilö joka oli hieman aggressiivisempi. Mutta jospa ei nyt mentäisi siihen...
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Mehukatti kirjoitti:Mutta jospa ei nyt mentäisi siihen...
Eikö nyt kannattaisi laittaa se kalastokin samalla kuntoon? Pakko ei tietenkään ole, mutta suosittelen lämpimästi pientä remonttia.
Mehukatti
Starting Member
Starting Member

Niin, luulin että haluat tietää terojeni käyttäytymisestä koska tarvitsisit itse niistä tietoa tms... Kannattaisihan sekin tehdä, kun olen akvaarion saanut kuntoon.

Nyt olen vaihtanut hiekat, kasvit ja veden kokonaan, jynssännyt ulkouodattimeni puhtaaksi ja vaihtanut suodatinmassat ja -levyt. Eli olen aloittanut puhtaalta pöydältä. Eilen kun tein tämän, lisäsin myös vedenarannusaineen ja kasvilannoitteen. Pohjalannoitetta en muistanut laittaa, haittaakohan se? Kalat ovat toisessa altaassa. Lisään ne vuorokauden päästä, kun se Tetran Baztonym tai joku sen niminen on vaikuttanut. Olenko menetellyt oikein? Kasveina ovat intianvesitähdokkejä, melalehti ja maksaruohoa.
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

Mehukatti kirjoitti:Lisään ne vuorokauden päästä, kun se Tetran Baztonym tai joku sen niminen on vaikuttanut.
Kun hiekka ja ulkosuodatinkin on ilmeisen perusteellisesti puhdistettu, meni siinä varmaan bakteeritkin mukana - kypsytys saattaisi nyt olla paikallaan. Tuo käyttämäsi Tetran aine ei kuitenkaan välttämättä auta tässä asiassa. Siitä ainakin tuntuisi olevan porukalla eriäviä kokemuksia (kannattaa etsiskellä haulla ja lukea). Olisiko niiden kalojen mahdollista olla toisessa altaassa pidempään? Onko se toinen allas kypsä?

Vaikka toisaalta, eipä niitä kaloja niin hirmuista määrää ole, kaipa sen voisi kalallisestikin kypsyttää (riippuu varmaan siitä millaisessa akvaariossa tms. kalat nyt ovat). Kannattaa siitäkin aiheesta etsiä tietoa täältä haun avulla ja vaikka ihan googlenkin kautta.

Toivottavasti leväongelma ei enää uusiudu. Jatkossa kannattanee nestemäinen lannoite laittaa pienissä erissä ja ehkä päivällä valaisutaukokin voisi auttaa ehkäisemään levien muodostumista. Nythän sinne akvaarioon saattaa alkuun muodostua piilevää (sellaista hulmuavaa, harmaavihertävää), mutta uusissa akvaarioissa se on minun ymmärrykseni mukaan ihan normaalia ja ohimenevää.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”