Miksi hiekka mustuu?
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
-
- Junior Member
Miksi hiekka mustuu?
Perustin kolmisen viikkoa sitten 720L akvaarion, jossa on ronskisti biltemasta ostettua hiekkapuhallushiekkaa (ei sitä öljyistä raekokoa; muistaakseni on 02-1.2mm). Pohjaan on lisätty ronskisti Tetran Initial Stiksejä.
Nyt on hiekan pinnalle ilmestynyt ruosteenruskea pinta, jonka alta paljastuu lähes mustaa hiekkaa. Mikä mättää? Onko pohja mennyt tukkoon näin lyhyessä ajassa? Hiekassa on lievä rikin tuoksahdus, eli onko se muuttunut hapettomaksi?
Hitto jos homma menee uusiksi ton hiekan takia!
KalamiesJukka
Nyt on hiekan pinnalle ilmestynyt ruosteenruskea pinta, jonka alta paljastuu lähes mustaa hiekkaa. Mikä mättää? Onko pohja mennyt tukkoon näin lyhyessä ajassa? Hiekassa on lievä rikin tuoksahdus, eli onko se muuttunut hapettomaksi?
Hitto jos homma menee uusiksi ton hiekan takia!
KalamiesJukka
Re: Miksi hiekka mustuu?
Vaikuttaisi piilevältä. Onko altaassasi minkälainen valaistus? Piilevät viihtyvät parhaiten hämärässä ja hapettomassa vedessä. Löytyykö pohjalta kierteisiä? Ovat hyviä pitämään pohjan kuohkeana. Myös sormilla voi sekoittaa hiekkaa, mikäli pohjasta nousee kuplia on hiekka luultavasti tukkeutunut.KalamiesJukka kirjoitti:Nyt on hiekan pinnalle ilmestynyt ruosteenruskea pinta, jonka alta paljastuu lähes mustaa hiekkaa. Mikä mättää? Onko pohja mennyt tukkoon näin lyhyessä ajassa? Hiekassa on lievä rikin tuoksahdus, eli onko se muuttunut hapettomaksi?
-
- Junior Member
Akvaario oli täysin ilman valaisimia pari ekaa viikkoa (olivat tulossa saksasta), jonka aikana probleema syntyi. Tosiaan pinnasta tuli ruosteinen ja "kiinteä" matto, jonka alla hiekka suorastaan "mustui". Kulpia nousee ajoittain.
Nyt akvassa on 2x 80W t5 putket ja 3x 70W monimetallit, jotka ovat olleet käytössä vasta pari päivää.
Korjaantuuko ongelma manuaalisesti/itsestään vai meneekö koko pohja uusiksi
?
Nyt akvassa on 2x 80W t5 putket ja 3x 70W monimetallit, jotka ovat olleet käytössä vasta pari päivää.
Korjaantuuko ongelma manuaalisesti/itsestään vai meneekö koko pohja uusiksi

Ei korjaannu itsestään vaan hiekka on pestävä. Muista jatkossa pitää kierteisiä ja möyhiä ainakin kerran viikossa pohjaa jottei tukkeudu.KalamiesJukka kirjoitti:Akvaario oli täysin ilman valaisimia pari ekaa viikkoa (olivat tulossa saksasta), jonka aikana probleema syntyi. Tosiaan pinnasta tuli ruosteinen ja "kiinteä" matto, jonka alla hiekka suorastaan "mustui". Kulpia nousee ajoittain.
Korjaantuuko ongelma manuaalisesti/itsestään vai meneekö koko pohja uusiksi?
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Mitä tuo tukkeutuminen haittaa? Minulla ilmeisesti nousi jossain vaiheessa kuplia osasta pohjaa, mutta kuplat eivät haise, piikkisilmät eivät välitä, eikä altaassa ole muutenkaan ongelmia.
Kerran, kun etulasia vasten näkyi, että pohjassa oli kuplia, möyhin siitä kohtaa pohjaa ja sieltä nousi kuplia ylös. Kun luulin saaneeni kaikki kuplat sieltä pois, niin hetken päästä piikkisilmät kaivoivat ihan innoissaan juuri sitä kohtaa ja ihan hulluina olivat, jos sieltä nousi kuplia!
Nyt en ole huomannut enää kuplintaa, paitsi ehkä aina jostain päin pohjaa saattaa yksi kupla nousta, mutta harvoin. Voisiko tuollainen kupliminen olla myös denitrifikaatiota? Kuplat kun eivät haise millekään.
Kerran, kun etulasia vasten näkyi, että pohjassa oli kuplia, möyhin siitä kohtaa pohjaa ja sieltä nousi kuplia ylös. Kun luulin saaneeni kaikki kuplat sieltä pois, niin hetken päästä piikkisilmät kaivoivat ihan innoissaan juuri sitä kohtaa ja ihan hulluina olivat, jos sieltä nousi kuplia!

Nyt en ole huomannut enää kuplintaa, paitsi ehkä aina jostain päin pohjaa saattaa yksi kupla nousta, mutta harvoin. Voisiko tuollainen kupliminen olla myös denitrifikaatiota? Kuplat kun eivät haise millekään.
Pehmokalojen kotisivu: https://sites.google.com/site/pehmokala/
Tukkeutuminen meinaa pohjan pilaantumista. Sillä pohja alkaa mädäntyä ja siitä seuraa, että altaaseen tulee myrkyllisiä kaasuja josta johtuen kaikki kalat kuolee.kirjoplaty kirjoitti:Mitä tuo tukkeutuminen haittaa? Minulla ilmeisesti nousi jossain vaiheessa kuplia osasta pohjaa, mutta kuplat eivät haise, piikkisilmät eivät välitä, eikä altaassa ole muutenkaan ongelmia.
Kerran, kun etulasia vasten näkyi, että pohjassa oli kuplia, möyhin siitä kohtaa pohjaa ja sieltä nousi kuplia ylös. Kun luulin saaneeni kaikki kuplat sieltä pois, niin hetken päästä piikkisilmät kaivoivat ihan innoissaan juuri sitä kohtaa ja ihan hulluina olivat, jos sieltä nousi kuplia!![]()
Jos pohja ei ole musta eikä haise niin se ei ole tukossa, sillä pohjaan kertyy aina vähän ilmakuplia, mutta jos ei möyhu niin tuo ilma muuttuu typeksi käydessään ja muuttuu myrkyksi.
Malawi - hietikko-biotoppi
Kuulostaa tosiaan siltä, että pohja on mennyt tukkoon. Minulla on käynyt noin useamman kerran Bilteman hienoimman hiekan kanssa. Ilmestyy mustia kohtia ja lapottu musta mömmö haisee mädältä kananmunalta. Altaassa on hurja populaatio kierteisiä, joten eivät nekään näytä välttämättä estävän tuota tukkeutumista. Kaiketi sitä pohjaa pitäisi tosiaan möyhiä joka viikko vedenvaihdon yhteydessä.
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Ajaako piikkisilmät tuon möyhimisen? Eipä ole tähän mennessä kyllä niistä kuollut yhtäkään, että enpä noista myrkyllisyyksistä tiedä.paul kirjoitti:Jos pohja ei ole musta eikä haise niin se ei ole tukossa, sillä pohjaan kertyy aina vähän ilmakuplia, mutta jos ei möyhu niin tuo ilma muuttuu typeksi käydessään ja muuttuu myrkyksi.

Välillä saatan hiukan pohjahiekkaa möyhäistä, mutta en koko pohja-alaa. Joissakin kohdissa piikkisilmät kaivavat niin innokkaasti hiekkaa, varsinkin nurkissa, että melkein pohjalasi näkyy. Ja hiekkaa olen laittanut vain sen verran että on tarpeeksi, eli 5 cm paksummiltaan ja muuten sellaiset 3-4 cm.
Pehmokalojen kotisivu: https://sites.google.com/site/pehmokala/
No, ensi avuksi voit kokeilla sitä, että imuroit sen päälihiekan varovasti. Laita letkun toisen pään alle ennen viemäriä ämpäri ja suojaa viemäri siten, ettei hiekka pääse sinne.
Jos nyt vähän lähtee hiekkaa siitä pinnalta, niin ei haittaa, koska letkun toisessa päässä on ämpäri, jonne hiekka jää ja vielä varuiksi jotain suojaamassa lattiakaivoa, ettei hiekka joudu viemäriin. Varovasti sitten imaset kaiken irtohötyn pois hiekan pinnalta.
Sen jälkeen jollain tikulla varovasti möyhit pohjaa. Koska pohjassa on IS-tikkkuja, niin ihan ronskisti et voi vain nostella sitä kädellä, koska lannoitteet hulvahtaisivat muutoin veteen. Eli jollain kepillä käyt sen pohjan läpi, jotta tukkeutunut hiekka "avautuu".
Jos akvaariossa on kaloja tällä hetkellä, niin ilmastukset kaikki auki ja suodatin reippaasti rikkomaan vedenpintaa samalla kun käyt pohjan läpi.
Onko akvaariossa kierteissarvia? Jos ei ole, niin sitten hankit sinne niitä (ellei kalat pistä poskeen). Lisääntyvät ajassa X siinä määrin, että koko pohja on niitä täynnä (tarkoittaen tuon kokoisess akvaariossa varmaan satoja yksilöitä). Ne möyrivät pohjahiekassa pitäen sen kuohkeana. Sen aikaa kun kotiloarmeijaa ei ole, niin hoidat sitä pohjaa itse kerran pari viikossa tökkien sitä jollain kepillä - kuitenkin niin, ettei lannoitteet karkaa veteen. Kotiloarmeijian määrään pystyy vaikuttamaan joko vähentämällä niitä itse tai vähentämällä ruokintaa, jolloin kotiloille ei jää ruokaa niin paljon, että lisääntyisivät moninkertaisesti.
Jos nyt vähän lähtee hiekkaa siitä pinnalta, niin ei haittaa, koska letkun toisessa päässä on ämpäri, jonne hiekka jää ja vielä varuiksi jotain suojaamassa lattiakaivoa, ettei hiekka joudu viemäriin. Varovasti sitten imaset kaiken irtohötyn pois hiekan pinnalta.
Sen jälkeen jollain tikulla varovasti möyhit pohjaa. Koska pohjassa on IS-tikkkuja, niin ihan ronskisti et voi vain nostella sitä kädellä, koska lannoitteet hulvahtaisivat muutoin veteen. Eli jollain kepillä käyt sen pohjan läpi, jotta tukkeutunut hiekka "avautuu".
Jos akvaariossa on kaloja tällä hetkellä, niin ilmastukset kaikki auki ja suodatin reippaasti rikkomaan vedenpintaa samalla kun käyt pohjan läpi.
Onko akvaariossa kierteissarvia? Jos ei ole, niin sitten hankit sinne niitä (ellei kalat pistä poskeen). Lisääntyvät ajassa X siinä määrin, että koko pohja on niitä täynnä (tarkoittaen tuon kokoisess akvaariossa varmaan satoja yksilöitä). Ne möyrivät pohjahiekassa pitäen sen kuohkeana. Sen aikaa kun kotiloarmeijaa ei ole, niin hoidat sitä pohjaa itse kerran pari viikossa tökkien sitä jollain kepillä - kuitenkin niin, ettei lannoitteet karkaa veteen. Kotiloarmeijian määrään pystyy vaikuttamaan joko vähentämällä niitä itse tai vähentämällä ruokintaa, jolloin kotiloille ei jää ruokaa niin paljon, että lisääntyisivät moninkertaisesti.
-
- Junior Member
Kyllä pohjasta löytyy kierteisijä pilvin pimein, mutta ne möyhivät vain pintaa. (max 5mm syvyydestä).
En mä rupee viikoittain pohjaa möyhimään, kun . Ei olisi alunperin pitänyt hankkia noin hienojakoista hiekkapuhallushiekkaa. Aika kakka juttu, koska kaikki menee nyt uusiksi. Tämä on sitä, joka syö harrastajan lompakkoa ja innostusta
En mä rupee viikoittain pohjaa möyhimään, kun . Ei olisi alunperin pitänyt hankkia noin hienojakoista hiekkapuhallushiekkaa. Aika kakka juttu, koska kaikki menee nyt uusiksi. Tämä on sitä, joka syö harrastajan lompakkoa ja innostusta

Minulla on myös altaassani Bilteman hienoa hiekkapuhallushiekkaa+miljoona kierteissarvikotiloa
. Ei ole pohja tukossa mutta etulasin alareunassa hiekan sisällä näkyy mustia raitoja. Piilevää? Käyn pohjan läpi kerran viikossa leväskraban varrella (malli Tetran) ja pieniä ilmakuplia nousee sieltä täältä. Kalat vähän kummastelevat kun kaikkien juurakoiden altakin pitää kopeloida ja tökkiä
... Minulle pohjan läpikäyminen on osa hoitorutiineja, enkä osaa ottaa sitä minään lisävaivana.
Heli

Heli
H.E.R.T.T.I.S
Huomaamaton Etukuponkienkerääjä Rautainen Torikauppias ja Tahattoman Intohimoinen Salapoliisi
Huomaamaton Etukuponkienkerääjä Rautainen Torikauppias ja Tahattoman Intohimoinen Salapoliisi
-
- Junior Member
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Meillä 180 litraisessa Starkin hiekkapuhallushiekka (raekoko 0,1-0,5 mm). Kierteiset möyhivät pohjaa, eikä tukkeentumisen merkkejä ole. Kasvit kasvavat hyvin hiilidioksidilannoituksella, muuta lannoitusta ei ole kasveille käytetty. En millään muotoa myöhi pohjaa, imuroin varo-varovasti roskat, ruuan tähteet, kasvien osat kerran viikossa vedenvaihdon yhteydessä pois. Vettä vaihdetaan 1/3-½.
Yksi ainoa loisteputki valaisimena, suodatuksesta vastaan AquaElin sisäsuodatin nro 3.
Hyvin toimii, kalat viihtyy ja kasvit kasvaa. Ihan näin retorinen heitto: mitäs jos kokeilisitte (yleisesti) ensin ihan ilman lannoitteita yms. akvaarion pitoa ja tarpeen mukaan lisäisitte sitten lannoitteita ym. aineita altaisiin?

Yksi ainoa loisteputki valaisimena, suodatuksesta vastaan AquaElin sisäsuodatin nro 3.
Hyvin toimii, kalat viihtyy ja kasvit kasvaa. Ihan näin retorinen heitto: mitäs jos kokeilisitte (yleisesti) ensin ihan ilman lannoitteita yms. akvaarion pitoa ja tarpeen mukaan lisäisitte sitten lannoitteita ym. aineita altaisiin?

Opin jo aikapäiviä sitten, ettei kannata hukata aikaa pyrkimällä saamaan muita vakuuttuneiksi
Olen vähän samoilla linjoilla tuon lannoituksen kannalla. Mielestäni pohja voi paremmin jos täsmälannoittaa eli käyttää vaikka niitä JBL:n kuulia. Itse olen laittanut yhden kuulan/ kasvi (tietenkin sellaisille kasveille, jotka tarvitsevat ravinteita pohjahiekasta/sorasta). Jotenkin tuntuu jos mättää pohjalannoitteita (initial stick) hiekan sekaan, helpommin muodostuu rikkivetyä, koska eiköhän nuo lannoitteet sisällä juuri niitä yhdisteitä, joista rikkivetyä muodostuu anaerobisissa olosuhteissa. Tämä on oma mielipide, joten voin olla pahastikin väärässä.
samoja kokemuksia... Initial sticksien ympäriltä alkoi pohja mustua... Ratkaisin asian omalla tavallani... Koska altaassa oli jo kaloja, kaikki ilmastavat vehkeet täysille ja pöyhin pohjaa kunnolla käsineni. Hiukan oli sameaa vesi pari päivää sen jälkeen
Stickseistä suurin osa tuli ylös. Osan imuroin pois, minkä sain ja käytin aktiivihiilisuodatusta viikon verran... Kun se kerran poistaa nestemäisen kasvilannoitteen, miksei kiinteääkin...?
En tiedä toimiko. Levää ei ole näkynyt - vielä - ja pohja jäi vähän mustaksi joiltain kohdilta, vaikka olen sitä yrittänyt parhaani mukaan tonkia putsauksen yhteydessä. Mutta oli kyllä viimeinen kerta kun tämä tyttö käyttää tetran sticksejä![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)

En tiedä toimiko. Levää ei ole näkynyt - vielä - ja pohja jäi vähän mustaksi joiltain kohdilta, vaikka olen sitä yrittänyt parhaani mukaan tonkia putsauksen yhteydessä. Mutta oli kyllä viimeinen kerta kun tämä tyttö käyttää tetran sticksejä
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Juuri kun luulet, ettei mikään voisi olla huonommin, joku varastaa häntäsi.
-
- Junior Member
-
- Senior Member
Tuolla oli aiemmin linkki tuohon minun aloittamaan keskusteluun hiekan käymisestä. Meillä oli juuri tuo initial sticksit ja bilteman hienoin hiekka tilanne ja pohja kävi todella pahasti. Olen nyt saanut lappoilemalla hiekasta suurimman osan käyvää pois, mutta edelleen sieltä täältä pohja käy, enkä ole itsekään saanut aikaiseksi vaihtaa pohjamateriaalia kokonaan.
Mielestäni tuollainen aivan hituhiekka bilteman 0.0-0.6 on täysin käyttökelvotonta akvaariossa. Myöhemmin laitoin 100 litraisen kakkosaltaan kypsymään siten, että panin yhteensä n.2-3 cm tuota bilteman hienointa pohjalle ilman mitään lannoitteita ja päälle siihen pääakvaariosta ei käyvää pintahiekkaa sinne tänne. Viikon kuluttua tuo 3 cm pohja kävi kauttaaltaan, vaikka altaassa oli kierteissarvia alusta asti. Nyt minulla on ollut kokeilussa tuo bilteman 0.2-1.0 tuossa satalitraisessa pari kuukautta ja se ei ohuena kerroksena ole vielä käynyt.
Aiemmin minulla on ollut optirockin 0.5-1.2 mm hiekkana ja se toimi ilman kierteissarvikotiloita useamman vuoden käymättä joten suosittelen vakavasti tuota n. 0.5-1.0 raekokoa. Merkillä tuskin sinänsä on niin väliä.
Tuossa biltemassa ei liene muita "hyviä ominaisuuksia", kuin se ettei hiekkaa tarvitse akvaarioon laitettaessa pestä vaan vasta pari viikkoa sen jälkeen, kun koko pohja käy.
Ehkäpä sinun KalamiesJukka pitäisi vaihtaa se pohjahiekka kokonaan hieman karkeampaan kokoon. Niin minunkin olisi pitänyt tehdä, mutta olen nyt tyytynyt tappelemaan vain paikoitellen käyvää pohjaa vastaan. Altaassani on enää noin 4-5 cm hiekkaa ja aivan jumalattomasti kierteisiä.
Seuraavan muuton tai akvaarion siirron yhteydessä aion joka tapauksessa hommata tuollaista hieman karkeampaa hiekkaa ja lannoittaa pohjaa vain kohdista, joihin tulee kasveja ja ottamaan nykyisestä pohjasta uuden hiekan päälle vain ensimmäisen sentin, etteivät kaikki bakteerit pohjan mukana katoa.
Itseäni hymyilyttää se, ettei silloin kuin bilteman hiekkaa pohjalle suunnittelin kukaan vaivautunut kertomaan, että heillä pohja käy. Sitten vasta kun itse aloitin aiheen käyvästä biltemasta niin alkoi ropista useita kommentteja harrastajilta, että heilläkin tuo biltema käy.
Yhdessä aiheessa ihan vasta kysyttiin, että mitä bilteman hiekkapuhallusaineista voi akvaarioon laittaa ja siihen vastatessani, ettei mielestäni ainakaan sitä alumiinisilkaattia, eikä hienointa hiekkaa kannata laittaa ja ehkä tuota 0.2-1.0 voi varauksella kokeilla minulle sanottiin, että halutaan tietää vain onko niissä valkoisissa pusseissa alumiinisilkaattia ja ruskeissa hiekkaa ja sen jälkeen aihe lukittiin ja käskettiin kirjoittaa muihin hiekka aiheisiin.
Oma mielipiteeni bilteman hienoimmasta hiekasta on täysin subjektiivinen ja omiin kokemuksiin pohjautuva. Mielestäni se hiekka on aivan paskaa. Jos joku ei tahdo minun ja monien muiden mielipidettä huomioida ja laittaa sitä altaaseensa niin onpahan nyt varoitettu.
En myöskään tahdo väittää, etteikö se hiekka olisi jollain muulla altaan pohjassa toiminut. Toki se voi toimia. Monet pitävät mattosuodatinta toimimattomana humpuukina ja meillä mattosuodatin on toiminut nyt tietyillä edellytyksillä puoli vuotta loistavasti. En myöskään tahdo väittää, että ihmiset joilla mattosuodatin ei toimi olisivat väärässä...
Mielestäni tuollainen aivan hituhiekka bilteman 0.0-0.6 on täysin käyttökelvotonta akvaariossa. Myöhemmin laitoin 100 litraisen kakkosaltaan kypsymään siten, että panin yhteensä n.2-3 cm tuota bilteman hienointa pohjalle ilman mitään lannoitteita ja päälle siihen pääakvaariosta ei käyvää pintahiekkaa sinne tänne. Viikon kuluttua tuo 3 cm pohja kävi kauttaaltaan, vaikka altaassa oli kierteissarvia alusta asti. Nyt minulla on ollut kokeilussa tuo bilteman 0.2-1.0 tuossa satalitraisessa pari kuukautta ja se ei ohuena kerroksena ole vielä käynyt.
Aiemmin minulla on ollut optirockin 0.5-1.2 mm hiekkana ja se toimi ilman kierteissarvikotiloita useamman vuoden käymättä joten suosittelen vakavasti tuota n. 0.5-1.0 raekokoa. Merkillä tuskin sinänsä on niin väliä.
Tuossa biltemassa ei liene muita "hyviä ominaisuuksia", kuin se ettei hiekkaa tarvitse akvaarioon laitettaessa pestä vaan vasta pari viikkoa sen jälkeen, kun koko pohja käy.
Ehkäpä sinun KalamiesJukka pitäisi vaihtaa se pohjahiekka kokonaan hieman karkeampaan kokoon. Niin minunkin olisi pitänyt tehdä, mutta olen nyt tyytynyt tappelemaan vain paikoitellen käyvää pohjaa vastaan. Altaassani on enää noin 4-5 cm hiekkaa ja aivan jumalattomasti kierteisiä.
Seuraavan muuton tai akvaarion siirron yhteydessä aion joka tapauksessa hommata tuollaista hieman karkeampaa hiekkaa ja lannoittaa pohjaa vain kohdista, joihin tulee kasveja ja ottamaan nykyisestä pohjasta uuden hiekan päälle vain ensimmäisen sentin, etteivät kaikki bakteerit pohjan mukana katoa.
Itseäni hymyilyttää se, ettei silloin kuin bilteman hiekkaa pohjalle suunnittelin kukaan vaivautunut kertomaan, että heillä pohja käy. Sitten vasta kun itse aloitin aiheen käyvästä biltemasta niin alkoi ropista useita kommentteja harrastajilta, että heilläkin tuo biltema käy.
Yhdessä aiheessa ihan vasta kysyttiin, että mitä bilteman hiekkapuhallusaineista voi akvaarioon laittaa ja siihen vastatessani, ettei mielestäni ainakaan sitä alumiinisilkaattia, eikä hienointa hiekkaa kannata laittaa ja ehkä tuota 0.2-1.0 voi varauksella kokeilla minulle sanottiin, että halutaan tietää vain onko niissä valkoisissa pusseissa alumiinisilkaattia ja ruskeissa hiekkaa ja sen jälkeen aihe lukittiin ja käskettiin kirjoittaa muihin hiekka aiheisiin.
Oma mielipiteeni bilteman hienoimmasta hiekasta on täysin subjektiivinen ja omiin kokemuksiin pohjautuva. Mielestäni se hiekka on aivan paskaa. Jos joku ei tahdo minun ja monien muiden mielipidettä huomioida ja laittaa sitä altaaseensa niin onpahan nyt varoitettu.
En myöskään tahdo väittää, etteikö se hiekka olisi jollain muulla altaan pohjassa toiminut. Toki se voi toimia. Monet pitävät mattosuodatinta toimimattomana humpuukina ja meillä mattosuodatin on toiminut nyt tietyillä edellytyksillä puoli vuotta loistavasti. En myöskään tahdo väittää, että ihmiset joilla mattosuodatin ei toimi olisivat väärässä...
-
- Junior Member
Nyt olen kuukauden möyhinyt pohjaa ja nuuhkinut rikkikuplia ja olen täysin samaa mieltä!Oma mielipiteeni bilteman hienoimmasta hiekasta on täysin subjektiivinen ja omiin kokemuksiin pohjautuva. Mielestäni se hiekka on aivan paskaa.
Mistä tuota karkeampaa hiekkaa mahtaisi saada halvalla? (ei ainakaan akvaariokaupoista) Imuroin 2/3 hienosta pois ja sekoitan karkeaan. Eiköhän sen luulisi siitä tokenevan.
-Rikin lemuun kyllästynyt KalamiesJukka
-
- Senior Member
Niinpäniin. Harmi että myös sinulle piti käydä samalla tavalla kuin minulle. Ärsyttävän pelon ilmapiirin tuo käyvä pohja laskee harrastuksen ylle.
Ja hauskinta on se, että kohta joku tähänkin aiheeseen kirjoittaa, että "höpöhöpö, ei se bilteman hiekka voi käydä, ihan hyvää se on, meillä se toimii kaikissa altaissa, jne...".
1)Ottaisin vanhan hiekka pohjan päältä varovasti jollain astialla ensimmäisen sentin vanhaa hiekkaa talteen. Päällimmäiset pari senttiähän meillä ei käy vaan loppu pohjahiekka sen alla. Tämän jälkeen imeskelisin/kaivaisin kokonaan loput hiekat pois ja kantaisin roskikseen. Sitten uutta hiekkaa pohjalle ja vanhat hiekat (se sentti käymätöntä) siihen päälle.
Tai näin.
2) Tekisin samoin kuin sorapohjaa suositellaan vaihtamaan hiekkapohjaksi eli jakaisin jollain systeemillä hiekkapohjan kahtia ja ensin vaihtaisin toisen puoliskon ja viikon päästä toisen puoliskon hiekasta pois.
Optirockia 0.5-1.2 mm saa ainakin K-raudoista. Hinta jotain 4-10 euron välillä säkki ja akvaariokaupasta samaa tavaraa samassa säkki voi ostaa jopa 26 euroa säkki.
Tuo optirockin pesu on sitten operaatio sinänsä. Aivan järkyttävää hommaa ja kannattaakin ihan rauhassa pestä se uusi hiekka ensin puhtaaksi ja sitten vasta alkaa akvaariosta hiekkoja poistamaan.
Ja hauskinta on se, että kohta joku tähänkin aiheeseen kirjoittaa, että "höpöhöpö, ei se bilteman hiekka voi käydä, ihan hyvää se on, meillä se toimii kaikissa altaissa, jne...".
Itse olen tuota koko pohjahiekan vaihtoa tuuminut tässä kohta sen puoli vuotta ja itse todennäköisesti tekisin sen joko näin.Mistä tuota karkeampaa hiekkaa mahtaisi saada halvalla? (ei ainakaan akvaariokaupoista) Imuroin 2/3 hienosta pois ja sekoitan karkeaan. Eiköhän sen luulisi siitä tokenevan.
1)Ottaisin vanhan hiekka pohjan päältä varovasti jollain astialla ensimmäisen sentin vanhaa hiekkaa talteen. Päällimmäiset pari senttiähän meillä ei käy vaan loppu pohjahiekka sen alla. Tämän jälkeen imeskelisin/kaivaisin kokonaan loput hiekat pois ja kantaisin roskikseen. Sitten uutta hiekkaa pohjalle ja vanhat hiekat (se sentti käymätöntä) siihen päälle.
Tai näin.
2) Tekisin samoin kuin sorapohjaa suositellaan vaihtamaan hiekkapohjaksi eli jakaisin jollain systeemillä hiekkapohjan kahtia ja ensin vaihtaisin toisen puoliskon ja viikon päästä toisen puoliskon hiekasta pois.
Optirockia 0.5-1.2 mm saa ainakin K-raudoista. Hinta jotain 4-10 euron välillä säkki ja akvaariokaupasta samaa tavaraa samassa säkki voi ostaa jopa 26 euroa säkki.
Tuo optirockin pesu on sitten operaatio sinänsä. Aivan järkyttävää hommaa ja kannattaakin ihan rauhassa pestä se uusi hiekka ensin puhtaaksi ja sitten vasta alkaa akvaariosta hiekkoja poistamaan.
Minä kokeilin hiekkaa karkeamman kanssa yhdessä altaassa eikä sekään auttanut että laitoin pohjalle karkeampaa ja pinnalla oli biltemaa. Kyseessä oli siis aika pieni allas, isossa yhdistelmä näyttäisi toimivan joten kuten. Hieno hiekka tietenkin valui pohjalle ja taas oli tukossa. Hurjan nopeasti se pohja voikin mennä tukkoon ja pahasti. Talvella tuli siirreltyä rapuvauvojen allasta huoneesta toiseen ja hiekka ehti mennä kahdessa
viikossa todella pahasti tukkoon. Osa hiekasta oli pakko heittää pois, se oli niin mustaa ja haju oli sanoinkuvaamaton. Kotiloita oli altaassa ihan mielettömästi.

-
- Senior Member
Nyt on lisätty äänestys tuonne OT ja äänestys alueelle.
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=45500
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=45500