Löytyykö ruutanoita?
Valvoja: Moderaattorit
Löytyykö ruutanoita?
Löytyykö ruutanoitten omistajia?
Sekä itse ruutanoita akvaariossa (poikasia) tai lammikossa (aikusempia)?
Itelläni on 14 poikasta SUOMENLINNASTA (lammikoista) viime syksynä napattuina.
Sekä itse ruutanoita akvaariossa (poikasia) tai lammikossa (aikusempia)?
Itelläni on 14 poikasta SUOMENLINNASTA (lammikoista) viime syksynä napattuina.
Viimeksi muokannut ruutana, 12:31, 31.10.2004. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Minulla tällä hetkellä ei ole mutta minulla on ollut tuossa pari vuotta sitten.
Olivat helpohoitoisia. Söivät ihan hiutaleruokaakin.
Olivat helpohoitoisia. Söivät ihan hiutaleruokaakin.
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
Kolme ruutanaa omistan. Kaksi niistä on jotain 4-5 cm:n pituisia (elikkäs jotain pari vuotiaita?) ja isoin on jotain 7-8 vuotias. Isoin on Virttaankankaan Kankaanjärvestä (Alastaron moottoriradan vieressä oleva "järvi"). Se pyydettiin koeverkoilla. Se Kankaanjärvi on ihan täynnä ruutanaa. Me oltiin ammattikorkeakoulun kurssin puitteissa siellä koekalastamassa pari vuotta sitten. Kyllähän nuo ruutanat (elikkäs kultakalat) ovat vekkuleita akvaariossa, syövät kädestä ja räkivät vettä lattialle... 

-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: JAS
- Sukupuoli: Mies
Oletteko saaneet ruutanaa kutemaan akvaariossa?
Hei,
onko kellään kokemuksia ruutanan lisääntymisestä akvaariossa? Kutuyrityksiä, onnistuneita kutuja?
Joskus muinoin (yli 15 v. sitten) siirsin suopeltoon kaivettuunn "kuoppaan" (laajuus pari aaria...) parikymmentä ruutanaa. Luulin niiden jo kadonneen, mutta toissa syksynä rannalta löytyi kuollut ruutana, jonka iäksi määritettiin suomujen perusteella n. 7 vuotta eli olivat lisääntyneetkin lammikossa. Pitää jossain vaiheessa kokeilla, saisko niitä johonkin pienempään altaaseen pihaan kotiutumaan tai vaikkapa akvaarioon talveksi, jos trooppiset kalat alkavat kyllästyttää.
Kijutu
onko kellään kokemuksia ruutanan lisääntymisestä akvaariossa? Kutuyrityksiä, onnistuneita kutuja?
Joskus muinoin (yli 15 v. sitten) siirsin suopeltoon kaivettuunn "kuoppaan" (laajuus pari aaria...) parikymmentä ruutanaa. Luulin niiden jo kadonneen, mutta toissa syksynä rannalta löytyi kuollut ruutana, jonka iäksi määritettiin suomujen perusteella n. 7 vuotta eli olivat lisääntyneetkin lammikossa. Pitää jossain vaiheessa kokeilla, saisko niitä johonkin pienempään altaaseen pihaan kotiutumaan tai vaikkapa akvaarioon talveksi, jos trooppiset kalat alkavat kyllästyttää.
Kijutu
Täälläpäin on yksi pieni lammikko jossa on sadoittain kääpiöitynyttä ruutanaa. Joskus lampi kuivahti syksyllä ja siellä ne ruutanat odotteli rivissä 10 cm syvässä mutavedessä jos vaikka sateita tulisi. Mutta no, ei tullut kuin varikset, lokit ja minä haavin kanssa
Pitäisi varmaan tehdä pieni visiitti lammelle ja haavia sieltä parvi erääseen metsälampeen.
Onko ruutana yhtä perso kasveille kuin kultakala? Ruutana olisi kiva hoidokki mutta jos koskee kasveihin niin sitten ei kiitos...

Onko ruutana yhtä perso kasveille kuin kultakala? Ruutana olisi kiva hoidokki mutta jos koskee kasveihin niin sitten ei kiitos...
Joo mulla on ollut ruutanoita niin altaassa kuin akvaariossakin. Vanhemmillani on nykyään n. 20m halkaisijainen lammikko, missä majailee sadoittain ruutanoita. Koko kanta sai alkunsa viidestä yksilöstä, eli lisääntyväthän ne...
Akvaariokasvien syönnistä en tiedä, koska pidin niitä aikoinaan kasvittomassa akvaariossa. Lammikossa kotimaiset kasvit ovat saaneet kyllä olla rauhassa,
Akvaariokasvien syönnistä en tiedä, koska pidin niitä aikoinaan kasvittomassa akvaariossa. Lammikossa kotimaiset kasvit ovat saaneet kyllä olla rauhassa,
/jari