Täplämonnisen silmien pullistumisesta!

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Salla_~~
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Täplämonnisen silmien pullistumisesta!

Viesti Kirjoittaja Salla_~~ »

Kirjoitinkin tässä vähän aikaa sitten tuosta, että täplämonniseni silmät pullistuivat ulos. Olen tässä miettinyt mitä se voisi olla kun muut kalat ovat kunnossa...

Sitten eilen mittasin akvaarion lämpötilan ja hui kamalaa! Se oli 27 vaikka lämmittimen pitäisi lämmittää vesi 25,5 asteiseksi! Voiko liian lämmin vesi tehdä tällaista (siis aiheuttaa täplämonnisen silmien pullistumisen)? Mulla ei satu olemaan kahta lämpömittaria, mutta sellainen pitäisi varmaan ostaa varmistamaan tuon veden lämpötila, joskin tuo toinen mittari olisi väärässä... :roll:
It's true, we're all a little insane.
jenzu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja jenzu »

Minkäkokoinen akvaario sulla on? Mun akvaario on 70-litrainen ja vesi pysyy ilman minkäänlaista lämmitintä 25-asteisena. Näin kevään korvalla joudun kehittämään jopa jäähdytysmenetelmiä... (Vaihdan kansilasin hyttysverkkoon).

Tuosta silmien pullistumisesta en tiedä. Olen aloittelija. Jostain kyllä olen lukenut että reikätaudin ensioire voi olla silmien pullistuminen. Ehkä. Jos oikein muistan.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Re: Täplämonnisen silmien pullistumisesta!

Viesti Kirjoittaja paul »

Salla_~~ kirjoitti:Kirjoitinkin tässä vähän aikaa sitten tuosta, että täplämonniseni silmät pullistuivat ulos. Olen tässä miettinyt mitä se voisi olla kun muut kalat ovat kunnossa...
Voi olla kalatuberkuloosi.
Sitten eilen mittasin akvaarion lämpötilan ja hui kamalaa! Se oli 27 vaikka lämmittimen pitäisi lämmittää vesi 25,5 asteiseksi! Voiko liian lämmin vesi tehdä tällaista (siis aiheuttaa täplämonnisen silmien pullistumisen)? Mulla ei satu olemaan kahta lämpömittaria, mutta sellainen pitäisi varmaan ostaa varmistamaan tuon veden lämpötila, joskin tuo toinen mittari olisi väärässä... :roll:

Se lämppärin säätönamiska ei aina pidä paikkansa, sillä esim jäger:eissä pitää usein kalibroida se kohdalleen.

Minulla oli edellisessä altaassa lämppäri jossa oli tehdasasetuksina liian pienenä tuo asteikko eli kun oli asetettu 22 astetta niin se nosti 26, eli heitti 4 asteella. Kyllähän noissa on mukana ohjeet ja helppoa on tuo kalibrointi, mutta toimi tuo noinkin. :roll:
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
evian
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja evian »

Täplämonniset pitävät viileästä vedestä, joten kyllä syyttäisin lämpötilaa tuosta. Epäsopivat olosuhteet aiheuttavat tauteja, ja tässä tapauksessa silmien pullistuminen on oire jostkin. Mikä tauti on kyseessä, sitä en osaa sanoa, mutta suosittelisin ottamaan lämppärin pois mahdollisimman pian ja kalibroimaan se vaikkapa ämpärissä.
Anzku
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: OAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Anzku »

Minulla on myös Jägerin lämppäri, eikä se kyllä välillä pidä paikkaansa ollenkaan. Jatkuvasti saisi olla säätämässä. Tarkkana näiden kanssa saa näköjään olla...

Minä en kyllä välttämättä lämpötilaa tuosta syyttäisi. Itselläni oli aikanaan monnisaltaassa lämpötila jatkuvasti 25 tai yli, eikä se aiheuttanut muuta kuin lievää "laiskistumista" kaloissa. Edes kesien helteet, jotka ovat nostaneet akvan lämpötilan jopa 28 asteeseen (hetkellisesti) eivät ole monnispopulaa verottaneet. Jokin muu siellä nyt taitaa olla pielessä, mutta en osaa sanoa mikä. Voihan se olla tuo paulin mainitsema tubikin...
The difficult is done at once, the impossible takes a little longer.
Salla_~~
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Joo, tubia itsekin epäilin tai no epäilen edelleen vaikkei mitään oireita muissa kaloissa ole (ainakaan vielä)...

Kävin nyt mittaamassa sen lämpötilan akvaariosta ja näytti 25,5. Meneepäs aika sekavaksi (en ole edes säätänyt lämmitintä viileämmäksi)! Taitaa olla uuden lämpömittarin osto edessä, niin saan sitten jotain selvää lämpötilasta!

Ja muuten, mistä tuo tubi oikein lähteekään liikkeelle? Voiko se tulla ilman mitään syytä? Mä olen joka viikko testannut veden (ph, nitriitti, nitraatti, lämpötila) ja vaihtanut vettä 30% (akvaario 98litraa) eikä mitään muutoksia ole missään näkynyt... Hoitorutiineiden pitäisi olla kunnossa.
Anzku
Senior Member
Senior Member

Jarvijn sivuilta löytyy tietoa mm. kalatuberkuloosista. Välttämättähän tuo ei tubia edes ole, mutta ainahan sekin on mahdollista. Onko akvaasi hiljattain tullut uusia asukkeja, kasveja tms, minkä mukana tubi olisi altaaseesi voinut matkata?

Samojen sivujen oireluettelon mukaan turvonneet silmät voivat viitata myös loisiin; tässä tapauksessa tiehytmatoihin. Mulkosilmäisyys puolestaan voi johtua tubista, Ichthyosporidium hoferi-leväsienestä tai vesipöhöstä. Kannattaa tutustua eri tautimääritelmiin tarkasti ennen kuin tekee lopullista diagnoosia. Onko kyse siis siitä, että kalalle olisi kehittynyt mulkosilmät (joista kuva tubilinkissä), vai millä tavalla ne ovat pullistuneet?
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

Lämpötilaan kannattaa ainakin laskea oli syys iinä tai ei. Kun itsellä neontetrat olivat vielä liian lämpimässä vedessä ne olivat sellaisia turpeita ja silmätkin vähän koholla, nyt viileämmässä ovat sujakoita ja terveen näköisiä.
Salla_~~
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Anzku kirjoitti:Onko akvaasi hiljattain tullut uusia asukkeja, kasveja tms, minkä mukana tubi olisi altaaseesi voinut matkata?
Joo, on tullut kasveja, mutta niistä en usko sen tulleen (ostan kasvit yleensä aina kauppojen kasvialtaista missä kaloja ei ole). Taistelukala on myös tullut...hmm, jokunen kuukaus sitten. Mutta toisaalta sekin on hyvässä kunnossa. Mutta voihan se sitten olla niin että se on kantanut jonkun taudin akvaarioon... :?

Silmät olivat pullistuneet, kummatkin silleen "tasaisesti" eli toinen ei ollut toista "turvonneempi" tms. Mitään muuta en kalan silmissä havainnut. Paitsi, että sen toisen rintaevän kohdalta vuoti verta, unohdin mainita tuolla alussa sen.
Anzku
Senior Member
Senior Member

Kalahan saattaa tubia kantaa vaikkei siihen itse sairastuisikaan, eli taistolaisesi on periaatteessa voinut taudin akvaasi tuoda. Jos näin on käynyt, on tilanne koko lailla ikävä, sillä parannuskeinoahan taudille ei ole. Vaihtoehtoina "alusta aloittaminen" eli kaikki kasveja myöten uusiksi, tai sitten tubin kanssa on vain opittava elämään. Tiedän akvaristeja joiden altaissa tubi on majaillut pitkiäkin aikoja oireettomana, mutta silloin saa kyllä olla äärettömän varovainen ettei levitä sitä muihin akvoihin (omiin tai muiden).

Mutta vielä ei kannata heittää pyyhettä kehään. Kuten jo aiemmin sanottu, tuohan ei välttämättä ole edes tuberkuloosia, periaatteessa nuo oireet voisivat viitata myös vesipöhöön tai Ichthyosporidium-sieneen. Yksikään näistä ei ole parannettavissa. Taudinmääritys on kuitenkin tässä vaiheessa hankalaa, kun mainitsemiasi oireita on vain vähän ja ne sopivat useampaan tautiin. Kannattaa perehtyä tuohon aiemmin mainittuun oireluetteloon, ja etsiä kalasta muita mahdollisia sairauden oireita.
Salla_~~
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Ärsyttävää jos se nyt on se tubi! :x Mutta mulla on nyt isompi akvaario ostettu ja tavoitteena on saada se kesä- tai heinäkuun aikana käyttöön. Siirtäisin siihen sitten tuon taiston, piikkisilmät ja kardinaalitetrat, mutta uskallanko siirtää niitä? Jos ne tuovat "taudin" uuteen akvaarioon...
Anzku
Senior Member
Senior Member

JOS nykyisessä altaassasi riehuu tubi, niin älä missään tapauksessa siirrä siitä yhtään mitään uuteen. Itseasiassa jatkossa pitäisi toimia niin, että tubialtaalla on kokonaan eri hoitovälineet kuin "puhtaalla" akvalla, ja mikään mikä on tubialtaasta peräisin tai siinä käytetty, ei saa joutua taudittomaan akvaan. Akvaariot on siis pidettävä kokonaan "erossa" toisistaan, ainakin näin minä olen asian ymmärtänyt.

Sitä en kuitenkaan uskalla varmasti sanoa, onko kyseessä tubi vai joku muu. Oireiden perusteella saattaisi kuitenkin olla, eli se mahdollisuus on huomioitava.
Romppis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Romppis »

En tiedä auttaako tämä mitään, mutta itselläni oli joulun aikaan sama tilanne partamonnilla. Sen silmät turposivat ihan kamalan kokoisiksi. Akvaario oli silloin melko tuore, ja hoitorutiinit vakiot, turpoamisen syytä en saanut selville. Eräs akvaarioharrastaja neuvoi vaihtamaan runsaasti vettä, joten vaihdoin n. 60 -70% parina päivänä peräkkäin ja partis parantui. Sen jälkeen moista ei ole tapahtunut.

Tsemppiä sinulle ja kalallesi!
Vähiin käy ennenkuin loppuu
Salla_~~
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Nyt on sitten toinen täplämonninen huonossa kunnossa :cry: Sillä on molemmat silmät turvonneet ja sen kiduksen läheltä vuotaa verta. Voiko taistelukala olla niitten haavaumien syy? Siis kun olen tässä parina päivänä yllättänyt taiston jahtaamassa täpliksiä! Se ui kovaa vauhtia niiden perässä ja näykkäisee lopulta niitä. Muut kalat sitä ei kiinnosta...

Taitaa olla yksi niistä agressiivisista taistoista! :x
Anzku
Senior Member
Senior Member

No johan nyt on kumma. Onko akvaariosi olosuhteissa (vesiarvot, lämpötila) mitään vikaa? En jaksa uskoa että taisto aiheuttaisi vertavuotavia haavoja toisille kaloille, tai en tiedä. Jotenkin tulisi mieleen, että haavaumat johtuvat taudista eivätkä "ulkopuolisesta tekijästä", kun kerran edelliselläkin potilaalla oli samat oireet. Vaikuttaisi kyllä ikävästi siltä, että akvaariossa on jokin pahasti vinossa, mutta tässä vaiheessa on vaikea sanoa mikä.

Kertoisitko akvan tarkat vesiarvot?
Salla_~~
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Mittasin juuri nuo testit mitä mulla on ja näyttivät:
ph 6,5
nitriitti 0
nitraatti (melko korkea) 20-40 (en saanut selvää kumpi näistä, voisi vaikka olla niiden välistä eli joku 30)
lämpötila 26
vesijohtoveden pitäisi olla pehmeää (kovuustestejä en omista).

Mikä on vialla? :? Voiko liian korkea nitraattitaso tehdä tämän?
Salla_~~
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Noniin, on se sitten ikävää että kalat (oikeastaan täplämonniset) tippuvat koko ajan vaikka mahdollisimman hyvää huolta yritän akvaariosta pitää... :cry: Mulla oli niitä neljä... ja nyt enään yksi :cry:
Kaksi ensimmäistä kuoli näihin oireisiin: silmät pullistuivat ulos päin ja kiduksen kohdalta oli ikään kuin pala irronnut ja siitä vuoti verta.
Sitten tällä mikä kuoli kuoli tänään, oli toinen silmä pullistunut ja se silmä oli ihan punainen.

Vesiarvot ovat edelleen samat mitkä tuossa edellisessä viestissä.

Mitä ihmiset sanotte, onko viisasta lähettää tuo viimeinen monninen EELAan, vaikka sillä ei ole ulkoisia oireita? Voitteko kertoa siitä lähettämisestä? Paljonko se tutkimus maksaa yms...? Hakua käytin, mutta viestejä on niin kamalasti, että pää menee sekaisin :x
Deirdre
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Deirdre »

Mitä olen täällä lukenut, EELA:an vieminen maksaa reilut 20e tai siinä main. Suosittelusta en voi sanoa mitään. Tietysti tubin mahdollisuuden selvittäminen voisi olla hyvä juttu, jos oireet ovat antaneet epäilyyn aihetta.
Haaveissa akvaarioharrastuksen uudelleenaloittaminen.
Salla_~~
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Deirdre kirjoitti:EELA:an vieminen maksaa reilut 20e tai siinä main..
Voiko kalaa lähettää sinne postissa? Vai selviytyykö se siitä matkasta? Mä nimittäin asun täällä aika kaukana hesasta...! :x
erica
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja erica »

Ihan vaan jatkoa tähän.. Mulla on kanssa monnisella samat oireet ku sun monnisel oli, mut mun monnisella on evät riekaleiset. Vesiarvot on ihan normaalit, eikä muilla kaloilla ole mitään hätää.
Jos saat selville mikä sun kalalla oli niin laitatko vaikka yv:ä mulle?
Salla_~~
Senior Member
Senior Member
Viesti:

erica kirjoitti:Jos saat selville mikä sun kalalla oli niin laitatko vaikka yv:ä mulle?
Joo, voin laittaa sulle sitten yv:ä jos saan selville mikä sillä/niillä on ja jos nyt lähetän sen kalan sinne EELAan.
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

EELAn sivuillakin näyttäisi olevan ohjeistusta lähettämisestä. Linja-autolla ilmeisesti suositeltavinta laittaa. Jos päädyt fisun EELAan toimittamaan, kannattaa varmastikin soittaa sinne ja kysellä ohjeet sekä samalla ilmoittaa mitä on lähettämässä.
erica
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja erica »

Ja p..kele.. Nyt multa kuoli yksi monninen sit, just tää mistä mainitsin..

En tiedä missä vaiheessa on kuollu, mut nyt oli kuitenkin silmät jo pois, olisko kierteiset yöllä käyny napsimassa..
Pieni punertava läntti silmien välissä, evät puuttuu kokonaan.. Ällöttävä näky kyllä...
Salla_~~
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Voih :cry: En vieläkään ole lähettänyt sitä yhtä monnista, mutta ei taida olla tarpeenkaan... Mun rakas taistoni kuoli eilen :cry: :cry:

Onneksi uusi akvaario on jo ostettu, vain lipasto pitäisi ostaa sen alle ja sitten kypsymään :)
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

erica kirjoitti:Ja p..kele.. Nyt multa kuoli yksi monninen sit, just tää mistä mainitsin..

En tiedä missä vaiheessa on kuollu, mut nyt oli kuitenkin silmät jo pois, olisko kierteiset yöllä käyny napsimassa..
Pieni punertava läntti silmien välissä, evät puuttuu kokonaan.. Ällöttävä näky kyllä...
Jos se johonkin tarttuvaan tautiin kuoli, niin nyt se on sitten levinnyt muihinkin. Sairaita ja kuolleita syämällä ja näyttkimällä kalat saavat selposti tartuntoja. Bakteerit pääsevät kiduksiin ja suolistoon.

Siksikin sairaat pitäisi eristää ja kuolevat poistaa.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”