60 litraseen liimattu suodatin

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
lammaskala
Starting Member
Starting Member

60 litraseen liimattu suodatin

Viesti Kirjoittaja lammaskala »

eli mulla on sellanen 60litrainen akvaario johon joku älykkö on liimannut suodattimen kiinni (ostin akvaarion siis netistä enkä tajunut tarkistaa asiaa kun olin vasta aloittelia..),kaiken lisäksi vielä sellaisen jolla ei ole tehoja nimeksikään :roll: ajattelin siiis että tietääkö joku jotain ainetta jolla sen liimauksen saisi irti (liiman laadusta,merkeistä jne.mulla ei mitään tietoa),tai auttaako esimerkiksi jos ostan hapettimen?toista suodatinta en entisen lisäksi halua,koska tämä edellinenkin vie tavallista suodatinta enemmän tilaa!entäpä pohjasuodatin?auttaisiko sellainen...
Merri
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Merri »

Oliskos kyseessä Juwelin allas? Niissähän on musta iso suodatinkotelo liimattu kiinni nurkkaan. Itse pähkäilen juuli saman asian kanssa. Olen funtsinut, josko tuon kotelon saisi leikeltyä palasiksi ja jollain partakoneenterällä skalpeerattua irti lasista? Kotelo on aika ohutta muovia... Saa nähdä, en ole vielä oikein kerennyt perehtyä asiaan.
"I'll rise but I refuse to shine"
lammaskala
Starting Member
Starting Member

suodatin

just sellanen...kerro toki mulle jos pääset siitä jotenkin eroon! :mrgreen:
WaterBoy78
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja WaterBoy78 »

Haulla löytyy vastauksia... 1 esim.:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... l+suoda%2A
lammaskala
Starting Member
Starting Member

suodatus

joo kiitos!
Minnie
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Minnie »

Kyllä siitä suodattimesta eroon pääsee.
Tarvitaan vaan terävä, ohut ja pitkäteräinen veitsi ja runsaasti kärsivällisyyttä. Kun ensimmäisen silikonitäpän saat irti on seuraavat jo helpompia irroittaa. Silikonisaumojen läheisyydessä on sitten syytä olla varovainen, ettei vaan niitä leikkaa samalla.

Itse revin suodattimen irti ihan onnistuneesti Juwelin 70litraisesta tällä viikolla.
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Fileerausveitsi on tuossa hommassa tosi kätevä :mrgreen:
liisa14
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja liisa14 »

Irrotin jokin aika sitten omasta Juwelin akvaariostani sen suodatinpömpelin. Hikinen urakka, mutta lopputulos ehdottoman positiivinen. (Kalat ja kasvit ja sisustus oli sisällä koko ajan, vettä olin tyhjentänyt n 70%.)

Aloita urakka kuitenkin uuden suodattimen hankkimisella ja kypsytä se ennen kuin ryhdyt irrottamaan alkuperäistä suodatinrakennelmaa (oletan, että akvaario on sinulla jo toiminnassa?). Eli hetken aikaa siellä pörisee kaksi suodatinta yhdessä.

Irroittamisen tein näin:

1)Tutki silikoniplänttien paikat. Käytä apuna taskulamppua ja peiliä, jos taakse on vaikeaa nähdä.
2)Tyhjennä akvasta n 70% (~80%) vedestä.
3)Tyhjennä suodattimesta härpäkkeet (massat), lämmitin.
4)Lämppärin teline lähtee käsin repimällä irti, itse otin sen talteen ja askartelin lämppärille telineen siitä.
5)Ylimmät silikonitäplät lähtivät irti Fiskarsin terävällä pitkällä veitsellä kätevästi.
6)Ja alemmat ei sitten millään. Ongelma oli osua veitsellä oikeaan paikkaan eikä työtila meinannut riittää veitselle.
7)Joten. Otin miehen peltisakset ja leikkasin suodatinkotelon muovista sivusta reilun palan pois, jolloin alhaalta kiinniolevaa seinää pääsee taivuttamaan yläosastaan irti lasista ja näin saa veitselle tilaa.
8)Tässä vaiheessa saatat tarvita vielä yhdet kädet apuun: eli jos joku voisi taivuttaa suodatinta ja samalla näyttää peilillä silikoniplänttien paikkaa, työ sujuisi paremmin.
9)Lopuksi mattoveitsellä/partakoneen terällä poistat loput silikoninrippeet lasista.
10)Voit pyyhkiä hiet otsalta.

:)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”