Hiilidioksidi?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Virpi1
Starting Member
Starting Member

Hiilidioksidi?

Viesti Kirjoittaja Virpi1 »

Mulla on n.300 litrainen akva,jossa nyt 5kiekkoa,kardinaalitetroja,muutama monninen ja leväbarbi.Ongelmana on ilmeisesti liian vähäinen hiilidioksidin osuus,sillä olen vaihtanut ajan kanssa kasvi- sekä päivänvalo lamput.Eikä kasvit siitä huolimatta jaksa kukoistaa ja lannoitettakin olen käyttänyt normaalisti.Millä saisin lisättyä tuota kaivattua hiilidioksidia? Muuten kalat voivat hyvin ja vettä vaihdan kerran viikossa. :roll:
haukka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja haukka »

Ei välttämättä johdu hiilidioksidista. Kiekko altaassa yleensä vaikuttaa tuo lämpö. Itselläni tein kompromissin ja tiputin hieman lämpöä 29 asteesta eli tällä hetkellä se on 28-28.5 ja kasvit rupesivat taas kasvamaan paremmin. Ei uskoisi kuinka pienestä asiasta kaikki voi olla kiinni. Lisäksi toki vaihdoin kasveja sellaisiin jotka kestävät enemmän lämpöä. Miekkakasvit ovat ainakin sellaisia ja intianvesitähdikki kasvaa todella hurjaa vauhtia myös. Kannattaa katsoa mitkä kestää lämmintä ja mitkä ei.
Inia
Akvaariosisustaja 2005
Akvaariosisustaja 2005
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Inia »

Mitä kasveja sinulla on? Suurin osa (siis paria poikkeusta lukuunottamatta) kasveista joita olen kokeillut kiekkoaltaassa (+30C), ovat kasvaneet vailla ongelmia. Hiilidioksidia voit lisätä kiljumenetelmällä, josta lisää löytyy varmasti haku-toiminnolla esim "kiljuresepti" tai "hiilidioks*"
haukka
Senior Member
Senior Member

kasvien kasvut riippuu aina monista tekijöistä ja niinkuin inia sanoi niin jollain voi kasvaa ja joillain taas ei. Kasvien kasvuun vaikuttaa niin moni asia ja esim. itsellä kasvoi kaikki ennen kuin hankin kiekkoja jolloin nostin lämpöä. Sen jälkeen kasvien kasvu tyrehtyi ja jouduin hankkimaan lämpimän veden kasveja ja edelleen myös hankin niitä :mrgreen:
kantarelli
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kantarelli »

Minulla tuli kyllä suuri ero kasvien kasvuun heti kun hankin hiilarisysteemin. PH pysyy vakaana (varsinkin vedenvaihtojen yhteydessä) ja kaikkihan siitä akvaariossa pitää. Elikkäs iso painepullo täynnä CO2, pH:n säätöyksikkö (sisältää magneettiventtiilin) ja CO2-levitin (biopalloilla täytetty). Tyyriiksihän tämä tuli, mutta olen kuitenkin ollut tyytyväinen :). Altaani on 530 litrainen. Voisin oikeastaan kokemuksesta sanoa, että turha alkaa millään kiljusysteemeillä pelailemaan noinkaan ison akvaarion kuin 300 litraisen kanssa. Se on niin kontrolloimatonta, vaivalloista ja tehotonta (siis verrattuna automaattiseen systeemiin), mutta toki myös halpaa.

Tälleen kasvaa 30-31C lämmöissä, 4x58W hyvillä heijastimilla, PMDD:llä, saviturvepohjalla (en kuitenkaan tätä suosittele leväongelman takia) ja CO2-systeemillä http://personal.inet.fi/surf/in/akvaario30.4.2005.jpg

Lajeja, jotka ovat minulla menestyneet hyvin:
tavallinen vallisneria
kierteisvallisneria
tiikerivallisneria
karttulehti
vedensuosikki
rasvalehti
suippomiekkakasvi
jättiläisvesitähdikki
Eusteralis stellata
Ludwigia inclinata
Limnophila aromatica
intianvesitähdikki
punarotala
joku iso miekkakasvilaji
amerikankilpukka
pistia
amerikankellustyräkki
kellussaniainen
tiikerilumme
karvalehti
viuhkalehti
Virpi1
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Virpi1 »

:) Kiitos paljon kaikille vastanneille! Kasveina on tällä hetkellä jättiläisvallisneria,intianvesitähdikki ja yksi miekkakasvi.Olen kanssa tullut siihen tulokseen,että hankin sen hiilidioksidi levittimen,ettei tarvitse itse säätää mitään..Toivottavasti se auttaa vaikka hintaa tulee :roll:
haukka
Senior Member
Senior Member

Joo kyllä se itselläkin on hankinta listalla. Viimeistään sillon kun muutto tulee eteen ja isompi allas tilalle. Ei enään 1000 litraseen viitti ruveta kiljujen kanssa säätään :roll: saa pistää jo kymmenen pönikkää lattialle pöriseen :mrgreen: oli kanttarelli taas altaas upea ilmestys [;)]
kantarelli
Member
Member

Mukava että pidit :). Kovasti sen kanssa on tullut puuhattua.
haukka
Senior Member
Senior Member

Jos saa udella niin paljon suunnilleen meni rahaa ton kunnollisen hiilari systeemin hankintaan?
kantarelli
Member
Member

Hyvin paljon ;). 230e Seran pH kontrolleri magneettiventtiilillä, 50e ab-aqualine reactor 1000 (nämä tilasin Saksasta..eli postikulut vielä päälle..olisikohan 10e kun tilasin kimpassa), 275e 10l paineilmapullo CO2:a ja paineenalennin (Suomesta). Olen kyllä ollut tyytyväinen näihin laitteisiini, vaikka tulikin tosi kalliiksi (565e yhteensä). Aika kauan tuo pullo näemmä kestää kun vieläkään en ole joutunut käydä täyttämässä.
haukka
Senior Member
Senior Member

Juuh eipä ihan ilmaisia näytä olevan, mutta uskon kyllä että hyvät on. No jos sitä toiseen altaasen sit kanssa tuollaisen järjestelmän rakentaisi.
kantarelli
Member
Member

Kyllä kasvit ovat tuon oston jälkeen rehottaneet. Ehkä parin vuoden kasvien myynnillä saan katettua CO2-laitteistosta aiheutuneet kulut ;).
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”