Sopivatko 128:n litraiseen?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
fanny
Starting Member
Starting Member

Sopivatko 128:n litraiseen?

Viesti Kirjoittaja fanny »

Hei,

sopisiko seuraavanlainen kalasto 128-litraiseen akvaan:

kääpiörihmispariskunta
8 kpl kiilakylkiä
8 kpl inkkaria
15 kardinaalitetraa
6 täplämonnista
1 partamonni

Kardinaaleista ehkä voisin luopua tai karsia vähemmäksi mutta muut pitäisin. Tai olisiko muita ehdotuksia??

Kiittää etukäteen
:)
Kirsey
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Kirsey »

Niin tuo kalasto on vasta suunnitteluvaiheessa?

Aika paljon tuossa on kaloja 128 litraiseen, joten jostain olisi hyvä luopua. Ainakin yksi parvi kannattaisi poistaa, muuten tulee liian rauhattoman näköistä. Noiden kalojen lämpötilavaatimukset myös menevät jonkin verran ristiin, esimerkiksi täplämonninen viihtyisi samoissa lämpötiloissa kiilakyljen kanssa (20-25 C, täplämonninen jopa viileämmässä) kun taas kääpiörihma haluaa lämmintä vettä, 26-28 astetta. Muut sitten haitarilla 23-28.

Onko sinulla noissa jotain ehdotonta lempparikalaa/kaloja, jotka välttämättä haluaisit saada mukaan? Silloin olisi helpompaa tehdä ehdotuksia sen lajin ympärillle.
samara
Senior Member
Senior Member
Paikkakunta: Jyväskylä(Vaajakosken vieressä) Las/Lohikosken akvarioseuran Perustaja/Presidentti ;)

Viesti Kirjoittaja samara »

mun mielestä toi on määrällisesti ihan ok!!
haiska
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja haiska »

Ihan totta 8O
Itse olen kuvitellut, että 128l pyttyni on täpötäynnä kun kalastona on:
partis
6 ruusutetraa
9 kaardinaalitetraa
5 helmimonnista

Lisa!!!!! *huhuilee, suorastaan huutaa* :mrgreen:
Minun ei tarvitse tietää ehdotonta totuutta.
Kukaan ei tiedä.
Kunhan tiedän sen verran että tulen toimeen...
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Sopivatko 128:n litraiseen?

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Jos olisi oma allas, niin vaihtaisin nuo täplämonniset vaikkapa kuparimonnisiin, jotka sopivat paremmin lämpimämpään veteen.

Partis on ok.

Kiilakyljet + inkkarit + kardinaalit ovat yhdessä liikaa, joten karsintaa on suoritettava. Itse valitsisin kardinaalit ja niitä sopisi mainiosti tuo 15 kpl.

Kääpiörihmojen aggressiivisuus (+ mahdollinen heikkous) ei miellytä ainakaan meikäläistä, joten kääntyisin luultavasti hunajarihmojen puolelle. Niitä voisi ottaa haaremin verran.

Haaremi huniksia, parvi kardinaaleja, parvi kuparisia ja partis saattaisi olla valintani. Tai sitten ei. Kivoja lajeja löytyy liian paljon :roll:
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”