Mitä kaikkea voi kaloille syöttää?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Mitä kaikkea voi kaloille syöttää?

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Ja tätäkin on käsitelty siellä sun täällä useampia kertoja, mutta ihan yhteen kasaan jos saisi semmoisia helposti saatavia herkkuja kaloille? Pakastekuivatut eivät kovin hyvin kauppaansa tee...

Karkarapuja -pakaste vai säilyke?
Simpukoita - -"- ?

Kurkkua, kesäkurpitsaa...

Entä muuta, ja missä muodossa?

Onko esim. joku kasvis vaaraksi, vai voiko kokeilla mitä vaan, mitä itsekin syö?

Itse olen pudottanut altaaseen satunnaisia banaanikärpäsiä, ja on maistunut, sekä salaatti, joka ei ole kelvannut...
damdamdam
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja damdamdam »

Kaipa tuo herkuttelun laatu on hieman kalalajistakin kiinni, mutta itse kun en mielelläni minkään surviaisten ja muiden mönkiväisten kanssa touhua(verimato= :x ) niin olen antanut erityseksi herkuksi osoittautanutta katkarapua pakastimesta, sulatan vain esim. huuhtelemalla kuumalla vedellä ja pienin sopivia paloja kalojen suiden koon mukaan.
Partamonneille olen tarjoillut mm. keitettyä porkkanaa, pikaisesti mikrossa vesitilkassa kiehautettua kurkkua ja vedenvaihtopäivinä olen silloin tällöin antanut pienen banaaninpalan(kelpaavat muillekin kaloille ainakin uteliaisuuden herättäjinä). Joskus kokeilin rutattuja pakasteherneitä kuorilla ja ilman, mutta ne eivät tuntuneet kelpaavan kenellekään.

Näitä siis lisukkeina perusruokien (hiutaleet ja pohjapillerit) ohessa. Vaaratekijänä mainittakoon näiden ja vielä erityisesti banaanin pilaantuvuus, tähteet kannattaa siis poistaa altaasta ennen kuin ne unohtuvat sinne ja pilaavat veden.
Tänään on huominen, josta olit huolissasi eilen.
Tigeri
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Tigeri »

Ainakin sulatetut ja kuoritut herneet maistuvat vanneahvenille lähes yhtähyvin kuin madot ja pakastesurvarit. Nopeasti mikrossa kiehautettu salaatinlehti uppoaa plekoille myös hienosti.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Lisään edellisiin: Omena näyttää vievän toisen partiksen ekstaasiin, toinen ei välitä siitä lainkaan! Samoin yksi omenakotilo suurinpiirtein kaivautui omananpalan sisään, ja kellahti sitten siihen viereen, luulin jo että söi itsensä hengiltä! 8O

Onko ihan turvallista kokeilla kaikkia puhtaita kasviksia ja hedelmiä?

Voivatko nuo otukset oikeasti syödä itsensä hengiltä?
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Kaurapuuroa kannattaa kokeilla. Kelpaa yllättävän hyvin :)
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Jario
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jario »

tuota kaurapuuroa pitää kokeilla :D
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Annostelussa maltti on valttia. Pitkin allasta leviävä puurohöttö pilaa vettä varsin tehokkaasti :o
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Minun piikkisilmilleni ei kaurapuuro kelvannut. Mahtaisikohan manna- tai vispipuuro kelvata?

Miten on kaurakeksien laita? Tai korppujen?
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Entäs kaurahiutaleet liotettuina?

Eilen sain taas seurata hauskaa teatteria, kun loistotetrat ahmivat katkaravunpaloja, osa paloista jäi liian suuriksi, ja niinpä noi loistot uiskentelivat mahtavat katkispalat suuntukkoina... Mikä ei kuitenkaan estänyt niitä himoitsemasta toisen omaa: kaverilla näytti aina olevan vielä parempi pala :mrgreen:

Minä jo pelkäsin, että tukehtuvat, vaan yllättävän hyvin saivat syötyä isojakin paloja.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Täällä ainakin kuparimonniset tykkäävät kaurapuurosta vallan kovasti. Piikkisilmille en ole edes kokeillut. Sellainen kutina persiissä, ettei menisi kaupaksi.
Fin-76
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Fin-76 »

Käynti paikallisilla järvillä/lammila/puroilla kirppuhaavin kanssa tuo kaloille paljonkin naposteltavaa kuten halkoisjalkaisia, vesikirppuja, hyttysen ja muiden siivekkäiden toukkia yms. Jos saalis on runsas sitä saattaa riittää pakastettavaksikin. Saalis kannattaa "perata" kuten poistaa sukeltaja-kuoriaiset, saattavat käydä pienimpien kalojen kimppuun. Saaliin olen huuhdellut ja liottanut ämpärissä akvaarioni vedellä ennen tarjoilua välttääkseni järvien pöpöjen pääsyn akvaariooni. Pyydystettäviä ötököitä ja niiden käsittelyohjeita löytyy ainakin Varjon Elävä Akvaario -kirjasta ja varmasti muistakin kirjoista. Myös jotkut akvaarioseurat järjestävät kirppuhaaviretkiä.

Kalojen mäti, etenkin muikun mäti on kelpo ruokaa akvaariofisuille, kunhan muistaa pakastaa ennen syöttämistä. Muikkumix nimellä kannattaa googlata.
Pasi
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Fin-76 kirjoitti: Saaliin olen huuhdellut ja liottanut ämpärissä akvaarioni vedellä ennen tarjoilua välttääkseni järvien pöpöjen pääsyn akvaariooni.
Kiitos näistä vinkeistä! Miten kauan noita ötskiä pitää liotella, että ovat turvallisia? Eli siis riittää, kun poimii isoimmat pois?
Fin-76
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Fin-76 »

ParratonMonni kirjoitti:
Fin-76 kirjoitti: Saaliin olen huuhdellut ja liottanut ämpärissä akvaarioni vedellä ennen tarjoilua välttääkseni järvien pöpöjen pääsyn akvaariooni.
Kiitos näistä vinkeistä! Miten kauan noita ötskiä pitää liotella, että ovat turvallisia? Eli siis riittää, kun poimii isoimmat pois?
En tiedä voiko täysin erilaisesta ympäristöstä, järvestä, tuodut ötökät koskaan turvallisia vaikka niitä liottaisi viikon, itse olen lähinnä huuhdellut ötökät siten, että ne ollut ehkä puolisen tuntia kaikkineen pois järvivedestä.

Eli ensin haavinut / kaatanut ötökät järvivesiämpäristä siivilään ja tyhjentänyt haavin ämpäriin, jossa on akvaariovettä ja tämän jälkeen toistanut ko tempun siirtämällä ötökät jälleen puhtaaseen akvaarioveteen. Tämän jälkeen ötökät kaatanut/laponnut parempiin suihin pienissä erissä, sillä pienessä vesitilkassa voi helpostikin olla toistasataa hankajalkaista ja kaloilla menee tovi niiden löytämiseen/syömiseen.

Tapani ei todellakaan ole peräisin mistään akvaariokirjallisuudesta, vaan käytän sitä vähää maalaisjärkeä, mitä kaupunkilaisella voi olla :mrgreen:
Pasi
Tiuku_
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Tiuku_ »

Voihan kaloille antaa normaaleja katkiksia ilman kuorta?^.^ Joku sanoi joskus, ettei muka voisi.
Elämä on.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”