Jaanamari kirjoitti:Mulle kävi kerran ihan samalla tavalla, tosin kala ei ollut pois vedestä kuin ehkä 2 minuuttia. Putsailin akvan pohjaa ja siinä ajattelin samalla puhdistaa kannon kun näytti olevan vähän levässä. Otin sen muitta mutkitta sen enempää ajattelematta vedestä ja yhtäkkiä siitä putosi jotain lattialle....partistyttö Kauno-Rontti sätkytteli kauhuissaan lattialla froteepyyhkeen päällä. Pelästyin aivan kauheasti ja äkkiä haavi laatikosta ja pyydystämään ressukkaa. Raukka tarttui vielä haaviin poskipiikeistään mutta irtosi lopulta ja ui äkkiä laivaan turvaan. Tarkkailin tyttöä pari päivää huolissani mutta kunnossa näyttää olevan....eli tästä opimme todellakin sen että kannattaa tarkistaa huolella kaikki minkä nostaa akvaariosta pois...

Minulle kävi hieman vastaava tapaus piikkisilmän kanssa. Tämä tapahtui akvaarioharrastukseni alkuvaiheessa, jolloin minulla oli 63-litran akvaariossa noin 2-3 piikkisilmää. Kerran sitten kun vaihdoin tuon akvaarion vettä, niin nostin siellä olleen pienen juurakon ylös vedestä. Katsoessani juurakon alapuolelle huomasin sieltä juurakossa olevassa onkalossa pilkistävän piikkisilmän pyrstön. Tietysi hämmästyin, että mitä se piikkisilmä oli sinne itsensä tunkenut ja olin jo täysin varma, että se olisi
kuollut. Aloin vetämään varovasti sitä piikkisilmää pyrstöstä pois sieltä onkalosta, kun siihen tulikin täysin yllättäen eloa, kun se tulikin itse pois sieltä, tempaisi itsensä irti otteestani, tippui takaisin akvaarioon ja ui lujaa kasvitiheikköön piiloon! Täytyy sanoa, että silloin pelästyin aika pahasti, kun olin ollut ihan varma, että tuo kala olisi kuollut. Ihan hyvin kala tosta tapauksesta selvisi ja eli hoidossani vielä pitkään sen jälkeen.
Tässä viime viikolla kun ruokin kalojani, niin eräs punapääbarbininaaras temppuili ruokahiutaleen kanssa ottamalla sen suuhun ja sylkemällä sen ulos muutaman kerran, kunnes paikalle syöksähti keltabarbi, ahmaisi sen hiutaleen suoraan punapääbarbin suun edestä ja punapääbarbi ui nopeasti
karkuun.