190-litraisen suodatus, tarviiko näin paljon?
Valvoja: Moderaattorit
-
doriani
- Advanced Member

- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
190-litraisen suodatus, tarviiko näin paljon?
190-litraisessa altaassa on nyt käytössä joku aquaell-sisäsuodatin, kierrättää max 650 l/h sekä eheimin ulkosuodatin 2213, kierrättää 440 l/h.
Tarviiko altaassa olla molemmat suodattimet? Kalastona on 6 piikkisilmää, taistohaaremi (1+3) ja tulossa on vielä noin 10 kpl rusokiilakylkiä ja pari leväkatkarapua. Tuntuu että tällä suodatuksella altaassa on liikaa virtausta.
Tarviiko altaassa olla molemmat suodattimet? Kalastona on 6 piikkisilmää, taistohaaremi (1+3) ja tulossa on vielä noin 10 kpl rusokiilakylkiä ja pari leväkatkarapua. Tuntuu että tällä suodatuksella altaassa on liikaa virtausta.
Nuo ilmoitetut virtausmäärät suodattimien kyljissä ovat niitä max. tehoja, käytännössä virtausmäärät tipahtavat suodattimen oltua käytössä ja lian kerryttyä massoihin jne.
Voithan vaikka suunnata 2213,n suihkuputkea vasten lasia, jos se vähän rauhoittaisi virtausta altaassa.
Ei tuossa liikaa mielestäni suodatusta ole.
Voithan vaikka suunnata 2213,n suihkuputkea vasten lasia, jos se vähän rauhoittaisi virtausta altaassa.
Ei tuossa liikaa mielestäni suodatusta ole.
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"
http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mutta kokeileppa silleen, että käännät sen suihkuputken siinä takalasissa siten, että ne reijät osoittavat myös siihen takalasiin,hieman alaviistoon.nikita kirjoitti:2213:n suihkuputki on takalasissa kiinni ja virtaus on etulasia kohti.
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"
-
Kaizu
- Imperaattori

- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Aquaballit ovat kuuluisia piikkisilmäansoja; suuri ulostuloaukko ja pieni virtaus -> piikkisilmät menevät sisään.nikita kirjoitti:Joku eheim aquaball 2210?
Meillä on 190 litraisessa Eheim 2028 ulkosuodatin eikä virtausta tai suodatusta ole yhtään liikaa.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Mulla oli 220-litraisessani 2213 ulkopönttö, joka oli mielestäni liian vähän. Virtaus hiljeni todella nopeasti. Lisänä oli EHEIM Pickup (en muista numeroa). Nyt hommasin suodattimeksi 2215 ja virtaus tuntuu aika hurjalta
Miten sen ulostulon saisi suunnattua, että maisema ei olisi kuin pyörremyrskyn kourissa? Nyt se on vaakatasossa toisessa päädyssä.
"I'll rise but I refuse to shine"
-
kylpyankka
- Advanced Member

- Viesti:
Nuo EHEIMin PickUpit voisi olla hyvä vaihtoehto. Niitä on kai kolmea(?) kokoa. Mitä olen kuullut, on niissä suodatuspinta-ala isompi kuin Aquaballeissa. Eikä taida fisusetkaan niin helposti jäädä loukkuun. Itse olen ollut kyseisiin sisäpöristimiin tyytyväinen (helppoja ovat käyttäänikita kirjoitti:Olisikos sitten jotakin hyviä vaihtoehtoja aquaballille? Joku mitä minäkin osaan käyttää
Sitä en sitten tiedä, auttaako tuollaisen hankita virtausongelmaan.
Noista suihkuputkien suuntaamisista - minulla on kolme suihkuputkea (kaksi sisäsuodattimessa ja yksi ulkosuodattimessa). Kaksi osoittaa takalasiin alaviistoon ja yksi pintaa kohden. Ei ole hirmu puhuria ja vesi kuitenkin mielestäni kiertää (ainakin kun seurailee roskien tai muiden hippusten leijailua). Sisäsuodattimen toiseen suihkuputkeen tein reiän päähänkin, jotta virtausta menisi takanurkkaankin (tiedä sitten auttaako paljoa, muttei siitä varmaan haittaakaan ole).
Näihin piikkisilmät menevät sisälle vielä helpommin, varsinkin pienet. Imuaukon sihti on aika harva, eli se täytyisi peittää jollain, vaikka vaahtomuovin palalla.EHEIMin PickUpit voisi olla hyvä vaihtoehto. Niitä on kai kolmea(?) kokoa. Mitä olen kuullut, on niissä suodatuspinta-ala isompi kuin Aquaballeissa. Eikä taida fisusetkaan niin helposti jäädä loukkuun. Itse olen ollut kyseisiin sisäpöristimiin tyytyväinen (helppoja ovat käyttää ).
Sitä en sitten tiedä, auttaako tuollaisen hankita virtausongelmaan
Muuten erinomainen sisäsuodatin.
Minäpäs jatkan tähän ketjuun...
Mun altaassa, 160l, on ulkosuodatin. Merkistä ja veden kierrätystehoista ei mitään hajua. No hyvin siellä altaassa vesi kiertää ja puhdistuu joka tapauksessa paitsi pintavesi. Se pintavesi ei paljoo pyöri, välillä ei pyöri ollenkaan. Ulkosuodattimen putkien paikkaa en haluais vaihtaa, ne on nyt sillai nätisti "piilossa". Ajattelin ostaa jonkun mahdollisimman halvan sisäsuodattimen.
Kysymykset kuuluu:
Riittäähän se sisäsuodatin vaikka olisi kaikista pienin ja halvin mahdollinen niin kierrättämään tuota pintavettä, muusta kun nyt ei tosiaan ole kyse?
Kumman viereen laitan sen sisäsuodattimen; letkun josta tulee vesi ulkosuodattimesta vai letkun joka imee vettä ulkosuodattimeen?
Kohdistanko (jos sellainen säätömahdollisuus) ulostulo veden sisäsuodattimesta tulemaan miten? Alhaalta pintaan päin vai suodatin veden pinnan lähelle vai...?
Kiitokset
Mun altaassa, 160l, on ulkosuodatin. Merkistä ja veden kierrätystehoista ei mitään hajua. No hyvin siellä altaassa vesi kiertää ja puhdistuu joka tapauksessa paitsi pintavesi. Se pintavesi ei paljoo pyöri, välillä ei pyöri ollenkaan. Ulkosuodattimen putkien paikkaa en haluais vaihtaa, ne on nyt sillai nätisti "piilossa". Ajattelin ostaa jonkun mahdollisimman halvan sisäsuodattimen.
Kysymykset kuuluu:
Riittäähän se sisäsuodatin vaikka olisi kaikista pienin ja halvin mahdollinen niin kierrättämään tuota pintavettä, muusta kun nyt ei tosiaan ole kyse?
Kumman viereen laitan sen sisäsuodattimen; letkun josta tulee vesi ulkosuodattimesta vai letkun joka imee vettä ulkosuodattimeen?
Kohdistanko (jos sellainen säätömahdollisuus) ulostulo veden sisäsuodattimesta tulemaan miten? Alhaalta pintaan päin vai suodatin veden pinnan lähelle vai...?
Kiitokset
-
ilona
- Junior Member

- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Jos kuitenkin päädyt yllä mainittuun suodattimeen, niin voithan vanhoista sukahousuista laittaa viritelmän sinne. Luulisi estävän piikkisilmien menon suodattimen sisään.Kaizu kirjoitti:Aquaballit ovat kuuluisia piikkisilmäansoja; suuri ulostuloaukko ja pieni virtaus -> piikkisilmät menevät sisään.
Itsellä ei ole kuitenkaan kokemusta Eheimin sisäsuodattimista, mutta Hydor Crystal Duo:n kanssa olen joutunut virittelemään juuri piikkisilmien takia. Eli sukkahousuviritelmä, jos et löydä "parempaa" suodatinta.
Lapsi + 180l +63l http://anoliv.webs.com/ http://picasaweb.google.com/anoliv
~~Vaikka jotkut kivittävät eläimiä huvikseen, eivät eläimet kuole huvikseen vaan tosissaan.~~
~~Vaikka jotkut kivittävät eläimiä huvikseen, eivät eläimet kuole huvikseen vaan tosissaan.~~
-
jokelamaniac
- Advanced Member

Kertoisko joku aiheesta...?Reetta J. kirjoitti:Minäpäs jatkan tähän ketjuun...
Kysymykset kuuluu:
Kiitokset
Tarviiko sen olla Eheim? Meillä Chrystal- ja Shark-suodattimet. Kumpainenkin pyörittää 320l. akvassa, ei muuta suodatusta. Tuo chrystal pyörittää vettä tosi mukavasti, eikä sinne pääse kuin kalanpoikaset sisään(kulmamallinen teline, jossa kapeat"imuraot", jonka jälkeen vesi menee suodattimeen ohuista imuraoista).
Malli on R05 II ja "tuntivauhti" n.600l/h. Saa myös helposti ilmastamaan samalla, kun asettaa suodattimen yläosan sopivasti pinnan yläpuolelle. Virtaussuunta myös helposti muunneltavissa suuttimen avulla. Meillä pintaan päin ja pyörittää vettä koko altaan mitalta. Tuo shark ei itseasiassa edes suodata, vaan pyörii"tyhjänä" pyörittämässä vettä toistaiseksi.
Kerran viikossa siivoan tuon chrystalin, melko usein mutta ei se minua haittaa.
Malli on R05 II ja "tuntivauhti" n.600l/h. Saa myös helposti ilmastamaan samalla, kun asettaa suodattimen yläosan sopivasti pinnan yläpuolelle. Virtaussuunta myös helposti muunneltavissa suuttimen avulla. Meillä pintaan päin ja pyörittää vettä koko altaan mitalta. Tuo shark ei itseasiassa edes suodata, vaan pyörii"tyhjänä" pyörittämässä vettä toistaiseksi.
Kerran viikossa siivoan tuon chrystalin, melko usein mutta ei se minua haittaa.
*laa la laa*