Hiekan pesua

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
tepy
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Hiekan pesua

Viesti Kirjoittaja tepy »

Huh huh, nyt on pesty Optirocin 0,1 - 0,6 mm hiekkaa riittävästi reilut 50 litraiseen altaaseen. Aikaa meni melkein puoli päivää... Onko kukaan pessyt kyseistä hiekkaa yli 200 litraiseen? Montako päivää pitää varata aikaa? Ja montako säkkiä hiekkaa? Vai yritänköhän olla liian perusteellinen? :? Mulla on 330 litrainen joka odottaa soran vaihtoa hiekaksi... Kummasti vaan tulee aina lykättyä urakan aloitusta "vähän" myöhemmäksi. Käy suorastaan kateeksi niitä, jotka voivat hakea hiekat Biltemasta! Kun asuu täällä syrjemmässä, niin kaikki on vähän hankalampaa. Kalojakin saa lähteä etsimään aina useamman kymmenen kilometrin päästä, ja sielläkään ei ole kuin pari-kolme liikettä. Aina saa odotella haluamiaan kaloja viikkotolkulla. Ja kun tämä kärsivällinen odottaminen ei kuulu meikäläisen hyveisiin... No, kuka käskee hommata aina lisää altaita! Nyt on kolmas menossa. :roll: Armas aviosiippakaan ei oikein tahdo ymmärtää... [;)]
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Ei yli 200-litraiseen, mutta 200-litraiseen kyllä :mrgreen: Aikaa meni jotain pari tuntia ja hiekkaa 1½ säkkiä ehkä (25 kiloa/säkki).

Biltema, joo, olisi helppoa, mutta... Niin vaaleaa. Jos tykkää todella vaaleasta, niin sitten. Optiroc on hiukan tummempaa kuitenkin. Eikä mullakaan Biltemaa vieressä ole, K-rauta kylläkin ;) Siksi Optirocia.

Eikös tuo Optiroc nykyään tunne toisella nimellä?
tepy
Senior Member
Senior Member

Kyllä sitä täällä ainakin vielä pari viikkoa sitten myytiin Optirocina. Onkohan mulla jotain pielessä tuossa hiekanpesu"systeemissä"? 8O Lirutan sitä n. 1/4 ämpärillisen kerrallaan ja veden saa vaihtaa ainakin 40 kertaa. Alkaa kuulostamaan siltä, että taidan pestä sen 0,1 millisen jo seasta pois... :( Oiskohan tarjota parempaa pesutapaa? Ja miten kirkasta sen veden oikein pitäis olla? Mä pesen niin kauan että se on ihan kirkasta, ei yhtään sameaa.
Teho
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Teho »

pesin pienintä Optirockia 240 litraiseen. Hikeä valui, aikaa (ja kaljaa) kului.
- 88% testanneista naisista vakuuttui Tehosta.
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja lehtis »

Mä en pessyt hiekkaa (ostettu rautakaupasta) vaan länttäsin siltään 128-ja 53 litraiseen. Ei pölynnyt es paljon.(varmaan vähän enemmän kuin pestyllä hiekalla. 8-)
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Itse en ainakaan enään osta hiekkaa jonka joutuu pesemään.. Itse joskus tuohon 317L altaaseen pesin Optirocin 0,5-1,0 suodatushiekan ja vaikka se ei ihan yhtä liokaista ole kuin puhallushiekka, niin hommaa oli tarpeeksi... :roll:

Tuohon 780L purkkiin ei tullut mieleenkään laittaa mitään hiekkaa, jonka olisi joutunut pesemään, samoin toiseen 317L altaaseen.. Nyt muutossa laitan luultavasti isoon purkkiin vaihteluksi Basaltin ja muihin tutut Biltemat.. :D
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Itse pidän kauniston soran hieman tummemmasta sävystä (vastaa siis Optirocin sävyä). Kokemuksia on kummastakin hiekasta. Kauniston soraa pesin hiki valuen ja kuitenkin vesi oli sameaa piiiiitkän aikaa. Pari pulloa viiniä ovensuuhun ja itse mukaan suihkuun leikkimään vesileikkejä niin sujuu helpommin. Bilteman hiekka kyllä hämmästytti totaalisella pölyttömyydellään, mutta on kyllä minunkin silmään hieman vaaleaa ja luonnotonta.

Voin sanoa, että 720 -litraiseen kesti jonkun verran aikaa pestä hiekka kahteen pekkaan. *ei halua ajatella sitä tuskaa* Mutta on se peseminen sen arvoista. Yksi kikka on laittaa hiekka isoon kallistettuun saaviin, vettä valumaan kov<alla paineella (mielellään ihan painepesurilla) ja antaa likaisen veden valua astian reunan yli samalla kun hämmentää hiekkaa. Paine vs hiekan "pöllyäminen" kannattaa mitoittaa aika tarkkaan, ettei hiekkaa valu kauheasti hukkaan. Näin pestiin Marin erinomaisen älynväläyksen jälkeen hiekat HAS:in akvaarionäyttelyä varten. Hiekka oli muistaakseni juuri Optirocia ja sitä pestiin kokonaisen illan verran noin kuuden-kymmenen ihmisen (tuskaisin) voimin. Ja kuitenkin vesi oli sameaa altaissa... :roll:
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Roosa-94
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Roosa-94 »

öö tota mä nyt en käsittänyt mutta onko sinun akvaariossasi hiekkaa vai soraa ja kiviä itselläni on pohjalla mustaa soraa ja päällä valkoista marmori hiekkaa (tai jotain vastaavaa) uimarannalta pestyjäkiviä ja vihreitä lasikiviä...
mysli
Advanced Member
Advanced Member

Re: Hiekan pesua

Viesti Kirjoittaja mysli »

tepy kirjoitti:Huh huh, nyt on pesty Optirocin 0,1 - 0,6 mm hiekkaa riittävästi reilut 50 litraiseen altaaseen. Aikaa meni melkein puoli päivää... Onko kukaan pessyt kyseistä hiekkaa yli 200 litraiseen?
250 litraisessa on tuota pohjalla melkoisen komea kerros, kaksi säkillistä, pesu tapahtui kyllä onneksi parissa erässä kun 160 litraisen vanhat hiekat siirsin uuteen mukaan.
Biltemaa en olisi ottanut vaikka olisin saanutkin, on minun makuuni turhan vaaleaa.

Älä pese liian tarkaan, kyllä siihen aikaa saa kulumaan muutenkin. :mrgreen: Sen verran, että pahin sameus lähtee, kyllä se altaassa päivässä parissa sitten kirkastuu.
Dixi et animam levavi.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Itse pesin 2 x 25kg hiekkaa (optirocin pienempi karkeus) 317l altaaseen. Eka pussi oli tosi huonolaatuista, pesemiseen meni pieni ikuisuus. Toisesta pesin 1 sangollisen, totesin olevan suht puhdasta ja lykkasin koko sakin suoraan altaaseen! Seuraavana paivana vesi oli kirkasta.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
marko.markkanen
Member
Member

Viesti Kirjoittaja marko.markkanen »

tepy kirjoitti:Onko kukaan pessyt kyseistä hiekkaa yli 200 litraiseen?
Reilu vuosi sitten pesin tuota 300 kiloa eli 12 säkkiä. Parin kuukauden päästä vaihdoinkin sitten Biltemaan lähinnä värin takia. Onneksi sitä ei enää tarvinnut pestä.

Ja voin sanoa että meni kauan ja hiekkaa oli ympäri kodinhoitohuonetta.
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

marko.markkanen kirjoitti:Reilu vuosi sitten pesin tuota 300 kiloa eli 12 säkkiä.
8O Mihin sitä noin paljon meni?
tepy
Senior Member
Senior Member

Jaaha. Tuntuu siltä että ostan 2-4 kolme säkkiä Optirocia ja muutan pariksi päiväksi asumaan puutarhaletkun kanssa takapihalle. 8O Ns. kodinhoitohuone kun ei ole meillä tosiaankaan suunniteltu hiekan pesua varten. Tuntuvat useimmat olevan sitä mieltä, että Biltema on liian vaaleaa. Ja kun minun mielestäni tuo Optirockin on aika vaaleaa, niin taitaa olla viisainta pysytellä siinä. :? Hmm, täytynee ehkä vielä silti harkita...
marko.markkanen
Member
Member

Viesti Kirjoittaja marko.markkanen »

kylpyankka kirjoitti:
marko.markkanen kirjoitti:Reilu vuosi sitten pesin tuota 300 kiloa eli 12 säkkiä.
8O Mihin sitä noin paljon meni?
http://www.kuvatehdas.fi/album/showimag ... id=1625804
tepy
Senior Member
Senior Member

8O 8O 8O Ja litroja on altaassa????
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”