Oskarien olosuhteista

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Oskarien olosuhteista

Viesti Kirjoittaja paul »

Nyt kun olen valmistautumassa uusien asukkien tuloon ja myynyt pois vanhempia, olen sisustanut vähitellen allasta uudelleen.

Olen laittanut vallisneriaa takalasin eteen ja tehnyt niiden eteen kivirivin (samoin kuin ulkona kukkapenkissä). Muuten altaaseen tulee muutama miekkakasvi ja paljon kantoja.

Ja nyt itse kysymys. Kuinka virtaavasta vedestä oskut tykkää? Eli laitanko suutinputken allasta- vai seinään päin?

En löytänyt asiasta mainintaa mistään.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
heto
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja heto »

Oskut tykkäävät uida virrassa, mutta toki varsinkin pohjalla pitää olla kohtia, joissa virtaus on heikompi. Oskut kun nukkuvat pohjalla köllien.

Meillä virtausputki on n. 10 - 15 cm pinnan alapuolella. Oskut menevät välillä ihan tarkoituksella uimaan pahimpaan virtaukseen, mutta yöksi haetaan paikka jossa voi nukkua rauhassa.
paul
Advanced Member
Advanced Member

heto kirjoitti:Oskut tykkäävät uida virrassa, mutta toki varsinkin pohjalla pitää olla kohtia, joissa virtaus on heikompi. Oskut kun nukkuvat pohjalla köllien.

Meillä virtausputki on n. 10 - 15 cm pinnan alapuolella. Oskut menevät välillä ihan tarkoituksella uimaan pahimpaan virtaukseen, mutta yöksi haetaan paikka jossa voi nukkua rauhassa.
Sittenhän tuo minun eilen (20.4) tekemä ratkaisu on hyvä :D .
Nyt on eheimin 2260 altaan päädyssä pituussuuntaisesti pinnan rajassa.
Eli suutinputken alle jää tyyni kohta ja noin puolessa välissä virta painuu pohjaan päin jolloin pohjaan tulee virtausta.

Keskellä on ilmastinkivi joka tuo virtausta myös. Toisessa päädyssä on sisäsuodatin (800l/h) jonka olen suuntanut keskelle päin.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Oskarien olosuhteista

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

paul kirjoitti:Olen laittanut vallisneriaa takalasin eteen ja tehnyt niiden eteen kivirivin (samoin kuin ulkona kukkapenkissä). Muuten altaaseen tulee muutama miekkakasvi ja paljon kantoja.
Raportoi uteliaille miten oskut ja kasvit käyvät yhteen... Tähän mennessä olen kuullut vain kasvittomista oskualtaista [;)]
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
paul
Advanced Member
Advanced Member

Adrianna kirjoitti:
paul kirjoitti:Olen laittanut vallisneriaa takalasin eteen ja tehnyt niiden eteen kivirivin (samoin kuin ulkona kukkapenkissä). Muuten altaaseen tulee muutama miekkakasvi ja paljon kantoja.
Raportoi uteliaille miten oskut ja kasvit käyvät yhteen... Tähän mennessä olen kuullut vain kasvittomista oskualtaista [;)]
Se onkin kokeilu. [;)] Sen takia nuo kivet on edessä että eivät tonkisi pohjasta.
Olen kyllä nähnyt oskari-altaan missä on kasveja. Ei paljoa, mutta sen verran, että tulee vihreyttä.
Aquados
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Aquados »

paul kirjoitti:Ja nyt itse kysymys. Kuinka virtaavasta vedestä oskut tykkää? Eli laitanko suutinputken allasta- vai seinään päin?
Siirsin jetpipea ihan vahingossa siten, että vesi tulee nyt alaspäin, eikä veden pinnan suuntaisesti. Oskut bongasivat muutoksen aikas äkkiä ja näyttävät kyllä pitävän virtauksessa olemisesta. Mutta kuten hetokin kirjoitti, yöpuulle kaverit painuvat rauhalliseen paikkaan.

Mulla on Oskari altaassa kasveina vallisneriaa, anubiasta, miekkakasveja. Kasvit ovat saanet olla rauhassa, mutta kun kaverukset tuosta kasvaa, niin toista voin sanoa :roll:
Niki
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Niki »

Meilläkin on oskualtaassa iso miekkalehti ja muita kasveja. Lisää uusia tuskin kannattaa paljoa yrittää istuttaa, mutta vanhoilla onkin jo hyvä juuristo pitämässä pohjassa, vaikka oskut kuinka välillä haluaisi repiä irti.
paul
Advanced Member
Advanced Member

Niki kirjoitti:Meilläkin on oskualtaassa iso miekkalehti ja muita kasveja. Lisää uusia tuskin kannattaa paljoa yrittää istuttaa, mutta vanhoilla onkin jo hyvä juuristo pitämässä pohjassa, vaikka oskut kuinka välillä haluaisi repiä irti.
Sen takia juuri ajattelin nyt istuttaa kun oskarit ovat pieniä niin kerkeävät juurtua.
Nani
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Nani »

Meillä Oskarit oli jo isoja (n.25cm) kun päätin vihdoin ottaa riskin ja heittää altaaseen ihka oikean kasvin. Aiemmin en ollut rohjennut niitä altaaseen laittaa kun kuulin että ne revitään välittömästi irti. Mutta hyvinhän (suhteellinen käsite) ne siellä voivat ja paikoillaan ovat toistaiseksi pysynyeet. Jos ummistaa silmänsä joiltakin melko repaleisilta lehdiltä niin altaan kasvit näyttävät alkavan jo peräti viihtyä (saattaa olla ennenminkin ripsimonnien tekosia kun anubiaista löytyy välillä melko geometrisiä leikkauskuvioita).
Altaasta löytyy melko kattava valikoima erilaisia anubiaita, jättivallisneriaa, tavallista vallisneriaa ja eri kokoisia miekkalehtiä (myös tosi pieniä).
Monnit joudun tosin lahjomaan päivittäin isohkolla kurkkupalalla jotta kasvit eivät joutuisi imuttelun kohteeksi... Kerran unohdin ostaa uuden kurkun loppuneen tilalle ja paniikissa viskasin altaaseen kourallisen kiehautettuja ja kuorittuja herneitä. Onneksi nämä korvikkeet kelpasivat... oli jo miekkakasvit pelottavan lähellä tuhoa. Kauhean määrän nämä kurkkua syövätkin...
Pohjahiekka saattaa tietyistä kohdin siirtyä yön / päivän aikana eri paikkaan, lämmitin vaeltelee silloin tällöin eri kohdissa allasta, mutta kasvit eivät ole Oskareille kelvanneet - edes revittäväksi. Kop, kop (koputtaa puuta).

-Nani-
Oskareita!
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Oskareita! »

Ei se kasvien juurtuminen aina auta, jos oskarit päättävät ottaa kasvit pois niin ne saavat kyllä varret katkeamaan jos oikein kovasti haluavat. Paksukin jättiläisvallisnerian lehti katkeaa kun tarpeeksi monta kertaa retuuttaa ja jättiläismiekkis ei kestänyt kuin hetken, siitä jäi vaan juuret jäljelle. Matalat kasvit eivät tunnu ärsyttävän otuksia niin pahasti mutta ne kärsivät kuitenkin jatkuvasta hiekan siirtämisestä, toisinaan ne kelluvat irrallaan ja joskus taas peittyvät hiekkakasaan.

Edellisellä sisäsuodattimella ne leikkivät (nyt on reunaan pultattu 2252 ollut paikallaan jo puolisen vuotta, sen ovat saaneet irti vasta pari kertaa) ja lasista lämmitintä en ole uskaltanut edes ajatella.

Ehkä nää mun kalat ovat pahimmanlaatuisia termiittejä? On ne kyllä jo isoja ja vahvojakin :P
samara
Senior Member
Senior Member
Paikkakunta: Jyväskylä(Vaajakosken vieressä) Las/Lohikosken akvarioseuran Perustaja/Presidentti ;)

Viesti Kirjoittaja samara »

mun kamulla oli osku altaassa 2xnormaali tiili(jossa reikiä) ja niistä se oli istuttanut kasvit ja hyvin ovat pysyneet paikoillaan...(kaikkia se ihminen keksiikin) :?

-M
paul
Advanced Member
Advanced Member

Nyt olen saamassa pitkiä valukiviä joiden halkaisia n.6cm.
Muotoilen ne laikalla ja taltalla luonnollisen näköiseksi.
Sitten laitan ne akvan takaseinälle jonoksi, niin että kiven ja lasin väliin jää 3-4cm rako johon istutan vallisneriaa.

Eli suojavalli oskareita varten. :mrgreen:

Huomenna (28.4) ne uudet asukkaat sitten tulee.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

paul kirjoitti:Huomenna (28.4) ne uudet asukkaat sitten tulee.
Onneksi olkoon :D
Saako oskuista sitten kuvia tänne? Ja raporttia miten osku-varma kasvimaa toimii? [;)]
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
paul
Advanced Member
Advanced Member

Adrianna kirjoitti:
paul kirjoitti:Huomenna (28.4) ne uudet asukkaat sitten tulee.
Onneksi olkoon :D
Saako oskuista sitten kuvia tänne? Ja raporttia miten osku-varma kasvimaa toimii? [;)]
Eiköhän tuo onnistu. Olen sen verran jo hehkuttanut niitä oskarieta, että eiköhän niistä tule aika monta kuvaa otettua. :mrgreen:

Ja enköhän jonkinlaisen raporttin tuosta "osku-varmasta" altaasta tee.
OT:pitäisköhän tuo nimi patentoida. :mrgreen:
paul
Advanced Member
Advanced Member

Sitten kalastosta kysymystä:

Nyt altaassa on:
4 oskaria
4 timanttitonkijaa
2 lehtikalaa (ovat kesään asti kunnes ystävieni remontti on ohi ja muuttavat heille)
1 punasilmäpleko
1 ruskosilmäpleko
1 tummaleväpleko (albiino)
2 okapyrstöplekoa
1 koruripsimonni
1 kuvioripsimonni

Eli oskareista jää 2-4 riippuen miten tulevat toimeen isompina.
Timanteilla sama juttu.
Lehtikalat selitin jo.
Plekoista jää ainakin ruskosilmä ja isopurje

Eli mitä muuta kannattaisi pitää vai kannattaako luopua lopuista?
Lähes kaikki on vielä pieniä.

allas on 725 litranen. Ehdotuksia
heto
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja heto »

Karmealta kalamäärältä vaikuttaa, kun vertaa meikäläisten lähes vastaavan kokoiseen altaaseen, jossa on 3 oskua ja yksi isopurjepleko. Seuraa nyt miten tulevat toimeen keskenään. Jotain joudut vähentämään melko varmasti. Sinulla on ilmeisesti aikamoiset suodatussysteemit? Pelkät oskut tuottavat jo skeidaa älyttömät määrät.
paul
Advanced Member
Advanced Member

heto kirjoitti:Karmealta kalamäärältä vaikuttaa, kun vertaa meikäläisten lähes vastaavan kokoiseen altaaseen, jossa on 3 oskua ja yksi isopurjepleko. Seuraa nyt miten tulevat toimeen keskenään. Jotain joudut vähentämään melko varmasti. Sinulla on ilmeisesti aikamoiset suodatussysteemit? Pelkät oskut tuottavat jo skeidaa älyttömät määrät.
Etkö lukenut viestiäni? Suurin osa on lähdössä. Kalat on lähes kaikki vielä pieniä ja plekot ovat vanhan kalaston jäämiä joista juuri kysyin mitä kannattaa jättää kun olen luopumassa suurimmasta osasta.

Nyt oli kysymys mitä jätän joten ole kiltti äläkä rupea taivastelemaan. Siitä taivastelusta ei ole mitään hyötyä.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Periaatteessa kaikki paitsi lehtikalat pärjäävät Oskujen seurassa, mutta itse en tuon kokoiseen altaaseen jättäisi uintitilaan kuin ne neljä oskua. Pohjalle sitten valainnaisesti kolmisen tyyppiä. Ripsareista kannattaa seurailla keksivätkö Oskut niiden "ripsiä" leluiksi... Oman tummaripsarin ne kyllä jättivät ihan rauhaan. Muttamutta. Siis vähemmän isoja fisuja, eipä muuta voi sanoa. Tuossa olisi kalaa kahteen tuon kokoiseen altaaseen.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
paul
Advanced Member
Advanced Member

-Alix- kirjoitti:Periaatteessa kaikki paitsi lehtikalat pärjäävät Oskujen seurassa, mutta itse en tuon kokoiseen altaaseen jättäisi uintitilaan kuin ne neljä oskua. Pohjalle sitten valainnaisesti kolmisen tyyppiä. Ripsareista kannattaa seurailla keksivätkö Oskut niiden "ripsiä" leluiksi... Oman tummaripsarin ne kyllä jättivät ihan rauhaan. Muttamutta. Siis vähemmän isoja fisuja, eipä muuta voi sanoa. Tuossa olisi kalaa kahteen tuon kokoiseen altaaseen.
Tiedän siellä olevan paljon ja suurinosa on lähdössä, mutta sen juuri haluaisin tietää ketkä olisi hyvä jättää.

Kuten olen jo sanonut niin n.4 jää pohjalle
paul
Advanced Member
Advanced Member

altaaseen olisi tarkoitus jäädä 8-12 kalaa. Eli 2/4 oskaria, 2/4 timanttitonkijaa ja 4 plekoa, sillä ilmeisesti noista ripsareista kannattaa luopua?

Altaassa ei ole todellakaan vielä tungosta, sillä oskarit on 5-7cm pitkiä ja timantit 3-5cm pitkiä.

Plekot ovat lähes kaikki myös nuoria jotka 4-8cm pitkiä

yksi vaihtoehto on:
Isopurjepleko
punasilmäpleko
ruskosilmäpleko
1-2 okapyrstöplekoa (ovat koko ajan toistensa seurassa joten en vielä viitsi erottaa niitä tai sitten myyn ne yhdessä)
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

paul kirjoitti:Altaassa ei ole todellakaan vielä tungosta, sillä oskarit on 5-7cm pitkiä ja timantit 3-5cm pitkiä.
En minä sitä tarkoittanutkaan, kalojen aikuiskokoa lähinnä ajattelin, ne kuitenkin kasvavat yllättävän nopeasti (olet varmaan itsekin jo huomannut). Vielä ei varmaan ole tungosta, mutta odotapa muutaman kuukauden verran [;)]
paul kirjoitti: yksi vaihtoehto on:
Isopurjepleko
punasilmäpleko
ruskosilmäpleko
1-2 okapyrstöplekoa (ovat koko ajan toistensa seurassa joten en vielä viitsi erottaa niitä tai sitten myyn ne yhdessä)
Kuulostaa erinomaiselta vaihtoehdolta. Noiden pohjaöttiäisten kanssa asia on enemmänkin miltä sinusta tuntuu, ei siinä ole sen oikeampaa tai väärempää ratkaisua. Max neljä tyyppiä jättäisin kuitenkin pohjalle ja neljä uintitilaan. Okapyrstöpleko jää varsin pieneksi, joten kait ne voisi laskea "yhdeksi isoksi" kunhan suurempia reviirikiistoja ei synny.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”