Hieno, 500l+ akvaario ja tekniikasta kysymyksiä

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Rise
Junior Member
Junior Member

Hieno, 500l+ akvaario ja tekniikasta kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Rise »

Tässä on suunnitteilla vähän kaikennäköistä ja siihen samaan nippuun kuuluu toisen ison akvaarion hommaaminen. Koska naiset on naisia, (ehkä ei pitäisi yleistää :mrgreen:) täytyy tämän toisenkin akvaarion olla "hieno", siten että sopii kalustukseen - ja uusi, jalustakaan ei saa olla alumiinihäkkyrä, ei vaikka sen pystyisi verhoamaan. :)

Onko 500+ litraisia hienoja akvaarioita, ei perinteisiä alumiinikehyksisiä? Pituutta saa olla mieluusti 150+ cm. Olen havainnut, että Akvastabililta löytyy todella upeita kokonaisuuksia. Jos Saksasta tilaa, niin hinta ei vielä täydellisesti tajuntaa räjäytä tuossa hieman reilu 500 litraisessa, ainakaan mitä Aquaristikshopista olen katsonut. Postikulut taitavat tosin olla aika hintavat ja kuinka kauan sellainen paketti sieltä Suomeen saapuu, takuuasiatkin mietityttävät? Tosin jos allas hajoaa, niin se hajoaa laakista, joten "ensivesien" jälkeen jos ei lävähdä niin varmaankin kestää.

Tekniikasta olen miettinyt, että mattosuodattimen kun laittaisi niin säästäisi aika lailla, vielä 2252 Eheimi vettä pyörittämään. Vähän epäselvää on, että kannattaako ja voiko mattosuodatinta laittaa koko taustan pituudelle tai sitten laittaa molempiin päätyihin yhdet? Päädyissä matto on aika ruman näköinen, kun maton reuna näkyy lietteineen ja näin se ei käy. Akvaario asennetaan olohuoneeseen. Toinen vaihtoehto on Eheim 2280. Hinta on hunajainen.

Vatvotaan kalastoa jokin muu kerta. Ainut varma asia on, että pohjalle tulee pyörimään L-007.
Kiitokset kaikille, jotka jaksoivat lukea ja antakaahan vinkkejä, kokemuksia ja ennen kaikkea ehdotuksia hienoista kokonaisuuksista, joihin kuuluvat allas ja jalusta samaan pakettiin. [;)]
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Katseleppa omaa mattosuodatiratkaisuani: http://aquahoito.info/suomi/tanganjika/ ... -matto.php
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
aquasol
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquasol »

Akvastabilin ja MP:n akvaariopaketteja saat Suomestakin suurinpiirtein samaan hintaan kuin Saksasta. Rahtikulut ovat aika suolaisia. Tietenkin jos satut Saksassa isolla autolla muuten liikkumaan, että saat itse tuotua mukanasi, saatat hiukan säästää. Kannattaa kilpailuttaa akvaariokauppiaita.

Mattosuodatin on edullinen ratkaisu ja siitä löytyy eipäs-juupaskeskusteluja haku-toiminnolla enemmän kun jaksat lukea [;)].

Kaapistolliseen jalustaan saa kätkettyä ulkosuodattimetkin kätevästi ja niitä saa Saksasta suhtedullisesti kunhan muistaa, että niiden takuu toimii vain Saksassa.
Rise
Junior Member
Junior Member

Onpas mielenkiintoinen ratkaisu Järvellä. Pidemmän aikaa on tehnyt mieleni mattosuodatinratkaisua, tuohan istuisi kuin nenä päähän. Eipähän mattoa tarvitsisi putsatakaan. Olen suhteellisen laiska räpeltämään ulkosuodattimien kanssa. [:I]

Enpä tiennytkään, että Suomen hinnat ovat MP:ssä ja Akvastabilissa niin lähellä Saksan hintoja. Ensi viikolla on asiaa Helsinkiin niin täytyykin kartoittaa hintatasoa.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Niinpä akvaarion suodatuksen olen "unohtanut" kokonaan. Akvaarioni tausta hoitaa sen omia aikojaan. Vesi on kristallinkirkasta, kuten Tanganjikajärvessäkin. [;)]
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Hara
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Hara »

Itse laittaisin koko taustan pituudelle maton josko se tuplana toimisi paremmin kuin päätymallinen...
kalenma
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja kalenma »

Kannattaa tarkistaa noissa akvastabileissa että kannen valot riittävät!!! Ne on jälkikäteen hankittuina melko rasvaisissa hinnoissa. Suomesta ostin oman tankkini ja tilpehöörit kun ei Saksasta tilaamalla olisi niin suurta etua saanut.
-markus-
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -markus- »

Itselläni on ollut matto takalasissa, sivuilla ja nyt on pisara. Seuraavaksi ajattelen tuota nurkkamallia akvaariooni. Pistän listat silikonilla reinoihin ja matto tulee kaaressa akvaarion nurkkaan. Olen ajatellut 3-4 millistä mattoa ja maton raekokoksi hienointa. Tuossa linkki:
http://www.aquahoito.info/suomi/tanganj ... karant.php

Kaikki jarven mattomallit ovat aivan mahtavia!!!

Jalustaksi olen tehnyt tuon:
Itse tein oman altaani jalustan puusta ja metallista. Vaikea selittää, mutta hienon näköinen ja helppo rakentaa ja hintakin kohtuullinen.
Tukeva ja hyvin kestävä. Metalli jaloissa on hienosäätö, jos lattia on vinossa.
Liimasin ja ruuvasin kestää keinuttelua ja 300lvl akvaariota.
Ranteen paksuiset kiiltävät metalli jalat. Yhdessä jalassa on 5 ruuville paikka, lisäksi laitoin vähäsen liimaa ruuvien paikoille. Päällyste on prässätystä puusta, jossa on kivirouheen värinen muovipäällystei. Very Happy Kasasin noin 10min koko komeuden. Liikkeen nimeä en muista, mutta jokin puuliike.
Leikkasivat mittojen mukaan halutun värisen prässätyn puun. Tukevat metallijalat löysin sattumalta ja nappasin mukaan. Hintakin oli kohtuullinen ja myyjä sanoi että kestää hyvin akvaarion painon. Se sama liike tekee myös mittojen mukaan akvaarioita. "puu/lasi liike" Hätäisesti kirjoitin tämän Very Happy
Lisään rakennus ohjeet sitten tuleville sivuilleni kesän alussa.
Ideana on että kulma pisaramatto ei ole tarpeeksi iso tarvittavalle baktreeri kannalle. Lisäksi parvekelaatikko hapettaa veden ja poistaa nitraattipiikit. Vuotoriskit ovat kyllä karmeat. :( onneksi laitoin ainakin 2 varas ulos tuloa. "Taisin eksyä aiheesta. :D"
Omat sivut rakennan kesän alussa.
Hyvin hoidettu akvaario on ilo silmälle.
http://koti.mbnet.fi/mark1987/
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Mikäli edullisesti haluat toimivaa kokonaisuutta niin se onnistuu myös paljolti itsekin rakentelemalla..
http://www.plecofanatics.com/gallery/da ... _pieni.jpg
Kuten tähän kuvassa olevaan 780L akvaariooni olen rakentanut itse tuon kaapiston (100€), valaisimen 328W+tunnelmavalot+kuuvalot (200€) Takaseinänä toimii Pangean RockyIII tausta, jonka taakse saan tulevaisuudessa lähes kaiken piiloon. (350€) Tuollaisen taustan taakse saa laitettua vaikka koko takaseinän kokoisen mattosuodattimen.. Pääasialliseksi suodattimeksi tulee 2*100L valutussuodattimet Eheim 1262 pumpulla (3400l/h) (~200€ kaikkinensa) Tuollainen kyseinen suodatinratkaisu riittäisi helposti vaikka 2000l akvaarioon, mikäli kyseessä olisi peruskaloja.. Minä "hieman" liioittelin, koska kalanikin liioittelevat suttaamisessa.. [ Kovin monella ei varmaan ole 200L massatilavuutta suodattimessaan.. :mrgreen: ] Plekoakvaariossa tuollainen on kyllä hyvä ja niitähän minulla käytännössä vain onkin.. :)

Täällä on kuvat akvaarioni eri valaistuksista: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=47427
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
Rise
Junior Member
Junior Member

-markus- kirjoitti:Itselläni on ollut matto takalasissa, sivuilla ja nyt on pisara. Seuraavaksi ajattelen tuota nurkkamallia akvaariooni. Pistän listat silikonilla reinoihin ja matto tulee kaaressa akvaarion nurkkaan. Olen ajatellut 3-4 millistä mattoa ja maton raekokoksi hienointa.
Tuommoinen kulmamatto on myös mukava, mutta on alkanut selkiytymään, että laitan koko taustan pituudelle maton, johon laitan jaavansammalta/saniaista/anubiasta kasvamaan. Kun kasvit alkavat leviämään, niin ei paljon matosta näy, samalla olen saanut komean taustan akvaarioon. :)

Tämä projekti on muuten sellainen, jossa tähtäin on vuoden loppuun mennessä. Tämä projekti voi myös venähtää, mikä on projekteilla usein tapana, kunhan ei tule ikuisuusprojektia.. Tapani on yleensä hutkia ja vasta sitten tutkia, nyt on tarkoitus tehdä kerrankin hötkyilemättä ja rauhassa. 8-)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”