Pusukala

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Pusukala

Viesti Kirjoittaja doriani »

Tästä kalasta olen saanut senverran ristiriitaista informaatiota että kaipaisin selvennystä.

Ole lukenut että altaassa saisi olla suht rauhallinen kalasto. Minulla on tiikeribarbeja, sopiiko näiden vilkkaiden kalojen kanssa samaan altaaseen? Altaan koko 550-litraa. Kuinka monen yksilön porukassa kannattaa pitää, vai ihan yksin? Vesiarvovaatimukset, allasvaatimukset?
SonjaSelena
Member
Member

Viesti Kirjoittaja SonjaSelena »

Meillä ainakin kotiutu älyttömän hyvin tiikereitten kanssa, itseasiassa lyöttäyty porukkaan ja alkoi häseltämään itsekin. Suloinen tiikeripusu. :mrgreen:
-markus-
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -markus- »

Itselläni on tiikeribarbeja ja voin sanoa että harvoin nyppivät toisia kaloja. :)
Lyhyesti lainattuna 1 linkistä:
Paras yhdistelmä on 1 koiras + 2–3 naarasta, mutta kalaa voi hyvin pitää yksinkin.
Kannattaa kokeilla aluksi 1 pusukalalla, että toimisiko.
Jos ei toimi niin yrittää palauttaa tai myydä eteempäin.
Olen kyllä varma että sopua syntyy.
"Luulempa että koiraat ovat pikkusen enemmän ärhäkkäämpiä, kuin naaraat, varsinkin kutuaikana."
550-litrassa pääsee tarpeen tullen piiloon tiikeribarbeilta, kunhan on kasvillisuuta. :D

Tuolla on lisätietoa pusukalasta:
http://www.faunatar.fi/fin/index.php?cmd=197
http://lisa.aqua-web.org/03kalat.html
http://www.varusteleka.fi/laura/kalat.php?nayta=29
Hyvin hoidettu akvaario on ilo silmälle.
http://koti.mbnet.fi/mark1987/
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doriani »

Hienoa että tällainen yhdistelmä on mahdollinen, alkaa pikkuhiljaa kalastovalinnat saamaan jonkun ratkaisun :D
Mambo
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Mambo »

-markus- kirjoitti: Lyhyesti lainattuna 1 linkistä:
Paras yhdistelmä on 1 koiras + 2–3 naarasta, mutta kalaa voi hyvin pitää yksinkin.
Kannattaa kokeilla aluksi 1 pusukalalla, että toimisiko.
Jos ei toimi niin yrittää palauttaa tai myydä eteempäin.
Olen kyllä varma että sopua syntyy.
"Luulempa että koiraat ovat pikkusen enemmän ärhäkkäämpiä, kuin naaraat, varsinkin kutuaikana."
Tässä olen hyvinkin eri mieltä. Olen kuullut eniten huonoja kokemukasia yksin olevista pusukaloista. Liian pieneen akvaarioon ei kannata ottaa pusua ollenaan. Tarpeeksi isoon (noin 500l ylöspäin) voi ottaa ryhmän jossa vähintään 3 pusua, mutta korkeintaan 1 pusu/ 100litraa. Itselläni on tällä hetkellä 8 pusukalaa 990l, ja ovat paljon esillä ja kasvavat hyvin. Kaksi sinne voisi mielestäni vielä laittaa, litroja kuin on melkein 1000, mutta se on ehdoton maksimi.
Jos joku osaa erottaa naaraat ja koiraat varmasti, niin tietenkin on hyvä yrittää ottaa enemmän naaraita, mutta pelkäänpä että se voi olla vaikeaa. Tärkeintä on että on riittävästi tilaa ja suojapaikkoja, jos joku haluaa aikaa yksikseen välillä. Meillä pusut kuitenkin liikkuvat yhdessä melkein aina, vaikka mahdollisuuksia olisi olla erilläänkin.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Minulla on yksi naaras ja kaksi koirasta ja naaras on lauman ehdoton pomo. En siis suhtaudu ihan ilman epäilyksiä neuvoon että naaraita tulisi olla enemmän kuin koiraita.
Liiu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Liiu »

Kuinka nopeasti pusut kasvavat? Tilanteeni on nimittäin se, että kesän ajaksi joudun vaihtamaan 120L akvaan, ja syksyllä muuton yhteydessä saan taas ison akvaarion pystyyn. Mieli tekisi nyt jo hankkia pieniä pusukalavauvoja kesän ajaksi kasvamaan 3-4kpl. Elokuussa ne siirtyisi sitten uuteen isoon akvaarioon, joka tulee olemaan n. 500-650L. (Tai jos en saa myytyä nykyistä 450L akvaa, niin siihen sitten). Pointti on siis, että kasvavatko ne nopeasti niistä kolmen sentin sinteistä isommaksi, vai mahtuisivatko 3-4 kuukautta pieneen altaaseen kahden monnin seuraksi?
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Periaatteessa kyllä mahtuisivat, mutta en suosittelisi ostamaan alunperinkään mitään 3 cm:n rääpäleitä vaan sellaisia yli 7 cm:n poikasia joita kyllä näkyy tulevan nykyään maahan jonkin verran.

Edit: Olipa tainnut joku häiriötekijä olla toimistolla viestiä kirjoittaessa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”