Onko kukaan tehnyt itse jalustaa?
Valvoja: Moderaattorit
Onko kukaan tehnyt itse jalustaa?
Nimenomaan puusta. Olisiko jotain vinkkejä? 
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... t=#3568835
Tuolta löytyy ainakin tuollainen ohje. Vaikka levyähän tuossa on käytetty mutta ainahan sitä voi soveltaa ja ajatella sitä levyä lankkuina.
Tuolta löytyy ainakin tuollainen ohje. Vaikka levyähän tuossa on käytetty mutta ainahan sitä voi soveltaa ja ajatella sitä levyä lankkuina.
Itse tein oman altaani jalustan puusta ja metallista. Vaikea selittää, mutta hienon näköinen ja helppo rakentaa ja hintakin kohtuullinen.
Tukeva ja hyvin kestävä. Metalli jaloissa on hienosäätö, jos lattia on vinossa.
Liimasin ja ruuvasin kestää keinuttelua ja 300lvl akvaariota.
Ranteen paksuiset kiiltävät metalli jalat. Yhdessä jalassa on 5 ruuville paikka, lisäksi laitoin vähäsen liimaa ruuvien paikoille. Päällyste on prässätystä puusta, jossa on kivirouheen värinen muovipäällystei.
Kasasin noin 10min koko komeuden. Liikkeen nimeä en muista, mutta jokin puuliike.
Leikkasivat mittojen mukaan halutun värisen prässätyn puun. Tukevat metallijalat löysin sattumalta ja nappasin mukaan. Hintakin oli kohtuullinen ja myyjä sanoi että kestää hyvin akvaarion painon. Se sama liike tekee myös mittojen mukaan akvaarioita. "puu/lasi liike" Hätäisesti kirjoitin tämän
Lisään rakennus ohjeet sitten tuleville sivuilleni kesän alussa.
Tukeva ja hyvin kestävä. Metalli jaloissa on hienosäätö, jos lattia on vinossa.
Liimasin ja ruuvasin kestää keinuttelua ja 300lvl akvaariota.
Ranteen paksuiset kiiltävät metalli jalat. Yhdessä jalassa on 5 ruuville paikka, lisäksi laitoin vähäsen liimaa ruuvien paikoille. Päällyste on prässätystä puusta, jossa on kivirouheen värinen muovipäällystei.
Leikkasivat mittojen mukaan halutun värisen prässätyn puun. Tukevat metallijalat löysin sattumalta ja nappasin mukaan. Hintakin oli kohtuullinen ja myyjä sanoi että kestää hyvin akvaarion painon. Se sama liike tekee myös mittojen mukaan akvaarioita. "puu/lasi liike" Hätäisesti kirjoitin tämän
Lisään rakennus ohjeet sitten tuleville sivuilleni kesän alussa.
Hyvin hoidettu akvaario on ilo silmälle.
http://koti.mbnet.fi/mark1987/
http://koti.mbnet.fi/mark1987/
Minä "nikkaroin" lecaharkoista ja liimapuusta.
Kaksi altaan pohjan kokoista 40mm liimapuulevyä ja kuusi lecaharkkoa liimattu toisiinsa sikaliimalla: Alimpiin harkkoihin huopapalat, jottei upea lattia mee pilalle... Nämä harkot liimalla alempaan puulevyyn. Sitten kaksi harkkoa päällekäin ja ylin puulevy, toki liimaa väleihin. Solumuovi ja allas päälle. 
"Annetaan sille kalalle nimeksi Osku, kun sinä niistä tykkäät äiti... " (avainten nimi tällä hetkellä)
-
pleko_88
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
http://www.plecofanatics.com/gallery/da ... _pieni.jpg
Tuossa kuvassa olevaan altaaseeni rakensin 16mm melamiinilevystä kaapiston itse. Kaapistosta piti tulla alunperin 5-ovinen, mutta jätin keskimmäisen oven laittamatta ja laitan siihen vielä hyllyt. Ruuveja meni 200x65x70 kaapistoon vähän yli 100kpl..
Hintaa tuli levyille vähän vajaa 100euroa ja siihen päälle ruuvit, saranat ja ovenkahvat, niin kokonaansa kaappi tuli kustantamaan sellaiset 100-120€.
Ps. Kyseisessä kuvassa oleva valaisin on myös rakennettu itse, 328W + iltavalot + kuuvalot.. Ja hintaa kertyi parisataa egee.
Tuossa kuvassa olevaan altaaseeni rakensin 16mm melamiinilevystä kaapiston itse. Kaapistosta piti tulla alunperin 5-ovinen, mutta jätin keskimmäisen oven laittamatta ja laitan siihen vielä hyllyt. Ruuveja meni 200x65x70 kaapistoon vähän yli 100kpl..
Hintaa tuli levyille vähän vajaa 100euroa ja siihen päälle ruuvit, saranat ja ovenkahvat, niin kokonaansa kaappi tuli kustantamaan sellaiset 100-120€.
Ps. Kyseisessä kuvassa oleva valaisin on myös rakennettu itse, 328W + iltavalot + kuuvalot.. Ja hintaa kertyi parisataa egee.
Meillä isäntä rakensi seuraavanlaisen patentin (en ole asiantuntija, joten mitat ym. ei tarkkoja):
- Jalustan päälinen n. 3 cm paksua vaneria (tällaista sattui valmiiksi löytymään; Tampereella ainakin Palavanerissa (muistaakseni) leikkaavat halutun kokoisia paloja)
- 6 kpl jalkoja ehkä noin 5 cm * 5 cm vahvuisesta puutavarasta, kiinitetty vaneriin kulmaraudoilla
- alareunassa jalkojen ympäri kiertää poikittaistuet ehkä noin 7 cm * 1 cm laudasta (jalat eivät pääse leviämään ulospäin)
- takareunassa vielä vinotuki, joka estää jalustaa nuljumasta sivusuunnassa
- koko "komeus" on verhoiltu paneelilla, josta myös ovet
Tämä siis kestoltaan roimasti ylimitoitettu (pohjalevy taitaa olla peräisin junan tavaravaunun pohjasta, jossa sentään ajellaan trukilla...) ja kahden koiran törmäilyt kestävä jalusta 240 litran altaalle! Altaan ja jalustan välissä on vielä styroksi tasaamassa mahd. epätasaisuuksia. Jalustan hyvänä puolena on, että työkaluiksi riittää saha + ruuvinväännin ja verhoilu onnistuu oman maun mukaan. Miekkoselle tavanomaiseen tyyliin kaikki on siis tehty "niin että varmasti kestää"...![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
- Jalustan päälinen n. 3 cm paksua vaneria (tällaista sattui valmiiksi löytymään; Tampereella ainakin Palavanerissa (muistaakseni) leikkaavat halutun kokoisia paloja)
- 6 kpl jalkoja ehkä noin 5 cm * 5 cm vahvuisesta puutavarasta, kiinitetty vaneriin kulmaraudoilla
- alareunassa jalkojen ympäri kiertää poikittaistuet ehkä noin 7 cm * 1 cm laudasta (jalat eivät pääse leviämään ulospäin)
- takareunassa vielä vinotuki, joka estää jalustaa nuljumasta sivusuunnassa
- koko "komeus" on verhoiltu paneelilla, josta myös ovet
Tämä siis kestoltaan roimasti ylimitoitettu (pohjalevy taitaa olla peräisin junan tavaravaunun pohjasta, jossa sentään ajellaan trukilla...) ja kahden koiran törmäilyt kestävä jalusta 240 litran altaalle! Altaan ja jalustan välissä on vielä styroksi tasaamassa mahd. epätasaisuuksia. Jalustan hyvänä puolena on, että työkaluiksi riittää saha + ruuvinväännin ja verhoilu onnistuu oman maun mukaan. Miekkoselle tavanomaiseen tyyliin kaikki on siis tehty "niin että varmasti kestää"...
Kiitos hyvistä vinkeistä! Mua ei oikein kovasti kiinnosta enää alumiininen kun olen nähnyt noita "oikeasta" puusta tehtyjä komistuksia...
Mutta osaako joku vielä neuvoa, onko olemassa joku firma, joka tekee noita jalustoja? Jos nimittäin en saa miekkosta tekemään sitä, niin en taida ite tohtia koettaa hommaa...
Voisin kysyä saisiko sieltä "tekijältä" akvakauppaa edullisemmin.
-
RPekka
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
Onko vika siis jalustassa vai uskon puutteessa, nimim. 440-litrainen itse tehdyllä lastulevyjalustalla ja 189-litrainen Sotkan Rosso-hyllyn päällä.Mirde kirjoitti:Mun altaan mukana tuli lastulevyjalusta, jota en kelpuuta; en luota siihen.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
Onko vika siis jalustassa vai uskon puutteessa, nimim. 440-litrainen itse tehdyllä lastulevyjalustalla ja 189-litrainen Sotkan Rosso-hyllyn päällä.
No sekä että. Se on kulahtanut reunoilta imurin iskuissa; ei ole nätti. Siitä puuttuu kaapit; ne tarvitisisin ehdottomasti ja ennen kaikkea mä en voi uskoa, että se kestää... Painoa tulisi niin paljon päälle. Kai niitäkin on eri mallisia ja suunniteltu kestämään, mutta tuon lujuuteen en usko. Tosin mä olen huono veikkaamaan; lotossa en saa ikinä täyspottia!