Noin vuosi sitten kerroin tälle eräälle jenkkiläiselle palloharrastajalle neilikkaöljystä kalojen nukutuksessa ja lopetuksessa, kun tämä kätevä aine oli tämän foorumin kautta tullut tietoisuuteeni. Eivät olleet gurut siellä uskoa minua, vaan nytpä valistavat kaikkea kansaa sen käytössä.
Tässä nettiversio artikkelista joka on ymmärtääkseni ilmestymässä seuraavaan Today's Fishkeeper:iin.
Hampaidenleikkuu
Minua harmittaa tuossa artikkelissa se, että kirjoittaja neuvoo käytettäväksi tosi vahvaa annosta, kalan pitäisi olla aivan unessa jo minuutissa. Tietysti on kalallekin hyväksi, jos operaatio menee nopesti ohi ja kalalle siten koituu vain vähän stressiä, mutta liian vahva annos mitä tahansa on aina riski, jota kaikki harrastajat eivät välttämättä tiedosta jutun lukiessaan. Erityisesti olisi mielestäni varottava liikaa neilikkaöljyn annostelua pienten poikasten ollessa kyseessä (suurin osa kimalaisista on poikasia, osa todella pieniä), sairaita/ heikentyneitä kaloja nukutettaessa sekä kääpiöpallokalaa nukutettaessa, jos joku sen hampaisiin uskaltaa yrittää kajota. Tietenkin ravinnon puutteesta heikentyneen kalan kohdalla tilanne on sellainen, että riski on otettava, mutta nimenomaan silloin lisäilisin neilikkaöljyä hitaasti kunnes sitä on riittävästi ja kala on nukutettu.
Kuten kuvista näkyy, leikkaaja pitelee kalaa haavi kalan ja kätensä välissä, mikä on mielestäni tyhmää. Kalan iho on hyvin herkkä, ja sen huomaa helposti kuinka ihoon jää vaaleita laikkuja käsittelystä. Haavin pinta vahingoittaa kalaa turhaan, kun se kuitenkin läpäisee ihmisen käsissä olevia rasvoja. Kirjoittaja sanoo haavin suojaavan kalaa rasvoilta.
Itse käytän kumihanskoja, sellaisia juuri sopivan kokoisia ja paksuja, ei mitään kelmumaisia pusseja mitä esim. hiusväripakkauksissa tulee mukana.
Myös leikkuuvälineestä voi olla montaa mieltä...