Syrjitty tiikeribarbi
Valvoja: Moderaattorit
-
- Member
Syrjitty tiikeribarbi
Olemme nyt tässä ihmetelleet parven touhuja jonkin aikaa, kymmenen kalan parvessa on yksi, jolla on jatkuvasti nyrhitty evä, kaikkien muitten evät ovat ihan kunnossa. Tämä sama yksi on monesti tavattu myös nyhjöttämässä yksin nurkassa, muitten parveillessa aivan toisessa päässä akvaariota. Nyt, mitä olen seuraillut, näyttäisi, että yksi ja sama kala ((pomo?)) tuntuu olevan se, joka tätä nyrsittyeväistä ahdistelee.
Miksi vain tämä yksi on valittu uhriksi? Pitäisikö se ottaa parvesta pois?
Miksi vain tämä yksi on valittu uhriksi? Pitäisikö se ottaa parvesta pois?
Kuulostaa tutulle touhulle. Meillä kans tiikeribarbit ottavat jonkun ketä syrjivät ja näykkivät. Nyt näykittyjä löytyy 5-6 kappaletta. Syrjityt kuitenkin menevät parven mukana ja syövät hyvin, niin emme ole eristäneet niitä. Osa tikruista on parantunut ihan hyvin, muistaakseni yksi tikru on jouduttu lopettamaan, kun evä ei parantunut vaan paheni niin ettei kala pystynyt enää uimaan kunnolla.
Elämää eivät ole ne päivät, jotka ovat menneet vaan ne, jotka ovat jääneet mieleen.
Miten pahasti teillä on näitä syrjittyjä nyrhitty? Viikonlopun aikana oli meillä nyrhitty vatsanpohjasta sekä evät että ihan itse vatsan pintaa!! Mutta ei pysrtöä tai rinta-/selkäevää. Miten mun kannattaa toimia? Tämä nyrhijä on sama kiihkoinen uros, joka ei jätä naaraita rauhaan... Ja tätä jatkunut nyt vajaan viikon. Naarasparat eivät edes syömään pääse, kun ukko jahtaa ja siis napsii vatsaa!! ![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
juu : )
minulla on kanssa pieni parvi tikruja ja ostin siihen myös yhden väri -muunnoksen ja kaikki sanoivat että sitä syrjitää että tiikeribarbit ovat kovia erottelemaan erilaisia porukasta : ( Oliko ehkä kalanne jotenki pienempi tai oudon värinen ? minulla kaikki ovat olleet kyllä ihan sovussa mutta voihan aina jotain ilmetä
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
muumi <3
-
- Member
-
- Advanced Member
Mikähän mahtaa olla määrältään kunnollinen parvi?ParratonMonni kirjoitti:Parvikala käyttäytyy aina paremmin kunnollisessa parvessa...
Meillä niitä tiikeribarbeja oli reilu 35 ja tilaa niillä uiskennella 440 l (ei muita varsinaisia kaloja) ja silti näykkivät toisiaan. Aluksi ei meilläkään mitään ongelmia ollut, mutta sukukypsään ikään tullessa alkoi näykkimiset. Meillä se näkyi selvästi, että koiraat näykkivät toisiaan ja isoimmalta naaraalta oli kutemisen tiimellyksessä rintaevä revitty irti.
Nyt näykkiminen on ohi, sillä kalat muuttivat meiltä uusien kavereiden joukkoon vielä isompaan altaaseen.
Elämää eivät ole ne päivät, jotka ovat menneet vaan ne, jotka ovat jääneet mieleen.
-
- Advanced Member
Jaahas, no tässä täytyy myöntää, että kokemusta on vain tetroista. Niissä ainakin huomaa ihan selvän käytöseron, kun parven koko on reilusti päälle kymmenen.
Taitavat nuo tiikeribarbit olla erityisen hankalia kaloja, jos eivät noinkaan suuressa (yli 35 yksilöä) ala käyttäytyä kunnolla. Näykkivätkö ne muitakin kaloja vai toisiaan vain?
Minulla oli joskus kauan sitten lehtikaloja, ja sinne otin armosta muutaman (viitisen kappaletta) tiikeribarbeja, ja ne olivat aivan mahdottomia repimään noita lehtikaloja.
Taitavat nuo tiikeribarbit olla erityisen hankalia kaloja, jos eivät noinkaan suuressa (yli 35 yksilöä) ala käyttäytyä kunnolla. Näykkivätkö ne muitakin kaloja vai toisiaan vain?
Minulla oli joskus kauan sitten lehtikaloja, ja sinne otin armosta muutaman (viitisen kappaletta) tiikeribarbeja, ja ne olivat aivan mahdottomia repimään noita lehtikaloja.
Meillä muutaman monnisen evää on näykitty, muita kaloja meillä ei ollutkaan partiksen ja purjeplekon lisäksi. Monniset oppi nopeasti liikkumaan vasta valojen sammuttua. Nyt kun tiikeribarbit ovat lähteneet, on ilo seurata monnisten touhuja myös päivällä.ParratonMonni kirjoitti:Näykkivätkö ne muitakin kaloja vai toisiaan vain?
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Kalat siis nyt meillä 550-litraisessa altaassa. Tiikeribarbeja on nyt reilut 40 päätä ja ainakaan vielä ei meillä ole mitään yksittäistä kalaa nypitty - taitaa koko porukka saada tasaisesti osansa selkäsaunoista - varma tapa saada taistelut loppumaan hetkellisesti on antaa ruokaaMarjaR kirjoitti:Nyt näykkiminen on ohi, sillä kalat muuttivat meiltä uusien kavereiden joukkoon vielä isompaan altaaseen.