Kokemuksia akvasta silloin ennen ja nyt
Valvoja: Moderaattorit
Kokemuksia akvasta silloin ennen ja nyt
Eli, 80-luvulla minulla oli tuollainen 60L akvaario ja nyt kun aloitin tämän harrastusken uudelleen niin hämmästyin sitä miten vaatimukset ovat muuttuneet kalojen tilavaatimuksien suhteen.
Tuolloin minulla oli lehtikalapariskunta ja kutivat usein akvaarion nurkkaan, noin puolenvälin paikkeille lasiin,kasvit eivät kelvanneet,vaikka niitäkin akvassa oli.Valitettavasti kutu joutui aina muiden kalojen suihin. Eiväthän ne kutisi, jos eivät viihtyisi, vai?
Minulla oli myös jossain vaiheessa sini- ja helmirihmakaloja ja hyvin tulivat toimeen keskenään.
Tyttäreni kertoi, että hänen kaverillaan on tiikerinuoliaisia akvassa, joka on tilavuudeltaan jotain 100L-200L väliltä ja oli huomauttanut, että eikös nuo tarvitisi isomman altaan, kun kasvavat niin isoiksi.Sanoivat, että ovat olleet heillä jo 3 vuotta, eivätkä ole kasvaneet juuri ollenkaan koko aikana. Nyt ovat tuollaisia alle 10cm.Siis jäävätkö ne pienemmiksi pienemmässä altaassa?
Ja nyt sitten näihin Leväbarbeihin (uskaltaako tätä sanoakaan) itselläni tuli akvan mukana 3 kpl (200L, ja pituutta on 100cm) ja en ole huomannut mitään seiniin törmäilyä.Kisailevat keskenään ja saattavat ottaa nopeita pyrähdyksiä altaassa mutta aina ennen päätyä tehdään sulava ja salamannopea käännös.Ja koko ajan touhuavat putsaustouhuissa.Yöaikaan köllötellään kasvien lehdillä.
Itse en ole tällä palstalla kysellyt kalastostani, koska luultavasti saisin kuraa niskaani. Kalat akvaani olen ottanut netin avulla.Tutkinut lämpötiloja ja PH arvoja, että mitkä sopisivat yhteen.En tietenkään ota mitään isoiksi kasvavia kaloja. En ole vain tahtonut löytää sellaista sivua, jossa kerrottaisiin missä korkeudessa kala viihtyy akvassa.Pinta- keski- vai pohjaosassa.
Eli tällaisia tuli tässä mieleeni.
Tuolloin minulla oli lehtikalapariskunta ja kutivat usein akvaarion nurkkaan, noin puolenvälin paikkeille lasiin,kasvit eivät kelvanneet,vaikka niitäkin akvassa oli.Valitettavasti kutu joutui aina muiden kalojen suihin. Eiväthän ne kutisi, jos eivät viihtyisi, vai?
Minulla oli myös jossain vaiheessa sini- ja helmirihmakaloja ja hyvin tulivat toimeen keskenään.
Tyttäreni kertoi, että hänen kaverillaan on tiikerinuoliaisia akvassa, joka on tilavuudeltaan jotain 100L-200L väliltä ja oli huomauttanut, että eikös nuo tarvitisi isomman altaan, kun kasvavat niin isoiksi.Sanoivat, että ovat olleet heillä jo 3 vuotta, eivätkä ole kasvaneet juuri ollenkaan koko aikana. Nyt ovat tuollaisia alle 10cm.Siis jäävätkö ne pienemmiksi pienemmässä altaassa?
Ja nyt sitten näihin Leväbarbeihin (uskaltaako tätä sanoakaan) itselläni tuli akvan mukana 3 kpl (200L, ja pituutta on 100cm) ja en ole huomannut mitään seiniin törmäilyä.Kisailevat keskenään ja saattavat ottaa nopeita pyrähdyksiä altaassa mutta aina ennen päätyä tehdään sulava ja salamannopea käännös.Ja koko ajan touhuavat putsaustouhuissa.Yöaikaan köllötellään kasvien lehdillä.
Itse en ole tällä palstalla kysellyt kalastostani, koska luultavasti saisin kuraa niskaani. Kalat akvaani olen ottanut netin avulla.Tutkinut lämpötiloja ja PH arvoja, että mitkä sopisivat yhteen.En tietenkään ota mitään isoiksi kasvavia kaloja. En ole vain tahtonut löytää sellaista sivua, jossa kerrottaisiin missä korkeudessa kala viihtyy akvassa.Pinta- keski- vai pohjaosassa.
-
Adrianna
- Elite Member

- Akvaarioseurat: LAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Re: Kokemuksia akvasta silloin ennen ja nyt.
Voi epäloogisuus. Edellämainitsemasi lehtikalat sekä leväbarbit ovat suuria kaloja molemmat.Sippe1 kirjoitti:Itse en ole tällä palstalla kysellyt kalastostani, koska luultavasti saisin kuraa niskaani. Kalat akvaani olen ottanut netin avulla.Tutkinut lämpötiloja ja PH arvoja, että mitkä sopisivat yhteen.En tietenkään ota mitään isoiksi kasvavia kaloja. En ole vain tahtonut löytää sellaista sivua, jossa kerrottaisiin missä korkeudessa kala viihtyy akvassa.Pinta- keski- vai pohjaosassa.
Lehtikaloja ei alle 50cm korkeisiin ja leväbarbeja ei alle 150cm pitkiin altaisiin.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
-
ParratonMonni
- Advanced Member

Kalan suusta voi päätellä jo aika paljon: jos suu on ylöspäin, on kyseessä pinnalta syövä kala, jos suu on keskellä, on ruoka vedessä lilluvaa ja jos suu on pään alla, on kyseessä kala, joka hakee ravintonsa pohjalta ja tasoista. Noin reippaasti yksinkertaistettunaSippe1 kirjoitti: En ole vain tahtonut löytää sellaista sivua, jossa kerrottaisiin missä korkeudessa kala viihtyy akvassa.Pinta- keski- vai pohjaosassa.
Amerikkalaislähtöisissä teoksissa tuo kalan elinpaikka on yleensä mainittu. Olen huomannut, että vaikka esim.lämpötila-, pH ja kovuusvaatimukset vaatimukset puuttuvat, kalan oleskelusyvyys löytyy...
-
pleko_88
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
Aina tulee ristiriitaisia käsityksiä kun on 2erilaista ihmistä vastakkain mielipiteillään..
Toinen pitää akvaariota, koska sinne saa hienon ison kalan ja se on sisustuselementtinä kaunis.
Toinen taas haluaa akvaarion, koska on kiinnostunut kaloista, niiden elinolosuhteista ja koko biotoobista missä kalat asuvat luonnossa. Tai sitten on muuten vain hyvin eläinrakas ihminen ja sattuu pitämään paljon kaloista. Täällä AW:seen kuuluvat aktiivi-harrastajat ovat poikkeuksetta juuri tälläisiä ihmisiä.![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Toinen pitää akvaariota, koska sinne saa hienon ison kalan ja se on sisustuselementtinä kaunis.
Toinen taas haluaa akvaarion, koska on kiinnostunut kaloista, niiden elinolosuhteista ja koko biotoobista missä kalat asuvat luonnossa. Tai sitten on muuten vain hyvin eläinrakas ihminen ja sattuu pitämään paljon kaloista. Täällä AW:seen kuuluvat aktiivi-harrastajat ovat poikkeuksetta juuri tälläisiä ihmisiä.
Itse olen välillä hieman ihmetellyt noita ehdottomia pituusvaatimuksia, kun osaahan kala tosissaan kääntyä kun seinä on tulossa vastaan. Vai onko kokemukset tästä kalasta tosiaan sellaisia, että jatkuvasti rytisee lasit jos akvaarion pituudesta napsaistaan 20cm pois?Adrianna kirjoitti:leväbarbeja ei alle 150cm pitkiin altaisiin.
-
Adrianna
- Elite Member

- Akvaarioseurat: LAS
- Viesti:
Ei ainakaan henkilökohtaisesti minulla. Kannattaako sitä silti kokeilla? Miksi kala pitäisi aina laittaa minimiolosuhteisiin, eli mahdollisimman pieneen parveen (jos kyseessä parvikala) ja mahdollisimman pieneen altaaseen?Rise kirjoitti:Vai onko kokemukset tästä kalasta tosiaan sellaisia, että jatkuvasti rytisee lasit jos akvaarion pituudesta napsaistaan 20cm pois?
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
-
doriani
- Advanced Member

- Viesti:
Itse olen ottanut kaikenkaikkiaan sen kannan kalojen kanssa että en laita mitään lajia siihen minimilitramäärään- tai pituuteen. Jos jonkun kalan minimilitramäärä on vaikka 100-litraa, en sitä niin pieneen purkkiin laita vaan käytän omaa järkeä, laitan isompaan altaaseen (vaikka 150-litraa tai 200-litraa) ja parveakin saa kasvatettua muutamalla yksilöllä.
Mielenkiintoista sinänsä lukea ihmisten kokemuksia siitä että mikä kala tulee toimeen missäkin olosuhteissa ja nimenomaan kun kyse on niistä nimimiarvoista tai jopa niiden alle. Luulen että he, jota väittävät, että leväbarbi viihtyy esim. 100 senttiä pitkässä altaassa, eivät ole nähneet täysikasvuista leväbarbia 200 cm pitkässä altaassa - voi mieli muuttua kun todellisuudessa näkee että miten ne vauhdilla menee. Okei, osaahan ne kääntyä kun seinä tulee vastaan MUTTA onko siinä sitten järkeä että parilla pyrstön heilautuksella ollaankin jo niin pitkällä että täytyy kääntyä täyskäännös?
Itselläni on altaissa suht pieniä kaloja verrattuna siihen, mitä altaisiini mahtuisi noiden minimilitrojen ja pituuksien perusteella. Onhan se kiva katsella että kuinka tiikeribarbit ja leväbarbit uiskentelevat 220 cm pitässä, 550-litraisessa altaassa ja tilaa on. Tai kuinka 240-litraisessa kasvaa platytkin yllättävän isoiksi möhkäleiksi ja miljoonakalatkin todellakin liikkuvat ja uivat innolla vastavirtaan suodattimen puhallukseen. Tai kun lehtikaloilla on tilaa 360-litraa ja korkeutta 60 cm, koko keski- ja ylävesi on kokonaan niille pyhitetty, pohjalla ainoastaan monnisia, partis ja purjesamppareita.
Niih, meillä ei ängetä kaloja minimilitroihin, -korkeuksiin tai -pituuksiin vaan tilaa saa olla reilusti jolloin myös parvikokoa voi kasvattaa huomattavasti ja kaloilla on luonnollisemmat olot, sikäli kun akvaarion saa luonnolliseksi.
Mielenkiintoista sinänsä lukea ihmisten kokemuksia siitä että mikä kala tulee toimeen missäkin olosuhteissa ja nimenomaan kun kyse on niistä nimimiarvoista tai jopa niiden alle. Luulen että he, jota väittävät, että leväbarbi viihtyy esim. 100 senttiä pitkässä altaassa, eivät ole nähneet täysikasvuista leväbarbia 200 cm pitkässä altaassa - voi mieli muuttua kun todellisuudessa näkee että miten ne vauhdilla menee. Okei, osaahan ne kääntyä kun seinä tulee vastaan MUTTA onko siinä sitten järkeä että parilla pyrstön heilautuksella ollaankin jo niin pitkällä että täytyy kääntyä täyskäännös?
Itselläni on altaissa suht pieniä kaloja verrattuna siihen, mitä altaisiini mahtuisi noiden minimilitrojen ja pituuksien perusteella. Onhan se kiva katsella että kuinka tiikeribarbit ja leväbarbit uiskentelevat 220 cm pitässä, 550-litraisessa altaassa ja tilaa on. Tai kuinka 240-litraisessa kasvaa platytkin yllättävän isoiksi möhkäleiksi ja miljoonakalatkin todellakin liikkuvat ja uivat innolla vastavirtaan suodattimen puhallukseen. Tai kun lehtikaloilla on tilaa 360-litraa ja korkeutta 60 cm, koko keski- ja ylävesi on kokonaan niille pyhitetty, pohjalla ainoastaan monnisia, partis ja purjesamppareita.
Niih, meillä ei ängetä kaloja minimilitroihin, -korkeuksiin tai -pituuksiin vaan tilaa saa olla reilusti jolloin myös parvikokoa voi kasvattaa huomattavasti ja kaloilla on luonnollisemmat olot, sikäli kun akvaarion saa luonnolliseksi.
Re: Kokemuksia akvasta silloin ennen ja nyt
http://aquavisie.retry.org/Database/Vissen/Vissen.htmlSippe1 kirjoitti:En ole vain tahtonut löytää sellaista sivua, jossa kerrottaisiin missä korkeudessa kala viihtyy akvassa.Pinta- keski- vai pohjaosassa.
Sivut ovat hollantia, mutta kunkin kalan latinankielisen nimen kohdalta löytyy myös kuva siitä, missä "kerroksessa" se ui.
"Kun kirsikkabarbit on petoja niin kuin tiikerit, niin siksi on hyvä että niillä on viidakko." (Oona 6 v)
Itse en ole noita leväbarbeja enkä lehtikaloja valinnut vaan levikset tulivat akvan mukana ja lehtikalat "pelastin" edes hieman isompaan akvaan eräältä sukulaiselta, joka oli vetämässä ne vessanpäntöstä alas, kun harrastusinto lopahti.
Edelleenkään en ole ostamassa isoiksi kasvavia kaloja altaaseeni.(Huom! Painotus sanalla ostamassa).Enkä varmaan osta minkäänlaisia kaloja tämän paikkakunnan liikkeestä.
Edelleenkään en ole ostamassa isoiksi kasvavia kaloja altaaseeni.(Huom! Painotus sanalla ostamassa).Enkä varmaan osta minkäänlaisia kaloja tämän paikkakunnan liikkeestä.
Näistä ennen ja nyt -keskusteluista tulee aina mieleen yksi vertaus ylitse muiden. Ihmiset pärjäsivät hyvin ennen tulen keksimistä, ennen työkalujen käyttämistä ja jopa ennen puusta alas tulemista. Kuoltiin vähän aiemmin, oli ties mitä vaivoja ja ongelmia. Itse mieluummin elän monta kymmentä vuotta vanhemmaksi reippaasti terveempänä, keskityn muuhunkin kuin hengissä selviämiseen, jatkuviin raskauksiin ja pidän kovasti sähköstä ja muustakin kommunikoinnista kuin murahtelusta. Silloinkin elettiin, nyt eletään paremmin tiedon, kokemuksen ja maailman kuljettua eteenpäin. Sama akvaarioitten kanssa 
-
jarvij
- Elite Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Itse vasta vajaa 60 vuotta harrastaneena tiedän tasan tarkkaan millaista oli ennen ja millaiselta esimerkiksi ensimmäiset Eheim pumput ja suodattimet näyttivät silloin kun niitä sotien jälkeen alkoi olla Suomessakin saatavilla. Jotta...
Kyllä kovin moni hoitaa akvaarioitaan tänäänkin kuin silloin aloittaessani opetettiin. Sopii tarkistaa vaikka kirjasta: G. Aurell: Akvaario, vuodelta 1952. Minä olin tuolloin 14 vuoden ikäinen innokas akvaristi.
Kyllä kovin moni hoitaa akvaarioitaan tänäänkin kuin silloin aloittaessani opetettiin. Sopii tarkistaa vaikka kirjasta: G. Aurell: Akvaario, vuodelta 1952. Minä olin tuolloin 14 vuoden ikäinen innokas akvaristi.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.