Levä ongelma

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
PikkuFisu
Junior Member
Junior Member

Levä ongelma

Viesti Kirjoittaja PikkuFisu »

Akvaariossani hieman meinaa vallita leväkanta. Akvaario ei suinkaan ole täynnä levää, vaan sitä on kasvienlehdissä, pilkuittain laseissa ja hiekan alla olevassa lasissa.
Levän olen tunnistanut musta täpläleväksi.

Luulen, että tämä johtuu siitä kun koululta ja muilta ei ollut kovin runsaasti aikaa ja vettä tuli vaihdettua vain 2-3vk välein.

Vesiarvot ovat kuitenkin normaalit niinkuin ennen leväkannan kasvua.
Vettä olen alkanut vaihtamaan 1vk välein.
Se vain että levä ei lähde. Mitä pitäisi tehdä että levän saisi hillittyä?
Pitäisikö akvaario pimentää joksikin aikaa vai kuten jostakin kuulin että kyseinen levä tykkää hapekkaasta vedestä niin sillekö pitäisi jotain tehdä?

Akvaariossa levää on syömässä 2 partamonnia ja 2 leväbarbia.
Muut kalat ovat neontetrat,intiaaninsulat ja monniset
Akvaario on 200l.
(leviksistä olen hankkiutumassa eroon niiden tulevan suuren koon vuoksi)

Kiitos jo nyt. :)

edit: Luin juuri tuon leväongelma homman tuosta. Siitä oli hieman apua mutta lisä ojennusta tarvisin! :D
Tosiaan on niitä koteloitakin syömässä sitä levää siellä. Niitä ei kuitenkaan ole älyttömän paljoa että niiden kanssa ei ole ongelmaa.
Valaistus on harmi vain 2x60W hehkulamppu [:I] Siihenkin on tulossa korjaus. Mutta levää ei tosiaan ennenkään ole ollut näin paljoa vaikka samat on aina olleet.
¤*PikkuFisu*¤
Akvaariofani :)
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Akvaariofani :) »

Minulla ei ole kokemusta tuosta levästä, eikä levistä hirmuisesti noin yleensäkään, mutta yritän nyt kuitenkin jotain sanoa. Minulla oli akvaarioharrastuksen alkuaikoina levää akvaariossani. Ensin oli sellaista vihreää kelmua kivien, soran ja kasvien päälläkin, sitten tummaa piilevää(?) kasvien lehdillä ja kivien päällä. Vai olisiko ensin ollut piilevää ja sitten kelmua, en muista. No anyway, pääsin niistä eroon sinnikkyydellä, eli jynssäsit levät pois kivistä ja imuroin soran päältä levät aina kun niitä alkoi ilmaantua. "Jynssäsin" myös kasvien lehtiä, pahimmin levääntyneet otin akvaariosta pois kokonaan ja huuhtelin niitä hanan alla samalla rapsutellen niitä leviä pois. Sitten laitoin ne takaisin akvaarioon, aivan kehnot kasvit heitin suosiolla pois. Mihinkään pimennyksiin en koskaan ryhtynyt. Pienet kasvien mukana tulleet kotilot olivat suureksi avuksi. Levät alkoivat hiipua, ja katosivat sitten. Moista kukintaa ei ole sen koommin tullut.
Sinun kannattaakin yrittää poistaa levää niin paljon kuin mahdollista, jynssätä kaikki kohdat missä levää on. Erityisen tärkeänä pidän sitä, että kasvit saavat kasvaa levättöminä, eli niiden lehdiltä kannattaa yrittää hinkata levät pois. Näin kasvit pystyvät imemään ravinteita vedestä paremmin.
Eivätköhän ne levät sieltä häippäse, kunhan huomaavat olevansa ei-toivottuja! [;)] (lue: jynssää, jynssää!)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”