Miten saan kotilot pois akvaariostani? (Heipsis)

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
lilliputti_92
Starting Member
Starting Member

Miten saan kotilot pois akvaariostani? (Heipsis)

Viesti Kirjoittaja lilliputti_92 »

Heipsis!
Mitenkäs mä saan kotilot pois mun akvasta? Oon kuullu et akvaan pitäis laittaa kuppi, jossa on jotain syötävää, mutta mitä? kalanruokaa, salaattia? Vai onko tähän ongelmaan helpompi tai muuten vaan eri kikka? Niitä kotiloita oli aluksi vaan yksi, mutta nyt niitä kotiloita on varmaan satatuhatta..Kiitos jo etukäteen niille jotka viitsivät vastata :D
Anzku
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: OAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Anzku »

Yksi systeemi joka PITÄISI ( ;) ) toimia, on pudottaa pohjalle valojen sammumisen jälkeen pohjatabletti. Jonkin ajan kuluttua kotiloita pitäisi olla kerääntynyt tabletin ympärille kokonainen lauma --> helppo haavia pois. Tämä systeemi tosin harvoin toimii, jos kalastoon kuuluu yöaktiivisia plekoja tms. otuksia, jotka pistelevät tabletin poskeensa heti kun akvaristin silmä välttää (nimim. testattu on :roll: ).
The difficult is done at once, the impossible takes a little longer.
Jousimies
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Jousimies »

Mä just lueskelin tossa Akvaariomaailma lehteä (2/2005), jossa oli juttu (s. 10-12) hyvästä kotilopoliisista, raitanuoliaisesta (Botia striata, kuva http://www.israquarium.co.il/FishPhoto/ ... triata.jpg ).

Erittäin söpö Intiasta kotoisin oleva kala, verkkonuoliaisen näköinen. Kuuden parvi on mahtunut asustamaan 180 litraisessa hyvin usean vuoden ajan. Eli ei ole niitä isoimpia, aikuiskoko 10-12 cm. Soveltuvat vesiolot: pH 6-7,8(!), dGH 6-16, lt. 23-26 (optimi 24).

Ainut miinus on herkkyys eli ei ihan aloittelijalle passaa. Vesiolot oltava nimittäin kunnossa! Mutta kannattaa kokeilla 8-)

(tämänhetkisestä saatavuudesta sen sijaan ei minulla ole tietoa)

ja fiksummat korjatkoon mua! :mrgreen:
mysli
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mysli »

Aika käteväksi olen havainnut kotiloiden lappoamisen altaasta. Eli ohutta letkua ja sillä sitten vain lapotaan kotilot ulos, etenkin pienten kotiloiden kanssa huomattavasti mukavampaa kuin yksittäin nyppiminen.
Dixi et animam levavi.
Save
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Save »

Jos altaassasi on hienoa hiekkaa, kotiloiden siivilöiminen siitä on helppoa. Itse lappoan ensin kotilot (myös hiekkaa joutuu paljon ämpäriin) pois ja sen jälkeen siivilöin spagettisiivilällä hienot hiekat pois. Samaa siivilää ei luonnollisesti käytetä enää spagetin siivilöintiin :mrgreen: .
mardu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja mardu »

Ite pääsin helpoiten kotiloista, myös kierteisistä, eroon kääpiöpallokalan avulla. Raitanuoliaiset oli myös tehokkaita, ne vaan tykästy liikaa myös noitamonnien ja amanorapujen silmiin.
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Oletkos mardu tarkistanut pohjahiekan? Nimittäin kun minulla oli parikymmenpäinen parvi kääpiöpallokaloja altaassa, niin kierteissarvikotilot oppivat vain varovaisiksi. Öisin niitä näkyi laseilla vaikka asuivatkin pällialtaassa :)
mardu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja mardu »

Sillähän ei oo mitään merkitystä missä öisin mönkivät kunhan pysyvät päivät piilossa. Sitä paitti, kyllä niitä aikamoinen armeija löytyy suodattimistakin (sisä-& ulko-sellasista).
tellie
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja tellie »

Otaan osaa tuosta kotilo-ongelmasta.

Kyllä niiden kotiloiden kanssa vielä päjää kun elävät, mutta sitten kun ne pitää murskata... (Tässä olisi sopiva paikka oksentamishymiölle)

Olen käyttänyt sitä tekniikkaa, että kotilot sanomalehtikerroksen väliin, päälle kirja tai joku vastaava tasainen objekti, sitten tallaa päälle ällöittävän kruntsis-ääneen säestämänä, pidättelee oksennusta ja dumppaa lehden roskiin.
Kissan nimi on Naunau, koiran Hauhau, kalan Pulpul, Tippi tai Sergei.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Save kirjoitti:Jos altaassasi on hienoa hiekkaa, kotiloiden siivilöiminen siitä on helppoa. Itse lappoan ensin kotilot (myös hiekkaa joutuu paljon ämpäriin) pois ja sen jälkeen siivilöin spagettisiivilällä hienot hiekat pois. Samaa siivilää ei luonnollisesti käytetä enää spagetin siivilöintiin :mrgreen: .
Ai eikö? Eikös sitä syödä simpukoita ja etanoita, mites olisi kierteispasta...? 8-)
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja lehtis »

Jousimies kirjoitti:Mä just lueskelin tossa Akvaariomaailma lehteä (2/2005), jossa oli juttu (s. 10-12) hyvästä kotilopoliisista, raitanuoliaisesta (Botia striata, kuva http://www.israquarium.co.il/FishPhoto/ ... triata.jpg ).
Jaa senkö takia mun isompi allas on puhtaana kotiloista 8O !
Vaikka vois siellä noita kierteisiä olla.
mysli
Advanced Member
Advanced Member

tellie kirjoitti:
Kyllä niiden kotiloiden kanssa vielä päjää kun elävät, mutta sitten kun ne pitää murskata... (Tässä olisi sopiva paikka oksentamishymiölle)
Tästä ongelmastahan pääsee kätevimmin kun ei murskaa pieniä herkkupaloja, vaan kiikuttaa ne lähimmälle pallokalaharrastajalle. [;)]
Dixi et animam levavi.
Jenu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Jenu »

mä en ymmärrä, et mistä niitä oikein tulee.. :x meillä oli yhdessä vaiheessa yksi, otin sen pois ja parin päivän päästä löysin yhden, vähän isomman -> otin pois ja taas löysin yhden pari päivää sitten.. mistä ne oikein tulee? :roll:
Anzku
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: OAS

Viesti Kirjoittaja Anzku »

Jenu kirjoitti:mä en ymmärrä, et mistä niitä oikein tulee.. :x meillä oli yhdessä vaiheessa yksi, otin sen pois ja parin päivän päästä löysin yhden, vähän isomman -> otin pois ja taas löysin yhden pari päivää sitten.. mistä ne oikein tulee? :roll:
Piileskelevät tehokkaasti, ja hyökkäävät näkösälle heti kun niitä vähiten odotat ;) . Ja pian saattaa olla kasvin jos toisenkin lehtien alus täynnä "hyytelöä", ja sen jälkeen sinulla onkin satoja kotiloita. Näin kävi minulle aikanaan :roll: .
The difficult is done at once, the impossible takes a little longer.
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Ja kierteisiä ei taida syödä mikään alle 30 senttiä pitkä makeanveden pallokala, niiden kuoret on liian kovia. (Mun täpläsiilikala saa silloin tällöin niitä syödyksi vaikka onkin vain nyrkinkokoinen). Saako nuoliaisetkaan niitä syödyksi?

Ei niin että olisi tarvetta, nehän ovat vain hyödyksi akvaarioiden pohjalla. Kotilonkasvatusaltaasta pitää kyllä noukkia kierteiset pois, ettei ne vie elintilaa hyödyllisiltä ruokakotiloilta.

p.s kotiloita otetaan vastaan/ostetaan, etenkin touhukotiloita ja postitorvikotiloita, muita lajeja on jo omasta takaa.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
mysli
Advanced Member
Advanced Member

Pallokala kirjoitti:Ja kierteisiä ei taida syödä mikään alle 30 senttiä pitkä makeanveden pallokala, niiden kuoret on liian kovia.
Niin ei ne pienemmät makeanveden pallot niitä kuoria rikokkaan, mutta sen itse otuksen sieltä sisältä kyllä syövät, tai sitten olen nähnyt harhoja kavereiden pallojen ruokailua tuijotellessani.
Dixi et animam levavi.
Pelkkä aloittelija
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Pelkkä aloittelija »

Sitä minäkin ihmettelin että mistä ihmeestä ne kotilot tulee vaikka en päivään näe yhtäkään! Sitten parin päivän päästä huomaan yhden, toisen, kolmannen jne. Ja kotiloiden munat (se hyytelö) kulkevat myös kasvien mukana. Siksi ainakin minä kannatan kasvien perusteellista tarkastusta ja huuhtelua ennen akvaarioon laittamista. Ja kannattaa vaikka pitää yön yli jossain vesi kipossa jotta ehtisivät mahdollisesti kuoriutua ja sitten voisi noukkia kotilot pois. Toki tapoja poistaa kotilot on monia. Mutta kasvit kannattaisi aina tarkistaa.. [;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”