kääpiökatkarapujen kuorenvaihto

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
vastarannan kiiski
Starting Member
Starting Member

kääpiökatkarapujen kuorenvaihto

Viesti Kirjoittaja vastarannan kiiski »

Tietääkö kukaan kuinka usein kääpiökatkaravut vaihtavat kuorta? Mahtaako kirsikkakatkarapujen tai muiden värikkäiden lajien väri haalistua kuorenvaihdossa ja kuinka kauaksi aikaa?
Tarvitsevatko katkaravut millaista piiloa kuorenvaihdon ajaksi? Luulen, että yksi kirsikoistani menehtyi, kun tulin huoltohommissa hätistäneeksi sen kesken kaiken piilostaan suodatinpatruunan takaa (se on semmoinen Seran poikasallassuodatin). En toivoisi yhdenkään pienistäni heittävän hekeään sellaisesta syystä.
Voiko kuorenvaihdossa tulla joitain muitakin ongelmia?
Te kokeneemmat valistakaa minua, olen kovasti tykästynyt rapuihini ja haluaisin niiden viihtyvän luonani.
Sami
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, Labyrinttiyhdistys
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: kääpiökatkarapujen kuorenvaihto

Viesti Kirjoittaja Sami »

vastarannan kiiski kirjoitti:Tietääkö kukaan kuinka usein kääpiökatkaravut vaihtavat kuorta? Mahtaako kirsikkakatkarapujen tai muiden värikkäiden lajien väri haalistua kuorenvaihdossa ja kuinka kauaksi aikaa?
Ravut vaihtavat kuorta kasvaessaan isommaksi. Kuorenvaihtotahti riippuu monesta tekijästä mm. ravinnon määrästä, vesiarvoista ja lämpötilasta. Normaalisti parin viikon välein.
Vääränlaisissa vesioloissa tai jos vedessä on jotain haitallista ainetta (kloramiinia, kuparia tms.) kuorenvaihto on nopeampaa, mutta usein johtaa kuolemaan.

Kuori samentuu ennen kuorenvaihtoa ja se palautuu normaalin väriseksi parin päivän sisällä kuorenvaihdosta.
Tarvitsevatko katkaravut millaista piiloa kuorenvaihdon ajaksi? Luulen, että yksi kirsikoistani menehtyi, kun tulin huoltohommissa hätistäneeksi sen kesken kaiken piilostaan suodatinpatruunan takaa (se on semmoinen Seran poikasallassuodatin). En toivoisi yhdenkään pienistäni heittävän hekeään sellaisesta syystä.
Itselläni katkaravut suorittavat kuorenvaihtonsa avoimella paikalla, jossa on tilaa tulla ulos vanhasta "takista". Heti kuorenluonnin jälkeen ravut useimmiten hakeutuvat suojaan.
Voiko kuorenvaihdossa tulla joitain muitakin ongelmia?
Kuorenvaihdon jälkeen rapujen kuori on vielä pehmeä ja ne ovat alttiina saalistajille.

Vääränlaisissa vesioloissa kuorenluontien väli on liian tiheä, eikä rapu ehdi tai pysty kovettamaan uutta kuortaan ja on helppoa saalista muille ravuille (myös lajitovereille).

Keskeytynyt tai epäonnistunut kuorenvaihto aiheuttaa ravun tukehtumiskuoleman.
-Sami-
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”