Minun akvaarioni
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
- Viesti:
Minun akvaarioni
Minä olen 10-vuotias akvaarioharrastuksen aloittelija, ja haluaisin pieniä kommentteja akvaariostani ja kalastostani.
Minulla on 45-litrainen allas, joka on perustettu 25.4.2005.
Kalastona minulla on 2 huntupyrstökultakalaa, (n. 5 cm) 6 kuparimonnisen albiinomuotoa sekä kaksi suloista marmorirapua, pian täysikokoisia (n. 11 cm)
Kasveina minulla on punarotolaa ja argentiinavesiruttoa. Altaassani on sorapohja. Suodattimena minulla toimii pillifiltteri, jota akvaariokauppias minulle suositteli. Minulla on jägerin 50-wtt lämmitin.
Nitriitti: 0,2
Nitraatti: 28
Ph: 8,7
Lämpötila: 28 astetta
Putsaan akvaarioni kuukauden välein (lappoan pohjan ja putsaan suodattimen ja vaihdan 1/5 vedestä.).
Minulla on 45-litrainen allas, joka on perustettu 25.4.2005.
Kalastona minulla on 2 huntupyrstökultakalaa, (n. 5 cm) 6 kuparimonnisen albiinomuotoa sekä kaksi suloista marmorirapua, pian täysikokoisia (n. 11 cm)
Kasveina minulla on punarotolaa ja argentiinavesiruttoa. Altaassani on sorapohja. Suodattimena minulla toimii pillifiltteri, jota akvaariokauppias minulle suositteli. Minulla on jägerin 50-wtt lämmitin.
Nitriitti: 0,2
Nitraatti: 28
Ph: 8,7
Lämpötila: 28 astetta
Putsaan akvaarioni kuukauden välein (lappoan pohjan ja putsaan suodattimen ja vaihdan 1/5 vedestä.).
Olen ikuinen akva-fanittaja xD
Oletko sä ihan tosissas? Vai onko kyseessä joku"provo"?
Yksikään akvaariossasi olevista ei sinne sovi!
Eli jos viestisi eivät olleet pilaa niin eikun ostamaan isompaa akvaa..!
Kultakala tarvitsee lajiakvaarion(ja on parvikala) ja n.100l tilaa/kala..
Elikkkä 400litraseen voit laittaa 4kultakalaa..
Kuparimonniset viihtyvät paljon paremmin hiekka- kuin sorapohjassa.
Sorapohja voi syövyttää niiden viikset pois..
Nitriittiä ei akvasta saisi yhtään löytyä..ja jos oikeen muistan niin kaikki muutkin arvot ovat päin p******ä.
Yksikään akvaariossasi olevista ei sinne sovi!
Eli jos viestisi eivät olleet pilaa niin eikun ostamaan isompaa akvaa..!
Kultakala tarvitsee lajiakvaarion(ja on parvikala) ja n.100l tilaa/kala..
Elikkkä 400litraseen voit laittaa 4kultakalaa..
Kuparimonniset viihtyvät paljon paremmin hiekka- kuin sorapohjassa.
Sorapohja voi syövyttää niiden viikset pois..
Nitriittiä ei akvasta saisi yhtään löytyä..ja jos oikeen muistan niin kaikki muutkin arvot ovat päin p******ä.
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Nainen
Jaa-a. Kultakalat vaatii iiiison akvan, ainakin yli 300 l. Samoin monniset voisivat iloita vähän isommasta (>100 l) kodista. Ravuista en osaa sanoa mitään. pH tuntuisi olevan aikas korkea, ainakin monnisille. Aika pieni on tuo 45 litraa, valitettavasti. (paraskin puhuja meikäläinen, itselläni 2 x 60 litraiset
ja 300 l) Itselläni 60 litraisissa intiaaninsulkia (joista joku jo ehti sanomaan että ovat liian pienessä), neontetroja, keltakääpiöahvenpariskunta, piikkisilmiä, nuolimonneja. Siis ei kaikki samassa purkissa, vaan jako kahteen!
Vedenvaihto vähintään kerran viikossa, itse vaihdan n. 1/4 kerrallaan. Tai jos saan aikaiseksi, niin 2 x 1/6 viikossa. Samalla suodattimen putsaus. Pillisuodattimista en myöskään osaa sanoa mitään.
Kasveista voisit varmaan hommata jotain pienikasvuista ruohoa, esim. brasiliankääpiöruohoa tai vastaavaa, kasvattaa mukavan vihreän matalan maton pikkuhiljaa.

Vedenvaihto vähintään kerran viikossa, itse vaihdan n. 1/4 kerrallaan. Tai jos saan aikaiseksi, niin 2 x 1/6 viikossa. Samalla suodattimen putsaus. Pillisuodattimista en myöskään osaa sanoa mitään.
Kasveista voisit varmaan hommata jotain pienikasvuista ruohoa, esim. brasiliankääpiöruohoa tai vastaavaa, kasvattaa mukavan vihreän matalan maton pikkuhiljaa.

-
- Starting Member
- Viesti:
Kultakaloja ei saisi pitää noin pienessä altaassa.
Nitriittiä ei saisi olla yhtään, sillä se on kaloille myrkyllistä.
Vettä tulisi vaihtaa mielellään kerran viikossa 1/3-2/3.
Ph vaikuttaa todella korkealta.
Tässä muutama huomio.
Nitriittiä ei saisi olla yhtään, sillä se on kaloille myrkyllistä.
Vettä tulisi vaihtaa mielellään kerran viikossa 1/3-2/3.
Ph vaikuttaa todella korkealta.
Tässä muutama huomio.
"Miksipä tehdä jotain helposti sillä sehän se vasta tylsää olisi."
-Kaaka81
-Kaaka81
Ei täällä ihan kahdeksassa minuutissa saa vastausta...
Akvaarion kalastossa ja sen hoidossa taitaa olla useampikin asia hiukan huonosti. Tutustuppa alkajaisiksi tähän sivustoon ja mieti sitten itse mikä kultakalojen oloissa on vikana.
Akvaarion kalastossa ja sen hoidossa taitaa olla useampikin asia hiukan huonosti. Tutustuppa alkajaisiksi tähän sivustoon ja mieti sitten itse mikä kultakalojen oloissa on vikana.
-
- Starting Member
- Viesti:
-
- Starting Member
- Viesti:
Voisit myös harkita etsiväsi kultakaloille vaikkapa täällä olevan myyntipalstan kautta kotia että saisivat pysyvästi isomman akvaarion.
Ainakin monnisille voisi vaikkapa 80-100 litrainen olla oikein mukava ja voisit ottaa sinne sitten muitakin kaloja (tosin varmista ensin tällää mitä kannattaa ostaa ja mitä ei). Ja sinuna en enää luottaisi yhtään siihen akvaariokauppiaaseen joka sinulle nuo kalat myi...
Ainakin monnisille voisi vaikkapa 80-100 litrainen olla oikein mukava ja voisit ottaa sinne sitten muitakin kaloja (tosin varmista ensin tällää mitä kannattaa ostaa ja mitä ei). Ja sinuna en enää luottaisi yhtään siihen akvaariokauppiaaseen joka sinulle nuo kalat myi...
Vesiarvoista voivat neuvoa vähän kokeneemmat akvaristit..Aqua-fan94 kirjoitti:Minusta kalat kyllä viihtyvät ihan hyvin!
Miten saisin noita vesi arvoja ojennukseen? Auttaisiko lämpötilan nosto arvojen paranemiseen?
Ja muuten, olen tosissani kalaston ja akvaarion suhteen. Akvaario kauppias on neuvonut minulle kalastoni
Mutta älä missään nimessä nosta enään lämpötilaa..
Akvaariokauppiaaseen ei aina kannata luottaa..
Tee vaikka niin,että ostat ensin isomman akvan(tai siis pyydät vanhemmiltasi) vähintään 100litrainen,jos luovut kultakaloista!
Kypsytät sen kunnolla,mittaat vesiarvot ja kysy vaikka täällä kirjoittelevilta mitkä kalat sinne sopivat..
Kun jaksaa olla kärsivällinen,niin täällä tulee hyviä vaihtoehtoja kalastoa ajatellen! Ja useimmiten jopa parempaa tietoa kuin eläinkaupan työntekijöiltä!
Kannattaa myös harkita hiekkapohjaa ja sinne kierteissarvikotiloita pitämään hiekan ilmavana..Eipä tarvitse pohjaa lapota,sillä lika jää hiekan pintaan ja tehokas suodatin kyllä imee ne siitä..
Niin ja ei välttämättä kannata ostaa akvapakettia,sillä esim.suodatin saattaa olla liian tehoton..Laitteistakin kannattaa kysellä täällä..
Voi voi voi...
Oletkohan nyt ihan kuitenkaan tosissasi liikkeellä? Juurihan sinulla on ollut 11 v. syntymäpäivät ja kirjoitat olevasi 10 v.
!? Samalla neuvot muissa keskusteluissa esim. pH:n alentamista juuri päin vastoin ja muille annat neuvoja kalastovalinnoissa (etköhän olisi ottanut selvää omien kalojesi vaatimuksista, jos kerran tiedät monta loistokääpiöahventa voi pitää ja millä kokoonpanolla...)! Jos oman altaasi asiat ovat TODELLA noin pahassa jamassa, niin ole kiltti äläkä yritä neuvoa muita vaan ota ihmeessä vaikka ihan akvaarion pidon alkeista kertova kirja kauniiseen käteesi ja opiskele siitä! ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ystävällisesti haluan pois palstoilta feikkikirjoittajat ja olen hyvin pahoillani jos olet tosissasi liikkeellä, on vaan niiiiiin uskomatonta luettavaa...
Oletkohan nyt ihan kuitenkaan tosissasi liikkeellä? Juurihan sinulla on ollut 11 v. syntymäpäivät ja kirjoitat olevasi 10 v.

![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ystävällisesti haluan pois palstoilta feikkikirjoittajat ja olen hyvin pahoillani jos olet tosissasi liikkeellä, on vaan niiiiiin uskomatonta luettavaa...
Kala on kaveri,ei sapuska
128L 350L
128L 350L
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: TAS
Hei,
ennenkuin saat kultakaloille uuden kodin, ota lämmitin kokonaan pois toiminnasta. Kultakalat arvostavat paljon viileämpää vettä, eivätkä akvaariosi muutkaan otukset siitä pahastu, sillä kesällä huoneenlämpöinen vesi soveltuu lähes kaikille lajeille. Näin saat hetkiseksi hieman paremmat olot kultseille. Samoin pH on aikas korkea, Haku-toiminnolla löydät ohjeita kuinka voit madaltaa sitä.
ennenkuin saat kultakaloille uuden kodin, ota lämmitin kokonaan pois toiminnasta. Kultakalat arvostavat paljon viileämpää vettä, eivätkä akvaariosi muutkaan otukset siitä pahastu, sillä kesällä huoneenlämpöinen vesi soveltuu lähes kaikille lajeille. Näin saat hetkiseksi hieman paremmat olot kultseille. Samoin pH on aikas korkea, Haku-toiminnolla löydät ohjeita kuinka voit madaltaa sitä.
Anteeksi, mutta minusta on enemmän törkeää kirjoitella palstalle feikkinä ja näin tuhlata toisten energiaa täysin tyhjään... Pahoittelin jo jos olen väärässä, mutta en voi uskoa, että samalla kirjoittajalla on kaikki omassa akvaariossa päin kukkua, ja samalla hän tunnistelee nuoliaisia ja antaa tarkkoja neuvoja toisille... Esim. jos tietää tarkkoja niksejä (ruokasooda) millä akvaarion pH:hon voi vaikuttaa, niin miksi ei sitten tiedä aivan yksinkertaisia tila/lämpötilavaatimuksia tai vedenvaihdoista yhtään mitään???
Eli Aqua-fan94, ethän suutu
, mutta olen aika yllättynyt!! Korjaa ihmeessä jos olen väärässä!!!
Eli Aqua-fan94, ethän suutu

Kala on kaveri,ei sapuska
128L 350L
128L 350L
-
- Starting Member
- Viesti:
Mitä uskomatonta minun akvassani on???Samppari kirjoitti:Ystävällisesti haluan pois palstoilta feikkikirjoittajat ja olen hyvin pahoillani jos olet tosissasi liikkeellä, on vaan niiiiiin uskomatonta luettavaa...

Kiitos silti kaikille neuvoista, lähden kirjastoon huomenna
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Olen ikuinen akva-fanittaja xD
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: OAS
Kyllähän tuo kalasto on aika käsittämätön, ja vesiarvot vähän mitä sattuu. Tällaisia juttuja ei ihan hevin uskota palstalla, etenkään kun viime aikoina on riehunut täällä joku ihmeen kultakala-liian-pienessä-tilassa-kauhistelubuumi. Kyllä tuo ensimmäinen viesti varsin provolta haiskahti ainakin ensimmäisellä lukukerralla.Aqua-fan94 kirjoitti: Mitä uskomatonta minun akvassani on???![]()
The difficult is done at once, the impossible takes a little longer.
-
- Advanced Member
-
- Starting Member