Tetran pilkkulääke

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Jonzku
Starting Member
Starting Member

Tetran pilkkulääke

Viesti Kirjoittaja Jonzku »

Onko se niin huonoa kun sanotaan? Minä kun erehdyin sitä hädässä ostamaan kun kaloille iski pilkkutauti yhden yön aikana. Tauti alkoi viime lauantaina (yllätys yllätys) ja tähän mennessä on kuollut jo 4 neontetraa
:( Mistä apu??
Anzku
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: OAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Anzku »

Minä olen sillä onnistunut parantamaan yhden epidemian (vai lieneekö sittenkin parantunut itsestään :roll: ...), mutta vasta, kun lääkitystä oli jatkettu neljä viikkoa. Yksikään kala ei kuitenkaan tautiin kuollut, mutta en todellakaan voi vannoa ettäkö se olisi johtunut lääkkeestä. Tuuripeliä taitaa olla tuon lääkkeen kanssa, en sitä kyllä uudelleen lähtisi kokeilemaan ;).
The difficult is done at once, the impossible takes a little longer.
Jonzku
Starting Member
Starting Member

Miten usein sinä laitoit sitä lääkettä? Kun ne ohjeet on tod. epäselvät (varsinkin kun ne unohti antaa kaupasta suomenkieliset ja jouduin turvautumaan ruotsin kielen taitoihini ) ja yksi "kuuri" on kuulema yksi hoitokerta. Siitä kun piti soittaa ihan maahantuojalle asti.

Piditkö pitkääkin väliä seuraavaan hoitokertaan? Vaihdoitko vettä jne..
Kerro vähän kun minun akvaariossa ei ole koskaan ollut sairauksia (pitää koputtaa puuta). Jotenkin onnekseni olen onnistunut välttämään ne.
Anzku
Senior Member
Senior Member

Uusin annostuksen viikon välein, siinä välissä reilu vedenvaihto (aktiivihiilisuodatus taitaisi olla suositeltava myös, mutta sitä en käyttänyt). Ohje taisi suosittaa vain max. kolmea perättäistä kuuria, ja välissä aktiivihiilisuodatusta, eli toimin aika lailla ohjeen vastaisesti. Annostus oli ainakin alussa vaikean tartunnan mukaan, en nyt muista mikä se annostusohje tarkalleen oli, mutta kuitenkin. Loppua kohden taisin vähentää lääkemäärää. Kyllähän se tauti sitten lopulta talttui, joko itsestään tai lääkkeen vaikutuksesta :roll: . Sievän siniset silikonit jäi muistoksi taudista.
Jonzku
Starting Member
Starting Member

Eipä tunnu paljon auttavat..tähän mennessä kuollut 6 neontetraa ja 2 platya :cry: Tosin nyt ei enää näy yhtään sairaannäköistä kalaa, ovat todella eloisia ja värikkäitä. Lukuunottamatta kultakalaa jolta on lähtenyt pari suomua toisesta kyljestä, liekkö vain taudin aiheuttamaa kutinaa...paranee varmaan..?
Jonzku
Starting Member
Starting Member

Otin nuo vesitestit ja tässä olis tuloksia. Nämä on otettu semmosella kun Tetra test 5 in 1 jotenka tulokset eivät ole mitään tarkkoja vaan suuntaa antavia (mikä on ihan kakka juttu). Kertokaa onko niissä mikään pielessä ja pitäiskö teidän mielestä muuttaa jotakin.

Altaassa on nyt 2 kääpiöhelmirihmakalaa (toinen tosi sairas), 2 kultakalaa, 4 miekkapysrtöä, 3 partamonnia (pieniä) ja 1 (tiikeri?)nuoliainen. Tilavuus 96L.
Sopiiko nuo kalat edes toistensa kanssa kun minulle on annettu väärää infoa :(

Eli:

GH: >10'd
KH: 6'd
pH: 6.4 (tosi epäselvä)
NO2: 0 mg/l
NO3: n. 50mg/l (liikaa, tosi epäselvä tämäkin)

Ammoniakkia tuolla testillä ei saa. Mitäs muuta pitäis tietää..?
SpeedyGame
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja SpeedyGame »

Muuta en sano,kun huh helw mikä soppa sulla on 8O ! Totanoin... voipi olla sun altaassa kuule sellain sontakuormitus koko ajan että tosiaan saattaa olla hankalaa saada kalat kuntoon edes pilkkutaudista.
-Syyttömän on helppo hymyillä-
Jonzku
Starting Member
Starting Member

Juu minä en ookkaan kauan harrastanut ja kirjojen ja netin varassa. Mulle annettiin semmoset lukemat minkä välissä arvojen pitäis pysyä...
Oonko ihan hakoteillä? kertokaa nyt hyvät immeiset niin korjaan asiat.
Jonzku
Starting Member
Starting Member

Miten saan nitraatin laskemaan? On tosiaankin tod. korkea arvo.
Jonzku
Starting Member
Starting Member

Minäpä käyn hakemassa kunnon testit kaupasta huomenna. Nuo on niin epäselvät kun ne värit leviää ettei niistä voi olla edes varma. Vaan näitä ne suositteli. Riittää kuulema kertomaan tarpeeksi.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Kuulostaa pahalle;
nitraattia aivan liikaa, ei ihmekkään jos tauti iskee.
Kultakalat ja tiikerinuoliainen tarvitsevat paljon suuremman altaan. Samoin miekkapyrstö, joka tarvitsee myös kovempaa vettä.

Tikru;
http://www.varusteleka.fi/laura/kalat.php?nayta=8
http://www.faunatar.fi/fin/index.php?cmd=163
Kultakalat;
http://www.varusteleka.fi/laura/kalat.php?nayta=21
Miekkapyrstö;
http://www.faunatar.fi/fin/index.php?cmd=201

Millainen on kääpiöhelmirihmakala, en saanut Googlettimella sillä nimellä yhtään artikkelia esille? ;)
Anzku
Senior Member
Senior Member

Jonzku kirjoitti: Altaassa on nyt 2 kääpiöhelmirihmakalaa (toinen tosi sairas), 2 kultakalaa, 4 miekkapysrtöä, 3 partamonnia (pieniä) ja 1 (tiikeri?)nuoliainen. Tilavuus 96L.
Sopiiko nuo kalat edes toistensa kanssa kun minulle on annettu väärää infoa :(
Kalastostasi voisin sanoa jotakin. Kultakalojen paikka ei ole trooppisessa seura-akvaariossa, eikä myöskään alle 400-litraisessa altaassa, sillä kyseessä on ~30-senttiseksi venyvä viileänveden parvikala. Ne siis eivät sovi akvaarioosi.

Miekkapyrstöt vaativat (yleensä, kannasta riippuen) keskikovaa-kovaa ja emäksistä vettä. Vetesi on nyt pehmeänpuoleista-keskikovaa, mutta hapanta, mikäli testi pitää alkuunkaan paikkaansa.

Kolmea aikuista partamonnia tuon kokoiseen altaaseen ei tule mahtumaan. Yksi naaras voisi olla paras vaihtoehto. Partamonni ei ole kovinkaan tarkka veden kovuudesta ja pH:sta, eli menestyy kovemmassakin.

Tiikeribarbin paikka ei missään tapauksessa ole noin pienessä altaassa ja yksinään. Kyseessä on suureksi kasvava, vilkas parvikala.

Partamonni (niistäkin vain yksi) on tämänhetkisistä kaloistasi ainoa, joka sopii akvaarioosi hyvin. Miekkapyrstöille altaan pH on liian matala ja kovuus mahd. myös, riippuu lähinnä siitä, millaisessa vedessä ovat kasvaneet.

Edit: Ai niin, ja ne kääpiöhelmirihmakalat unohtuivat kokonaan. Lieneekö kyseessä kääpiörihmakala vai helmirihmakala?
Jonzku
Starting Member
Starting Member

Juu ei ole barbeja kun nuoliainen. Kultakaloista tosiaan kyselin että pystyykö laittamaan muiden kanssa niin vastaus kyllä (kiitoksia oulun eläinkauppaan virheellisistä tiedoista). Ja kaksi turkoosia (kääpiö?)rihmakalaa. Semmoisina ne ainakin minulle myytiin.
Elikkä mitä noista pidän, mitkä muutan toiseen altaaseen ja miten muutan vettä? Miten saan nitratin laskemaan? Vedenvaihdolla? Kiitoksia avusta. Olen hukassa. Minulle on kyllä annettu niin väärää tietoa kun mahdollista kun yritin vastuuntuntiosena kysellä. Mutta omapahan on vikanin kun en ottanut paremmin selvää :(
Jonzku
Starting Member
Starting Member

Niin ja yksi suht pieni naaraspuolinen partamonni minulla on, 2 pienenpientä poikasta jotka ilm. naaraita molemmat. Akvaariokauppaan lahjoitin ne kasvaneet urokset ja poikaset ja nuokin poikaset luovutan eteenpäin. Näin kun minulle kerrottiin näistäkin (tosin kajaanissa) että voipi olla kolmekin. Pöh.
Jonzku
Starting Member
Starting Member

Ja voi itku. Ei minulla ole tiikerinuoliaista vaan joku toinen. Pienempi, matalampi ja värittömämpi. *huoh* Pitäisköhän aloittaa alusta koko homma.
Jonzku
Starting Member
Starting Member

Tuo nitraattipitoisuus on tuon testin mukaan ollut aina alle 25 mikä sekin ihan liikaa. Mutta nyt jopa 50. Vieläkun kerrotte millä sen saa laskemaan?
susa.h
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja susa.h »

Vettä vaihtamalla..
Mitäs kaloja sinulle on nyt sinne akvaan jäämässä?
Jonzku
Starting Member
Starting Member

No nuo on nyt (katso ed. sivu) ja just kyselinkin että sopiiko mikään nuista toistensa kanssa? Että mistä lähdetään muuttamaan..
susa.h
Junior Member
Junior Member

Kultakaloille kannattaa ainakin etsi uusi asuinpaikka..Kokeile vaikka vaihdetaan palstaa,sitten kun olet päättänyt mitä kaloja haluat.
Miekkapyrstöt tarvitsevat todellakin kovan veden eli jos haluat rihmakalat pitää, niin niille myös uusi koti.
Mielestäni voisit siis pitää Rihmakalat ja yhden partamonnin(viisaammat korjatkoon jos olen väärässä)..
Nuoliaisesta kannattaa ottaa selvää mikä nuoliainen se on,jos pystyt niin laita tänne kuva!

edit. ja sitten vaikka jotain tetroja parven
Anzku
Senior Member
Senior Member

Tuo minun viestini tiikeribarbi oli ihan puhdas ajatusvirhe -- tarkoitin nuoliaista. Hyvä minä taas :roll: ...

Kalastovalinta on nyt vähän kaksipiippuinen juttu. Jos GH on 10, vesi on keskikovaa, eli periaatteessa miekkapyrstöille sopivaa. pH taas on matalampi, kuin missä miekkapyrstöt viihtyisivät. Partamonnille kovuus on melkeinpä yksi lysti, menee niin pehmeässä, keskikovassa kuin kovassakin oikein mainiosti. Olettaen siis että kyseessä on maatiaispartamonni, eli usean lajin risteytys.
susa.h
Junior Member
Junior Member

Anzku kirjoitti: Kalastovalinta on nyt vähän kaksipiippuinen juttu. Jos GH on 10, vesi on keskikovaa, eli periaatteessa miekkapyrstöille sopivaa. pH taas on matalampi, kuin missä miekkapyrstöt viihtyisivät..
Pakko kysyä tässä välissä.
Mutta eikö rihmakala sovi tuonlaisiin vesiarvoihin,vai enkö todellakaan ole mitään oppinut..?
Anzku
Senior Member
Senior Member

susa.h kirjoitti:
Anzku kirjoitti: Kalastovalinta on nyt vähän kaksipiippuinen juttu. Jos GH on 10, vesi on keskikovaa, eli periaatteessa miekkapyrstöille sopivaa. pH taas on matalampi, kuin missä miekkapyrstöt viihtyisivät..
Pakko kysyä tässä välissä.
Mutta eikö rihmakala sovi tuonlaisiin vesiarvoihin,vai enkö todellakaan ole mitään oppinut..?
Jos GH on tosiaankin sen 10 tai hitusen alle, alkaa se käsitykseni mukaan olla jo rihmakalojen sietokyvyn ylärajoilla. pH:n puolesta kyllä menisivät, happamesta kun tykkäävät, mutta kovuus on vähän turhan suurta luokkaa tuossa altaassa. Korjatkaa toki jos olen väärässä ;).
Jonzku
Starting Member
Starting Member

Minä otan illalla kuvan siitä nuoliaisesta jos saan kun viihtyy piiloissa ja tulee monesti esiin vasta valojen sammuttua. Kotiloita hävittämään sen ostin.

Rihmakaloista toinen on aika sairas ja toisella rihma vähän katkennut. Illalla vaihdan vettä ja seuraan vähän tuota NO3-arvoa.

Tiedänpä tapauksen jossa kahta kultakalaa pidetään semmoisessa lasten muoviakvaariossa muovikasvien kanssa. Siinä pitäis ilm. alunperin olla myös muovikaloja... Rääkkäystä sanon minä.

Elikkä jos nuo rihmakalat eivät selviä niin sitten onkin helppa, pidän miekkapyrstöt ja vaihdan kultakalat joihinkin muihin.

Antakaa ehdotuksia minkälainen kalasto siihen sitten sopisi niiden kanssa.
Elikkä 96L allas joten ei montaa lajia mahdu. Parempi taitaa ollakkin ottaa muutamaa enemmän kun montaa pari.

Ja sitten millä saan sitä pH:ta muutettua.

Kiitoksia.
Anzku
Senior Member
Senior Member

Kovuus ja pH kannattaisi mitata tippatestillä, jotta saisi luotettavamman tuloksen. Mikäli kovuus tosiaan on noin korkea, ja pH noinkin matala, arvot eivät ole kovinkaan ihanteelliset kummallekaan kalalajille (miekkapyrstöille tai rihmakaloille). Liuskatestit vain saattavat näyttää etenkin pH:n aivan päin kuusta, eli en luottaisi tuohon tulokseen kovin paljoa.
Jonzku
Starting Member
Starting Member

Tein tänään hieman suuremman vedenvaihdon. Laitoin vedenparannusainetta ja "stressilääkettä" jota kalakaupan mukaan suositellaan käytettävän uusia kaloja kotiuttaessa ja vettä vaihtaessa..

Tarkistin nuoliaiseni ja se on raitanuoliainen. Elikkäs pystypäin olevia ohuita raitoja, ei kovinkaan värikäs kala. Mutta sievä. Ja hullunkurinen.

Otin uuden testin nyt vedenvaihdon jälkeen. Huomenna taas.
Mutta nyt tulokset näyttää tätä (noin pari tuntia vedenvaihdon jälkeen):

NO3: 10-25mg/l (siihen väliin se sopivasti osuu)
NO2: 0mg/l
GH: >10'd
KH: 0-3'd (ääh, ei näistä mitää selkoo saa)
pH: 6.4
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”