Kaloillani ei ole kaikki kohdallaan :(
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Kyllä se varmaan osasi ne testit tehdä, kun se itsekin on akvaharrastaja. Tosin tuo korallimurskeen tyrkyttäminen ei kyllä kovin hääppöisen asiantuntemuksen puolesta puhu....
Juu, kalat olivat ensimmäisinä viikkoina ihan reippaita, nälkäisiä ja kaikin puolin vaikuttivat olevan kunnossa. Itse asiassa vielä viikko sitten olivat normaaleja. Kalat siis tulivat minulle vapun aikoihin eli ehtivät reippaan kuukauden olla ennen tätä käännettä.
Juu, kalat olivat ensimmäisinä viikkoina ihan reippaita, nälkäisiä ja kaikin puolin vaikuttivat olevan kunnossa. Itse asiassa vielä viikko sitten olivat normaaleja. Kalat siis tulivat minulle vapun aikoihin eli ehtivät reippaan kuukauden olla ennen tätä käännettä.
"Miksipä tehdä jotain helposti sillä sehän se vasta tylsää olisi."
-Kaaka81
-Kaaka81
Naaras näyttäisi hieman piristyneen. Ruoka ei vielä maistu.
Koiras nyhjöttää altaan suojaisimmassa nurkassa eikä juuri liiku. Olisko noille hyvä vaihtaa vettä? Tästä on nyt muutama päivä, kun vaihdoin viimeksi. Vai odotanko viikonloppuun?
Koiras nyhjöttää altaan suojaisimmassa nurkassa eikä juuri liiku. Olisko noille hyvä vaihtaa vettä? Tästä on nyt muutama päivä, kun vaihdoin viimeksi. Vai odotanko viikonloppuun?
-Kaaka81
-Kaaka81
Melko tiheään ja tasatahtisesti.
En nyt oikein muista, miten ne normaalisti hengittävät. Naaras näyttää nousseen pohjalta ylempiin kerroksiin ja liikkuu enemmän.
Ehkä mä odotan huomiseen tai lauantaihin sen vedenvaihdon kanssa, kun edellisestä vaihdosta ei ole lähellekään viikkoa vielä. Vai liekö sitten pienestä vedenvaihdosta haittaakaan....

Ehkä mä odotan huomiseen tai lauantaihin sen vedenvaihdon kanssa, kun edellisestä vaihdosta ei ole lähellekään viikkoa vielä. Vai liekö sitten pienestä vedenvaihdosta haittaakaan....
-Kaaka81
-Kaaka81
Eipä pienestä veden vaihdosta varmaan haittaakaan ole. Mietin vaan, etteivät hapenpuutteesta kärsi? Merisuolakylpy voisi helpottaa hnegitystä, meillä auttoi muutenkin. Hitsi kun en muista, kuinka paljon per litra sitä laitettiin.. Etsin oman ketjuni tässä aikani kuluksi, jos vaikka löytäisin 
----
EDITTIÄ: Jeps, Liinalta saatu "ohje" löytyi: 1g/15l, eli aikoinaan laitoin reilun teelusikallisen 128 litraiseen.. Eli ensin liuotin merisuolan huolellisesti akvaariosta otettuun veteen (reiluun litraan) ja sitten liruttelin desi-kaksi kerrallaan puolen tunnin välein. Voisit kokeilla tuota alkuhätään.

----
EDITTIÄ: Jeps, Liinalta saatu "ohje" löytyi: 1g/15l, eli aikoinaan laitoin reilun teelusikallisen 128 litraiseen.. Eli ensin liuotin merisuolan huolellisesti akvaariosta otettuun veteen (reiluun litraan) ja sitten liruttelin desi-kaksi kerrallaan puolen tunnin välein. Voisit kokeilla tuota alkuhätään.
*Mokien kautta oppii, valitettavasti*
Tuntuu oudolta se hapenpuutteen mahdollisuus sikäli että suodatin on pinnan tuntumassa ja nytkin oikein lorina kuuluu kun suodattimesta vesi tulee. Mikähän sitä hapenpuutetta sitten voisi aiheuttaa... Kotiloitakaan ei nyt niin räjähdysmäisesti tuolla ole. Kasveja mulla on ja kasvavat ihan kohtalaisesti. Tuohon uuteen Aquaballiin saisi erikseen sen ilmastusletkun, kannattaisikohan se sitten asentaa..?
Miten tuo merisuola sitten vaikuttaa?
Miten tuo merisuola sitten vaikuttaa?
-Kaaka81
-Kaaka81
Tuon Aquaballin mukana tuli diffuusori, mutta liikkeessä sanottiin että sen asentaminen ei ole välttämätöntä normaaliolosuhteissa. Mutta taidanpa sen pistää paikalleen, ei se ainakaan vahinkoa tee.
edit: paikallaan on
edit: naaras ui täysin normaalisti ja huomasinpa sitten pitkän hämähäkinseitin roikkuvan takapäästä.
edit: paikallaan on
edit: naaras ui täysin normaalisti ja huomasinpa sitten pitkän hämähäkinseitin roikkuvan takapäästä.

-Kaaka81
-Kaaka81
No niin. Toinen ahven on sitten poissa pelistä. Löysin sen aamulla altaan pohjalta. En ole varma, kumpiko se on, todennäköisesti uros. Toista en nähnyt ollenkaan. Oli jossain lymyämässä, kun yleensäkin ovat aamuisin aika hissukseen.
-Kaaka81
-Kaaka81
Otan osaa
Tämän on tämän harrastuksen surkea puoli: esim. koiran voi aina viedä eläinlääkäriin, mutta akvaariokalan kanssa on aika "yksinään". Onneksi täällä aw:ssa on asiantuntevia immeisiä, mutta eipä kukaan pysty netin kautta sairasta kalaa parantamaan.
Toivotaan, että toinen affen selviäisi.

Toivotaan, että toinen affen selviäisi.
*Mokien kautta oppii, valitettavasti*
Olin todella yllättynyt töistä palattuani tarkempaa tutkimusta tehdessäni, että menetetty soturi olikin se naarasahven, joka eilen illalla selvästi piristyi: ui pitkin ja poikin allasta ja ehdin jo luulla, että hän selviää. Mutta ei.
Uros oli vielä tänään illalla hengissä, tosin melko apeana, jaksoi sentään vaihtaa lymyilypaikkaa. Saa nähdä, mikä aamulla on tilanne. Onko mieskin heittänyt henkensä...
Muut kalat edelleen voimissaan.
Uros oli vielä tänään illalla hengissä, tosin melko apeana, jaksoi sentään vaihtaa lymyilypaikkaa. Saa nähdä, mikä aamulla on tilanne. Onko mieskin heittänyt henkensä...

Muut kalat edelleen voimissaan.
-Kaaka81
-Kaaka81
Meillä on akvassa vähän vastaava tilanne töyhtöpariskunnalla. Nitraatit pääsi yliruokinnan seurauksena nousemaan hetkellisesti tosi korkeiksi. (Aivan oikein, ei nitriitti, vaan nitraatti). Uros on ollut aika flegu. Se ei ole vielä kolme viikkoa myöhemminkään toipunut. Pidän hengissä ruokkimalla haavissa 3-4 päivän välein ja vettäkin on vaihdeltu. Äijässä ei enää ole oikeastaan muuta vikaa kuin että se ei ehdi syömään muiden mukana, ikäänkuin kävisi ns. hitailla. Saa nähdä miten käy.
Eivät jääneet ahvenet ainoiksi uhreiksi.
Nyt on mennyt kaksi monnista, joista toinen tänään. Vien sen huomenna EELAan. Jos en vie, minut saa ampua.
Liuskatestien mukaan vedessäkään ei pitäisi olla vikaa, tosin KH ja Ph ovat melko alhaisia: KH kolmosen luokkaa jos sitäkään ja Ph kuuden pintaan. Arvot ovat suunnilleen samat kuin pari viikkoa sitten liikkeessä testatessa.
Lämpötila on ollut vakio 26 astetta.
Ahventen kuoltua laitoin altaaseen kotilomyrkytyksen. Voiko se tappaa pikkukaloja? Jotenkin tuntuu, että syy on nyt jossain muussa. Oireet ovat täsmälleen samat sekä ahvenilla että monnisilla: flegmaattisuus ja syömättömyys.
Nyt altaassa on jäljellä enää normaalilta vaikuttava partis, kaksi täplämonnista, jotka ovat nekin normaalia vaisumpia sekä 11 kardinaalitetraa, ne taas ovat ihan pirteitä ja nälkäisiä.
Pitäisikö mun nyt uhrata toinen noista täplistä ja viedä sekin tutkittavaksi kuolleen kirjomonnisen ohella? En osaa sanoa, miten pitkään kirjo on ollut kuolleena altaassa, kun en muista näinkö sitä aamulla töihin lähtiessäni eli se on kuollut joko yöllä tai tänään päivällä. EELAssa sanoivat, että ulkoloisten tutkiminen vaikeutuu, mitä pidempään kala on ollut kuolleena altaassa. Nyt laitoin monnisen jääkaappiin.

Nyt on mennyt kaksi monnista, joista toinen tänään. Vien sen huomenna EELAan. Jos en vie, minut saa ampua.
Liuskatestien mukaan vedessäkään ei pitäisi olla vikaa, tosin KH ja Ph ovat melko alhaisia: KH kolmosen luokkaa jos sitäkään ja Ph kuuden pintaan. Arvot ovat suunnilleen samat kuin pari viikkoa sitten liikkeessä testatessa.
Lämpötila on ollut vakio 26 astetta.
Ahventen kuoltua laitoin altaaseen kotilomyrkytyksen. Voiko se tappaa pikkukaloja? Jotenkin tuntuu, että syy on nyt jossain muussa. Oireet ovat täsmälleen samat sekä ahvenilla että monnisilla: flegmaattisuus ja syömättömyys.
Nyt altaassa on jäljellä enää normaalilta vaikuttava partis, kaksi täplämonnista, jotka ovat nekin normaalia vaisumpia sekä 11 kardinaalitetraa, ne taas ovat ihan pirteitä ja nälkäisiä.
Pitäisikö mun nyt uhrata toinen noista täplistä ja viedä sekin tutkittavaksi kuolleen kirjomonnisen ohella? En osaa sanoa, miten pitkään kirjo on ollut kuolleena altaassa, kun en muista näinkö sitä aamulla töihin lähtiessäni eli se on kuollut joko yöllä tai tänään päivällä. EELAssa sanoivat, että ulkoloisten tutkiminen vaikeutuu, mitä pidempään kala on ollut kuolleena altaassa. Nyt laitoin monnisen jääkaappiin.
-Kaaka81
-Kaaka81
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Sarkka, kaikki tuhoaineet (kotilomyrkky, levämyrkky, lääkkeet..) ovat aina raskaita hoitoja kaloille ja saattavat verottaa heikot yksilöt vaikka pakkauksessa luvataan ettei kaloihin vaikuta.
Meillä kotilotuhoaine tappoi aikanaan lähes kaiken... Paitsi kotilot![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Meillä kotilotuhoaine tappoi aikanaan lähes kaiken... Paitsi kotilot
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Tiedän toki, että lääkitykset rasittavat kaloja. En kuitenkaan usko, että kyse on kotilomyrkystä, koska kaikkien kuolleiden oireet ennen ja jälkeen myrkytyksen ovat olleet samankaltaiset.
Pari kalaa ovat nyt EELAssa, elävä ja kuollut monninen.
^^ Olen katsonut, että vesiarvoni pitäisi olla kaikille kaloilleni soveltuvat.
Pari kalaa ovat nyt EELAssa, elävä ja kuollut monninen.
^^ Olen katsonut, että vesiarvoni pitäisi olla kaikille kaloilleni soveltuvat.
-Kaaka81
-Kaaka81
Mitään tarttuvaa eikä muutakaan tautia ei löytynyt kaloistani. '
Mitäs mä nyt osaan seuraavaksi tehdä..?
Kaloja ei ole kuollut enää, kardinaalitetrat ovat pirteitä, partis samoin, ainokainen täplämonninen vaikuttaa aralta ja masentuneelta, mutta se voi johtua ihan seuranpuutteestakin. Vesiarvot ovat säilyneet vakiona.
Minulta siis kuoli kaksi töyhtökääpiöahventa ja kaksi pientä kirjomonnista tuossa alkukesästä, samanlaisin oirein, ei mitään päällenäkyviä muutoksia, vain apaattisuutta ja syömättömyyttä.
Mitäs mä nyt osaan seuraavaksi tehdä..?

Kaloja ei ole kuollut enää, kardinaalitetrat ovat pirteitä, partis samoin, ainokainen täplämonninen vaikuttaa aralta ja masentuneelta, mutta se voi johtua ihan seuranpuutteestakin. Vesiarvot ovat säilyneet vakiona.
Minulta siis kuoli kaksi töyhtökääpiöahventa ja kaksi pientä kirjomonnista tuossa alkukesästä, samanlaisin oirein, ei mitään päällenäkyviä muutoksia, vain apaattisuutta ja syömättömyyttä.
-Kaaka81
-Kaaka81
Edelleen askarruttaa, mihin ihmeeseen nuo kalaseni kuolivat. Affenet lopettivat syömisen ja kävivät samana päivänä apaattisiksi. Siitä jonkin ajan kuluttua kaikki neljä monnista. Mulla on nyt jäljellä enää ainokainen täplämonninen, joka on edelleen alla päin, mikä ei tietysti ole ihme, kun se on yksin vailla lajitovereita.
En jotenkin jaksa uskoa vedenkään olevan syyllinen kuolemiin, koska ensimmäiset oireet alkoivat tasan samana päivänä. Olisivatko kalat voineet saada jonkin pöpön pakastesurviaisista, koska juuri edellisenä päivänä olin ruokkinut kaloja niillä?
Onko kellään sattunut vastaavaa? Mitä tekisitte minun tilanteessani?
On niin neuvoton olo.
Ja kaikkein eriskummallisinta tässä on se, että kardinaalitetrat ovat elämänsä kunnossa.
En jotenkin jaksa uskoa vedenkään olevan syyllinen kuolemiin, koska ensimmäiset oireet alkoivat tasan samana päivänä. Olisivatko kalat voineet saada jonkin pöpön pakastesurviaisista, koska juuri edellisenä päivänä olin ruokkinut kaloja niillä?
Onko kellään sattunut vastaavaa? Mitä tekisitte minun tilanteessani?
On niin neuvoton olo.

Ja kaikkein eriskummallisinta tässä on se, että kardinaalitetrat ovat elämänsä kunnossa.

-Kaaka81
-Kaaka81
Vesiarvotkin on nyt mitattu. Ph noin 7, GH 6 ja KH 3. Ei nitriittiä, hiukan nitraattia.
Epäilykseni sen suhteen, että vika ei ole vesiarvoissa, vahvistuu vahvistumistaan. Töyhtikset kun menivät samana päivänä alamaihin.
Ja ihan OT:na liuskatestit pitäisi lailla kieltää.
Näyttivät ihan muuta kuin tippatestit. Liuska näytti Ph:lle huomattavasti alhaisempaa arvoa, hädin tuskin kuutta ja epäilin sitä jo liiankin matalaksi.
Epäilykseni sen suhteen, että vika ei ole vesiarvoissa, vahvistuu vahvistumistaan. Töyhtikset kun menivät samana päivänä alamaihin.
Ja ihan OT:na liuskatestit pitäisi lailla kieltää.

-Kaaka81
-Kaaka81