Vesitestit, millaisia suosittelette?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Anzku
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: OAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Anzku »

akyttala kirjoitti:Onkos nuo testit välttämättömiä? Itse ajattelin antaa akvaarion kypsyä viikon-pari ihan itsekseen ja heittää sen jälkeen kalat joukkoon sen enempiä miettimättä. Mutta olisikohan viisaampi testata tuota?
Viisainta on testata. Ensinnäkin testeillä saat selville, milloin akvaario on kypsä -- eli kun nitriittipiikki on mennyt ohi -- ja lisäksi sinun tarvitsee tietää veden kovuus ja pH voidaksesi valita oikeanlaisen kalaston.

Mitä tarkoittaa, että annat akvaarion kypsyä viikon-pari "ihan itsekseen"? Kai käytät ymppiä, ja ruokit bakteereita? Pelkkä veden seisotus ei vaikuta akvaarion kypsymiseen millään tavalla.
The difficult is done at once, the impossible takes a little longer.
akyttala
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Anzku kirjoitti:
akyttala kirjoitti:Onkos nuo testit välttämättömiä? Itse ajattelin antaa akvaarion kypsyä viikon-pari ihan itsekseen ja heittää sen jälkeen kalat joukkoon sen enempiä miettimättä. Mutta olisikohan viisaampi testata tuota?
Viisainta on testata. Ensinnäkin testeillä saat selville, milloin akvaario on kypsä -- eli kun nitriittipiikki on mennyt ohi -- ja lisäksi sinun tarvitsee tietää veden kovuus ja pH voidaksesi valita oikeanlaisen kalaston.

Mitä tarkoittaa, että annat akvaarion kypsyä viikon-pari "ihan itsekseen"? Kai käytät ymppiä, ja ruokit bakteereita? Pelkkä veden seisotus ei vaikuta akvaarion kypsymiseen millään tavalla.
Selvä. Voiko pH muuttua paljon veden alkuperäisestä? Täällä on kraanavesi suurinpiirtein tasan 7, voiko se muuttua esim 6-8 välillä?
Emmä vielä ole laittanut sitä alulle, mutta kun laitan, ajattelin jonkun ympin sinne laittaa ja bakteereitakin ruokin. Tuon www.aquahoito.info sivuston mukaan ajattelin homman suorittaa..
Mutta täytynee ne testitkin hommata, jos se on niin tärkeää kuitenkin.

Miksi muuten kalat kestivät parikymmentä vuotta sitten aivan hyvin heittämisen akvarioon, johon oli vasta laitettu tavarat sisälle? Kypsytys tapahtui sitten siinä kalojen ollessa jo sisällä. Eikä ne mihinkään kuollut..
Anzku
Senior Member
Senior Member

akyttala kirjoitti:
Selvä. Voiko pH muuttua paljon veden alkuperäisestä? Täällä on kraanavesi suurinpiirtein tasan 7, voiko se muuttua esim 6-8 välillä?
pH voi vaihdella, esimerkiksi mangrovejuurakot voivat vaikuttaa pH:ta alentavasti. Kannattaa seurailla, miten se akvaariossa muuttuu.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

akyttala kirjoitti: Miksi muuten kalat kestivät parikymmentä vuotta sitten aivan hyvin heittämisen akvarioon, johon oli vasta laitettu tavarat sisälle? Kypsytys tapahtui sitten siinä kalojen ollessa jo sisällä. Eikä ne mihinkään kuollut..
Eivät kuolleet heti, mutta ainakin minulla sen aikaisilla opeilla hoidetut kalat olivat paljon lyhytikäisempiä. Itselläkin kivempi olla, kun tietää että kaloilla on mahdollisimman luontaisen mukainen ympäristö.
lilo
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja lilo »

akyttala kirjoitti:Miksi muuten kalat kestivät parikymmentä vuotta sitten aivan hyvin heittämisen akvarioon, johon oli vasta laitettu tavarat sisälle? Kypsytys tapahtui sitten siinä kalojen ollessa jo sisällä. Eikä ne mihinkään kuollut..
Eihän siinä nykyäänkään välttämättä kaikki kalat kuole, riippuu kalojen kestävyydestä ja nitriittipiikin suuruudesta. Suurin riski on jos uuden, kypsymättömän akvaarion asuttaa heti likipitäen täydellä kalastolla. Akvaarioon tulee enemmän hajotettavaa (ruoka,ulosteet yms) ja koska bakteerikanta on vasta kehittymässä, esim. nitriitti todennäköisesti nousee myrkyllisiin määriin, ennenkuin seuraavan vaiheen bakteerit ovat lisääntyneet tarpeeksi hävittämään nitriitin.
Uskon sitäpaitsi, että 'aika kultaa muistot', joten muistetaan vain, että oli akvaario ja oli kaloja, jotka elivät, mutta näitä yksittäisiä, selittämättömiä kuolemantapaksia ei niinkään.
Itse aloitin parikymmentä vuotta sitten siirtämällä n 5 nuorta miljoonakalaa 70 litran akvaarioon, kypsyttämättä. Kaikki jäivät eloon, johtuen todennäköisesti, että kuormitus jäi niin pieneksi.
Tuohonhan se nykypäivän 'kalallinen kypsytyskin' tähtää; vain muutamia kaloja ensiksi ja kuormitusta (ja bakteerikantaa) kasvatetaan siinä sivussa. Nitriitti saattaa silti olla vaarana.
Järven ohjeissa taas bakteerikanta kasvatetaan ensin ja sitten voidaan tuoda kaikki kalat kerralla. Nitriittiä ei ole enää vaarana.
Ilman mainoksia olisimme onnellisia tietämättä miksi. (Lapsen kouluaineesta poimittu)
Sarkka
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Sarkka »

Mä voisin kenties kohottaa altaani KH:ta ja Ph:ta. KH on kolmosen luokkaa ja Ph noin kuusi. Nyt ajattelin kokeilla ruokasoodaa arvojen kohottamiseen. Mulla on kotona vain epätarkat liuskatestit, joten sopivan ruokasoodamäärän selvittämiseen tarvitsisi ostaa kunnon tippatestit. Kysymys kuuluukin, kumpiko kannattaa ostaa, KH vai Ph-testi? Ja kumpiko on edullisempi? :mrgreen:
"Miksipä tehdä jotain helposti sillä sehän se vasta tylsää olisi."
-Kaaka81
lilo
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja lilo »

Minä ostaisin pH-testin, jos noista kahdesta pitäisi valita.
Ei ole järkevää ostaa pelkkää KH-testiä, koska silloin et tiedä,
mihin asti sinun on sitä nostettava, että saat sopivan pH:n.
Hintoja en nyt muista, ehkä joku hiljattain-ostanut voi auttaa siinä.
Ilman mainoksia olisimme onnellisia tietämättä miksi. (Lapsen kouluaineesta poimittu)
Sarkka
Member
Member

Juu, aivan. Kyllähän mä tietty noin-lukeman näen liuskallakin, mutta ehkä se Ph on fiksumpi ostaa. Kovasti tuo hinta vielä kiinnostaa, ei sillä etteikö se liikkeessäkin sitten aikanaan selviäisi. :mrgreen:
-Kaaka81
Anzku
Senior Member
Senior Member

Tarkkaa pH-arvoa on aivan turha kuvitella saavansa liuskoilla ;)

Hintaa tippatesteillä on yleensä sellaiset +-10e, nitraattitesti on kallein, en nyt muista mikä oli se halvin...? 8-16e tuo hintahaitari taitaa olla, ellei sitten tilaa Saksanmaalta :)
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Anzku kirjoitti:Tarkkaa pH-arvoa on aivan turha kuvitella saavansa liuskoilla ;)
Kuin myös tippatesteillä.. Jonkin aikaa kituuttelin tippatestejen kanssa, kunnes sain tarpeekseni ja ostin Hannan elektronisen pH-mittarin. Saapahan tarkan, kahden desimaalin, tuloksen nopeasti ja vaivattomasti. :D
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
Sarkka
Member
Member

No nih. Olen nyt vertaillut Tetran liuskatestien tuloksia tippatesteihin ja huhhuh, miten antavatkaan erilaista tietoa. Minä olin jo vähällä alkaa nostaa altaani Ph:tä ja karbonaattikovuutta, koska liuskatestit puhuivat sen puolesta. Ph-arvon tulkitsin liuskasta noin kuudeksi ja KH:n hikisesti kolmeksi. Noh, hommasin sitten tippatestit ja Ph näyttikin noin seiskaa ja KH:kin ihan riittävää kolmea. Kyllä mä ennemmin noihin tippatesteihin luotan.

Liuskat voisi lailla kieltää. [}:)]

OT: eilen kun lueskelin noista vesiarvojen muuttamisjutuista niin onko niin, että jos lasketaan Ph:ta niin laskeeko KH:kin silloin automaattisesti? Kun kerran KH:ta nostaessa myös PH nousee... En ole ainakaan toistaiseksi muuttamassa Ph:ta mihinkään, kunhan vain tuli mieleen moinen kysymys.
rain- kirjoitti:Mutta jos ei ole mahdollisuutta kimppatilaukseen tai haluaa testinsä ostaa täältä, niin ei kannata tuhlata niihin liuskatesteihin. Sama kuin heittäisi rahansa kaivoon ja arvaisi itse tulokset.
Kyllä. Juuri näin. Minäkin sen nyt uskon.
-Kaaka81
Muffe
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Tulipahan hankittua elämän ensimmäiset vesitestit. Tetran tippatesteistä pH, karbonaattikovuus, nitriitti ja nitraatti. :) Oli hauska leikkiä pikkukemistiä :mrgreen:
fisu1
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja fisu1 »

paljonko nuo tetran tippatestit maksoivat? tilasin juuri äsken saksasta kaikki tetran tippatestit (paitsi ammoniakki) ja eheimin 2048 suodattimen +vielä aquaballiin uudet filtterit,kaikki nämä tulivat maksamaan lähetyskuluineen yht.103€ :mrgreen: ( kun taitaa tuo pelkkä suodatinkin maksaa n.90€ suomessa..) tulin siihen tulokseen että, ei ne lähetys kulutkaan sieltä niin kovasti maksa mielestäni :D
Sarkka
Member
Member

Nuo tetran Ph-, KH- ja GH-testit olivat jotain alta kympin kipale.
-Kaaka81
Mervi*
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mervi* »

Mä ostin tetran pakkauksen jossa on KH, GH, Ph ja NO2 -testit ja maksoi 25 euroa.
Sarkka
Member
Member

^Siis ihan tippatestejä? Onpa halpa, jos niin on. 8O
-Kaaka81
Muffe
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Mun testit oli yhteensä 45 e Helsingin Akvaariokeskuskesta.
Turkoosi
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Turkoosi »

Tetran testeistä olen itse tykännyt, siis tippatesteistä. Alkuun ostetun liuskatestipaketin sijaan olisi voinut ostaa tikkataulun ja katsoa arvot tikkaa heittämällä. :P

Kaikki testit eivät ole Seraa, pH-testi on Junior Wardley-merkkinen, ja siinä loppuu emäksisen puolella asteikko kesken. :( Turhake, mokoma... Helppo se kyllä on tehdä jos testattavat arvot ovat alle 7,2.
Järjenkäyttö on sallittua ja joskus jopa suotavaa.
KaNi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja KaNi »

Mihinkäs nämä liuskatestit sitten perustuvat, jos niistä ei ole mihinkään? Mielestäni niillä saa noin arvoja. Jos liuskalla mennään johonkin ääripäähän, niin sitten voi testata tipoilla tarkemmin tilannetta.
Mervi*
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mervi* »

Ihan siis tippatestejä, kauppias kaivoi sen jostain ja sanoi, että kannattaa ostaa se ennemmin kuin irrallaan, kun olin aikeissa ostaa erilleen ja olisi sillain maksanut hirveesti, mutta tuo pakkaus oli yllättävän halpa!
Sarkka
Member
Member

Mervi*, no jo on ollut edullinen paketti. Minen edes arvannut kysellä mitään paketteja, vaan ostin kaikki kolme testiä erikseen eikä kauppiaskaan muista maininnut.

Joo, en tiedä, missä vika, mutta mulla tosiaan liuska näytti hätaisesti kuutta ja tippatestillä sain taas Ph-arvoksi noin 7. Että en voi oikein sanoa luottavani liuskoihin...
-Kaaka81
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”