Kotiloiden älytön lisääntyminen?

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Tolstoi
Starting Member
Starting Member

Kotiloiden älytön lisääntyminen?

Viesti Kirjoittaja Tolstoi »

Akvaariopaketissani tuli mukana kotiloita, joita ei vielä silloin ollut paljon, mutta nyt niitä on joka paikassa (lasissa, pinnassa, kasvien lehdissä ja pohjassa). Miten ne saisi vähemmäksi muuten kuin haavaamalla?
mysli
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mysli »

Nyppimällä tai sitten lappoamalla niitä pois ohuella letkulla. Myös munarykelmiä kannattaa etsiä ja poistaa kaikki mitkä löytää.
Dixi et animam levavi.
Tolstoi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Tolstoi »

Vaikka tällä palstalla ei myrkkyjä kotiloiden tuhoamiseksi suositella, niin menin kuitenkin akvaariokaupasta kysymään jotakin joka saisi nuo kotilot vähentymään. Myi minulle sellaista mrkkyä joka annetaan kuurina 3ml/60l en muista merkkiä mutta kotona kun aukaisin paketin niin ohjeissa luki että "sinilevän tuhoamiseen, vaaraton kaloille ja kasveille". Kusetettiinko minua vai vaikuttaako tuo myös kotiloihin??? Partis hoitaa kyllä leväongelmat.
jossuliini
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja jossuliini »

Nuo myrkyt ovat kyllä tämän palstan käyttäjien kokemuksien mukaan tehokkaita eliminoimaan akvaarion kalat ja kasvit, mutta leviin ja kotiloihin ne ei niinkään aina toimi :| . Ilmeisesti sinnikäs nyppiminen on oikeasti se paras vaihtoehto kotilonpoistossa, lue vaikka aikaisempia säikeitä samasta aiheesta. En ole itse käyttänyt myrkkyjä lainkaan, joten tuosta valmisteesta en osaa sanoa. Itse sain viime keväänä uhanneen touhukotiloinvaasion loppumaan alkuunsa poistamalla näkyvät munat ja kotilot käsin akvaariosta, eikä se mielestäni ollut mitenkään kovin vaivalloista.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Vasta kokeiltuasi sen tiedät. Riittää että pari kotiloa kestää tuon kuurin, ja ne alkavat lisääntyä. Niiden jälkeläisillä on sitten jo kyky selviytyä vastaavasta myrkytyksestä.

Kannattaisi poistaa kotilot jo heti alkuvaiheessa. Jos ei kotiloita akvaarioonsa halua.
Käydään siis kasvit lehtikerraallaan läpi ja poistetaan sekä kotilot että niiden munaryhmät.
Alunakylpy tehostaa: http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita ... php#kasvit
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”