Kotilot riesana

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Flame
Junior Member
Junior Member

Kotilot riesana

Viesti Kirjoittaja Flame »

Sain kasvien mukana kaiken maailman pikku kotiloita ja nytten nämä äyriäiset alkavat ottaa hermoon kun sitä populaatiota ei saa mitenkään pidettyä kurissa. Kerään akvaariosta (180L) yleensä päivittäin n. 10-20 yksilöä pois.

Kotiloita on 3 lajia, en muista mitä kaikkia siellä on koska mielestäni niitä on vaikea tunnistaa :?

Osaisiko joku kertoa mitä tehdä? Muuta kuin kerätä niitä pois sieltä.
Sarkka
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Sarkka »

Poimiminen, lappoaminen, kotilosyötit tai ihan viimeisimpänä keinona kotilomyrkytys. Siinä ne konstit mitä mulla tulee mieleen.

Haulla löytyy tietoa aiheesta aika lailla.
"Miksipä tehdä jotain helposti sillä sehän se vasta tylsää olisi."
-Kaaka81
Flame
Junior Member
Junior Member

Elikkä pitänee sitten vaan alkaa keräämään niitä enemmän sieltä akvaariosta.

Mitenkäs ulko putsarin kanssa, kuinka usein se pitäisi putsata kotiloista? Kun niitä tuppaa menemään sinne myös.
Sarkka
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Sarkka »

^Varmaan aika usein, ellei halua sinne muhimaan kotiloarmeijaa.
"Miksipä tehdä jotain helposti sillä sehän se vasta tylsää olisi."
-Kaaka81
Flame
Junior Member
Junior Member

Saan tuossa kohtapuolin "talkoo" apua tuon koti ongelman kanssa.

Voiko kasvit ottaa pohjasta ja huuhdella juoksevalla vedellä? Ja sitten pohjan olen ajatellut putsata lapolla...
hannamaarit
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja hannamaarit »

Mulla ainaki ne niin ilosesti menee letkua pitkin veden vaihdon yhteydessä, niin saa pidettyä siedettävissä mitoissa sitä kotiloitten määrää...
Kahvia.
KaNi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja KaNi »

Meilläkin oli kotilo-ongelma. Kun rupesi tympimään ainainen kerääminen, niin hankittiin pari raitanuoliaista. Alkuun ne ei ollu ollenkaan edes kiinnostunu kotiloista, mutta nyt kotilot on reippaasti vähentyny. Tai ainakin menneet piiloon. :D
Akvaariofani :)
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Akvaariofani :) »

Mulla on omassa akvaariossani myös kotiloita, mutta riesana ne eivät ole koskaan olleet. Sitä paitsi sisäsuodatin imee niitä ja kun sen sitten puhdistaa, kotiloarmeijakin pysyy kurissa [;)] ...
Jonzku
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Jonzku »

Mullekkin suositeltiin noita raitanuoliaisia. Hävisivät sen siliän tien :mrgreen:

Kotilot siis... :D
Flame
Junior Member
Junior Member

Montako raitanuoliaista voi laittaa 180L akvaarioon, jossa jo pohjalla on 5 verkkomonnista ja 5 levistä?
KaNi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja KaNi »

Mielestäni voisit ottaa pari raitanuoliaista, vaikka pohjalla jo onkin porukkaa. Viisaammat korjatkaa, jos puhun puutaheinää.
Flame
Junior Member
Junior Member

kävin tässä akvaario kaupassa ja sielä sanottiin että tiikerinauoliaista ei voi ottaa kuin minimiltään 500L akvaarioon...

mites tämä raita nuoliainen? kasvaako isoksi?

huomasin juuri kyselleeni kauppiaalta väärää nuoliaista.
kendau
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kendau »

Raitanuoliaiset eivät sovi monnisten kanssa samaan altaaseen. Näillä kun on ikävä ominaisuus syödä monnisilta silmät päästä. Suosittelisin, että koetat hankkiutua niistä ylimääräisistä kotiloista eroon ihan käsipelillä nyppimällä. Se vaatii jaksamista ja hermoja, mutta ei ole mahdoton tehtävä, jos kyseessä on 180-litrainen allas.
Flame
Junior Member
Junior Member

Aivan, oneksi kyseessä on kumminkin niin pieni allas :)
Flame
Junior Member
Junior Member

Kävin eläinkaupassa kyselemässä siitä kotiloita tappavasta aineesta. Onko kellään kokemuksia sen vaikutuksista kaloihin?

Meinaan ensin kokeilla saada kantaa pois tuolta ihan noukkimalla.
Muffe
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Eieieiei. Kotilomyrkkyjä ei suositella. Vaikka luvattaisiin mitä purkissa, niin voi tapahtua vaikka mitä ylläreitä.
Flame
Junior Member
Junior Member

jännää että sitä silti myydään... 8O
VeTa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja VeTa »

Meille sanottiin että pistä pohjalle valkoinen lautanen ja siinä sitten jotain parisen tuntia ja sit sen lautasen voi ottaa pois ja tyhjentää sen ja jos kotiloita on vielä jäljellä niin lautanen takaisin pohjalle.
LEHTIKALAPARISKUNTA ostetaan/otetaan vastaan!
Flame
Junior Member
Junior Member

Houkutteleeko valkoinen väri ne ulos piilostaan?
ninniw81
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja ninniw81 »

No ainakin lautaselle asennettu sopiva välipala (pohjatablettia, salaattia, kurkkua...) saa ne mönkimään esiin piilostaan. Ja sitten vaan nostat lautasen pois ja kippaat saaliin menemään. :twisted:
En ole laiska, pelkästään mukavuudenhaluinen.
Mervi*
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mervi* »

Mulle tuli myös kasveissa pari kotiloa. Meillä on ollut jotain tosi pieniä kotiloita pari. Ajattelin vaan, että miten ne kotilot mitä tuli on niin ihmeen ison näköisiä... Jos ne on sellaisia oikeita isoja kotiloita, siis poikaisia vai pitääkö mun äkkiä kerätä ne pari kappaletta mitä tuli pois? Mä kun en vielä mikään asiantuntija ole...
VeTa
Junior Member
Junior Member

Flame kirjoitti:Houkutteleeko valkoinen väri ne ulos piilostaan?
Niin se taitaa olla :D
Testaaja
Starting Member
Starting Member

Kotilot riesana

Viesti Kirjoittaja Testaaja »

Minäkin olen saanut todeta, että kasvien mukana saadut postitorvet viihtyvät meillä vähän liiankin hyvin. Olen myös listinyt niitä päivittäin, välillä parikin kertaa päivässä, mutta aina vaan niitä vaeltelee pitkin kasveja. Olen ollut huolissani, että tuo jatkuva näpelöintini altaassa aiheuttaa kaloille stressiä, mutta toistaiseksi ne tuntuvat sopeutuneen tilanteeseen...tosin olen antanut aina ruokaa heti perään, joten se lienee helpottanut tilannetta.

Vai, että valkoinen lautanen auttaa. Kiitos vinkistä, tätä kokeillaan saman tien :D .
VeTa
Junior Member
Junior Member

Re: Kotilot riesana

Testaaja kirjoitti:Minäkin olen saanut todeta, että kasvien mukana saadut postitorvet viihtyvät meillä vähän liiankin hyvin. Olen myös listinyt niitä päivittäin, välillä parikin kertaa päivässä, mutta aina vaan niitä vaeltelee pitkin kasveja. Olen ollut huolissani, että tuo jatkuva näpelöintini altaassa aiheuttaa kaloille stressiä, mutta toistaiseksi ne tuntuvat sopeutuneen tilanteeseen...tosin olen antanut aina ruokaa heti perään, joten se lienee helpottanut tilannetta.

Vai, että valkoinen lautanen auttaa. Kiitos vinkistä, tätä kokeillaan saman tien :D .
Kerro sitten miten onnistui [;)]
Delen
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Delen »

Meilläkin oli joskus ennen aivan järkyttävän paljon kotiloita. Ostimme kaarinuoliaisia yhden, sillä sanottiin, että ainakin aluksi olisi hyvä ottaa vain yksi, ne ovat todella aggressiivisia. Kotilot loppuivat viikossa. Eivätkä ne ole kasvaneet suuriksi suurin on tällähetkellä n. 5 cm, vaikka onkin jo muutaman vuotta vanha. Kun kotilot ovat loppuneet, ovat nuoliaiset syöneet muiden kalojen kanssa pinnalta ruokaa ja pohjalle tippuneet hiutaleet/rakeet imuroidaan nuoliaisten toimesta hetkessä pois.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”