Ajatus on jälleen aktivoitunut, sillä minulla on tämä ko. mahd. siirrettävä pari sekä toinenkin pariskunta, jotka tekevät myös munia, molemmat altaan omissa päissään.
Kysymyksiä ko. hommasta;
a) Olisiko 140l allas kohtuuttoman pieni kiekkopariskunnalla ja ties kuinka monelle poikaselle ja onnistuuko poikasten kasvatus kun minulla ei ole varsinaisen altaan lisäksi kuin tuo 140l:n allas (poikasten tulisi olla koko ajan juuri tuossa altaassa tai varsinaisessa 500l:n missä on sitten 11 muutakin nuorta kiekkoa)?
b) Voinko tehdä niin, että kypsytän (Eheim Aquaball 2212) suodattimen viikon-kahden ajan kiekkojen altaassa, laitan sen tähän ns. kutualtaaseen kiekkoaltaasta otetun veden kanssa, jolloin mitään nitriitti yms. ongelmia ei pitäisi kai tulla? --> En halua millään alkaa kypsyttelemään mitään uutta allasta, koska sitten tulee kyllä ongelmia kiekoille ja minulle...
c) Koska kiekkovanhemmat tulisi siirtää pois kutualtaasta?
d) Kuinka todennäköistä on, että kiekkovanhemmat syövät kutualtaassakin poikasiaan (kuten isossa altaassa ollessaan muiden kalojen seassa)?
e) Tämä kiekkopari on tehnyt kiekonmunansa aina altaan lasiin, joten luultavasti tekisivät sen myös toisessa altaassa (elleivät mene siirrosta vakavaan "shokkiin"). Tulisiko kuitenkin laittaa altaaseen jotain ruukkuja ja ehkäpä kanto (toinen pari tekee munia kannon nokkaan)?
f) Kuinka todennäköisesti kiekon mahd. selvinneet poikaset saa luovutettua pois? Tämä on yksi syy mikä on estänyt parin siirron kutualtaaseen, tilaa ei ole kuin tuon 500l:n verran...
Kiitos jo etukäteen jos joku asiantunteva osaa vastata!