96L allas ja kalat

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Jonzku
Starting Member
Starting Member

96L allas ja kalat

Viesti Kirjoittaja Jonzku »

Eli minua on juksattu kaupassa (tai oikeastaan kahdessa) kaloja ostaessani. Minulla on tuommoinen 96l:n Juwel kannellinen akva.

Tällä hetkellä siellä siis asustaa:
3 partamonnia (1 äiti, 2 poikasta jotka lahjoitetaan)
1 raitanuoliainen
4 miekkapyrstöä
2 kääpiörihmakalaa (turkoosi värimuunnos)
2 kultakalaa

Eli jotkut voin pitää ja muut vaihdella toisiin. Onkos siis ehdotuksia tuommoseen, eli mitä kaloja ja kuinka paljon plus oikeanlaiset vesiarvot akvaarioon. Olisi mukava jos saisin nyt sitten asiantuntevaa opastusta oikeanlaiseen kalastoon. Kiitoksia.
dth
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja dth »

Ensin pitäisi vesiarvot olla selvillä ennenkuin kaloja ruvetaan hankkimaan.
Mutta tuossa kalastossasi on jo niin erilaiset arvot omaat kalat, että jo niistä syistä joudut suuresta osasta luopumaan.

Lopuista sitten sen takia että kasvavat liian isoksi. [;)]

Hyvä jos partiksista jää vain yksi kappale, säästyt monilta ongelmilta jo siinä.
Raitanuoliaisia olisi hyvä olla enemmän, ja ne tarvitsevat siten myös enempi tilaa, joten siitä joudut luopumaan.
Samoin miekkapyrstöillä, että tarvitsevat enempi tilaa. Ja miekkapyrstöt ovat kovan veden kaloja, joten parempi luopua niistä. (oletan siis nyt että altaassasi on pehmeää vettä)
Kultakalat nyt todellakin sitä tilaa tarvitsevatkin, sillä niistä tulee lähemmäs 30cm pötkylöitä, ellei jopa isompia.

Mutta kääpiörihmat voivat jäädä partiksen kanssa näillä näkymin.

Sitten kipaiset kaupasta vesitestejä (pH, kovus, ja nitriitti. ehkä nitraattikin, mutta nuo kolme vaikka aluksi) ja kerrot vesiarvot ja niiden mukaan sitten hankit kaloja. :)
Toinen vaihtoehto on kiikuttaa akvaariosta vesinäyte akvaariokauppaan jossa mitataan vesiarvot yleensä maksutta.
(älä vie näytettä välttämättä siihen kauppaan missä ovat tuon kalasopan sinulle myyneet :roll: )

Tässä nyt alkuun jotain osviittaa miten akvaariosi saadaan kuntoon. :)
Life is just a big illusion, and we all believe in it...
Jonzku
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Jonzku »

Tänään en ole ottanut vesiarvoja mutta ne on edellisten testien mukaan nyt tämmösiä:

NO3: 10-25mg/l (siihen väliin se sopivasti osuu)
NO2: 0mg/l
GH: >10'd
KH: 0-3'd (ei näistä mitää selkoo saa)
pH: 6.4

Kultakalat lähtee nyt ainakin ensimmäisenä.
Kolmannessa kaupassa sanottiin että juu-u on ollut ilmeisen epäpäteviä kauppiaita, mutta totesi että helmirihmat ja miekkapyrstöt saattaa voida elää yhdessä..kuulema niinkin on käynyt.

Mitäs minä sinne sitten ostaisin tilalle?
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

2 kääpiörihmulin ja partiksen seuraan sopisi esim. parvi kardinaalitetroja sekä parvi kuparimonnisia tai piikkisilmiä (hiekkapohja!).

Ovatko kääpiörihmakalasi mitä sukupuolta?
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
MKM
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MKM »

Oulun akvaarioliikkeet on suurimmaksi osaksi aivan jotain käsittämätöntä! Itse käytän vain yhtä, sitäkin varauksella. Lisäksi naapurikunnista (Kempele, Oulunsalo) löytyy pari suht asiallista kauppaa.

Miten tuo gh on noin korkea? Oulussa on kyllä yleensä pehmeämpi vesi (3-6). Teitkö testin varmasti oikein?

Jos kierteisiä kaipaat altaaseesi, niin mulla olis ylimääräisiä...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”