Vihdoin 400 litranen uudistuu
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Vihdoin 400 litranen uudistuu
No nyt vihdoin olisin pääsemässä eroon osasta 400 litrasen kaloista.
Akvaarioon on jäämässä:
4 lehtikalaa (ehkä vielä kaksi lähtee ja vain yksi pariskunta jää...)
7 nuolimonnia
2 partamonnia
Ehdotelkaapa eri kalalajeja mitkä sopisi tuonne.
Lämpötila on 27 (voi alentaakin, nyt se pysyy tuossa lämmittimen avulla)
Muita arvoja:
Nitriitti: 0
Nitraatti: 5 (johtuu varmaankin runsaasta kasvillisuudesta)
GH: 5
KH: 8 (nostettu soodalla)
Eli mitä kaloja itse tuonne laittaisitte?
Pohjalle ei varmaankaan tarvitse enää lisää vipeltäjiä...
Akvaarioon on jäämässä:
4 lehtikalaa (ehkä vielä kaksi lähtee ja vain yksi pariskunta jää...)
7 nuolimonnia
2 partamonnia
Ehdotelkaapa eri kalalajeja mitkä sopisi tuonne.
Lämpötila on 27 (voi alentaakin, nyt se pysyy tuossa lämmittimen avulla)
Muita arvoja:
Nitriitti: 0
Nitraatti: 5 (johtuu varmaankin runsaasta kasvillisuudesta)
GH: 5
KH: 8 (nostettu soodalla)
Eli mitä kaloja itse tuonne laittaisitte?
Pohjalle ei varmaankaan tarvitse enää lisää vipeltäjiä...
Meillä 317L on:
- lehtikaloja 4 (noin vuoden olleet jo eikä suurempia tappeluja ole tullut. Sanotaan että vedenvaihdon jälkeen niiden pitää parin minuutin ajan kinastella taas reviireistä mutta muuten ovat kaikinpuolin sovussa. Jos tappeluja tulee niin jätän vain parin niitä)
- kiilakylkiä 20m yksilön parvi
- yksi jo iäkäs vanha kunnon partis
Laajennusta kalastoon meinaan heti kun saan uuden ulkosuodattimen hankittua yms.
Ainakin joitakin monnisia meinasin ja leväbarbeja.
- lehtikaloja 4 (noin vuoden olleet jo eikä suurempia tappeluja ole tullut. Sanotaan että vedenvaihdon jälkeen niiden pitää parin minuutin ajan kinastella taas reviireistä mutta muuten ovat kaikinpuolin sovussa. Jos tappeluja tulee niin jätän vain parin niitä)
- kiilakylkiä 20m yksilön parvi
- yksi jo iäkäs vanha kunnon partis
Laajennusta kalastoon meinaan heti kun saan uuden ulkosuodattimen hankittua yms.
Ainakin joitakin monnisia meinasin ja leväbarbeja.
-
- Advanced Member
näyttääpä hurmaaville nuo timantit!
En olekaan mikkelissä nähnyt niitä myytävänä kertaakaan... Tilaisikohan ne tänne niitä jos kävisi varaamassa?
Tuleeko suttuisen näköinen jos ottaisi parven timnttitetroja ja parven kiilakylkiä? ja pitäisi vain 2 lehtikalaa ja nuo pohjalla asustelevat kalaset, joita ei paljon näe...
Mikähän olisi hyvä parvikoko?
Siis tälläiseen:
2 lehtikalaa
7 nuolimonnia
2 partamonnia
timanttitetra
kiilakylki
tai
2 lehtikalaa
7 nuolimonnia
2 partamonnia
timanttitetra
Luulisin että nuo kaksi parvea mahtuisi. Kokoa kuitenkin altaassa on.
Mutta tosiaan, mikä parvikooksi?
En olekaan mikkelissä nähnyt niitä myytävänä kertaakaan... Tilaisikohan ne tänne niitä jos kävisi varaamassa?
Tuleeko suttuisen näköinen jos ottaisi parven timnttitetroja ja parven kiilakylkiä? ja pitäisi vain 2 lehtikalaa ja nuo pohjalla asustelevat kalaset, joita ei paljon näe...
Mikähän olisi hyvä parvikoko?
Siis tälläiseen:
2 lehtikalaa
7 nuolimonnia
2 partamonnia
timanttitetra
kiilakylki
tai
2 lehtikalaa
7 nuolimonnia
2 partamonnia
timanttitetra
Luulisin että nuo kaksi parvea mahtuisi. Kokoa kuitenkin altaassa on.
Mutta tosiaan, mikä parvikooksi?
-
- Advanced Member
voihan räkä sanon minä! on tämäkin mikkeli sitten persuksesta. Nimeltämainitsematon kauppa oli taas niin tyly, kuin olla ja voi! kävin kysymässä sieltä niitä timanttitetroja ja myyjä sanoi vain, että ei ole listoilla! mistä hitsistä minä voisin tietää mitä tarkoittaa "ei ole listoilla" ja kysyin sitten, että osaako hän sanoa, että milloin niitä mahdollisesti tulee? kerta niitä ei ole listoilla niitä saattaa tulla parin kuukaudenkin päästä!
Koko ihminen on aina niin tyly... joka kerta. Enkä ole ainut mikkliläinen joka sen on huomannut.
Ei vaan millään viitsisi lähteä ajamaan vieraalle paikkakunnalle, kun uuden auton ostokin on meneillään...
Ei kellään olisi sellaista mahdollisuutta, että ostaa omalta paikkakunnaltaan niitä tetroja minulle ja lähettää matkahuollon kautta? ottakaa siinä tapauksessa yv:nä yhteyttä.
Ajattelin, että olisiko ahdasta jos tuonne ottaisi 20 timanttitetraa ja 20 kiilakylkiä?
Koko ihminen on aina niin tyly... joka kerta. Enkä ole ainut mikkliläinen joka sen on huomannut.
Ei vaan millään viitsisi lähteä ajamaan vieraalle paikkakunnalle, kun uuden auton ostokin on meneillään...
Ei kellään olisi sellaista mahdollisuutta, että ostaa omalta paikkakunnaltaan niitä tetroja minulle ja lähettää matkahuollon kautta? ottakaa siinä tapauksessa yv:nä yhteyttä.
Ajattelin, että olisiko ahdasta jos tuonne ottaisi 20 timanttitetraa ja 20 kiilakylkiä?
Katsastappa Viherkalan varastolistasta löytyykö heiltä noita timantteja. Toimittavat nimittäin kaloja myös matkahuollon kautta. Toimii hienosti nimim. kokemusta onwantukka kirjoitti:voihan räkä sanon minä! on tämäkin mikkeli sitten persuksesta. Nimeltämainitsematon kauppa oli taas niin tyly, kuin olla ja voi! kävin kysymässä sieltä niitä timanttitetroja ja myyjä sanoi vain, että ei ole listoilla! mistä hitsistä minä voisin tietää mitä tarkoittaa "ei ole listoilla" ja kysyin sitten, että osaako hän sanoa, että milloin niitä mahdollisesti tulee? kerta niitä ei ole listoilla niitä saattaa tulla parin kuukaudenkin päästä!

-
- Advanced Member
no nyt on sitten timanttitetrat ensi viikolla tulossa... tyyriitä on kuin mitkä
No saapahan ainankin haluamansa kalat.
Eli miltäpä kuulostaa seuraavanlainen kokoonpano:
4 lehtikalaa
7 nuolimonnia
2 partamonnia
20 timanttitetraa
12 kiilakylkeä
olisiko järkeä ottaa kiilakylkiä enemmänkin?
Lämpötila olisi varmaan hyvä olla 26 asteessa.
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
No saapahan ainankin haluamansa kalat.
Eli miltäpä kuulostaa seuraavanlainen kokoonpano:
4 lehtikalaa
7 nuolimonnia
2 partamonnia
20 timanttitetraa
12 kiilakylkeä
olisiko järkeä ottaa kiilakylkiä enemmänkin?
Lämpötila olisi varmaan hyvä olla 26 asteessa.
-
- Advanced Member
Tänään veden vaihdon yhteydessä, karsin niitä todella leväsiä kasveja. Meni nimittäin hermot, kun vain niissä tietyissä kasveissa oli sitä vihreää hiusmaista levää. Nyt tuo akvaario näyttää melkein uudelta (siis kun kasvit on niin pieniä) ja karsiminenkin on tuonut huonotpuolet esiin. Lehtikalat ovat alkaneet tappelemaan! Yhdelläkin koiraalla on lähtenyt kyljestä suomuja
.
Kukaan ei halua ostaa kaloja ja en tiedä mihin niitä nyt laittaisin. En haluaisi lopettaakaan niin hienoja kaloja, ehdotuksia?
Tosiaan ensi viikolla tulee jo ne timantit tuonne altaaseen ja ruusut saavat kodin vasta parin viikon päästä. Ahdasta tulee...

Kukaan ei halua ostaa kaloja ja en tiedä mihin niitä nyt laittaisin. En haluaisi lopettaakaan niin hienoja kaloja, ehdotuksia?
Tosiaan ensi viikolla tulee jo ne timantit tuonne altaaseen ja ruusut saavat kodin vasta parin viikon päästä. Ahdasta tulee...
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
Siis jos et tiennyt mitä tuo akvaariokauppias tarkoitti sanomalla "ei ole listoilla" niin selostetaanpas hieman.. Eli akvaariokauppaan tulee kalat lähes poikkeuksetta, jostain suomalaisesta Akvaariokala tukusta. Akvaariotukut avatvat akvaariokauppiaille listat kaloista, mitä tukussa on.. Eli sitä mitä tukussa (eli listoilla) on, niin on mahdollista tilata myös akvaariokauppaan..wantukka kirjoitti:voihan räkä sanon minä! on tämäkin mikkeli sitten persuksesta. Nimeltämainitsematon kauppa oli taas niin tyly, kuin olla ja voi! kävin kysymässä sieltä niitä timanttitetroja ja myyjä sanoi vain, että ei ole listoilla! mistä hitsistä minä voisin tietää mitä tarkoittaa "ei ole listoilla" ja kysyin sitten, että osaako hän sanoa, että milloin niitä mahdollisesti tulee? kerta niitä ei ole listoilla niitä saattaa tulla parin kuukaudenkin päästä!
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ei mielestäni ole tylyä jos ei millään pysty hankkimaan sitä mitä asiakas haluaa. Mielestäni kyseisen akvaariokaupan myyjä oli sentään ystävällinen, kun olisi erikseen tilannut sinulle kaloja Tukusta liikkeeseen, mikäli Tukussa niitä olisi ollut.. Hän ei tietty ottanut huomioon, että kaikille "listalta tilaaminen" ei ole täysin selvä asia..

-
- Advanced Member
Nyt en ole ihan varma mitä tarkoitit. Siinä tilanteessa en ymmärtänyt mitä tarkoitti tuo listalla homma, ja oletin, että myyjä selittäisi asiakkaalle, mutta ei.pleko_88 kirjoitti:Siis jos et tiennyt mitä tuo akvaariokauppias tarkoitti sanomalla "ei ole listoilla" niin selostetaanpas hieman.. Eli akvaariokauppaan tulee kalat lähes poikkeuksetta, jostain suomalaisesta Akvaariokala tukusta. Akvaariotukut avatvat akvaariokauppiaille listat kaloista, mitä tukussa on.. Eli sitä mitä tukussa (eli listoilla) on, niin on mahdollista tilata myös akvaariokauppaan..wantukka kirjoitti:voihan räkä sanon minä! on tämäkin mikkeli sitten persuksesta. Nimeltämainitsematon kauppa oli taas niin tyly, kuin olla ja voi! kävin kysymässä sieltä niitä timanttitetroja ja myyjä sanoi vain, että ei ole listoilla! mistä hitsistä minä voisin tietää mitä tarkoittaa "ei ole listoilla" ja kysyin sitten, että osaako hän sanoa, että milloin niitä mahdollisesti tulee? kerta niitä ei ole listoilla niitä saattaa tulla parin kuukaudenkin päästä!
Ei mielestäni ole tylyä jos ei millään pysty hankkimaan sitä mitä asiakas haluaa. Mielestäni kyseisen akvaariokaupan myyjä oli sentään ystävällinen, kun olisi erikseen tilannut sinulle kaloja Tukusta liikkeeseen, mikäli Tukussa niitä olisi ollut.. Hän ei tietty ottanut huomioon, että kaikille "listalta tilaaminen" ei ole täysin selvä asia..
Ja siitä tyly asiasta sen verran, että ihminen on kuitenkin asiakaspalvelualalla ja jos aina kohtelee asiakkaita huonosti, niin ei kunniankukko laula. Mikkelissä tiedän omasta tuttava piiristäni aika montakin ihmistä, jotka eivät asioi tuolla. Harmi, kun on kuitenkin ainut lemmikki kauppa, missä myydään kalasia.
Hyvä esimerkki on sekin, että minulle myytiin n. parin kuukauden ikäinen (muka) hamsteri tuosta liikkeestä pari vuotta sitten ja eläinlääkäri totesi sen vuoden vanhaksi! no mutta antaa olla. Se vain on minun mielipide ja itsekin kun olen asiakaspalvelu alalla, niin tiedän millaisia myyjien pitäisi olla.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
On myöskin tapana kysyä, jos jokin asia mietityttää.. Tiedät varmasti asiakaspalvelualalla itsekkin työskennellessäsi, että on kommunikointi hieman jos asiakas myös kyselee ja myyjä vastaa, kuin että asiakas pitäisi vain ajatuksensa päässään ja antaisi myyjän luennoida niitä näitä..wantukka kirjoitti:Nyt en ole ihan varma mitä tarkoitit. Siinä tilanteessa en ymmärtänyt mitä tarkoitti tuo listalla homma, ja oletin, että myyjä selittäisi asiakkaalle, mutta ei.
Hyvä esimerkki on sekin, että minulle myytiin n. parin kuukauden ikäinen (muka) hamsteri tuosta liikkeestä pari vuotta sitten ja eläinlääkäri totesi sen vuoden vanhaksi! no mutta antaa olla.
Se vain on minun mielipide ja itsekin kun olen asiakaspalvelu alalla, niin tiedän millaisia myyjien pitäisi olla.

Tuota hamsterijuttua on pakko komentoida: On myös mahdollista, että jo itse akvaarioliike on tullut huijatuksi ostaessaan hamstereita. Tuskin kun ovat tutkituttaneet sen tarkemmin karvaisiaan, että minkä ikäisiä ovat..
Miksi kirjoitan tätä vastavääntöä? Siksi, että näillä palstoilla näkee hyvin usein hätäisistä johtopäätöksistä tehtyjä akvaarioliikkeiden lynkkauksia..
Kuviohan on pahimmillaan tämä: Nettisankari näkee akvaarioliikkeessä kuolleen kalan tai akvaarion lääkinnän alaisena -------> Huono akvaarioliike, jota täytyy sitten mainostaa täällä..
Tietty pitkäaikaiset hyvin perustellut huonot kokemukset ovat asia erikseen ja en erityisemmin Wantukka epäile sinunkaan näkemystäsi sitä kyseistä akvaarioliikettä kohtaan.
-
- Advanced Member
juuh, no ei nyt ruveta tappeleen asiasta
Kyllähän minä kysyin, että mitäs se tarkoittaa? jne. mutta myyjä vain hoki, että ei ole listoilla. Jää ihmetyttämään...
Ja halusin antaa esimerkin tuon hampsterin pohjalta sinulle, kun epäilit liikettä. Kyllähän se voi niinkin olla, että koko liikekin on tullut huijatuksi, mutta kattoisivat edes myytävien hampaat, ennen kuin myyvät.
No mutta akvaario asiaan... nyt olen jo 80 % varmuudella kalat myynyt! jee! luulin, että ne olisi pitänyt päästää päiviltään, kun kukaan ei niitä huolinut, mutta onneksi olin väärässä ja ostaja ilmaantui.

Kyllähän minä kysyin, että mitäs se tarkoittaa? jne. mutta myyjä vain hoki, että ei ole listoilla. Jää ihmetyttämään...
Ja halusin antaa esimerkin tuon hampsterin pohjalta sinulle, kun epäilit liikettä. Kyllähän se voi niinkin olla, että koko liikekin on tullut huijatuksi, mutta kattoisivat edes myytävien hampaat, ennen kuin myyvät.
No mutta akvaario asiaan... nyt olen jo 80 % varmuudella kalat myynyt! jee! luulin, että ne olisi pitänyt päästää päiviltään, kun kukaan ei niitä huolinut, mutta onneksi olin väärässä ja ostaja ilmaantui.
-
- Advanced Member
ja taas hieman kalastosta:
Nyt ajattelin seuraavaa:
3 marmorilehtikalaa (siis ovat vielä pieniä, pariskunnan ilmestyessä yksi lähtee)
20 timanttitetraa
7 nuolimonnia
2 partis tyttöä
sitten joko kardinaaleja 20 tai kiilakylkiä 20
Noista kardinaaleista ja kiilakyljistä minulla lähinnä onkin kysyttävää. Tuleeko akvasta upeampi, jos kalasto on sinertävää (timantit ja krdinaalit) ja pitääkö toiseksi parvikalaksi ottaa ihan erinäköinen kala (kiilakylki)? tuossapa pulma.
Eli kardinaalit tuli nyt mukaan, kun lehtikset tulevat poikasina akvaarioon, joten ne ei niitä syö. Olenkin niistä kardinaaleista haaveillut jonkin aikaa ja nyt se olisi mahdollista.
Mitä mieltä olette?
Nyt ajattelin seuraavaa:
3 marmorilehtikalaa (siis ovat vielä pieniä, pariskunnan ilmestyessä yksi lähtee)
20 timanttitetraa
7 nuolimonnia
2 partis tyttöä
sitten joko kardinaaleja 20 tai kiilakylkiä 20
Noista kardinaaleista ja kiilakyljistä minulla lähinnä onkin kysyttävää. Tuleeko akvasta upeampi, jos kalasto on sinertävää (timantit ja krdinaalit) ja pitääkö toiseksi parvikalaksi ottaa ihan erinäköinen kala (kiilakylki)? tuossapa pulma.
Eli kardinaalit tuli nyt mukaan, kun lehtikset tulevat poikasina akvaarioon, joten ne ei niitä syö. Olenkin niistä kardinaaleista haaveillut jonkin aikaa ja nyt se olisi mahdollista.
Mitä mieltä olette?
-
- Advanced Member
eli mahtuisiko niiden kardinaalien ja timanttejen lisäksi tuonne vielä monnisia? eikös tuo allas jo sitten ylikuormitu? toivottavasti ei, nimittäin kerkesin jo innostua monnisista...
Eli ehdotampa jälleen kalastoa:
3 lehtikalaa
7 nuolimonnia
2 partista
20 timanttitetraa
20 kardinaalia
8-10 monnista
Olisiko nyt sitten noin hyvä?
Kasvillisuus tulee olemaan runsasta, kunhan vaan ensin kasvavat...
Eli ehdotampa jälleen kalastoa:
3 lehtikalaa
7 nuolimonnia
2 partista
20 timanttitetraa
20 kardinaalia
8-10 monnista
Olisiko nyt sitten noin hyvä?
Kasvillisuus tulee olemaan runsasta, kunhan vaan ensin kasvavat...