Kasvit punertavat/kotilot syöpyvät

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mlatvala
Junior Member
Junior Member

Kasvit punertavat/kotilot syöpyvät

Viesti Kirjoittaja Mlatvala »

Mikä on ongelmana akvaariossani kun kasvien lehdet punertavat laidoiltaan, sekä sellainen lumme kasvi punertaa varrestaan... Kasvit ovat oikeasti siis vihreitä eikä kyse ole punalevästä.

Toinen askarruttava asia on kotilon kuoren syöpyminen jota olen miettinyt jo pitkän aikaa, joo tiedän ettei vesiarvot ole silloin ihan kunnossa kotiloille, mutta millä saisin tilannetta parannettua ja kotiloiden kuoret kuntoon?
swordtail
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja swordtail »

Kotilon kuori syöpyy happamassa ja pehmeässä vedessä. Kovuudeksi riittää 8 tai enemmän ja pH pitäisi olla sen yli 7.

Kasvit punertavat runsaassa/liiallisessa valossa.
Mlatvala
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Mlatvala »

No ihan yksiputkinen valaisin kyllä on eikä pituuttakaan ole varmaan kuin 70 senttiä, voikohan lie sitten valaisusta johtua, sitten vielä kun lumpeen varsikin punertaa mikä nyt ei minun mielestä hirveästi ole valossa kun aina on lehti kuitenkin varren päällä..
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Mitä ne muut punertuvat kasvit ovat? Millä lannoitat kasvejasi ja kuinka runsaasti? Kyllähän moni vihreä kasvi punertuu jos valoa ja rautapitoista lannoitetta on tarpeeksi. Tosin yleensä ne punertuvat tasaisesti latvasta. Minulla punertaa esim. brasilianärviä, vedensuosikki, pensasojakaali ja intianvesitähdikki, vaikka normaalisti ne ovat melkoisen vihreitä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”