kirjoplaty kirjoitti:crisse_83 kirjoitti:
Pohjasta:
Mutta täysin pakollinen tuo ei ole, tiedämpä pari akvaariota jossa piikkikset viihtyvät hyvin vaikka onkin sorapohja. Ja kyllä ne sinne kaivautuvat ja suhteellisen syvälle vielä. Se on makuasia kumman pohjan valitsee sora-hiekka, näistä on järjettömästi täällä jo keskusteltu ja kummallakin on oma kannattajakuntansa. Itselläni kaikissa hiekkapohja, reilusti tavaraa. Ei siltin kylläkään mitään vastaan kyllä tuota soraakaan. Onhan se totta että juuri esim. piikkiksille ja monnisille on hiekka parempi, mutta veikkaan ettei se maailmaa kaada, eikä kaloja tapa jos onkin se sora siellä pohjalla. Paljon enemmän haittaa olisi sanottakoon nyt vaikka liian vähäisestä suodatuksesta, liian pienestä altaasta jne.
Mutta silti edelleenkin olen sitä mieltä, että piikkisilmille ja muille pohjaa tonkiville kaloille paras ratkaisu on hiekka. Mites kuvittelet piikkisilmienkin purskuttavan soraa kidustensa läpi? Minulla ne tekevät niin kun etsivät ruokaa. Isoon soraan on paha kaivautua. Ja voihan olla, ettei piikkisilmien luontainen käyttäytyminen pääse oikeuksiinsa sorapohjassa.
Jos on kuitenkin pakko olla soraa, niin todellakin särmätöntä. Muuten pohjakalat kärsivät.
Hei, entäpä jos ootettaisiin, että mitä Kalasammakko meinaa altaaseensa laittaa, ennen kuin aletaan riidellä siitä miten eri kala-lajeja pidetään. Mutta tuohon oma mielipide: piikkisilmille hienohiekka suositeltavaa. sora käy myös hyvin, kunhan ei ole terävää, ettei ne riko itseään.
jarvij kirjoitti:Seuraavat kalat sitten vain karanteenin kautta, koska akvaariossasi jo on kala. Kala, joka mahdollisesti kärsii nitriittimyrkytyksestä eli stressautuu.
Myöskään et voi enää kypsyttää kalattomasti, joten kypsyttäminen muuttuu ongelmalliseksi.
Jokainen uusi kalaerä tulee aiheuttamaan nitriittipiikin (ja ainakin lievän nitriittimyrkytyksen), koska et voi enää kasvattaa riittävää typpibakteeristoa. Hankalaksi menee.
Itse en ottaisi kasveja kypsytettävään akvaarioon, vaan vasta kunnolla kypsyneeseen, mutta kukin tyylillään.
Mun mielestä kasvit taas ois hyvä laittaa kypsytyksen aikana, että ne ehtii juurtua hyvin, ennen kuin kalat tulee altaaseen. Ja eikös ne kasvit jotenkin edistä sitä altaan kypsymistä?
HEI! tarvitseeko heti olla NIIN über-kriittinen jos sattuu vahinkoja. Mun mielestä partis voi jäädäkkin altaaseen, vaikka se vesi ei ole vielä "valmista". Se on suhteellisen kestävä kala ja uskaltaisinpa väittää, että ei sen elinkaari siitä lyhene jos se vesi ei ole vielä aivan kypsää, vaikka niin joku edellisissä viesteissä väittikin.
Kalasammakko: Voithan tietysti palauttaa kalan liikkeeseen, josta sen ostit, mutta luultavimmin kauppias ei ota sitä takaisin. Tietty kai sulla on velvollisuus kysyä sitä.
Olen kyllä kalattoman kypsytyksen kannalla, mutta hyvä Kalasammakko: On niitä akvaarioita kypsytetty ennenkin kaloilla. Maalaisjärjellä ajateltuna kannattaa nyt vain antaa olla sen partiksen siellä altaassa ja kypsyttää se allas rauhassa ja sitten kun vesi on "valmista" niin lisäillä muita kaloja. Vaihda vain vettä jonkin verran säännöllisesti niin kyllä se partis siellä pärjäilee. Joskus itse pienempänä kypsyttelin 3 miljoonakalalla ja 1 partiksella 160 litrasen altaan ja hyvin elelivät. Tosin silloin lisäsin myös bakteerivalmistetta altaaseen ja sillon se näytti toimivan. Entä jos sinäkin hätäratkaisuna koittaisit jotain bakteerivalmistetta?
Itse aion kypsyttää akvani kalattomasti ympeillä ja ammoniakeilla sun muilla, mutta kun sulla tollanen tilanne on niin älä hätäile, kyllä se harrastus siitä käyntiin lähtee. No problemo!
Karanteenin kautta kalojen lisäämisestä: Onhan se ihan jees, mutta kun kaikilla ei välttämättä ole varaa ostaa karanteeniallasta tai tilaa laittaa sellaista. En käytä karanteenia ja kaikki on niinkin hyvin.
Olkaa ihmiset vähän kivempia ja suhtautukaa asioihin rennosti, onko se niin paljon pyydetty. Rasittaa lukea ihme väninää, kuten "nyt tais mennä koko homma sulla pilalle. ongelmia tulee. vää vää." itse tässä vänisen, mutta mielestäni aiheesta. Positiivisuutta peliin, kiitos! Piste
Parempi pieniä kaloja liian isossa altaassa, kuin isoja kaloja liian pienessä.