Silikonit!

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
wasser
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Silikonit!

Viesti Kirjoittaja wasser »

Luin jo Järven sivut ja aiemmat keskustelut, mutta joko kysymykseni on tyhmä tai sitten en vain havainnut tämmöistä tietoa:

Jos uusin kehysakvan silikonit (näkyvä osa), voinko laittaa silikonia kaksi kerrosta odotettuani ensin ekan kerroksen kuivumista? En siis halua mitään silikonisisustusta, vaan tekisin siistin varmistuskerroksen [;)] Hirvittää koko puuha, ei ole varaa pilata uutta parkettia vesivahingolla!

En ole koskaan silikonien kanssa sählännyt, mutta nyt se taitaa olla edessä. Levä on päässyt millin, kaksi silikonisaumaa raottamaan, mutta akva ei kyllä vuoda.

Onko mahdollista viedä akvaario alan liikkeeseen silikonitettavaksi?
Helmi1978
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Helmi1978 »

Minun ymmärtääkseni silikoni ei silikonin päälle oikein tartu.
ajv
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja ajv »

Onko mahdollista viedä akvaario alan liikkeeseen silikonitettavaksi?

Kyllä, ainakin pääkaupunkiseudulla se on mahdollista.

Itse olen vaihtanut kahteen akvaariooni silikonit eikä työ ole kovin vaikeaa. Mitään varmistuskerrosta ei tarvita ja kehysakvaarioonhan voi vetää vähän leveämmän sauman, kunhan se jää kehystä kapeammaksi.
wantukka
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja wantukka »

myös minä olen ymmärtänyt, että se silokoni ei tartu tukevasti, jos siinä allakin on jo silikonia.
Akvaariofani :)
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Akvaariofani :) »

wantukka kirjoitti:myös minä olen ymmärtänyt, että se silokoni ei tartu tukevasti, jos siinä allakin on jo silikonia.
Jaa-a. Minun piti vaihtaa silikonit akvaarioon, luin kaikki ohjeet huolella. Piti kaapia entiset silikonit tarkoin pois jne jne.
No loppujen lopuksi se silikonin poisottaminen ei ollutkaan mikään helppo homma, joten vain yhdestä nurkasta otettiin ne vanhat silikonit pois. Muuten vaan uusi silikonikerros vanhan päälle, hyvin tarttui, eikä vuoda.
Asiat voi tehdä helpommallakin tavalla ja päästä silti hyvään lopputulokseen. Ei aina tarvitse tehdä niin kuin suurin osa (?)porukasta tekee 8-)
KaNi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja KaNi »

Tasan varmasti pitää silikoni itsessään. Meidän itsetehdyt akvaariot on tehty nimenomaan niin, että ensin se neliskulmainen osa lasien välistä, ja sen kuivuttua sisäpuolelle toinen kerros joka tasoitetaan sormella niin että se on sauman ja molempien lasien päällä ja sitämyöten tukee koko systeemiä. Kannattaa muistaa että puhtaus on akvaarion silikoinnin a ja o, jos välissä on jotain rasvaa (sormenjälkiä esim.) niin ongelmia tulee helposti.
wasser
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja wasser »

Kiitos, nyt olenkin jo rohkeampi puuhaan. Jäin vain miettimään, mikä on vanhan silikonin poisraaputtamisen tarve. Silikonitusohjeissa vanhat käskettiin kaapia pois. Ajattelin leikata vanhat terällä pois niin, että en kajoa kehyksen ja kulman välitilaan, mutta noinkohan se onnistuu turvallisesti?

Jospa vain leikkaan terällä sen mitä siististi saan, riittäisköhän se?

Huomenna hankin silikonit :mrgreen:
Mlatvala
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Mlatvala »

Elekee ostako niitä hirmuisoja silikooneja ku ne ei oo ees hyvän näkösiä. Kattokaa vaikka janatuista ja kuunnelkaa kun se kertoo että sen silikooneista hävis tuntokin, ei ole sitten enää kenelläkään kivaa kun ovat niinkuin jalkapallo 30 baarin paineella ja kenelläkään ei mitään tuntoa niistä silikooneista :)
kalamake
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalamake »

Kun olen tehnyt ns.uusia akvaariota olen laittanut useita kerroksia silikonia enkä ole huomannut että se huonosti tarttuisi, lähinnä purukumi tukassa olisi sopiva vertaus. Vanhan päällekin pitäisi aikan hyvin tarttua. Teempä pienen testin jossain välissä. Palaan tuloksissa myöhemmin asiaan.

Jos vesi pystyy vuotamaan nuppineulankokoisesta reiästä niin vetämällä ns. extra kerroksen silikonia saadaan mahdolliset reiät tukittua ja tulevat reiät tukittua. Olen tehnyt omiini altaisiin saumat varmanpäälle, ulkonäkö on kakkos sijalla.

Mattoveitsen terällä(ns.katkoterä) saa hyvin silikonit pois vanhasta altaasta. Vaikka se uskomattomalta kuulostaa, terä tylsyy aika nopeasti, ei ota niin tarkkaan enää silikonia pois.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”