Soran vaihdosta hiekkaan...

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
hilma
Starting Member
Starting Member

Soran vaihdosta hiekkaan...

Viesti Kirjoittaja hilma »

Tietämätön kysyy: Miten mun pitäis vaihtaa akvaarioni sora hiekkaan niin ettei kalasto kuole? Kyseessä 125 litranen akvaario.
Asiasta on paljon kirjoituksia pitkin poikin, mutta ne ovat ajoittain sekavia.
Toivoisin jonkun itseäni asiantuntevamman akvaristin vastaavan tiedusteluuni. :roll:
merleyn
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja merleyn »

Iso homma. =)
Pese tietysti hiekka ensin irtopölystä. Helpoiten se käy tiheän siivilän avulla (ellei hiekka ole hienonhienoa), tai sitten niin, että laitat pienen määrän hiekkaa kerrallaan ämpäriin ja huuhtelet, kunnes vesi on kirkasta.

Allashan täytyy tyhjentää tyystin sitten. Vedet (mieluiten kaikki talteen) ämpäreihin (älä lappoa pohjasta p**kaa mukaan, vaan ime pinnasta käsin), ja kalat ja kasvit ämpäreihin. Älä laita kaloja kaikkiin ämpäreihin, että voit kaataa osan vedestä altaaseen hiekanlaiton jälkeen. Muu somistus pois, ja sitten pohjasorat pois. Älä yhtään puristele suodatinpatruunaa tai pese muita somisteita!

Sitten uusi pesty hiekka pohjalle, kasviravinnekerros alimmaksi, jos sellaista käytät. Lautasen avulla osa vedestä takaisin, kasvit ja somisteet paikoilleen, sitten loput vedestä ja viimeisimpänä kalat. Kannattaa laittaa vedenparannusainetta samaan syssyyn, vähentää kalojen muuttostressiä.=)
Ja vähänhän sinne on lisättävä "uuttakin" vettä, kun ei kaikkea saa eikä kannatakaan ottaa talteen, alimpia likakerroksia siis.

Laitteet päälle ja odottelemaan, koska bakteerisamennus iskee ja nitriitit nousee.. Ei vaan, kannattaa ehdottomasti käydä hankkimassa bakteeritiivistettä, ennen kuin alkaa urakkaan, että voi lisätä sitä heti perään. Pohjan mukanahan lähtee suurin osa hajottajabakteereista ja akvaario on melkoisessa myllerrystilassa tämän jälkeen. VARSINKIN, jos se on ylikansoitettu.

Hauskaa projektia! =)
Tetran Bactozym käy, tai JBL:ltä Denitrol, tai Junglen StartZyme.
Delen
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Delen »

Sama tehtiin meillä kuukausi sitten, sinileväongelman vuoksi.

--

Älä todellakaan vaihda kaikkea kerralla, sillä muuten bakteeritasapaino järkkyy. Vaihda mieluiten 1/3 kerralla, apuna voi käyttää muovista 'seinää', jotta vanhat eivät valu uuden pälle. Eli; jaa akvaarion pohja kolmeen osaan jollain 'seinällä'. Lapa ensimmäiset sorat pois ja laita uudet hiekat tilalle. (muista pestä todella hyvin irtopölyt, se laittaa veden aikas sameaksi) Odota muutama päivä ja tee samat. Ja sitten parin päivän päästä viimeiset.
hilma
Starting Member
Starting Member

Kiitti!

Tietämätön kiittää rohkaisusta. Vaihtoprojektiin ois tarkotus ryhtyä ens kuun alussa. Eniten kyllä pelkään meitin vanhuksen, 20v. isopurjeplekon stressaantumisesta. Mutta toivottavasti kaikki menee hyvin. Kiitos viesteistä.
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Re: Kiitti!

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

hilma kirjoitti:Tietämätön kiittää rohkaisusta. Vaihtoprojektiin ois tarkotus ryhtyä ens kuun alussa. Eniten kyllä pelkään meitin vanhuksen, 20v. isopurjeplekon stressaantumisesta. Mutta toivottavasti kaikki menee hyvin. Kiitos viesteistä.
Tervetuloa palstalle hilma!

Pakko kommentoida.. Onko sinulla todellakin Isopurjepleko 125l akvaariossa..?!! Tietty joku "kyllä käy" Kauppias on höynäyttänyt sinua 20v sitten. Kysesestä kalastahan kasvaa oikeissa olosuhteissa 50cm pituinen, joten olosuhteiden muutos (isompi allas) olisi ollut aikananasa paikallaan..

Älä ota itseesi, ihan puhtaita neuvoja jaellaan, eihän sitä kaikkea voi tietää, mutta kalojen puolesta.. :)
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
wantukka
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja wantukka »

Myös oma akvaarioni menetti kokonaan tasapainonsa, kun vaihdoin hiekat kokonaan muuton yhteydessä. Nyt hiljalleen olen päättänyt ryhtyä siihen, että surutta heitän leväset kasvit roskiin ja hyvät jätän. Olisi vissiin pitänyt tehdä muuton yhteydessä niin, että laittaa vain puolet hiekasta sinne akvaarioon ja puolet sitten myöhemmin.
amanda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja amanda »

Minä vaihdoin soran hiekkaan silikonien vaihdon yhteydessä, ja toteutin sen niin, että laitoin uuden hiekan sekaan jonkunverran vanhaa soraa. Bakteerikanta säilyi, tasapaino pysyi hyvänä, ja henkilökohtaisesti tykkään hiekasta jossa on hieman "sattumia" mukana.

Sisäsuodatin oli ollut koko silikoniprojektin ajan pörräämässä toisessa akvaariossa, joten bakteerit säilyivät siinäkin. Eli koko hiekan vaihtaminen kerralla ei välttämättä ole mikään ihan mahdoton ajatus. Meillä se toimi. :)
Ken kuuseen kurkottaa, se käpyjä poimii
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

merleyn kirjoitti: Allashan täytyy tyhjentää tyystin sitten. Vedet (mieluiten kaikki talteen) ämpäreihin (älä lappoa pohjasta p**kaa mukaan, vaan ime pinnasta käsin), ja kalat ja kasvit ämpäreihin. Älä laita kaloja kaikkiin ämpäreihin, että voit kaataa osan vedestä altaaseen hiekanlaiton jälkeen.
Miksi kummassa vettä täytyy säästää? Sehän ei juurikaan (=ollenkaan) sisällä typpibakteereja?
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
hilma
Starting Member
Starting Member

Re: Kiitti!

pleko_88 kirjoitti:Pakko kommentoida.. Onko sinulla todellakin Isopurjepleko 125l akvaariossa..?!! Tietty joku "kyllä käy" Kauppias on höynäyttänyt sinua 20v sitten. Kysesestä kalastahan kasvaa oikeissa olosuhteissa 50cm pituinen, joten olosuhteiden muutos (isompi allas) olisi ollut aikananasa paikallaan..
Ikävä kyllä meitä on huijattu vuosien mittaan aika paljonkin. Joku kiva kauppias mm. möi sisarelleni mustanorsukalan samaan 125L:n akvaarioon, jossa on sorapohja ym., josta ressukka varmasti kärsi.
Vasta viime vuosina ollaan alettu hakeen paremmin tarpeellista informaatiota. Selkeästi isompi akvaario on ollut suunnitteilla, mutta sille ei ole vielä löytynyt tilaa meitin huushollissa. Pleko tosin vaikuttaa hyvin voivalta, mutta kokoa sillä on (vain) n.25cm.
Mari P
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mari P »

Kuinkas sitten, jos ottaa hiekan toisesta, jo toiminnassa olevasta akvasta? (tuli hippasen liikaa hiekkaa laitettua ;))
Mervi*
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mervi* »

Meidän pleko on 27 senttinen vaikka ollut 360 litraisessa lataassa ja on nyt yli 10 uotias. Me simme plekon altaan mukana joten olisiko edellinen omistaja ruokkinut väärin pientä...
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Vanhaa vettä ei ole minkäännäköistä syytä säästää. Jos jotain vettä kannattaisi ottaa talteen, niin se on nimenomaan se likavesi missä asuu kaikenmuotoisia bakteereja. Typpibakteerit ja muut vastaavat hyvät bakteerit asuvat pääosin lietteesä, hiekassa, suodattimessa ja muilla akvaarion pinnoilla. Veteen jää lähinnä kuona-aineet.

Minä olen aina tehnyt vaihdokset (myös altaasta toiseen, eli pienemmästä altaasta uuteen isompaan altaaseen) näin; allas tyhjäksi, mitään ei pestä tai edes huuhdota pikkaisen. Uudet hiekat pohjalle, uutta vettä päälle, likaiset juurakot, kivet ja suodattimet altaaseen, huutomattomat ulkosuodattimet altaseen kiinni, kasvit ja kalat perään ja systeemi pyörimään. Uuteen altaaseen siirrettäessä hiekatkin ovat tietenkin siirtyneet mukana. Ideana on säilyttää altaassa (tai tuoda uuteen altaaseen) mahdollisimman paljon sitä vanhaa bakteerikantaa, jolloin allas ei lähde "käynnistymään" nollasta, vaan se vain elpyy jonkun aikaa.

Jos kysyjän altaassa on ainoastaan sisäsuodatin niin altaaseen jäävää bakteerikantaa ei luultavasti ole tarpeeksi vaikka kuinka koittaisi varoa suodattimen massoja. Suosittelen että lisäät vaihdoksen jälkeen joksikin aikaa (viikko-pari) jonkun verran (muutaman kourallisen vähintään - mitä enempi, sen parempi) vanhaa pesemätöntä soraa altaaseen, esim sukkahousuista tehtyyn pussiin (tai useampaan) jos sitä ei halua joutuvan hiekan sekaan. Vaihtoehtona tai miksi ei lisänä löytyy Bactozym tai muita bakteerivalmisteita joita saa akvaariokaupasta. Vettä ei kannata heti kuormittaa kuona-aineilla, vaan antaa bakteerikannan elpyä hieman ensin. Kaloja siis kannattaa olla ruokkimatta muutaman päivän verran ennen ja jälkeen muutoksen. Kalat kestävät viikon pituisen paaston hyvin, jonka jälkeen ruvetaan pienin annoksin ruokkimaan taas.

Se, että altaan tasapaino vaikuttaa järkkyvän vaihdoksessa sorasta hiekkaan vaikka kuinka varoisi bakteerikanataa johtuu pohjamateriaalin koostumuksen muuttumisesta, ei bakteerikannasta. Sorapohjaan uppoaa ravinteita joita kasvit hyödyntävät. Kasvit kasvaa, levät pysyvät poissa - kaikki toimii. Hiekkapohjaan puolestaan ei uppoa mitään, eli kasvien juurille saa olla jatkuvasti työntämässä sitä ravinnetta itse (siinä, missä sorapohjassa sai olla lappoamassa liikoja pois [;)] ). Jos tätä ei tee, tyrehtyy kasvien kasvu siihen paikkaan ja levät saavat jalansijan altaassa. Hiekkapohjassa ei voi liikaa alleviivata tätä eroa, itse aikoinaan luulin myös, että bakteerikana järkkyi kun altaan kasvusto lakkasi kasvamasta tyystin ja sillä seurauksella tuli kunnon rihmaleväinvaasio josta en ollut millään päästä eroon. Hiekkapohja vaatii aivan eri tavalla lannoittamista.

Kannattaa tuon plekon takia tehdä vaihdos aika varovasti, eli mahdollisimman paljon niitä typpibakteereja mukaan (liikaa bakuja ei voi tietääkseni olla..). 20 v alkaa jo olemaan aika kunnioitettava ikä isopurjeelle, etenkin noin kovin pienessä altaasa asuneelle (suositus lähempänä 500 litraa). Se luultavasti ei ole kovinkaan suureksi kasvanut, joten sen elimistö voi kääpiöityneenä olla kovankin rasituksen alla tuossa muutoksessa. Onnea vaihdokseen!

*lisäys* Ah, pleko olikin vasta 10v. kloppi. Kannattaa olla tarkka numerotietojen kanssa [;)] 360 litraakaan ei vielä ole aivan tarpeeksi iso 40-50 cm kokoiseksi kasvavalle plekolle ja pienessä tilassa, heikolla ruoalla ja pitkillä vedenvaihtoväleillä se jää juuri tuon kokoiseksi. Suosittelisin, että hankit sille kunnon kokoisen kodin (450-550 litraa) jolloin sinulla on siitä iloa vielä kymmeneksi vuodeksi. Tai annat sen jollekin, jolla on tarjota sille pitkäaikaisen kodin. 125 -litraisessa se hädin tuskin mahtunee kääntymään...
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Minä olen vaihtanut pohjasoraa hiekkaan pitkän ajan prosessina, eli pikkukohta kerrallaan. Kaikkea vanhaa soraa en ole poistanut, minua se ei haittaa eikä varmaan kalojakaan. Nitriitti- ja nitraattiarvot ovat pysyneet paikallaan.

Ja tuosta plekosta ihan semmoinen mutu-mielipide ilman taustoja (saa teilata 8-) ): jos se on jo 10 vuotta vanha, voisiko ympäristön (altaan) vaihdos olla sille suurempi rasite kuin asustelu liian pienessä altaassa?
Mun kans olis niin heleppua olla, sais olla justihin niinku mä sanon.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Mari P kirjoitti:Kuinkas sitten, jos ottaa hiekan toisesta, jo toiminnassa olevasta akvasta? (tuli hippasen liikaa hiekkaa laitettua ;))
Tuota kutsutaan hyväksi ympiksi 8-) Eli varsin varteenotettava vaihtoehto. Jos ei koko hiekkamäärää saa käynnissä olevasta altaasta niin kannattaa vanha hiekka levittää uuden hiekan päälle, jolloin bakteerit pääsevät veden kanssa kosketuksiin ja näin leviämään nopeammin.

Ymppien kanssa kannattaa sitten muuten olla varovainen siinä mielin, että ei tautiriskin takia ota ymppiä ihan mistä vaan. Omista altaista on vielä hyväksyttävää ottaa ymppiä, niiden välissä usein seilaa samoja kasveja, vedenvaihtoeltkuja sun muuta jolloin bakteeritkin ovat suhteellisen samoja. Mutta tutun kaiman altaasta lainaaminen ei ole fiksu idea, siellä kun on aivan eri bakteerikanta kuin mihin omat kalat ovat tottuneet ja jokin vaarallinen tautikin voi siirtyä omaan altaaseen. Toisessa altaassa voi olla tauteja, joille sikäläiset kalat ovat kehittäneet vastusutskyvyn tai joita kala kuin kala sietää hyväkuntoisena. Stressitilanteessa vastustuskyvyn madaltuessa kala voi kuitenkin sairastua tähän tautiin, joka muutoin olisi vaaraton. Etenkin jos ko tautia sitä ei ole altaassa aikaisemmin ollut vaan se on vasta juuri tullut ympin kanssa altaaseen.

Eli ymppiä ei kannata ottaa tuntemattomasta altaasta, omista altaista sopii ottaa.

-------------------
ParratonMonni kirjoitti:Ja tuosta plekosta ihan semmoinen mutu-mielipide ilman taustoja (saa teilata 8-) ): jos se on jo 10 vuotta vanha, voisiko ympäristön (altaan) vaihdos olla sille suurempi rasite kuin asustelu liian pienessä altaassa?
Hups, ehdin jo vastata vinoon, tässä korjaus (sekoitin hilman ja Mervin viestit keskenään). 20 v pleko on tosiaan jo vanha, mutta on 125 litraa kuitenkin aika stressaava ympäristö jos ei pääse kääntymään kunnolla. Voi sillä hyvällä lykyllä olla vielä monen monta elinvuotta edessään. Hiekanvaihdos lienee yhtä stressaava tekijä kuin asuinpaikan vaihdos... Mervin mainitsema koko on tyypillinen sen kokoisessa altaassa asuneelle, itse ostin pois yhden isopurjeen joka kitui aivan täpötäydessä 325 -litraisessa, sekin oli jäänyt 25 cm kokoiseksi.

Ja hilmalle vielä: kiva, että olet ruvennut hakemaan lisätietoa akvaarioista ja olet kiinnostunut altaan ja kalojen hyvinvoinnista, se on hyvä tie! Meitä kaikkia täälläolijoita on joskus tietämättöminä höynäytety, tietämättömän on helppo uskoa kauppiasta...
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

-Alix- kirjoitti:---itse ostin pois yhden isopurjeen joka kitui aivan täpötäydessä 325 -litraisessa, sekin oli jäänyt 25 cm kokoiseksi.
Elpyykö kasvu sitten kun pääsee isompaan altaaseen vai onko se kokonaan pysähtynyt?
Meitä kaikkia täälläolijoita on joskus tietämättöminä höynäytety, tietämättömän on helppo uskoa kauppiasta..
Juuri näin on päässyt käymään!!! Viimeksi minulle olisi myyty tiikerinuoliaisia 180 litraiseen altaaseen, onneksi kysäisin täältä ensin!

Joskus kauan sitten minulla oli sinirihmapari 150 litraisessa, olivat muuten aika pieniä verrattuna siihen, mitä kasvavat isommassa altaassa! Kyllä ne kuitenkin useamman vuoden elelivät suht. tyytyväisen oloisina, minä en varmaan osannut edes katsoa mitään viihtymättömyyden merkkejä.
Mun kans olis niin heleppua olla, sais olla justihin niinku mä sanon.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

ParratonMonni kirjoitti:
-Alix- kirjoitti:---itse ostin pois yhden isopurjeen joka kitui aivan täpötäydessä 325 -litraisessa, sekin oli jäänyt 25 cm kokoiseksi.
Elpyykö kasvu sitten kun pääsee isompaan altaaseen vai onko se kokonaan pysähtynyt?
Pertti Rassin, tunnetun suomalaisen monnikirjailijan, mukaan kala kasvaa koko elämänsä. Eli kyllä, tyrehtynyt kasvu voi lähteä suotuisissa oloissa uudelleen käyntiin. Oma isopurjeeni ei kyllä senttiä enempää ikinä luonani kasvanut ja kuoli uskoakseni ennenaikaisesti juuri kääpiöitymisensä ja alkuelämänsä huonojen olojen takia, tosin minulla ei ollut minkäännäköistä tietoa oliko yksilö minulle tullessa vuoden vai 20 vuoden ikäinen. Minulla se ehti olla vain vajaa kolme vuotta... Erittäin hauska veijari, muuten.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”