Asiasta on paljon kirjoituksia pitkin poikin, mutta ne ovat ajoittain sekavia.
Toivoisin jonkun itseäni asiantuntevamman akvaristin vastaavan tiedusteluuni.

Valvoja: Moderaattorit
Tervetuloa palstalle hilma!hilma kirjoitti:Tietämätön kiittää rohkaisusta. Vaihtoprojektiin ois tarkotus ryhtyä ens kuun alussa. Eniten kyllä pelkään meitin vanhuksen, 20v. isopurjeplekon stressaantumisesta. Mutta toivottavasti kaikki menee hyvin. Kiitos viesteistä.
Miksi kummassa vettä täytyy säästää? Sehän ei juurikaan (=ollenkaan) sisällä typpibakteereja?merleyn kirjoitti: Allashan täytyy tyhjentää tyystin sitten. Vedet (mieluiten kaikki talteen) ämpäreihin (älä lappoa pohjasta p**kaa mukaan, vaan ime pinnasta käsin), ja kalat ja kasvit ämpäreihin. Älä laita kaloja kaikkiin ämpäreihin, että voit kaataa osan vedestä altaaseen hiekanlaiton jälkeen.
Ikävä kyllä meitä on huijattu vuosien mittaan aika paljonkin. Joku kiva kauppias mm. möi sisarelleni mustanorsukalan samaan 125L:n akvaarioon, jossa on sorapohja ym., josta ressukka varmasti kärsi.pleko_88 kirjoitti:Pakko kommentoida.. Onko sinulla todellakin Isopurjepleko 125l akvaariossa..?!! Tietty joku "kyllä käy" Kauppias on höynäyttänyt sinua 20v sitten. Kysesestä kalastahan kasvaa oikeissa olosuhteissa 50cm pituinen, joten olosuhteiden muutos (isompi allas) olisi ollut aikananasa paikallaan..
Tuota kutsutaan hyväksi ympiksiMari P kirjoitti:Kuinkas sitten, jos ottaa hiekan toisesta, jo toiminnassa olevasta akvasta? (tuli hippasen liikaa hiekkaa laitettua)
Hups, ehdin jo vastata vinoon, tässä korjaus (sekoitin hilman ja Mervin viestit keskenään). 20 v pleko on tosiaan jo vanha, mutta on 125 litraa kuitenkin aika stressaava ympäristö jos ei pääse kääntymään kunnolla. Voi sillä hyvällä lykyllä olla vielä monen monta elinvuotta edessään. Hiekanvaihdos lienee yhtä stressaava tekijä kuin asuinpaikan vaihdos... Mervin mainitsema koko on tyypillinen sen kokoisessa altaassa asuneelle, itse ostin pois yhden isopurjeen joka kitui aivan täpötäydessä 325 -litraisessa, sekin oli jäänyt 25 cm kokoiseksi.ParratonMonni kirjoitti:Ja tuosta plekosta ihan semmoinen mutu-mielipide ilman taustoja (saa teilata): jos se on jo 10 vuotta vanha, voisiko ympäristön (altaan) vaihdos olla sille suurempi rasite kuin asustelu liian pienessä altaassa?
Elpyykö kasvu sitten kun pääsee isompaan altaaseen vai onko se kokonaan pysähtynyt?-Alix- kirjoitti:---itse ostin pois yhden isopurjeen joka kitui aivan täpötäydessä 325 -litraisessa, sekin oli jäänyt 25 cm kokoiseksi.
Juuri näin on päässyt käymään!!! Viimeksi minulle olisi myyty tiikerinuoliaisia 180 litraiseen altaaseen, onneksi kysäisin täältä ensin!Meitä kaikkia täälläolijoita on joskus tietämättöminä höynäytety, tietämättömän on helppo uskoa kauppiasta..
Pertti Rassin, tunnetun suomalaisen monnikirjailijan, mukaan kala kasvaa koko elämänsä. Eli kyllä, tyrehtynyt kasvu voi lähteä suotuisissa oloissa uudelleen käyntiin. Oma isopurjeeni ei kyllä senttiä enempää ikinä luonani kasvanut ja kuoli uskoakseni ennenaikaisesti juuri kääpiöitymisensä ja alkuelämänsä huonojen olojen takia, tosin minulla ei ollut minkäännäköistä tietoa oliko yksilö minulle tullessa vuoden vai 20 vuoden ikäinen. Minulla se ehti olla vain vajaa kolme vuotta... Erittäin hauska veijari, muuten.ParratonMonni kirjoitti:Elpyykö kasvu sitten kun pääsee isompaan altaaseen vai onko se kokonaan pysähtynyt?-Alix- kirjoitti:---itse ostin pois yhden isopurjeen joka kitui aivan täpötäydessä 325 -litraisessa, sekin oli jäänyt 25 cm kokoiseksi.